Jump to content

Motorhavari på Yanmar 6LPA-STP 290 HK


Yanmar 6LPA-STP 290

Recommended Posts

I følge brukerhåndbok skal motoren ha et max turtall på 3800 rpm. Scand testet i sin tid ut forskjellige propeller med denne motoren i samarbeid med deres leverandør av Yanmar. Og de endte opp med en scewback-propell som gav akkurat 3800 på topp ved nystoffet båt.

 

Disse tingene har jeg også hørt. Men Liberty vet det meste om Yanmar 6LP. Jeg har også hørt fra mekanikere med Yanmar-skilt på veggen sin at det er 3800rpm man skal klare ved riktig propell. Men 3800rpm er det turtallet hvor motoren gir mest effekt, og ikke maks-turtall ved valg av propell, som i tillegg har lett for å bli akkurat det (da mener jeg i betydningen max akseptabelt maxturtall for at ikke propellen skal kalles for lett...) Det bør i utgangspunktet være minimum akseptabelt maxturtall, og ikke basert på 3800 men på leverandørens anbefalinger. Tallene for 6LPA-STP er:

 

Max cont. rpm: 3600

Max ouput rpm: 3800

Max no-load rpm (approx): 4200 ±25 (regulert av dieselpumpa)

Idling rpm (approx): 725-775

WOT rpm for propeller matching calc: 3950-4050 (WOT står for Wide Out Throttle)

Tach setting: 117 (antall tenner på svinghjulet, ref. turtallsensor)

 

I tillegg nevnes følgende sammen med disse tallene:

"When choosing propellers for a vessel, it is important to target the high side of the WOT range. This will ensure that the vessel does not become overloaded as weight and/or bottom growth is added.

Tachometer accuracy and No-Load (wide open throttle in neutral) RPM should be verified before selecting propellers"

Dette er informasjon fra Yanmar ifølge Tony Athens hos Seaboard Marine i California. Og han vet mer enn de fleste.....

 

Men jeg kan uansett ikke se NOEN sammenheng mellom Scand's valg av propell og hendelsene til trådstarter.

Her må det ha skjedd noe annet, og jeg er veldig nysgjerrig på detaljene.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal snart inn på 250t service. Mener de da skal sjekke ventilene etter boken.

 

De gjorde ikke det på min Yanmar. Lakken på toppdekslet var like hel.

Jeg spurte om det var gjort, og fikk til svar: "Nei, for ventilene hørtes helt fine ut de...."

Ved 500 timers service insisterte jeg på at det skulle gjøres.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Det er overhodet ingen "sannsynlighetsoverveielse" som tilsier at trådstarter og Yanmar er enige om noe som helst. tvertimot er indikasjonene meget sterke i favør av det motsatte. Og det gir fortsatt ingen mening å spekulere omkring trådstarters motiver, fakta eller annet. Det som er interessant, er hva årsaken til havariet var og om det er et forhold som kan tenkes å bli duplisert på andre motorer av samme type.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tråden har to temaer: Det tekniske og en kommunikasjonsside.

Trådstarter ønsket å la resultatet bli videreformidlet her i følge hans egen tekst. Deretter måtte trådstarter trekke seg ut, til tross for mange innlegg med ønske om oppfølging.

Det må ha vært ubehagelig å bli mistenkt for uregelmessigheter i et stort forum.

Yanmar er naturlig nok de nærmeste til å formidle informasjon om mulige årsaker og forholdsregler.

 

Båtforbrukere finner seg i for mye?

Helt uakseptabelt at et dyrt maskineri svikter totalt og at kunden må ta regningen. Produsenten har ansvar.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Fant denne tråden når jeg lette etter informasjon om hvordan jeg bør bygge eksosen i min Baltic med sånn motor.

Lurer på hvordan denne saken gikk?

 

Hvordan kan en 3 timer gammel motor gå i stykker, uten at det er garantisak?

 

Er det noen som vet om noe man bør vite, for å unngå havari på sånne motorer?

Tror min er for ny (montert høsten 2004) til å ha dårlige valve retainers?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Høres jo for mye ut det, men vær klar over at turteller på dashboard kan vise endel for mye. (ofte kanskje 10% har jeg blitt fortalt).

 

Da jeg var i tvil med min båt (og ikke fikk lånt noe nøyaktigere) satset jeg på denne som viste seg å være meget nøyaktig. Fordi det faktiske turtallet var såpass mye lavere enn det som stod på dashboardet, testet jeg den ekstra, og kunne konstatere at dette apparatet (i allefall den jeg kjøpte) hadde en en feilmargin på godt under en promille !

 

Enden på visa for mitt vedkommende ble at jeg slapp å gjøre noe med propellen min. Propellstigning kan justeres innenfor grenser. Winrace i Arendal eller Nordstrønen utenfor Bergen gjør slike ting.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes også det hørtes mye ut, selv for D-MAX varianten. Innlegget til andersb fikk meg til å gå inn på goldfish sine sider og sjekke, for jeg husket at jeg hadde lest noe om tuningen der. Da kom jeg fram til bl.a. denne figuren:

6lp_vs_dmax_performance.jpg

 

Ting kan tyde på at hvis andersb får nesten 4800rpm under belastning, så viser kanskje turtelleren litt for mye. Ellers har han et veeldig "fornuftig" propellvalg.

