Jump to content

Motorhavari på Yanmar 6LPA-STP 290 HK


Yanmar 6LPA-STP 290

Recommended Posts

Jeg forstår deg godt. Kan faktisk også godt forstå at du ikke nå vil si alt og hvilken forhandler dette er. Jeg er faktisk selv i en lignende situasjon med en Yanmar-forhandler. (Min historie har ingenting med Yanmar å gjøre. Har ikke Yanmar motor) Jeg vil heller ikke nå si hvilken forhandler/verksted jeg har vært på, men mer useriøse folk skal du lete lenge etter. Og jeg sier som deg: Ja, dersom de ikke ordner opp for seg, så skal jeg nok "sverte" dem etter alle kunstens regler.

 

Men som sagt, jeg forstår deg godt. Min historie inneholder så mange ting både av inkompetanse, løgn og ja, til og med straffbare forhold, at jeg nesten er usikker på om jeg tør å offentliggjøre den. Hvorfor? Jo, jeg er redd for å ikke bli trodd. Jeg tror det jo nesten ikke selv. Det som hjelper er at andre har fortalt meg historier fra samme verkstedet som også virker helt utrolig. Ja, de er til og så utrolige at jeg har måttet spørre de som har fortalt meg det om igjen om det faktisk er sant det de forteller.

 

Stå på! Får håpe det løser seg.

Link to post
Share on other sites

Ikke samme motor, sikkert ikke samme årsakssammenheng osv., men det er mulig denne historien fra forumet på boatdiesel.com kan ha interesse. Det kan hende det haster å lese det hvis du ikke er medlem der, for gjester får ikke fram svar som er mer enn en uke (el.l.) gamle. Jeg er medlem og har fulgt med lenge. Dette er første gang jeg leser om en Yanmar-motor som har "tatt av" på denne måten på dette forumet.

 

Runaway

6ly 2a Stp Runaway

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I den siste linken ser det nå ut til at den 6LY motoren som er omtalt på boatdiesel.com ruset seg opp fordi turboen dumpet olje inn i innsuget. Ventilskadene osv. kom pga. det høye turtallet. Dieselpumpa er ikke nevnt.

 

Hvis den siste motoren din ruset seg opp etter tre-fire timer og ikke har intercooleren full av olje, så må det jo ha vært noe annet her.

 

Håper vi får svaret på hvorfor og hvordan dette skjedde, og at du får alle utlegg dekket.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt tråden og har avventet mer opplysninger fra trådstarter siden jeg selv har samme motor.

Ut fra de nåværende tilgjengelige opplysningene kan jeg ikke forstå annet enn at

årsaken må ligge på installasjon(-sted) eller ytre omstendigheter rundt motorinstallasjonen.

Propangass i motorrommet er nevnt som en mulig årsak i et tidligere innlegg.

 

6LP er en 100% mekanisk motor og det betyr null elektronikk som regulerer turtalls- og belastningsstyring.

Det er derfor for meg ubegripelig hvordan to motorer på ulikt tidspunkt skal kunne havarere på grunn av overrusing uten at det er forårsaket av ytre omstendigheter.

Når to (nye) motorer hver for seg havarerer under nøyaktig samme omstendigheter og symptomer i samme båt,

er det overveiende sannsynlig at årsaken ligger et annet sted enn i motorkonstruksjonen.

 

Siden Yanmar Norge ikke engasjerer seg i saken, mistenker jeg at det er kjente årssammenhenger Yanmar Norge er klar over, men som antagelig ikke er gjort tilgjengelig for oss.

En sak har som kjent alltid minst to sider, og jeg nekter å tro at Yanmar Norge tør opptre i markedet med egne tolkninger av forbrukerrettighetene.

Det lille jeg har hatt med Yanmar Norge å gjøre, har vært førsteklasses oppfølging.

(men det har ikke vært motorfeil - min motor har vært feilfri siden den var ny - nå 450 timer).

Det er for meg for mange ubesvarte spørsmål og forhold slik saken er fremstilt til at jeg deltar i hylekoret.

Link to post
Share on other sites

Hei arnearmoa! Tusen takk for linken til boatdiesel.com interessant å lese, men som du sier, er det ikke nevnt noe om dieselpumpa. Jeg kan legge til at vi er blitt fortalt at det var MYE olje som fløt rundt i motorrommet etter overrusen.

Link to post
Share on other sites

Hei Phoebe! Vet du hva slags ytre feil som evt. kan føre til slike havarier? Jeg har ikke hørt noe om at det skal ha vært noen propanlekkasje i båten. Håper virkelig ikke du eller noen andre får slike problemer med denne motoren, men nå skal jo Yanmar være meget god kvalitet, det er det som gjør hele saken så ubegripelig.

