Jump to content

Motorhavari på Yanmar 6LPA-STP 290 HK


Yanmar 6LPA-STP 290

Recommended Posts

Mener å huske at ventilproblemet gjalt et spesifikt ommeråde i serienumrene inntil de utbedret problemet? Mener jeg leste det i en tråd her på baatplassen i en tidligere diskusjon.Nå er jo ikke ventilene problemet her, tydeligvis.

Utrolig kjedelig og dyrt med slike havarier som du har her.Har du dobbelinnstalasjon, eller er det skiftet motor som har havarert på ny?

Hva mener Yanmar er årsaken, siden de virker vanskelige?

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at ventilproblemet gjalt et spesifikt ommeråde i serienumrene inntil de utbedret problemet? Mener jeg leste det i en tråd her på baatplassen i en tidligere diskusjon.Nå er jo ikke ventilene problemet her, tydeligvis.

 

Det stemmer at dette problemet gjaldt en serie motorer innenfor et spesifikt serienummerområde. Jeg mener også at jeg har lest om det tidligere her på baatplassen.no, men jeg klarer ikke å finne igjen tråden ved hjelp av søkefunksjonen selv etter en del leting. På flere utenlandske forum har i alle fall ventilproblemet med disse omtalte motorene vært belyst.

 

Men her i dette tilfellet ser det ut til å være et annet problem, ja.

 

Jeg håper alle fakta kan komme på bordet til nytte for også andre eiere av slike motorer av typen 6LPA-STP 290 HK om det viser seg at de er beheftet med en fabrikasjonsfeil. Problemet må for all del ikke dysses ned slik tilfellet til tider har vært i saken med injektor- og havariproblematikken knyttet til Volvo Penta D4 og D6.

Link to post
Share on other sites

Mener du overrus i form av at turtall dro av gårde? Hvordan opplevdes det da det skjedde? Skulle tro det var en årsak ombord i båten når det skjer med to motorer :confused:

 

 

Ja, turtallet "dro av gårde". Ikke vet jeg hva årsaken er, det er den vi forsøker å finne, da dette ikke skal skje. Hvis det er andre som har opplevd noe liknende med disse motorene ønsker vi selvsagt å høre om det :confused:

Link to post
Share on other sites

Ja, turtallet "dro av gårde". Ikke vet jeg hva årsaken er, det er den vi forsøker å finne, da dette ikke skal skje. Hvis det er andre som har opplevd noe liknende med disse motorene ønsker vi selvsagt å høre om det confused.gif

Jeg har ikke erfaringer med dette. Litt interessant å vite hvilken båt du har og om det er aksling, drev (heller tvilsomt) eller vannjet?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei ”Yanmar 6LPA-STP 290”!

 

Slik du fremstiller dette, og siden nøyaktig det samme skal ha skjedd med to motorer av samme type, er det en alvorlig og ganske spesiell sak. Det er jo en del av disse motorene ute i markedet, så det er viktig at du er så nøyaktig og detaljert som du kan i fremstillingen din, slik at andre kan dra nytte av dette. I likhet med andre her, er jeg nysgjerrig på mer informasjon om dette.

 

- Hvilken båttype?

- Hva var situasjonen og hvordan oppførte motorene seg forut for ”utrasingen”, startet det under tomgang eller full fart?

- Økte turtallet brått og hvor lang tid varte ”utrasingsperioden”?

- Skjedde nøyaktig det samme med begge motorene?

- Fikk du dekket det første tilfellet på garanti/reklamasjon, mens Yanmar ikke er villig til å dekke det siste? Kan du si noe hvilken begrunnelse de gir i så fall?

- Du skriver i innlegg #5 at det er det kjente problemet med ”halvmånene” for ventillåsingen som har forårsaket begge havariene, mens du i innlegg #28 peker på ”skjæring” i dieselpumpa (og for mye tilført drivstoff?), som det som har startet det hele. Jeg håper du kan formidle mer informasjon fra verkstedet om dette, når de har funnet ut noe mer.

 

Uansett: Lykke til med videre prosess!

Link to post
Share on other sites

Hei Arvid_A

 

- Båten er en Scand29Baltic med aksling.

- Kan dessverre ikke svare på situasjonen forut for "utrasingen" da jeg uheldigvis ikke var ombord i båten i noen av tilfellene og heller ikke er særlig motorkyndig, men interessen for å finne ut av årsaken er STOR, håper derfor å finne svaret her. Jeg skal selvfølgelig prøve å formidle så mye jeg kan. Har blitt nevnt at den første motoren sto i fri da det skjedde.

