Jump to content

Smarte dingser og duppeditter


Batdilla

Recommended Posts

Mye moro med lykt til 10 kr!

 

Kjøpte for et par år siden en "Maglite" kopi for 2AA celler på REMA1000. Den var komplett med batterier i pakken og jeg tenkte at 10 kr, det måtte den jo være verdt. Så jeg pakket den opp, satte i batterier og skrudde på. Jo, den lyste!  :smiley: , men ikke lenge, for etter 20 sekunder forsvant lyset da batteriene var oppbrukt  :nonod:. Men jeg tenkte at OK, jeg kan ikke vente altfor 10 kr, så jeg fant frem noen andre batterier, og satte i lampa. Nå lyste den igjen  :smiley: men gleden var kort, for etter 45 sekunder, så røk pæra  :nonod:. Da tenkte jeg at jeg får ta pæra ut og ta den med til Biltema, eller Clas Olson ved anledning. Det ble gjort, putte lykta i lomma, men oppdaget at det ble varmt i lomma, for når pæra ble tatt ut kortsluttet batteriet i reflektoren, og den metalltråden som går fra fjæra i bunn til reflektor, ble så varm at lykta så ut som en liten banan :cryin:. Så nå var alt håp ute, men allikevel hadde jeg mye moro for 10 kr :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er jo også GPS, sa har den vel NMEA 0183 utgang.  Da kan den jo kobles til plotterskjermen; eller du kan jo få tak i en litt solid 17-19" flatskjerm   :lol:

 

Alt det der andre har jeg i min mobil, men radio var jo en god ide ... bluetooth ett-eller-annet, muligens koblet mot GPS'en og så infrarød kobling mot Therayon-telefonen ... hmm ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Fant denne, det må jo være kongen av VHF. Er litt usikker på kvaliteten til Uniden da, relativt ukjent merke. Er vel mest kjent fra Elfa-katalogen hvor de har en del scannere og verdens-radioer. Var jo ikke spesielt billige der.Den har jo DSC og alt det der, men hva funksjonen S.A.M.E. WX (en eller annen værinfo?) er god for er ikke godt å si. Noen som vet? Kanskje den er spesialtilpasset finnmarksvidda... :lol:

 

KONGE-VHF

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uniden er for meg godt kjent igjennom mangen år med både VHF privat radio (PR / walkie talkie) + at dem lager kjempegode scannere..

 

Synes uniden er et godt merke ..

Min mening da.. :yesnod:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Fant denne, det må jo være kongen av VHF. Er litt usikker på kvaliteten til Uniden da, relativt ukjent merke. Er vel mest kjent fra Elfa-katalogen hvor de har en del scannere og verdens-radioer. Var jo ikke spesielt billige der.Den har jo DSC og alt det der, men hva funksjonen S.A.M.E. WX (en eller annen værinfo?) er god for er ikke godt å si. Noen som vet? Kanskje den er spesialtilpasset finnmarksvidda... :lol:

 

KONGE-VHF

Uniden er relativt store ute i verden, og kvaliten har jeg ikke hørt noen klage på.

Jeg har selv en bitteliten Uniden VHF med alle internasjonale/US +WX kanaler. Helt OK.

WX kanaler er vanlige på VHF for det Amerikanske markedet. Så vidt jeg husker ligger WX-kanalene helt i toppen av FM-båndet. Det er en værtjeneste som går kontinuerlig, med en bråte informasjon i tillegg til vanlige værvarsler. I sør kan man få informasjon om vekstvilkår for bomull for den som er interessert.

Ellers er det av en smule interesse å følge med på den integrasjonen av forskjellige teknologier som foregår. En bør vel ikke være allverdens spåmann for å se at separat mobiltelefon, digitalkamera og PDA ikke har så lenge igjen. Det vil være samme apparatet om ganske kort tid.

Thuraya'en som jeg viste til ovenfor nærmer seg fra en annen kant. Det er en vanlig GSM-telefon når man har slik dekning, og går over på satellitt når GSM dekning forsvinner. De selger i bøtter og spann i Asia og Midtøsten.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Thuraya'en som jeg viste til ovenfor nærmer seg fra en annen kant. Det er en vanlig GSM-telefon når man har slik dekning, og går over på satellitt når GSM dekning forsvinner. De selger i bøtter og spann i Asia og Midtøsten.

Men hva koster det å bruke sat telefon her i landet da??

Er ikke det dyrt?? :confused:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Lars H.: Synes absolutt du bør sjekke en slik diodelykt, selv har jeg en Petzl med 3 AAA batterier i (hodelykt), og selv om rekkevidden ikke akkurat er enorm, så duger den fint til å lyse opp området rundt deg. Lykta bruker praktisk talt ikke strøm heller. Kompakt er den også.

 

Bilde

 

GeirKS

Bifalles.

Fikk en nesten maken lykt ( No-Name, 5 dioders ) av småen til jul.

Maken til genial pryl, har jeg aldri eid. For de som ikke har en, løp å kjøp.

 

Finnes i alle prisklasser, Clas Ohlson, Biltema, XXL og sikkert hos mange andre også

 

Suzuki - har sett.....lyset ?

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Dette er en grei liten dubeditt fra biltema som de fleste har råd til.

 

Bilde

 

10Kr! Bare lys dioden koster mer hvis du skal kjøpe dem løse! Denne har hjulpet meg mange ganger når jeg trenger lys og du har den alltid med deg hvis den festes på nøkkelringen :yesnod:

Redigert av Andreas (see edit history)

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Dette er en grei liten dubeditt fra biltema som de fleste har råd til.

Og den får du kjøpt hvor?

Biltema?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...