Link to post
Share on other sites

Nei, utover brennbar gass (fra for eksempel varm bensin, diesel, olje eller en propangasslekkasje) er det vanskelig å gjette seg til noen sannsynlig forklaring.

Mitt innlegg over er bare mine refleksjoner over problemet, hvor jeg mener at sannsynligheten for feil i motorkonstruksjonen er veldig liten.

Også fordi samme feil skjer med to forskjellige motorer, på ulikt tidspunkt,

synes statistisk sett at dette er en sensasjon hvis dette ikke skyldes en ytre konkret årsak.

Som du selv nevner kjenner også jeg Yanmar som særdeles robuste og feilfrie motorer,

både som eier av et par stykker og gjennom bekjentskaper.

Legger jeg sammen 100% feilfrie driftstimer i Yanmar-klanen i vennekretsen,

har vi sikkert passert minst 30-40.000 timer på våre 4-6 år gamle til nå feilfrie motorer.

Derfor synes ditt tilfelle desto mer merkelig.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken forhandler har levert motorene? Hva med å legge ut navnet på forhandler her og pr forumregler opplyse dem om det. Da får de mulighet til å kommentere.

Synes det er veldig rart at dette skjer begge ganger når andre låner båten din. På 3 1/2 time er jo motor ikke innkjørt vel?

 

Kjedelig sak og virker merkelig men tilfeldigheter har oppstått før...

Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Som det er blitt sagt av meg og andre tidligere på forumet så savner jeg noen grunnleggende svar

på denne tråden som f.eks: Hva konkret sier Yanmar Norge om det siste motorhavariet og hvilken

begrunnelse gir de for å ikke ta dette som en garantisak? Er motoren kjøpt i Norge? osv...

Jeg forstår at trådstarter ikke vil opplyse om forhandler osv. pga. eventuelle konsekvenser dette kan ha

i hans sak, men siden jeg og andre har samme motor vil vi gjerne vite så mye som mulig for å ikke

havne i samme situasjon...

Og ikke minst så engasjerer vi oss i denne og andre tråder for å hjelpe hverandre...

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei raptor og alidal!

 

Yanmar mener det ikke dreier seg om en garantisak, det er det eneste svaret vi får fra dem. Ja, motorene er kjøpt i Norge.

Beklager hvis jeg ikke tilfredstiller svarfristene her inne, er som sagt ny, men har dessverre ikke noe nytt å tilføre for øyeblikket, jeg svarer på det jeg kan, så fort jeg kan. Hvis mine innlegg skaper skepsis og misnøye, kan jeg godt avslutte linken, jeg er ikke her for å diskutere annet enn hva som kan være årsaken til havariene og kanskje til slutt kunne bidra med noe for at andre skal unngå det samme. Det er ikke ment å provosere noen eller starte diskusjoner utenom tema.

Link to post
Share on other sites

Hvis Yanmar mener det ikke er en garantisak når en 3,5 timer gammel motor raserer seg selv på dette viset, så må de jo ha en klar formening om at det er noe utenforstående som har forårsaket havariet. Da må man kunne forlange at de påpeker og evt. beviser hva dette var. :smash:

 

Jeg ville sendt en IM til Skipper Worse i tilfelle han ikke har sett denne tråden. Han har sikkert noen visdomsord å si om denne saken.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet har vært stilt flere ganger, men jeg føler du ikke har gitt et skikkelig svar ennå, trådstarter: Reklamerte du på det første havariet i henhold til forbrukerkjøpsloven, og erstattet Yanmar den havarerte motoren med ny kostnadsfritt for deg?

 

Og nå etter det andre havariet: Hva er begrunnelsen for at Yanmar ikke vil erstatte din havarerte motor?

 

Du bør/må nesten svare på disse spørsmålene da de er rimelig essensielle!

Link to post
Share on other sites

Prøv å ikke bli fornærmet, Yanmar... Det at noen kommer med noe som kan likne på insinuasjoner skyldes antakeligvis at Yanmars (importøren og altså ikke deg) respons virker uforståelig. Har du noen mulighet til å reklamere overfor båtforhandler? Hvis ikke hadde jeg fått tak i en advokat hurtigst mulig. Alternativt sende et slikt standardbrev med mal fra Forbrukerrådet.