 

Jeg har en plan om et fornuftig propellvalg, dvs. ca. 4000rpm på max under belastning. Jeg er av og til ca. der på turtelleren når jeg tester. Men den viser for mye. Jeg kjøpte også en optisk turteller i fjor (samme som det i linken over, men jeg kjøpte det for en brøkdel av prisen direkte fra Hong Kong på ebay). Jeg fikk målt på 1500rpm og 2000rpm en dag i havna, men ville vente til jeg hadde varmet opp motoren før jeg dro på mer. Det var nok en tabbe, for dessverre klarte jeg å utsette målingen for høyere turtall til det ikke var tid når båten skulle plukkes opp. Men det var 6% misvisning (viste for høyt) ved begge disse turtallene. Derfor vil jeg ta av ca. tilsvarende stigning på propellen min.

 

Jeg har idag en 20x20 S8 Skewback. Skal sende til Winrace eller Propellservice eller noen snart for å ta av en tomme. Men jeg har vært litt usikker på om 5% redusert stigning ville gi meg 5% økt turtall, siden det krever at effekten er den samme hele veien. Siden Yanmar oppgir max effekt ved 3800rpm og stopper effektkurven sin der, kunne det jo hende at effekten gikk brått nedover når man passerte 3800.

 

Jeg har funnet karakteristikken på dieselpumpa i servicemanualen (se dokumentarkivet), og den tyder på lineær reduksjon av diesel fra max ved 3800 til null like over 4200. Det ser jo mye bedre ut på den kurven fra Goldfish ovenfor. Så takk for at du lurte meg dit, andersb. Nå er jeg sikker på at det er 1" stigning jeg vil ta av, og jeg tipper at jeg ikke mister så mye på toppfarten likevel, hvis kurven for motoren min er som den uten D-MAX tag i figuren. Jeg ville hatt litt bedre kontroll hvis jeg hadde for det første testet turtelleren helt opp, og for det andre testet max turtall uten belastning. Dette skal være 4200±25rpm og er styrt av dieselpumpa, hvor eksakt turtall for denne "strupingen" sikkert kan variere litt fra motor til motor. Hvis jeg mangler en del der, daler trolig dieseltilførsel litt tidligere enn kurven tilsier.

 

Siden jeg var så sløv og ikke fikk testet disse to tingene, må jeg bare satse på at motoren er normal og at turtelleren har ca. 6% misvisning hele veien.

 

@Kodvaag

Jeg skal prøve å få samlet litt informasjon til deg iløpet av helga. Men jeg kan ikke love......

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Trådstarter skrev sist den 27 mai 2010 i denne tråden og var sist aktiv på forumet 30.01.2011 Han skrev at han skulle komme med info når saken var ferdig, men det har nok gått i glemmeboken. Det fører nok ingen steds hen å spekulere i denne sakens parter og deres evt sannferdighet, motiver og om det evt ble noen økonomisk kompensasjon. På det tekniske kan det kanskje tenkes at tett dieselretur, kanskje pga skade på et rør el.l. kan føre til overrusing. Det er den muligheten jeg kommer på i farten som kan gi slikt resultat på to motorer etterhverandre. Da er det i bestefall mulig å kreve erstatning/heving av kjøp av motor fra motorinstallatøren men sannsynligvis må båteier ta tapet selv/evt. på sin motorskadeforsikring da feilen var der ved forrige havari.

Link to post
Share on other sites

Denne saken er for lengst ferdig og kjøperen (trådstarter) hadde allerede før den tid solgt båten igjen og forlatt båtlivet. Det er sikkert av sistnevnte grunn at tråden står uten "konklusjon". Men jeg kan tillate meg å "avslutte" tråden på hans vegne:

 

Man kom aldri nærmere inn på årsaksforholdene enn at en del i dieselpumpen hadde skjært seg. Dette var en medbringer som glir på en aksling. Da den skar seg ble dieselpumpen stående på full åpning. Derfor overruste motoren. Den nærmere årsak til til at delen skar seg er det ingen som har klart å påvise. Det var flere teorier og enda flere spekulasjoner men ikke noe som lot seg definitivt fastslå eller utelukke.

 

For kjøperen var det en i og for seg "enkel" sak -- havariet skjedde en time etter overtakelse og uten at kjøper hadde fylt diesel noe sted, så det var ganske åpenbart at havariet skyldtes "noe" som feilet motoren/båten ved overtakelsen. Det var nok verre for selgeren (jfr også artikkel i Båtliv) og havari nr to gjorde det ikke akkurat bedre for noen av dem. Men nr 2 ble løst ved at verkstedet/Yanmar byttet motor igjen så man endte opp "back to square one" mellom kjøper og selger og det endte til slutt med et etter måten skapelig forlik dem imellom.

