Jump to content

Motorhavari på Yanmar 6LPA-STP 290 HK


Yanmar 6LPA-STP 290

Recommended Posts

Beklager å måtte si det, jeg fornemmer feiloperering. En dieselmotor er robust, men kan lett kjøres i grus av ukyndige, spesielt i båt.

 

Har du en oppskrift for hvordan man tar knekken på en dieselpumpe på såpass nye motorer som det er snakk om her?

Link to post
Share on other sites

Har du en oppskrift for hvordan man tar knekken på en dieselpumpe på såpass nye motorer som det er snakk om her?

 

Nei. Men f.eks. hardkjør over lengre tid med tung last, altså fullt pådrag. Eller hardkjør ved kald motor kan være eksempel på feiloperering. Etter sigende er teorien at opprinnelsen til elendighetet startet ved dieselpumpen grunnet for lite kjøling. Men det er jo kun en teori, tilliks min egen insinuasjon.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Kan motoren være kjørt med manglende kjøling? Kan det være noe feil med dieselen, dårlige smøre egenskaper?

 

Kan hende at yanmar ikke vil bruke tid på dette hvis informasjonen om hendelsesforløpet er så mangelfull som det en får inntrykk av her. Analyse av brennstoff utstyr er meget omfattende arbeid, hadde dette vært meg så hadde jeg fått sjekket brennstoff kvaliteten først. Hvis brennstoffet ikke er ihht spesifikasjonene, da er det plutselig leverandør av brennstoffet som står ansvarlig.

 

Lykke til!!

Link to post
Share on other sites

Men f.eks. hardkjør over lengre tid med tung last, altså fullt pådrag. Eller hardkjør ved kald motor kan være eksempel på feiloperering.

 

Uten at jeg er utdannet maskinist eller motormekaniker, kan jeg ikke se hvordan fullt pådrag på dieselpumpen kan ta knekken på den, selv med hardkjør over lengre tid med tung last og/eller ved kald motor. Hardkjør med tung last bruker heller å gi for høy eksostemperatur med etterfølgende skade på stempeltopp og til slutt mulig skjæring av stempel i sylinder. Men for hva jeg vet, kan du nok ha rett.

Link to post
Share on other sites

Det hender at partene er så langt fra hverandre, at selgeren ikke får nærme seg en undersøkelse av produktet slik at kjøpsloven kan komme til anvendelse.

 

Det er ikke alltid partene blir enige i hvordan en sak som dette kan løses i praksis, -etter normale retningslinjer slik at muligheten for å benytte forbrukerkjøpsloven er til stede.

 

Når man skal finne årsaken så må produsentens representant når det er snakk om en mulig garanti få mulighet til å finne årsaken. Likeledes må importørens representant gis den samme muligheten hvis det er snakk om å benytte forbrukerkjøpsloven.

 

Men det er ikke gitt på forhånd at dette er noe som dekkes av garanti eller forbrukerkjøpslåven, og derfor er det ikke alltid eierne liker ideen å levere noe fra seg hvor dette også kan medføre en kostnad for dem.

 

Det er ofte slike saker som strander, og hvor firmaet henges ut som lite samarbeidsvillige.

 

Å bruke en advokat for å få avklart saksgang, rettigheter og plikter er etter min mening det eneste rette å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Stusser over at hele 2 motorer har lidd samme skjebne i din båt.. Og få utrusing på en diesel skal ganske mye til da man fint kan bånnruse en diesel uten nevneverdig skade. MEN.. Har ikke balitcer gasskassen til komfyren på badeplattformen?? og går da kanskje røra i nærheten av motorrom?? Hvis en diesel får Propan gass sugd inn i inntaket sitt så vil den ruse seg ut av sitt gode sinn rett og slett.. det er ikke det som har skjedd da?? at du har en propan lekasje en plass? og at motoren har fått sugd inn dette?? blir som og mate den med startgass rett og slett.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Motor nr.1 er en 2005 modell som har gått i underkant av 400 timer. Motor nr.2 var en nyere modell som hadde gått ca 3 1/2 time.

 

 

Det er ikke snakk om noen dobbelinstallasjon, den første motoren ble byttet ut med en ny og begge har havarert. Begge motorene har vært i overrus som følge av skjæring i dieselpumpene av ukjent årsak.

 

Synes du tar dette veldig med med ro til å ha opplevet totalhavari på en motor til nesten 1/2 mill som har gått 3 1/2 time. Og i tillegg for annen gang...

Forutsatt at historien er som fremlagt burde uten tvil Yanmar ta på seg dette uten så mye som et lite mukk. Hvis ikke tipper jeg 99,9% av yanmarkunder som hadde opplevet det samme ville stått og hamret på døren deres med en samle båtpresse, FBI og TV2 hjelper deg i ryggen.

 

Kjør på!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det syns jeg også. Jeg tenkte først på overfylling av olje med påfølgende unormal oljemengde i veivhusventilasjon som ble sugd inn i luftfilteret og så gikk motoren løpsk. Eventuelt ved et langt hopp med båten, hvor mye av oljen lettet og ble pisket opp av veiva. Skadene på dieselpumpe og ventiler kunne være resultat av en det alt for høye turtallet, tenkte jeg. Men jeg slo det fra meg når jeg så at den ene motoren "tok av" mens den sto i fri. Det er vel sjelden man drar på så høyt turtall at overfylling kan ha noen konsekvenser da.

 

Gassanlegget kunne kanskje være en bedre forklaring, ja. Jeg kan iallfall ikke forestille meg at det er vanlig for denne motortypen å ruse seg helt opp og bli ødelagt.

Jeg er vel ikke kompetent til å ha stemmerett her. Og jeg blir ikke overrasket om en annen forklaring viser seg å være tilfellet, men det med gassen høres ut som et bra forslag iallfall.

