SF Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Den går på smøreolja så det holder også.... Ja, helt klart, stygg sak er det uansett. Ikke lett og få stoppet den heller. Har heldigvis ikke hatt nærkontakt med dette selv. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
liberty Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Her er noe som ikke stemer Yanmar 6lp har registerreim og dieselpumpen har ikke kontakt med motoroljen dieselpumpen er smørt av dieselen Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Kan det være tetningene til returrør på dysene som ikke har blitt byttet etter service??? Uansett virker jo som de mener det et liten tvil om feilen. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Har selv vært ute for en Perkins som ruset seg på smøreolja. Der var pakningen mellom dieselpumpe og blokka gåen. Det var en mekanisk nikkepumpe - diesel rant rett ned i bunnpanna og hadde tynnet ut olja. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Var det da sånn at bunnpanna ble overfylt, og blandingen ble pisket opp og havnet i innsuget via veivhusventilasjonen? Sliter litt med å skjønne hvordan den kan ruse seg opp ellers... Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Jeg hadde rusing mens jeg kjørte på en Peugeot 806 HDI motor for noen år siden, der var det sannsynligvis lekkasje i turboen som fòret motoren med olje. Da ryker det jammen godt bak... Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 En bekjent som kjører ford connect fikk også lekkasje i turbo av motorolje. Den ruset seg til max turtall. Han måtte ta inn clutchen og vente til den hadde forbrent oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Vet et tilfelle der en 6LYA-STP (340 hk) ruset ut med større skader som resultat mens den i utgangspunktet lå på tomgang, frikoplet. Eier fikk motor reparert, skadene dekket av Yanmar. Yanmar servicemann var ombord da skaden inntraff og kunne dokumentere saken overfor importør da eier hadde oppdaget andre symptomer på motor som trengte teknisk avklaring da hendelsen inntraff. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Syntes det er merkelig at ikke 6LP motoren har en nødstopp bryter på motoren (har ikke klart å finne en på min). Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Olje fra turbo til innsug er vel et fenomen som kan skje (og som heldigvis sjelden skjer) på hvilken som helst motor med turbo og kan vel knapt tilskrives svakhet på bare 6LP-serien!! Eneste måten å stoppe slike tilfeller er å tette tilgangen med luft til innsug/luftfilter. Fortrinnsvis uten å bruke hendene!!! Det finnes ikke den stoppknapp i verden som kan regulere dette! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Hva med å skru igjen krana for dieseltilførsel? Har alltid vært kraner både på tur og retur på båtene jeg har hatt. Smøreoljen alene vil vel ikke få den til å ruse seg ut, ihvertfall ikke lenge vil jeg tro ??? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Den vanligste årsaken til at dette skjer er oljelekasje fra turbo som går inn i insuget. En diesel motor går uten problemer på olje når den først er igang. Problemet er ofte at dette skjer så fort at motor havarerer før man rekker å gjøre noe. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
olpi Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Hvorfor og hvordan skjer dette? Er det noe annet enn ånding av oljedamp som går inn i innsug og turbo? Er litt grønn så lurer fælt på hvordan dette kan skje. Er er det noen svakheter som gjør at det skjer? Er det andre typer havarier som har skjedd en del på disse motorene. Har jo lest litt på nettet, men er jo greit at de som vet om detaljer om slikt formidler det videre her på BP. Kjøpte selv båt med samme motortype i 2012 som var reparert, byttet alle nødvendige deler og lakkert etter et slags havari. Skjedde iflg Yanmar etter kort brukstid fra ny i 2007. Hva som spesifikt hadde skjedd og hva som var byttet av deler ville ikke Yanmar ut med. Garanti utgått og saken arkivert var svaret i 2012. Varmt hadde det imidlertid sikkkert vært. Så det på originallakken under nylakkeringen. Motor ble solgt igjen fra Yanmar til båtprodusent som såkalt servicemotor med begrenset garantii 2009. Ble montert som en helt ny motor i ny båt i 2009 :-/ Har også hørt om en annen som opplevde noe lignende med en annen båttype. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 Kort fortalt blir lagerene i akslingen( på turboen) trykksmurt av smøreoljesystemet, når tetningene rundt lageret ryker sprutes varm smøreolje rett inn i innsuget, med påfølgende rusing av motoren. Om motoren ikke kveles fort nok brukes all motoroljen opp og man "skjærer hele dritten" Dette gjelder allle turbomotorer. Dette er noe som skjer av og til uansett motormerke. Oppstår lekkasjen plutseslig og den er stor- samtidig som man kjører motoren hardt vil motoren antakelig bli skadet. Oppstår lekkasjen mens motoren går på lavlast vil den ryke mye, men nødvendigvis ikke ruse ut ( det siste skjedde på min Bukh.84 mod for noen år siden) Da er det bare og stoppe/ kvele motoren før smøreolja er brukt opp. Man slipper da unna med overhaling/ bytting av turbo. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 Ok. Takk for forklaring. Tipper vel at det var en annen type havari som hadde skjedd på motoren jeg viste til. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Innlegg13 høres jo ut som det vi lærte som vranggang da jeg en gang i urtiden tok lappen for tungtransport Er det utelukket på dagens båtmaskiner? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
blue moon Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Leste om denne meget spesielle saken i et gammelt Båtliv magasin, kom noen til en konklusjon her? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Skipper Worse Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Se innlegg # 140 Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Arnold 63 Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 (redigert) Jeg er ganske sikker på at de fleste havarier skyldes at det ikke lenger er smøring i drivstoffet. Så hell på 2 taktsolje på tanken ved hver fylling å dieselrens. Å mange kjører med for høy utveksling på drevet for lavt turtall å mye moment i disse motorene burde vært arneson drev å overflate propeller Redigert 3.Juni.2021 av Arnold 63 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 4.Juni.2021 Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 Er noe i tvil om at Arneson på samtlige Yanmar-motoriserte båter vil være den ultimate løsningen. Men for all del, jeg støtter forslaget av prinsipielle årsaker! Jeg tror forresten ikke det stemmer helt at dieselolje ikke smører. Er det lavere innhold av svovel du sikter til? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.