- Det er nøyaktig samme type havari i følge sakkyndige

- Nei, Yanmar dekker ingenting, de er heller ikke særlig snakkesalige eller hjelpsomme :discuss:

- Det er ikke jeg som har skrevet innlegg om "halvmånene" for ventillåsingen :confused: men jeg har skrevet at vi har fått opplyst at dieselpumpene har skjært seg grunnet for lite smøring eller sirkulasjon av ukjent årsak, så det betyr vel heller for lite drivstoff enn for mye :confused:

- Her skal alt komme frem til slutt, det lover jeg

 

Takk for lykkeønskningen, dette er ikke noe moro :cryin:

Link to post
Share on other sites

Hei ”Yanmar 6LPA-STP 290”!

 

Slik du fremstiller dette, og siden nøyaktig det samme skal ha skjedd med to motorer av samme type, er det en alvorlig og ganske spesiell sak. Det er jo en del av disse motorene ute i markedet, så det er viktig at du er så nøyaktig og detaljert som du kan i fremstillingen din, slik at andre kan dra nytte av dette. I likhet med andre her, er jeg nysgjerrig på mer informasjon om dette.

 

Tiltredes!

 

Hei Arvid_A

 

- Kan dessverre ikke svare på situasjonen forut for "utrasingen" da jeg uheldigvis ikke var ombord i båten i noen av tilfellene og heller ikke er særlig motorkyndig, men interessen for å finne ut av årsaken er STOR, håper derfor å finne svaret her. Jeg skal selvfølgelig prøve å formidle så mye jeg kan. Har blitt nevnt at den første motoren sto i fri da det skjedde.

 

Lånte du da bort båten til noen når begge havariene skjedde, eller var det et verksted som hadde båt og motor i forvaring på disse tidspunktene?

 

Du skriver at første motor som havarerte, var en 2005-modell. Når skjedde havariet? Jeg regner med du er klar over at det er 5 års reklamasjonsfrist i henhold til forbrukerkjøpsloven i Norge, såfremt motoren er kjøpt hos forhandler og ikke blir brukt i næringsøyemed. Og ja, selvfølgelig er både dieselpumpe og motor ment å vare lenger enn både 2 og 5 år.

 

Motor nr. 2 var nyere sier du også. Her gjelder den samme forbrukerkjøpsloven så sant kriteriene jeg har nevnt, oppfylles. Om du eller andre ikke har gjort noen feil ved bruk eller vannskjøttet motor på annet vis, samt har utført foreskrevet vedlikehold, burde du ha en meget god sak i en eventuell rettssak. Jeg hadde nok truet både forhandler og Yanmar Norge med både advokat og rettssak om de ikke kommmer deg i møte, og i tillegg ville jeg tatt saken opp med "Forbrukerinspektørene" på Nrk og "TV2 hjelper deg". Lykke til videre, og hold oss oppdatert!

Link to post
Share on other sites

Før det spekuleres for mye i årsaken ville jeg kontaktet dieselverkstedet til Sørensen og Balchen, sendt dieselpumpen og dysene inn til kontroll for å få en faglig uttalelse med noe tyngde i.

 

Hvis dette er et kjent problem så kjenner sikkert de til dette allerede.

Link to post
Share on other sites

Hei Capitaine!

 

Ja, båten ble dessverre kjørt av andre i begge tilfeller. Begge motorene havarerte i fjor og jeg er veldig klar over 5 års regelen, men Yanmar er særs vanskelige å ha med å gjøre - noe som overasker meg, da jeg trodde de var en seriøs aktør kjent for kvalitet - dette er ikke bra. Håper selvfølgelig jeg kan komme med mer positiv tilbakemelding etterhvert som saken går, men pr. i dag ser det ikke bra ut :nonod:

 

Motoren er godt vedlikeholdt og den andre var helt ny, så ikke vet jeg :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvis de klør seg i hodet er jeg skeptisk til hva kompetanse angår, for når et slikt system kontrolleres så fremlegges testdataene. Sørensen og Balchen kjøpte i sin tid Jahre diesel og investert videre for å være fremst på blant annet common rail systemer.

 

Båtbransjen er jo ikke flinke til å benytte spesialkompetanse, men det kan jo være at saken din er kjent hos landets fremste spesialist på feltet.

Link to post
Share on other sites

Ja, båten ble dessverre kjørt av andre i begge tilfeller. Begge motorene havarerte i fjor og jeg er veldig klar over 5 års regelen, men Yanmar er særs vanskelige å ha med å gjøre - noe som overasker meg, da jeg trodde de var en seriøs aktør kjent for kvalitet - dette er ikke bra.

Det er tydelig at de er vanskelige, men argumenterer de for feilbruk eller manglende vedlikehold som grunn til ikke å ta ansvar, må du be om dokumentasjon. Hvis ikke de vil, ville jeg kontaktet pressen (TV-redaksjoner er nevnt over, men også båtblader eller kanskje VG eller DN kunne kanskje gjort en sak på dette) eller advokat.

