Lars H. Svart 17.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2010 Hvor lenge må du ligge i ro, før du har startproblemet?. Etter et døgn er det samme regla. Har nå funnet frem den elektriske fødepumpen, men venter til vi er hjemme igjen før jeg kobler den inn. Nå ligger vi fremdeles på Kommers, temperaturen er +15gr. og vi ligger lunt og godt. Imorgen drar vi vel en kort tur til Holmsbu og ligger der et par dager før vi krysser fjorden tilbake til Son. Bålivet i april er herlig dere! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 19.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2010 Så var vi hjemme igjen, og imorgen blir det nok en tur til havnen for å montere elektrisk fødepumpe. Den jeg har hatt liggende fra Biltema ser slik ut, men hvordan monter den? Stående, liggende eller har det noe å si tror dere? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 19.April.2010 Del på Facebook Svart 19.April.2010 (redigert) Har en lignende bak under tanken på den ene bilen. Den er liggende, men om det betyr noe vet jeg ikke. Vet du om den er selvsugende? Står vel trolig i katalogen. Sjekka selv med det samme. Joda, den er selvsugende Redigert 19.April.2010 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Hei. Nå står jeg på hodet i motoren for å se hva jeg kan gjøre. Kanskje jeg ikke skifter pumpen i første omgang? Jeg fant nemlig en diesellekkasje. Fra det siste filteret (finfilteret på motoren) etter fødepumpen, går den en slange fra toppen av filteret og nedover til høytrykkspumpen. Der går den inn på en banjokobling(?) med slangenippel, og rundt der var det diesellekkasje. Dermed kan det vel være diesel som har rent ut med derpå følgende luft i slangen? På bildet er det to kobberpakninger. Om det er de som lekker eller slangen inn, vet jeg ikke. Men jeg skal bortom LaSa her i havnen og høre om de har kopperpakninger. Ny slange har jeg. Håper de er ferdig med lunsj nå! Sa hva mener dere som har mer greie på motor enn meg? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 (redigert) Så var vi hjemme igjen, og imorgen blir det nok en tur til havnen for å montere elektrisk fødepumpe. Den jeg har hatt liggende fra Biltema ser slik ut, men hvordan monter den? Stående, liggende eller har det noe å si tror dere? Jeg har samme pumpe, og har montert den liggende på plata som startbatteriet står på. Men den kan nok strengt tatt monteres akkurat som man selv ønsker... Redigert: Der kan du kanskje ha synderen ja! Om du får luft inn der, har dieselen mulighet til å renne tilbake gjennom litt slappe ventiler i matepumpa. Den burde riktignok ha blitt tungstartet, men det er mulig at din motor ikke er så følsom for denslags? Redigert 20.April.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hallais Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 ..... er det to kobberpakninger. Om det er de som lekker eller slangen inn, ...... Hold kobberpakningene med en spisstang, glødes på ny med lighter/peis og lystenner (nød). Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Lars H. Svart 21.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2010 Hei igjen. Nå er problemet løst. Jeg satte inn nye kopperpakninger på banjokoplingen og skiftet samtidig slangen med nye slangeklemmer. Så luftet jeg godt, og dro hjem. Nå idag startet motoren som et skudd, jeg kunne regulere turtallet umiddelbart og jeg fikk nesten ingen røyk i det hele tatt! Så nå får jeg ta litt forefallende arbeid ombord når jeg allerede har kjørt nesten 7mil med bilen for å sjekke dette. Kokeapparatet (Wallas Safeflame 95D) har det med å gi et par kraftige "poff" når det starter, og noen voltmetere skal kobles om. Pluss litt annet småtteri som det kunne vært greit å fikse. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arvid_A Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Så flott at det ikke var noe mer alvorlig på gang! Hvordan har det forresten gått med toppfarta? Synes å huske at du ikke var helt fornøyd på slutten av sesongen i fjor, men var usikker på om dette skyldtes groe på propellen, slitne dyser eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Banjokoblinger kan være noe dritt hvis en ikke har nye kobberringer å montere med. Fort gjort å få lekkasje pga at kobberen blir hard på sikt. Greit å ha ekstra i verktøykassa det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Lars H. Svart 21.