 

Hold oss oppdatert om hva som skjer, også eksisterende og fremtidige eiere av Yanmar bør få vite hvordan dette ender.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Capitaine! Ja, det ble reklamert på første motor i h.t Forbrukerkjøpsloven og Nei, Yanmar har ikke dekket dette. Begrunnelsen fra Yanmar for ikke å dekke motor nr.2, er at årsak til havariene er identisk.

 

Det er surt når slikt skjer, men jeg tror nok et par ting kom frem i dette inlegget.

Første motor ble ikke dekket. Årsaken ble avdekket av Yanmar og eier godtok dette. Så kommer samme problem med motor nr.2 og Yanmar dekker heller ikke dette fordi: årsak til havariene er identisk.

Dette leser jeg bare på EN måte: Årsaken er avdekket av Yanmar i begge tilfeller og begge tilfeller er identiske.

Så hvorfor spørre å grave her når Yanmar har avdekket årsaken ?

 

 

Avsluttningsvis så er konklusjonen min rett, eller du utrykker deg med ord du ikke forstår betydningen av.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan legge til at vi er blitt fortalt at det var MYE olje som fløt rundt i motorrommet etter overrusen.

 

Synes dette er et merkelig tilfelle.Er du blitt fortalt at det var mye olje som fløt rundt i motorrommet etter overrusen? Er det ikke din båt,og har du ikke har sett dette selv, etter et så alvorlig havari? Du er sikker på at det var Yanmar? Dette virker for meg som et eventyr.Helt utrolig!

Link to post
Share on other sites

Ja, det ble reklamert på første motor i h.t Forbrukerkjøpsloven og Nei, Yanmar har ikke dekket dette. Begrunnelsen fra Yanmar for ikke å dekke motor nr.2, er at årsak til havariene er identisk.

 

Dersom begrunnelsen fra Yanmar for å ikke dekke den havarerte motor nr. 2, er at årsaken til havari 1 og 2 er identisk, ja da må jo grunnen til hvorfor motorene havarerte, være kjent! Da er det vel bare å spørre Yanmar om hvorfor motorene havarerte?

 

Dette leser jeg bare på EN måte: Årsaken er avdekket av Yanmar i begge tilfeller og begge tilfeller er identiske.

Så hvorfor spørre å grave her når Yanmar har avdekket årsaken ?

 

Her er jeg enig med VannTro. Du må klare å få ut av Yanmar hva som er årsaken til havariene når denne tydeligvis er kjent, slik du uttaler deg, trådstarter. Og som sagt før, om havariene ikke skyldes feil bruk, sabotasje eller manglende vedlikehold, plikter Yanmar i henhold til forbrukerkjøpsloven å erstatte dine motorer. Det er altså en lov som pålegger Yanmar dette! Sett i etterpåklokskapens lys var det nok ikke særlig lurt av deg å dekke kostnadene med det første havariet dersom motoren hadde en feil eller mangel som førte til havariet da din motor da skulle blitt dekket i henhold til dine rettigheter i forbrukerkjøpsloven.

Link to post
Share on other sites

- Her skal alt komme frem til slutt, det lover jeg

 

Jeg håper du kan holde dette løftet, for jeg er veldig nysgjerrig på denne saken.

Hvis årsaken for eksempel var at returslangen til dieseltanken var tett, da vil det være av stor interesse for mange å vite. De nye Balticene har en treveis ventil på returen, slik at det alltid er åpent. Jeg har to vanlige ventiler, og kan i verste fall stenge begge ved en feil. Og jeg har jo ikke kontroll på disse hvis jeg låner bort båten. Så langt har jeg ikke vært særlig bekrymret for dette, men hvis utrasing og havari er en potensiell konsekvens, da vil jeg bygge om.

 

Hvis det var overfylling av olje som var årsaken, ville jeg gjerne vite hvor mye som var på. Jeg har sett mange tolkninger angående når og hvordan man skal peile oljen på denne. Jeg måler over full dagen etter at jeg har brukt båten. Har forstått det slik at man skal peile ti minutter etter at man har stoppet motoren, og så må pinnen opp, tørkes og ned igjen før peiling, for jeg tror den tetter for luften i toppen av røret, så første avlesning vil være feil. Ti minutter etter stopp viser den ikke over full, men den viser nesten full. Da har jeg kanskje litt for mye....? Hvordan peiler dere andre med sånn motor?

 

Vær så snill å la alt komme fram til slutt. Jeg har lært sinnsykt mye på dette forumet, og denne tråden hadde jeg håpet å lære enda litt av. Jeg har brukt så mye penger på å bytte til sånn motor, at jeg vil ikke miste den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...