 

Motor nr 2 tok verkstedet/Yanmar hånd om. Motor nr 1 ble solgt til Pro Motor Nord og den er sikkert overhalt og solgt videre for lenge siden nå.

 

Yanmar valgte dessverre å ikke bidra med noe angående motor nr 1 -- det er ikke tillitvekkende -- men lite man kan gjøre noe med, når det ikke er mulig å fastslå en årsak.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Den første motoren var vel ca. 5 år på skadetidspunktet og kanskje innenfor, kanskje utenfor reklamasjonsfristen. Trådstarter skrev her at det var samme feil som forårsaket begge havariene, det forteller meg at yanmar visste hva feilen med første motor var, men dette er muligens ikke tilfelle? Jeg tror det ofte kan være utfordrende å være eier av slikt dyrt utstyr når noe totalhavarerer etter ca. fem år. Når noe skjærer seg i en kliss ny dieselpumpe er det vel i utgangspunktet produksjonsfeil så hvorfor vedkommende uheldige motorbåteier fikk inntrykk av at dette ikke ble dekket av yanmar forstår jeg kun som mangelfull kommunikasjon. Når det er sagt så har jeg forståelse for at motorleverandører gjør noen undersøkelser og vurderinger før de iler til med konklusjoner og at de ikke deler ut ny motor til alle som havarerer uten spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Det var jo greit å få en avslutningen av tråden. Enig at det er lite tillitvekkende av Yanmar. Det er vel egentlig de som skal sannsynliggjøre at årsaken skyldes omstendigheter som ikke gir reklamasjon, ikke eier av motor. Det er viktig å få frem slike hendelser slik at det dannes et best mulig bilde av Yanmar-Norge, og deres håndtering av reklamasjoner. I dette tilfelle bare halveis bra håndtert virker det som hvis motor nr1 var yngre enn 5 år.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motor nr 1 var fortsatt innenfor fem-års fristen og reklamasjon ble fremmet av selgeren i saken, men Yanmar bestred at det forelå mangel. Bevissituasjonen var slik at det ikke kunne sannsynliggjøres at kjøpsrettslig mangel forelå. Når man ikke kan påvise en konkret årsak, er det ikke mer sannsynlig at feilen er ved motoren enn at den er ved båten/installasjonen (og dermed utenfor Yanmars ansvar). At motor nr 2 ble byttet skyldtes kanskje det samme -- men siden den var mindre enn 6 mndr ville Yanmar måtte motbevise at mangel forelå. (Motor nr 2 var etter husken ikke engang ferdig levert da den havarerte).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har nå lest denne tråden med stor interesse. Dette fordi jeg selv har lillebroren (6lp-dta, 240 hk) i båten vår og har vært svært fornøyd med den med 6 sesongers erfaring.

 

En båt vi er interessert i har en slik Yanmar det står om i denne tråden (altså 290 hk) Er den noen som vet om dette er motorer som har et dårlig rykte, og bør man la være å kjøpe en båt der det står en slik motor? Motoren er en 2006-modell og har nå ca gått 650 timer.

Var de dårlige motorene fra/ en spesiell årsmodell?

Vil en motor, som har gått feilfritt i 650-timer, ha vist seg å være en god utgave og dermed trygg å kjøpe?

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=43587740

 

"Nylig (26/7) havarert motor Yanmar 6LPA-STP ....... Motoren har ruset ut på meget høyt turtall da den har suget inn en blanding av diesel og smøreolje pga en defekt simmerring i dieselpumpen. Lagere er sannsynligvis også defekte da det er spor av kobber og lagermetaller i resterende smøreolje. Motoren er fabrikert i 2003 og har gått 958 timer, den hadde gjennomgått en 1000-timers service på 940 timer. ......"

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok det siste som er problemet, når en dieselpumpe feiler på denne måten så mater den bare på med diesel, alt den klarer og responderer ikke på gasspådrag.

 

Tenk deg situasjonen at du starter motoren og den bare ruser av gårde helt uten mulighet for å stoppe den, med gir i fri mens båten ligger i havn. Omtales gjerne som runaway diesel.

 

En kompis av meg klarte det kunststykke på en bobil etter forsøk på å utbedre en liten diesellekasje. Han tok ut stopphendelen fra pumpa og skiftet en simmerring. Monterte tydeligvis noe feil for da han startet etterpå ruset bare motoren avgårde helt ute av kontroll. Han røykla hele byggefeltet, brannvesenet rykket ut og full pakke. Fikk til slutt stoppet motoren men først eter lengre tid. Den motoren fungerer den dag i dag. Selv om han stod med hageslange og pøste på med vann inn innsuget på motoren.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Den går på smøreolja så det holder også....og du vil ikke være i nærheten når det skjer.

Her er en LR Defender 200tdi som går på smøreolje:

http://www.youtube.com/watch?v=5zx3qKX_Pno

 

og her en som klarer å stoppe en:

http://www.youtube.com/watch?v=3NRaqgab0_w

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...