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2010 (redigert) Hvordan har det forresten gått med toppfarta? Synes å huske at du ikke var helt fornøyd på slutten av sesongen i fjor Den har gått opp 0,5 - 1knop! Når det gjelder groe på propellen, så er den nå pusset, grunnet med Seajet 017 Epoxy Bindeprimer og stoffet med Seajet Hard Racing som er vannslipt "glatt som en barnerumpe". Så forhåpentligvis holder ruren seg borte i år. Banjokoblinger kan være noe drittSer at jeg har flere bajokoplinger på drivstoffsystemet, men heldigvis ikke på trykksiden. Skal telle opp og kjøpe inn nye kopperpakninger og skifte ved leilighet. De gamle har stått der og vært utsatt for vibrasjoner i 24 år! Lars H. Redigert 21.April.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arvid_A Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 (redigert) Hmmm.... - kanskje slike banjopakninger rett og slett burde inngå i reservedelslageret ombord? Ved behov burde det kanskje gå fint å gløde opp igjen de gamle over gassblusset (byssa)? Hvordan foregår denne glødingen? Skal de varmes til de er rødgødende? Avkjøles brått eller ikke? Redigert 21.April.2010 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Hmmm.... - kanskje slike banjopakninger rett og slett burde inngå i reservedelslageret ombord?....... de er rødgødende? Avkjøles brått eller ikke? Er jo best med nye , men i nød varmes opp røde og kjøles av seg selv, ikke brått (sprøde). Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
free Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Det var godt å høre Lars, godt når det er en 6 kroners feil! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2010 :headbang: :headbang: :headbang: Så var problemet tilbake igjen. Med to døgn mellom startforsøkene, dukket problemet opp igjen. Det er mulig jeg fremdeles kan ha en luftlekkasje til dieselsystemet da jeg har ytterlige 4 banjokoblinger med kopperpakninger på dieseltilførselen. Og rundt den ene var det faktisk litt fuktig av diesel. Eller det er noe med tilbakeslagsventil i den manuelle pumpen Så nå blir det å skifte slike pakninger "all over", pluss å montere elektrisk pumpe slik at det bare er å flytte over slangene fra den manuelle pumpen pluss å koble til strøm via tenningslåsen dersom ikke skifte av resten av pakningene hjelper. Lars H. :cryin: :cryin: :cryin: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bartesam Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Tror den fødepumpa bæsjer på deg jeg. Kjøp repsett til den eller ny, og skift kobberet på de banjoene dine Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Lars H. Svart 25.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2010 Jo da, jeg skulle gjerne overhalt pumpen, men den sitter så vanskelig til. Skal jeg få den ut, må jeg jobbe med speil og lage meg spesialverktøy får å få av to muttere. Men neste tur til båten for i det minste å bytte resten av kopperpakningene, skal jeg studere muligheten for å få ut pumpen. Hvordan overhale og kontrollere pumpen når den er tatt ut, står godt beskrevet i servicemanualen for motoren. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bartesam Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Ser at pumpe sitter skrudd rett på dieselpumpa. Genialt det da, men de fleste andre fabrikanter setter den nede under bortimellom veggimellom. Hvorfor er denne vrial å få ut da Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