 

Lykke til og hold oss underrettet.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette høres leit ut. Jeg har selv en Scand Baltic med den samme motor det er en 2007 modell.Har selv ikke hatt problemer med motoren,den har nå gått 200 timer uten noen problemer. Du kan jo legge ved mailene her på båtplassen,slik at vi kan få lese svarene.Anbefaler deg og kontakte båtbladene i Norge for og løfte fram problemet ditt i media.Det kan hende da at Yanmar blir mer lydhøre da.Uansett lykketil.

Link to post
Share on other sites

Jeg forutsetter at smøreolje og kjøleveske er kontrollert og kan bekreftes av uavhengige personer. Kan ikke med min beste vilje forstå at det går an å vri seg unna en garantisak i dette tilfellet. Sørg for best mulig dokumentasjon om montering,drift,service etc.

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg du bløffer oss av en eller annen grunn. (Tilgi meg hvis jeg tar feil) Med en motor under 5 år og en ny motor som havarerer burde du ikke bruke tiden her , men heller kontakte advokat og "ta" yanmar.

Dette må være en soleklar raklamasjon , hvis dine opplysninger er riktige.. tviler. :sweat:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Lurer på på vilket grunnlag Yanmar fraskriver seg garanti ansvaret for havari på en motor som har gått i noen få timer?

Kan ikke skønne noe annet enn at dette er helt klart en produksjons feil og at Yanmar har det fulle ansvar for både denne og den første motoren som havarerte

 

Hvorfor kontaktet du ikke advokat etter at den første motoren havarerte og Yanmar nektet noe ansvar?

Måtte da være å hive 3-400 000,- av vinduet.

 

Hele saken høres merkelig ut.

 

Burde være enkel advokat mat om opplysningene her stemmer.

Få en advokat til å kontakte Yanmar.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Dette høres veldig merkelig ut!

Kan det være sabotasje fra den som har kjørt båten?!

Har du sjekket drivstoff osv. mht sabotasje?

Hva konkret sa Yanmar Norge når du konfronterte de med reklamasjon på motor nr 2?

Lurer litt på hvorfor du ikke var med når den siste motoren skulle kjøres.

Jeg har bare godt å si om Yamnar Norge som har hjulpet meg ang motoren

selv om de visste at jeg ikke har kjøpt motoren i Norge, men jeg har ikke hatt motorhavari...

Har hatt problemer med en annen motor importør i Norge og måtte gå rett til

produsenten i utlandet for å få ordnet opp.

Forferdelig at du måtte oppleve dette.!

Redigert av Princess Ess (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trådstarter, jeg har i et tidligere innlegg nevnt dine reklamasjonsrettigheter i henhold til forbrukerkjøpsloven og dessuten virkemidler som advokat, media og mulig rettssak. Du sier at Yanmar er lite imøtekommende og ikke vil dekke noe økonomisk. Merk deg at det er lovpålagt at Yanmar skal ordne opp, såfremt kriteriene jeg nevnte om at motor må være vedlikeholdt og ikke brukt feil, noe du selv sier er i skjønneste orden. Det er det som er poenget med hele forbrukerkjøpsloven, nemlig at den skal beskytte forbrukeren. Du må nok stå sterkere på krava dine!

 

Ellers har jeg inntrykk av, etter å ha lest gjennom andre tråder på foraet om Yanmar, at flere er misfornøyde med Yanmar Norge og/eller enkelte forhandlere av Yanmar. Selv om man som regel bare får versert en side av en sak i slike tråder, kan det se ut som at noen burde ta kontakt direkte med produsent og fortelle om misnøyen med Yanmar Norge og enkelte Yanmar-forhandlere. Produsenten er neppe interessert i og tjent med et apparat som kan føre til færre salg og et dårlig rykte, selv om Norge er et lite land når det kommer til folketall. Det er alltid en mulighet for å rette fokus på enkeltpersoner i Yanmar Norge dersom de ikke innehar nødvendig kompetanse, er arrogante, handlingslammet og/eller i tillegg ikke har evne til å drive butikk på vegne av produsent. Men når det er sagt, er det jo også noen som har gode erfaringer med både forhandlere og Yanmar Norge.

Link to post
Share on other sites

Å knekke to motorer av denne typen i en Scand Baltic på strak aksel på så kort tid er bemerkelsesverdig. Denne motormodellen har som nevnt hatt et litt dårlig rykte på seg. Vil likevel si at sannsynligheten for disse to haveriene av den grunn, er veldig liten. I tilfelle har du vært utrolig uheldig. At du selv ikke har vært til stede ved havariene tilser vel at du ikke kan si noe spesielt om forløpet forut havariene.

 

Beklager å måtte si det, jeg fornemmer feiloperering. En dieselmotor er robust, men kan lett kjøres i grus av ukyndige, spesielt i båt. Likevel vil jeg som mange andre, oppfordre til å stå på mot Yanmar til de har bevist sin uskyld.

flag_bp.gif

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...