Jump to content

Motorhavari på Yanmar 6LPA-STP 290 HK


Yanmar 6LPA-STP 290

Recommended Posts

Guest Princess Ess

Takk yanmar 290 for svarene. Det er på ingen måte meningen å fornærme eller legge tidspress på noen til å svare her på forumet.

Takk for at du startet tråden. Som sagt så er det veldig mange som bruker tid på å engansjere i å hjelpe til med å løse problemet.

Også for å unngå at dette skjer med seg selv eller andre med samme motor.

Det er nemlig disse grunnleggende svarene som veldig mange har savnet og ikke har forstått hvorfor de ikke ble besvart...

 

Mvh

Raptor

 

Heia Båtplassen! :flag_bp:

Redigert av Princess Ess (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår hvorfor Yanmar fraskriver seg ansvaret (exsten feil), men det burde da være deres plikt å påvise at det er feil på det eksterne tur/retur nettet til dieselen.

 

Jeg ville forlangt at Yanmar påviser extern feil !

 

Vist di ikke vill det så ville jeg fått en sakkjyndig til å sjekket dette, samt intallasjonen ombord, vist ingen feil der, ja da hadde jeg pinadø gått rettens vei

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har averget katastrofe på mine motorer i vinter da etter og ha lest om disse havariene som er omtalt.Jeg demonterte topp og konkluderte med at problemet er at retainers løsner da ventillåser slipper.resulterer i ventildropp i cylinder.

Jeg hadde en tikkelyd etter fult gasspådrag når jeg senket turtall .Det viste seg at den ene ventilåsen var iferd med og slippe slik at ventil holdt på og løsne. Jeg byttet retainers og nye låser(kjøpte hos Toyota forhandler) Tok en full gjenomgang på et motorverksted.Prøvde og få et tips fra Yanmar på hva jeg burde gjøre for å ungå havari men der "hadde de aldri hørt om havarier på slike motorer" Useriøst !!

Link to post
Share on other sites

Beklager å måtte si det, jeg fornemmer feiloperering. En dieselmotor er robust, men kan lett kjøres i grus av ukyndige, spesielt i båt. Likevel vil jeg som mange andre, oppfordre til å stå på mot Yanmar til de har bevist sin uskyld.

flag_bp.gif

 

Hvis den lett kan kjøres "i grus" må det opplyses i bruksanvisningen.

Fint om vi får eksempler på dette.

Link to post
Share on other sites

Etter å lest alle innlegg og svar sitter jeg igjen med en rar fornemmelse.

 

Diesel inneholder idag en andel på 5% biodiesel og det gjør vel at dieselen

har nok "smøring" slik at injektor pumpen ikke går "tørr".

Vet fra min tid som mekaniker på trålere at diesel fyllt fra bunkers anlegg

langs kysten inneholder vann, sannsynlig vis fra "kondens" i tankene, dette

ordnes med riktig filtre eller separator.

 

Han nevner at det var mye olje i motor rommet etter havariet. Litt merkelig, har

du ikke vært der og tørket og sanert ? Eller gav du opp ?

Har hørt at olje tappe pluggen har vært skrudd inn for løst, løsnet og tømt oljen ut med havari som følge, men

da i nedre del av motoren.

 

Når trådstarter sier han ikke kjørte båten i noen av tilfellene, virker det noe underlig.

Har man satt inn ny motor ville en hver vært i teste modus og prøve motorenen selv, eller tar jeg feil.

 

Det er jo selvfølgelig en mulughet for en sjalu kammerat har dratt på det han kunne på en kald og ikke innkjørt motor.

 

Men det hele virker som om vedkommende har prøvet seg med en "god oppdiktet story" som ny på båtplassen og avsluttet det hele når han ble klemt opp i et hjørne og lenger klarer å svare på leverandør, montør etc.

Om jeg tar feil, så beklager jeg i såfall.

 

Om båtplassen skal opptre som dommer og jury i slike saker tror jeg det blir helt feil.

 

Henviser til en annen "sak" der det ble utpekt en "syndebukkk" i forbindelse med korrosjons skader på en båt.

Vedkommende var "bare" satt på jobben og kom med spørmål her på forumet siden han selv ikke hadde kompetansen ?!..

 

Så oppfordringen er vel å komme med seriøse innlegg.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Hvis den lett kan kjøres "i grus" må det opplyses i bruksanvisningen.

Fint om vi får eksempler på dette.

 

Fullt pådrag med med kald motor. Mange brå skifter i turtall fra tomgang til fullt pådrag og til tomgang. Holder en på slik en slik en stund, f.eks. fra nå av, varer ikke motoren til jul. Dessuten står det advart mot slik operering i min Yanmar brukerhåndbok.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en tikkelyd etter fult gasspådrag når jeg senket turtall.Det viste seg at den ene ventilåsen var iferd med og slippe slik at ventil holdt på og løsne. Jeg byttet retainers og nye låser(kjøpte hos Toyota forhandler) Tok en full gjenomgang på et motorverksted.