 

Uansett ville jeg samlet mest mulig detaljer om hendelsesforløpet og sendt med mest mulig bilder og annen relevant informasjon til Tony Athens hos Seaboard Marine i USA (www.sbmar.com) Han ser sammenhenger som veldig mange går glipp av. Og han har vært borti både det ene og det andre.

 

Denne saken må selvsagt avklares av andre, men det kan jo være godt å få alle sannsynlige svar på bordet.

Link to post
Share on other sites

Om motor nr 2 bare hadde gått 3,5 timer har jo denne motoren en selger, som just har solgt den til kunde. Om kunde har montert selv noe jeg tviler siden han flere ganger nevner at han ikke er motorkyndig så er det muligens selger/verksted som har montert motor. Når en monterer en ny motor på verksted så blir motoren startet og stoppet noen ganger før ferdigstillelse og en test tur av verksted er vell også ganske vanlig. Med så få gangtimer på motor må jo dette ha skjedd under verkstedets testing eller like etter, muligens turen hjem fra verksted. Ville ikke vanlig praksis da være å kontakte veksted/selger om en får problemer med motor så kort tid etter montering ? og en seriøs selger/verksted ville vel da hjulpet til med å løse problemet så smertefritt og greit som mulig ?

Får håpe du får ordnet opp i problemene men slik som saken er skrevet/lagt frem så tviler jeg på troverdigheten her, sorry.

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Når motorn rusa seg opp før den skar seg tyder på at den gikk varm med uforbrent diesel i sylindrene som tok fyr når den ble varm nok.

Årsaken er trolig en alt for tung proppell på båten.

Om det noen gang har vert motorkyndige ombord så burde noen sett dette , mye svartrøyk ??

Link to post
Share on other sites

Har selv en 2009 modell av samme motor, gått 120 timer uten problemer. Det at Yanmar ikke vil hjelpe angående en motor som er gått 3,5 timer virker veldig rart. Har selv vært i kontakt med Yanmar Norge og alltid fått svar på kort varsel. Virker som det ligger noe rart til grunn her, tenker på behandlingen av motoren. Lykke til, og ser frem til å følge med på tråden.

Link to post
Share on other sites

Sikkert en D motor eier som vil sverte andre merker dette her :lol:

 

 

hva er dette for noe , her er det noe muffens ??

Joda, kan sef være noe troll, men velger å ta folk på alvor til det mottsatte er bevist. Ikke gøy å sitte med et slikt problem, om man ikke skulle bli trodd her heller.Har selv vært med på havari med nesten ny 222hk Yanmar, og det er vel ikke så mange forundt egentlig. Skulle Yanmar vært tipset om omtalen?

Spesielt å tenke på at med et havari på en Yanmar, blir man nesten ikke trodd, men et havari på en grønn en blir tatt for god fisk med engang :giggle:

Men det sier vel litt om posisjonen til merkene hos folk flest.

Link to post
Share on other sites

Tragisk sak dette her. Har hørt om overrusning på Yanmar med katastrofe resultat før, men dt var et resultat av en feil på turbo, husker desverre ikke detaljene. Tipper denne saken løser seg greit til slutt, det gjelder vel bare å få kontakt med de rette folka. En ny maskin med 3,5 timer å totalhavari, dette kan det ikke bli utgifter av, kun tap av tid slik jeg ser det.

Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Motoren min er en 2007 mod 6lp- St /2 som skal være forbedret utgave

enn den første serien. Du har ikke skrevet når du satte i den siste motoren, men

jeg regner med at dette har skjedd ganske nylig (siden du r ny på båtplassen) og at du fikk den oppgraderte utgaven?

Har du kjøpt og/eller fått montert motorene noe annet sted enn Norge?

Dette kan kansje delvis forklare Yanmar Norges motvillighet til å hjelpe...

Nøyaktig hvor lenge siden er det det siste havariet skjedde og i hvilken del av landet?

Her er d mange som prøver å hjelpe! ;)

Redigert av Princess Ess (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men som Capitaine spør: Hvilken forhandler har du brukt? Viktig at vi andre får vite hvor vi ikke skal gå....

 

Ser ellers at noen betviler denne historien, og man kan jo selvsagt begynne å lure. Men det er så mange totalt useriøse forhandlere og verksteder i denne bransjen at ingen ting forundrer meg. Det som likevel er rart her er at Yanmar Norge skulle være så useriøse? Ellers er det jo kanskje mest vanlig (og riktig) å gå gjennom forhandler når man skal reklamere?

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for mange gode innlegg. Jeg synes det er leit at enkelte betviler problemstillingen, dette er en meget lei sak for oss og alle som er involvert - dette har også pågått lenge og vi ser på ingen måte lett på saken. Her er det snakk om store kostnader, fortvilelse og dyrebar tid som går tapt - dette unner jeg ingen. Som dere ser, er jeg helt ny her og lurte innledningsvis på om noen visste om det var produksjonsfeil på disse motorene. Etter det, har jeg forsøkt å svare så godt jeg kan på spørsmål som har dukket opp - med min nullkompetanse når det kommer til motorer, håper jeg også takhøyden er stor mtp mine svar angående dette. Det er ikke så lett å reklamere gjennom forhandler, når forhandler nekter for at det dreier seg om reklamasjon - uten å kunne dokumentere hvorfor. Det er på ingen måte meningen å sværte noen på nåværende tidspunkt, men tro meg, om dette ikke ordnes opp i...

Link to post
Share on other sites

Har du forsøkt å kontakte Yanmar Norge direkte og er de like vrange?

Ikke la en ubrukelig forhandler stoppe deg.

 

Hvis det har pågått lenge uten resultat, hadde jeg kontaktet advokat.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...