Jump to content

Min Yanmar 4JHE starter ikke like greit som før, hvorfor?


Lars H.

Recommended Posts

Skulle problemet dukke opp igjen når vi tar oss en ukes laaaanghelg fra tirsdag, tror jeg ikke jeg tør å nevne det her på forumet. :blush:

 

Jeg tror neppe du trenger å bekymre deg for å ta opp igjen denne tråden om problemet skulle dukke opp på nytt. Det har vært både interessant og lærerikt å følge med her! :yesnod: Og du har vært flink med å holde tråden oppdatert samt ikke minst har du vært dyktig med å feilsøke!

Link to post
Share on other sites

Flotte greier dette. Sikkert lærerikt for mange som kanskje ikke er så bevandret i dieselmotorens verden. Viser også viktigheten av å kjøpe kobberringer med riktig størrelse til banjokoblinger. Noen bolter til banjokoblinger har heller ikke styring for kobberringen nærmest sekskanten, så da må en være veldig på vakt ved montasje :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:cryin: :cryin: :cryin: :cryin: :cryin: :cryin:

 

Hørt om StarWars II, StarWars III osv? Nå er det duket for:

Min Yanmar 4JHE starter ikke like greit som før del-2

 

Det var nok bare tilfeldigheter eller utålmodighet at det virket som om alt var blitt OK.

 

Så idag kjørte jeg innom Marinediesel i Drøbak og avtalte tid for levering av båten der for

proff hjelp. Mandag 14. juni leverer jeg båten i Drøbak, og tirsdagen, dagen etter skal Nils se på den.

Alt etter hva han finner ut, ser det mørkt ut for at jeg kommer på Hortentreffet på fredagen.

Dessuten skal jeg inn på Rikshospitalet torsdagen samme uken for en liten operasjon

(oppstramming i pannen) etter fjerning av føflekkreft i tinningen for noen måneder.

 

Så er det ikke det ene så er det det andre.

 

Lars H. :nonod: :nonod: :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var da som bare..., Lars!

Lyspunktet er jo at du har fått konsentrert både motor- og kropp-reparasjonene til samme uke. :wink:

- så da er det bare å håpe at motorfolket i Drøbak finner ut av problemet og får fikset det raskt, slik at du ikke også får sjøabstinenser å slite med.

 

Lykke til!

 

:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Så er det ikke det ene så er det det andre.

Lars H. :nonod: :nonod: :nonod:

Da motoren virket ok var original fødepumpe bypasset med en elektrisk, hvorav mange starter automatisk og bryter når innstilte trykk er oppnådd, dvs en får trykksatt hele systremet før en begynner å kinne motoren.

Påhengte fødepumper kan ofte være lure syndere, enten ved knappenålshull i membran, lekke ventiler eller hår og lo-ansamlinger rundt ventilene.

Før de store lappene begynner å flagre ville jeg skiftet denne, enten ved å låne en eller tatt en tur til Grålum og Økonomideler, om de har rett type bruker en ny å koste 2-3 av Stutums «Camilla'er» .

Kan hende finnes det rep-sett til den også.:smiley:

Siste utvei er original pumpe, men deler importert fra østenfor Afrikas Horn bruker desverre oftest å kunne skrukke hodehuden langt nedover ryggen. :sweat:

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Hvorfor den nye elektriske pumpen ikke skulle være OK forstår jeg ikke. Problemet er det samme med denne som med den mekaniske originale. Og begge pumper som bare det. Det ser jeg på hvor mye som går i retur. Den elektriske starter å pumpe i det jeg slår på tenningen og fortsetter til jeg stopper motoren. Og den klarer minst det samme trykket som den manuelle, og mange fler liter i timen enn den manuelle.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ingen årsak, den elektriske har jeg tenkt å fortsette å bruke. Det er så greit å bare slå på tenningen etter filterbytte ol. og la den gå til systemet er ferdig luftet fremfor å ligge på magen med hånden ned på hendelen til den mekaniske og pumpe manuelt i en evighet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Problemet ligger nok i den gammle høytrykkspumpen.

 

Når du byttet dysespisser på injektorene vil også åpningstrykket på injektorene øke betraktlig. Vis høytykspumpen ikke klarer å bygge opp dette trykket vil heller ikke injektorene åpne.

 

Når du gir på med gasshendelen gir du bare mer diesel til motoren. Når returslangen er full med diesel oppstår det ett slaks hydraulisk trykk i systemet. Da kan det jo skje at en eller flere injektorer åpner.

 

Det med røyken kan jeg bare se en ting. En injektor er defekt. Står pare å (pisser) diesel inn i sylinderen. Det skal jo bare komme en tåke med diesel. Har ved flere anledninger sett at nye dysespisser ikke fungerer slik de skall.

 

Jeg hadde tatt ut alle dysene og fått de trykktestet. Er dysene bra så må det ligge i høytrykkspumpa.

Link to post
Share on other sites

Hei LarsH.

 

Jeg har knota på samme måten som deg det siste halvåret. (Se opptakten til problemet her .) Trodde også ved flere anledninger at problemet var løst. For meg og min KAMD42 endte det opp med overhaling av høytrykkspumpa etter 6 nye dysespisser, finfilterholder, matepumpe, slanger koblinger, fittings, kraner.... Venta i det lengste med selve pumpa. Men for en herlig følelse når jeg vred nøkkelen rundt og den startet før jeg hadde begynt å lufte!

 

Håper det løser seg for deg. Jeg angrer på at jeg ikke tok skrittet helt ut tidligere, men det er vel VM i etterpåklokskap.