hegra Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 (redigert) Lars H : pluss å koble til strøm via tenningslåsenKom til å tenke på et mulig problem ang. dette, men ikke sikkert det betyr noe på din motor.På min derimot kunne det gitt problem. Der virker det som at nøkkel kobler bort strømmen til alt annet når den dreies til gløding og videre til start. Dermed ville den elektriske pumpa stoppe når starteren er innkoblet. På dårlige dager fyrer ikke min motor med det første, og den blir nok ikke enklere hvis fødepumpa opphører når den trengs som mest. Jeg kunne selvsagt laget en kobling til pumpa som gikk til nøkkelens starttrinn også, men da vil koblingen føre til at alt annet også ligger inne med strøm så lenge starter går. Egentlig ikke noe problem på min tror jeg, bare passe på og slå av unødige ting før start. Din nøkkel kutter kanskje ikke strømmen til andre ting, eller kanskje du har startknapp utenom nøkkel. Uansett så skal det ikke være noe problem og få dette til og fungere, for det går jo greit på biler. Ikke helt greit og koble til startfunksjonen heller. Da vil starteren ligge inne hele tiden Det tenkte jeg ikke på. Redigert 25.April.2010 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2010 Ikke noe promblem det. Nøkkelen har tre trinn: AV, PÅ og START (jeg har ikke gløding). Så da er det bare å koble seg på tilkoblingen for 'PÅ' og pumpen starter. Og drøyer jeg litt før jeg går innom START, får jeg luftet litt samtidig (motoren er selvluftende). Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hallais Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 For noen år siden var jeg borti en matepumpe som jukset. Ventil ut og inn var løsnet fra setet. Kjørnemerke i setekanten skal holde ventiler på plass. Sjekk om dette kan være grunn til at dieseltrykk svekkes etter en stund. (ventiler ikke på plass). Lykke til. Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Lars H. Svart 25.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2010 Jo da, om jeg skulle klare å få løs den mekaniske fødepumpen, skal jeg nok sjekke både membran og inn- og ut-ventiler. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Lars, en del av oss har vært gjennom det samme en del ganger. Fødepumper har en livslengde, bytt dem ut. Banjokoblinger er noe dritt, de lekker etter noen år. Klok av erfaring, så har jeg ikke en eneste en av den sorten. Er det problemer med å få fatt i riktige koppreskiver, så går det greit å gløde dem over propanvarmen. Da blir de myke igjen for de neste 20 årene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2010 Ja men Hulda da, fødepumpen min er da ikke gammel? Den er jo bare 24 år, he he! Så det blir nok at jeg bytter den ut med den elektriske, og blir det bra da, kan jeg jo på sikt gjøre et forsøk på å pelle ut den mekaniske og sjekke/overhale den. Når det gjelder kopperpakninger til banjokoblinger, så har faktisk LaSa i havnen i Son godt utvalg, tro det eller ei! Så de resterende banjokoblingene skal få nye kopperpakninger. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jens_P Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 På gamle Perkins'en var noen av banjoene av støpt lettmetall. Grå av farge etter noen år og i en eller annen sink- eller aluminium-legering. Disse var så myke at de ble dratt skjeve når bolten ble strammet for mye. Etter dette lakk det, og det var bare å bytte. Forhåpentligvis har Yanmar brukt andre legeringer, men greit å sjekke når du først skal bytte pakninger. Husker en her med luft-problem tidligere. Han fikk laget koblinger med klar slange som midlertidig erstaning av rør mellom finfilter og innsprøytningspumpe. Da var det greit å se om det kom luft inn till insprøytningspumpen. Kan være et greit triks å prøve dersom annet ikke fører frem. Fødepumpen gikk på Perkins'en også, da var det mebran som fikk tretthetsbrudd. Det tok 43 år á ca 40 timer før den røk. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
arkmarin Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 For noen år siden var jeg borti en matepumpe som jukset. Ventil ut og inn var løsnet fra setet. Kjørnemerke i setekanten skal holde ventiler på plass. Sjekk om dette kan være grunn til at dieseltrykk svekkes etter en stund. (ventiler ikke på plass).Lykke til. Jeg har tidligere skrevet i denne tråden at en enkel måte å sjekke matepumpe på er å ta bort lufteskruen. Pump med matepumpen til du har diesel i overkant av hullet til lufteskruen. Se etter om nivået synker. Om det synker er det tegn på at de to ventilene ikke holder tett. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.