Var det en slags "mekanisk tikkelyd" - som metall mot metall? Og økte/senket takten seg med turtallet?

 

Hvor stor jobb er det å gjennomføre det arbeidet du gjorde? Var det motorverkstedet som gjorde alt arbeidet?

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Virker som at motorene har gått magrere og magrere med det resultatet at ventiler har brent seg, og at den økte varmen ved magrere med diesel har dratt med seg en megde feil på veien :confused:

Det kunne vært rett om det var en otto-motor,alså bensin motor. Desse blir forbrenningen varmere på ved mager blanding pga senere forbrenningshastighet,men på diesel motorer blir forbrenningen kjøligere ved mager blanding. Det er dieselmengden som bestemmer temperaturen. Er et helt annet prinsipp på desse.

 

Just 4 information..

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei Båtfolk!

Har nettopp kommet hjem fra 3 uker på sjøen,og har en liten opplevelse og dele.Tenkte den passer i denne tråden.Vi lå i en uthavn der det var en som skulle sette nesen hjemover og startet opp motoren og denne bare ruste rett opp til maks.Det ble selvfølgelig hektisk aktivitet ombord men motoren ville ikke stoppe på stoppknapp og ruste helt til dieseltilførsel ble stengt.Dette var en yanmar LY.Var selv ombord i båten og fikk sjekket at gasshendel på motor var i tomgangsstilling hjalp vedkommende og lufte men han valgte og bli slept til verksted før den ble startet igjen.Dette var en fem år gammel båt kjørt ca4-500 timer.

Mystisk! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Liberty opplyser i innlegg 8 at denne Yanmar-motoren helst bør ha et topp turtall på 4000 rpm. Og jeg kan ikke se at det er motsagt noen plass i tråden.

 

I følge brukerhåndbok skal motoren ha et max turtall på 3800 rpm. Scand testet i sin tid ut forskjellige propeller med denne motoren i samarbeid med deres leverandør av Yanmar. Og de endte opp med en scewback-propell som gav akkurat 3800 på topp ved nystoffet båt.

Link to post
Share on other sites

Det er viktig å understreke at ingenting tyder på at trådstarter opptrer uærlig her på forumet.

Noe har endret seg underveis i saken med Yanmar som har bundet ham.

 

Slik jeg ser det er det inngått et forlik med hel eller delvis erstatning der kunden har akseptert stilltiende som en del av forliket.

Det er sannsynlig at Yanmar Norge undertiden har vært tause fordi de har arbeidet inn mot Yanmar-produsenten med saken.

 

Jeg oppfordrer alle eiere av Yanmar-motor å skrive til Yanmar Norge med krav å om at de skal offentliggjøre mulige motormessige feilkilder og evt menneskelige feilanvendelser. Hvis antallet henvendelser blir stort nok blir det nær umulig å gi etter for presset.

 

Prinsipielt er det en konstruksjonsfeil hvis motoren er konstruert slik at den ikke forhindrer selvdestruksjon med f.eks automatisk turtallsbegrensning eller automatisk avstengning for sannsynlige hendelsesforløp. Men det er sjelden på enkle båtmotorer?

 

Om utvendig eller innvendig tilførsel av mer lettantennlig gass/væske kan karakteriseres som "sannsynlig" er et interessant spørsmål. Det har f.eks vært bensin(rester) på tanker for diesel på bensinstasjoner.

 

Vedrørende diesel (dyse) system rens:

Det finnes verksteder som kjører motorene kun på dette stoffet i kortere (kontrollerte) tidsrom.

Da kan også overturtall inntreffe. Vi forbrukere skal alltid blande den i dieselen for å unngå det.

 

Brett opp skjorteermene og skriv vennlig men bestemt til Yanmar Norge og be om forklaring på hva som kan forhindre fremtidige motorhavarier.

Da unngår man at Yanmar tvinges til å kommentere denne konkrete saken, hvilket kan være vanskelig når forlik/avtale allerede er inngått.

 

F.eks: "Det må være i alles fremtidige interesse at omstendigheter rundt potensielle motorhavarier, marginer, forholdsregler og mulige feilanvendelser gjøres kjent umiddelbart."

Link to post
Share on other sites

Alt her er skrevet ut fra en sannsynlighetsoverveielse. Ingen sikkerhet altså.

Edit:

Uansett denne saken: Det er tydelig flere motorhavarier verden over. Full åpenhet gir produsenten troverdighet. Det var mye å lære for produsenter enda en gang om åpenhet i Toyota-saken.

Bård Ekers åpenhet i Saab-saken var forbilledlig.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...