 

Chiba

Link to post
Share on other sites

Hallo, siden han har skiftet ejektorene og det ikke funker nå??. Han har ikke skiftet høytrykkspumpen. Det funket før??. Det funket før fordi da hadde dysene lavere trykk. La oss si trykket var 200 bar De nye dysene har 400 bar , men dette klarer ikke pumpen og gi. Så starter yanmaren på to sylindre forde den for nok trykk. Derfor røyken. Men han nekter å svare.

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Hva er det jeg har nektet å svare på? Jeg fikk ikke lest innlegget du fikk slettet prinsess32, så jeg er litt desorientert. Jeg sitter riktignok mye fremfor PC'n, men ikke hele tiden. Når det gjelder dysetrykket, så varierte det mellom dysene med opp til 60bar før overhalingen. Alle ble justert inn til et åpningstrykk på 205bar før jeg fikk de tilbake med nye spisser. Yanmar spesifiserer trykket til 200bar, så 205 burde være OK.

 

At motoren kun skulle gå på to sylindre det første halve minuttet, tror jeg ikke. Motoren går jevn også den tiden uten noen risting. Men for all del, det er en mulighet. Jeg er elektronikkekspert og ikke ekspert på dieselmotorer. Det er jo litt av årsaken til at jeg har tatt opp problemet her med ønske om hjelp slik at jeg kunne slippe kostbart vekstedbesøk. Men nå er det leggetid. Sjekker opp tråden imorgen.

 

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ellers så var jeg en tur i båten idag og startet motoren opp etter to døgns hvile med diesel fra ekstern tank uten mulighet for falsk luft fra sugesiden. Og nå fikk jeg regulert turtallet etter et par sekunder. Dermed konkluderte jeg med falsk luft mellom sugepumpen og tanken.

 

Hvis jeg har forstått dette riktig var alt i orden etter to døgn stillstand med diesel fra tank som sto over motoren?

Når det ble koblet til ordinær tank kom problemet tilbake?

 

I så måte kan jeg ikke se at det er nødvendig å angripe høytrykkspumpen, heller at det kommer inn luft på matepumpens trykkside.

Eller er det også sjekket? Hvis ikke burde finfilteret med tilhørende koblinger fått samme oppmerksomhet som utstyret på matepumpens sugeside har fått.

Link to post
Share on other sites

Jo da, det virket som om alt fungerte med ekstern tank. Etter det ble alt på sugesiden sjekket med nye slanger slangeklemmer og tilkoblinger på tanken pluss trykktesting av filtre på sugesiden. Da virket det som om alt var OK, men neste gang (etter et døgns lengre hvile) var problemet der fremdeles.

 

Og ja, alt som kan sjekkes for utettheter er sjekket med nye kobberpakninger også alle steder der slikt finnes, også på finfilter og ellers på høytrykksiden. Jeg har også sjekket om det skulle være antydning til diesel rundt filtre, pumper eller tilkoblinger, men det er helt tørt over alt.

 

Selvfølgelig håper jeg at Marineservice finner noe på lavtrykksiden (det blir billigst), men er det noe med høytrykkspumpen, blir vel det det nest billigste. Håper den lar seg demontere uten å løfte ut motoren for å komme til. Nils hos Marineservice antydet at det skulle gå.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

 

Nå ligger båten hos Nils hos Marinediesel på Husvikholmen i Drøbak (Marineservice var feilskrift). Han har sjekket hele lavtrykksiden og fant ingen feil. Den nye elektriske sugepumpen fra Biltema var han først skeptisk til, men har nå godkjent. Men dysene som var overhalt med nye spisser i september var bare "ræva"! Så nå er de levert tilbake til Sørensen og Balchen som overhalte de i høst for sjekk. De skal ringe meg fredag om hva de da har gjort. Etter 40 timer bruk burde de være gode som nye. Men hvorfor de er blitt slik, aner hverken Nils eller jeg noe om enn så lenge.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå ligger båten hos Nils hos Marinediesel på Husvikholmen i Drøbak (Marineservice var feilskrift). Han har sjekket hele lavtrykksiden og fant ingen feil. Den nye elektriske sugepumpen fra Biltema var han først skeptisk til, men har nå godkjent. Men dysene som var overhalt med nye spisser i september var bare "ræva"! Så nå er de levert tilbake til Sørensen og Balchen som overhalte de i høst for sjekk. De skal ringe meg fredag om hva de da har gjort. Etter 40 timer bruk burde de være gode som nye. Men hvorfor de er blitt slik, aner hverken Nils eller jeg noe om enn så lenge.

 

Lars H.

Umm. du Lars ? Husker du jeg skrev om DÅRLIGE DYSESPISSER i starten av tråden ?

 

Det er mange som "overhaler" dyser med billige(ræva) spisser. dysene blir oftest dårligere enn de gamle etter veldig kort tid.

 

Bosch en en av de få som leverer gode nok dysespisser. Bruker de ikke Bosch, finn et annet firma.

 

Jeg skrev det tidlig, men du eller andre trodde ikke på meg :)

 

tror du meg ikke ? Les hva jeg skrev på side 5 ;)

 

Jeg har en del år på ræva med Dieselmotorer vet du ;)

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Så flott at det ser ut til at det er løsning i sikte.

Får håpe de holder litt lengre denne gangen, hva sier det firmaet om intervallet mellom ventilsjekk?

 

jeg skrev vel også noe slikt i inlegg 96.

 

Men problemene med oljesystemet, har du fått noe forklaring på det?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Skal bli spennende hva Sørensen & Balchen sier imorgen. Kunne ringt dem nå, men hodet går trill rundt etter operasjon i pannen tidligere idag med diverse bedøvelse, smertestillende og "bli glad" stoff.

 

Lars H. :crazy: :crazy: :crazy:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...