Jump to content

Motorhavari på Yanmar 6LPA-STP 290 HK


Yanmar 6LPA-STP 290

Recommended Posts

Vet et tilfelle der en 6LYA-STP (340 hk) ruset ut med større skader som resultat mens den i utgangspunktet lå på tomgang, frikoplet. Eier fikk motor reparert, skadene dekket av Yanmar.

Yanmar servicemann var ombord da skaden inntraff og kunne dokumentere saken overfor importør da eier hadde oppdaget andre symptomer på motor som trengte teknisk avklaring da hendelsen inntraff.

Link to post

Olje fra turbo til innsug er vel et fenomen som kan skje (og som heldigvis sjelden skjer) på hvilken som helst motor med turbo og kan vel knapt tilskrives svakhet på bare 6LP-serien!!

 

Eneste måten å stoppe slike tilfeller er å tette tilgangen med luft til innsug/luftfilter. Fortrinnsvis uten å bruke hendene!!!

Det finnes ikke den stoppknapp i verden som kan regulere dette!

Link to post

Hvorfor og hvordan skjer dette? Er det noe annet enn ånding av oljedamp som går inn i innsug og turbo?

Er litt grønn så lurer fælt på hvordan dette kan skje. Er er det noen svakheter som gjør at det skjer?

Er det andre typer havarier som har skjedd en del på disse motorene.

Har jo lest litt på nettet, men er jo greit at de som vet om detaljer om slikt formidler det videre her på BP.

 

Kjøpte selv båt med samme motortype i 2012 som var reparert, byttet alle nødvendige deler og lakkert etter et slags havari.

Skjedde iflg Yanmar etter kort brukstid fra ny i 2007. Hva som spesifikt hadde skjedd og hva som var byttet av deler ville ikke Yanmar ut med. Garanti utgått og saken arkivert var svaret i 2012.

Varmt hadde det imidlertid sikkkert vært. Så det på originallakken under nylakkeringen. Motor ble solgt igjen fra Yanmar til båtprodusent som såkalt servicemotor med begrenset garantii 2009.

Ble montert som en helt ny motor i ny båt i 2009 :-/

 

Har også hørt om en annen som opplevde noe lignende med en annen båttype.

Link to post

Kort fortalt blir lagerene i akslingen( på turboen) trykksmurt av smøreoljesystemet, når tetningene rundt lageret ryker sprutes varm smøreolje rett inn i innsuget, med påfølgende rusing av motoren. Om motoren ikke kveles fort nok brukes all motoroljen opp og man "skjærer hele dritten"

Dette gjelder allle turbomotorer. Dette er noe som skjer av og til uansett motormerke. Oppstår lekkasjen plutseslig og den er stor- samtidig som man kjører motoren hardt vil motoren antakelig bli skadet.

 

Oppstår lekkasjen mens motoren går på lavlast vil den ryke mye, men nødvendigvis ikke ruse ut ( det siste skjedde på min Bukh.84 mod for noen år siden) Da er det bare og stoppe/ kvele motoren før smøreolja er brukt opp. Man slipper da unna med overhaling/ bytting av turbo.

Link to post
  • 2 år senere...
  • 4 år senere...

Jeg er ganske sikker på at de fleste havarier skyldes at det ikke lenger er smøring i drivstoffet. Så hell på 2 taktsolje på tanken ved hver fylling  å dieselrens. Å mange kjører med for høy utveksling på drevet  for lavt turtall å mye moment i disse motorene  burde vært arneson drev å overflate propeller  

 

Redigert av Arnold 63 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...