Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I dag har jeg hvert i båten alt for lenge, så rederinnen ble sur, er det noe rart i det, vi har jo bryllupsdag.

hadde beregnet å grille T-bon kl 16 og så dukket jeg opp 1730.

Omforlatelse, Omforlatelse, Omforlatelse.

 

Det tok litt lengre tid å få lagt på to strøk med maling på akterdekk enn beregnet.

Pusset teakdekket på hyttetaket og rekka og oljet det.

Limt og fuget noen staver på fordekk.

Blir sjøsetting på tirsdag.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

En produktiv dag i dag, jeg fikk koblet opp ledningene til ny back-up lensepumpe i fremre del av maskinrommet, pluss tatt hull til nytt armatur på vasken på badet forut. Og fuget litt på sidene av vasken. Med så mye utført måtte jeg ha en god høneblundpå sofaen før jeg gikk hjem igjen. Det tar på å ha båt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Fikk søla litt med bunnstoff, monterte stål (bling) på påhengern, bytta olje på powertrimen, ny sink til 1kr grammet påmontert og fiksa litt på kalesjen (det fikk jeg hjelp til av min snille mor) :tongue:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post
Share on other sites

I dag startet dagen med pilking, for så å returnere til basen. Hentet kone å barn, kjørte inn til Florø dær vi var vitne til Åge å smabannet hadde konsert. God temratur, men regn. God stemning i skuta fra morgen til kveld :) Herlig, sommeren er såvit begynt for oss.

Hans Jørgen

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Lodding av ledningene til ny penrypumpe og septikpumpe/kvern samt samle diverse ledninger så det ser litt ryddigere ut.

Montert ny hovedstrøm til sikringstavlen. Endret fra 6 kv.mm til 25 kv.mm kabel, så nå er det rom for montering av flere strøm-forbrukere.

Å rydde i kablene i sikringsskapet er et prosjekt som blir tatt etter hvert.

 

Tatt ut glødepluggene, fjernet sot på disse og testet dem.

Motoren startet merkelig nok på 3-5 sekunder etter denne opperasjonen, i motsetning til 10-15 sekunder tidligere!?

En totalt uventet men meget hyggelig overraskelse. Får bare håpe at det varer.

Link to post
Share on other sites

denne uken har jeg hatt PC problemer så har ikke fått sagt hva jeg har fått gjort.

jeg har bla, repparert toalettet, inpregnert kalesja, polert rekker, pullpitter og badestigen støvsugd hele båten innvendig meget grunndig, i går var jeg en tur på Maritim og kjøpte meg nytt propan kokeapparat fra Eno dette er et to bluss apparat i syrefast stål (meget bra) i tilegg har jeg kjøpt et koøye som skal brukes til å tette igjen et høytalerhull i skottet mellom cokpitt og cabinen. dette tror jeg vil bli tøft og meget praktisk, gleder meg til uka da jeg skal montere det :flag: til uka skal jeg også bestille ny kalesje til kjærligheten min så henne fremstår perfekt.

kommer tilbake med mer infor om litt så alle får ha en riktig god 17 mai :flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Ikke i dag men hele Kristi Himmelfartshelgen -

 

Sjekket at alt som skulle være med leveransen faktisk er der. Største krise - kun svensk flagg!!! flag_sw.gif

 

Blitt kjent med båten. Bært ombord masse nødvendig og unædvendig stæsj smiley.gif Utrolig hva en har. Gått rundt meg selv og flyttet ting fra et sted til et annet. Hvor skal de ulike ting ligge? Hva er praktisk? Kunne vært mer stuveplass til "skippersaker" samt litt støre bysse. Men - det siste visste jeg jo. Må bare finne et praktisk sted til de kasserollene som det ikke er plass til i byssa.

 

Testet utstyr, satt opp VHF og kartplotter. Ekstra fendring montert på plass i båsen.

 

Kost meg masse yesnod.gif

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Sjøsatt :flag_bp:

 

Av alle dager så skjedde det i går... pga masssse mas fra ungene og kona.. hehe

Kjørte dem i tog, dytta den av henger og fikk vann under kjølen.

Og hadde en flott ettermiddag/kveld på havet, kjørte til Kr.sund N og spiste middag med svigers.

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg vært på fjorden i finværet og feilsøkt for å finne ut hvorfor tauet til ankervinsjen ikke "renner" ut som det skal når man frikobler vinsjen. Etter 5-6 ganger opp og ned med ankeret, og litt krabbing i alt for trange rom, fant jeg ut at bøtta som tauet vinsjes ned i er for høy. Må bytte den ut med noe som er lavere, og har større bunnareal. En vaskebalje eller noe slikt. Har tatt mål, så da blir det tur i div. butikker for å finne noe brukbart.

 

Slik det er montert nå, med en høy bøtte som samler opp blytauet, blir det for mye løkker og floker på tauet når det vinsjes inn og ned i bøtta. Disse løkkene/flokene henger seg så fast i bøttekanten når ankeret slippes. I tillegg til å forske på ankervinsjproblematikk fikk jeg også oljet teaken på badeplattformen i dag.

Link to post
Share on other sites

Pusset Badeplattformen, fått frem den fine teak fagen som sjulte seg under flassende lack:flag_bp: Imorgen blir det maling av motorrom, gleder meg! Elsker og male, alt blir så fint og skikkeligt! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

:cheers: Sjøsatt Polar`n :flag_bp: Med TMD40 tipper jeg den gjør 18 knop nå. Med ny propell og flaps, enda mer :cheers: Noe justeringer her og der må til. Godt å være tilbake på vannet :flag_bp:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

å ja - glømte det nesten - mandag gikk det med litt tid til å tømme dieselfilteret for en brun guffe, og lufte og pumpe fram drivstoff igjen. Maskinen gikk så jevnt og fint etterpå, så :) rene syttendemaiparaden hjem langs Kosterfjorden :)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...