Volvomekanikeren Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 KAN KUN HA 3GMD, ELLER SÅ MÅ JEG BYGGE OM HELE BÅTEN, VIST JEG IKKE VIL HA EN MOTORKASSE SOM GÅR OPP I KALESJEN! GAAAAD :headbang: Skal ikke ha noe motor, har fått tak i motor, og den holder verkstedet på med ! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Denne tråden tror jeg kommer til å gå laaaaaangt ut på sommeren uten at du har fått deg motor Uff, jeg føler med deg Sjømann. Hva med å montere en påhengsbrakett på badeplattformen din og manøvrer den slik en stund? Med påhenger selvfølgelig. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 En Yanmar 3GMF er ca 7 cm høyere enn 3GMD. Hvis du likevel må bygge ny motorkasse, så er vel 7 cm fra eller til ikke så mye...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hjeltefjord Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Ja da får du nok bare smøre deg med tålmodighet, Sjømann. Kan nok bli godt ut på høsten og dette her. Kjedelig dette for deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Si til verkstedet at vis du ikkje for motoren innen en vis dato, så kjøper e ny motor istedefor å vente på dere. Du taper bare litt tid, men verkstedet taper penger. Kjøp da en brukt motor på nettet og sett den inn!! Gjør som Hafsfjord. Du vill vel heller ha en motor som stikker 7 cm høyere, istedefor å ikkje ha noe motor i sommer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 (redigert) Denne tråden tror jeg kommer til å gå laaaaaangt ut på sommeren uten at du har fått deg motor :lol: Uff, jeg føler med deg Sjømann. Hva med å montere en påhengsbrakett på badeplattformen din og manøvrer den slik en stund? Med påhenger selvfølgelig. Neida, vist de ikke snart ser til og jobbe, så skal eg få den motoren ganske så billigt. En Yanmar 3GMF er ca 7 cm høyere enn 3GMD. Hvis du likevel må bygge ny motorkasse, så er vel 7 cm fra eller til ikke så mye...? 7 cm ja... Og 3GMD er allerede 15 cm høyere en den som sto i før, og skal jeg ha en som er 22 cm høyere, så må jeg iallefall bygge om.. Kan være jeg må bygge om alt utenom lugaren Ja da får du nok bare smøre deg med tålmodighet, Sjømann. Kan nok bli godt ut på høsten og dette her. Kjedelig dette for deg. Er kjedeligt ja.. Har hatt snekken uten motor siden tidli i høst. Og verkstedet sa de skulle hjelpe meg siden jeg har blitt lurt ang. kjøp. Men hva mener de med og hjelpe? Er ikke akkuratt og hjelpe nor de ikke gidd og skru på motoren, tar timesbetaling, itilleg som eg må betale for utgiftene de får på motoren, som er en selvfølge, men i svarte, timesbetaling for og hjelpe.. Er jo en helt vanlig kunde jeg då, og fremdeles blir jeg ikke prioritert? Må være noe hakkende gale med rutinene deres! Men eg får vente, så ser vi.. Skal inn der imorgen! Ikke meningen og kjæfte og være sure på dere, dere prøver jo bare og hjelpe, men er ganske irritert og gretten for tiden, håper det hjelper når jeg får kommet meg på sjøen Redigert 10.Juni.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Endelig kom telefonen fra verkstedet jeg har ventet LEEEENGE på! Motoren min er snart klar! DATO: 18.05.10, no er vi kommet til 13.06.10, Snart 1 måned siden de sa den skulle være klar Fikk ikke tatt turen ned på fredag grunnet sykdom, men skal ta det på fredag som kommer om de ikke har fått den ferdig Er dette normalt? Bruke over 1 måned på og skru på ett gear Jeg mister lysten for hvær dag som går, og snart gir jeg opp! Sterke ord, men helt sant! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Yahoo! Då fikk jeg endelig telefonen fra verkstedet! Motoren er ferdig! Den er prøvekjørt, og fungerer som den skal! Har ikke fått pris endå, men får det ut uken. Jeg kunne ikke ha båten liggende der borte, for det var fullt overalt. Så jeg må komme meg bort så de får heist motoren ombord, så får jeg lage meg til noe løfte greier, så jeg får løftet den opp og ned. Han som skal hjelpe meg med og lage funnament, holder på med noe kurs greier, men han skulle se om han fikk tid en kveld neste uke, og hjelpe meg! Så no får dere titte innom. Om ikke så veldig lenge, så begynner ting og sje! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 (redigert) Då har jeg fått slept snekken bort på verkstedet! Slepet gikk utroligt bra! Snekken skal ligge på verkstedet til imorgen, så skal motoren heises ombord, så skal jeg slepe den hjem igjen! Motoren kom på 15,000,- Jeg var ikke helt enig i denne prisen, siden jeg har ventet så lenge, med orker ikke bry meg om det, det eneste jeg vil no er og få montert motoren, så jeg kan starte sommeren! Litt bilder fra slepet: Slepte Styrbord - Babord til jeg var kommet ut av marinaen. Når eg kom utpå slepte jeg Bau - Akter, med kort slepelengde! Då var eg nesten fremme, så lå snekken på babord side av jollen. Er glad det var rett lufttrykk i blåsene! Her ser dere Bildøy Marina Lengre inne! Var en fin tur. Ikke serligt med strøm i vattlastrømen heller, strømmen som var dro snekken godt til siden en gang, men kom seg fort på rett kjøl igjen! Redigert 17.Juni.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Ja, nå nærmer det seg. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 (redigert) Det gjør det! :flag_bp:Og heldigvis for det! Når motoren er kommet ombord, og jeg har fått snekken hjem, så skal jeg pusse vekk rust og løs lakk, vaske den, avfettning og ny lakk! Redigert 17.Juni.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 God lørdags formiddag alle sammen! Det ble litt endring i ting og tang her! Det ble ikke noe 3GMD på meg, Men en 3GM30F, Som er på 27 hk, og er FERSKVANNSKJØLT! Saltvannet kjøler ned ferskvannet, så dette er en motor uten zink! Men fikk heist motoren ombord i går, og skal hente den no om 1 times tid. Får hjelp av en grei nabo, med litt stødigere båt, som er en fordel i denne vinden! 3 Sylindret! Kommet Ombord! Gikk rett ned på gammle funnament, og akslingen passet nesten 100% med gearet, men akslingen må kappes 10 cm så gearet kommer lengre bak, og jeg får bedre plass med reimene. Argh! Akkuratt litt for høy! Men ny motorkasse skal det bli! Så har jeg fått koblet minus fra batteri til jord, og må få pluss på starteren. Noen som har peiling på hvilke pol plussen skal på? Den nermest starteren, eller den lengst fra? Gammle kontroll panel. Turteller, startknapp, tenning o.s.v skal flyttes over i teak plate! Så no gjenstår det litt finjustering på labbene, kobling av det eletriske samt slanger! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 (redigert) Få på plass oljetrykksmåler og temperaturmåler. Lamper suger og er noe dritt Plussen skal på starteren og minus på svinhjulshuset elkler et annet egnet sted Redigert 19.Juni.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Grattis, endelig. Nå er du sikkert som et barn på julaften Håper på youtubevideo av oppstart og første tur. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Flotterst dette! Men hvorfor ble det plutselig en annen motor?? Angående starteren vil den ene polen sikkert synlig være tilkoblet gods på starter, altså minus. Den andre er da pluss, antageligvis den ytterste, der ser forresten ut som at mutteren også er løs, med andre ord sannsynligvis her plusskabelen er blitt frakoblet når motor forlot forrige båt. Er forøvrigt enig med å få inn analoge instrumenter på kjølevanntemeperatur og oljetrykk. Du sier videre den er ferskvannkjølt og derfor ikke har sink, det har den nok sannsynligvis alikavel, på sjøvannsiden på varmeveksler-ene.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Takk for svar! Instrumenter har jeg. Har: Turteller, olje trykk, temperatur på kjølevann, amper, volt, time teller Er usikker på hvorfor det ble en annen motor, de har vært dårlige med og gi besked på verkstedet. Men dette er en mye bedre motor en 3GMD.. Ang. sink, så fikk jeg besked om at det ikke var sink på motoren, men skal ta og høre med ett annet verksted! Då har jeg kommet hjem etter ett nervepinende slep! Var helt nervøs då vi kom inn i vatlastraumen. Store bølger, mye vind, og redningsvesten på, klar til en svømmetur Men jeg undervurderte vell sjøegenskapende til snekken, og det gikk helt fint. Så no er snekken kommet hjem i egen marina, så no kan jeg få begynnt med og kappe akslingen! Slepet gikk relativt bra, men i helvete for en vind. Og jeg skulle frem på bauen for og ta imot land, åpner takluken, og vinden tar fatt, og hiver den bak i båthornet, som knuser hele luken i fillebitter! Må kjøpe ny på maritim til flere 1000 kr! Men får ta og plastre over etterpå. Videoer av første startup, og prøvetur er vell en selvfølge! Bilder av slep og den knuste takluken kommer senere! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Tror nok det er sink på denne motoren også. En i bakkant av blokka og en på SB side. Ifølge tekniske data fra Yanmar er det: Zinkbeskyttet kjølesystem med offeranode - http://www.yanmar.no/arch/_img/9051327.pdf Sinken i bakkant av blokka er enkel å komme til, mens den på SB side er umulig å komme til uten demontering ( kanskje med spesialverktøy? ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Er nok sink ja... Men jeg har problemer med og få opp Yanmar sine sider. Kommer inn på siden, men får ikke opp spec om motoren Noen som vet hvilke motor jeg har? Står ikke 3Gm30f. De som er aktuelle blir: 3GM30 1984 - 1994 3GMF 1984 - 1998 Vil mest sannsynelig tro det er 3Gm30 Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Veeel.... du skriver jo sjøl at du har en 3GM30F så da er det vel det ( F- står for ferskvannskjølt ) .... men når jeg ser på bildene dine så ligner det jo veldig på min 3GMF. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Men jeg fant ingen som hadde F, derfor jeg var i tvil. Men vist det står for ferskvann, så er det: 3GM30! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Men ang. Kapping av aksling. Burde jeg hatt en dykker (min bror dykker) under båten, og sjekket at propellen hadde bra klaring fra hylsen, og ror? Er rett for og kappe den for kort, og vill ikke at den skal være for nær hylsen, da jeg ikke får plass til sink, og den kan ta borti. Men så må den jo ha en viss klaring mellom propell og ror! Noen måter og gjøre dette på uten og dykke? klarer ikke og se ifra land! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Er ikke sikkert du trenger å kappe aksel, sett noen lage en luke i forkant av motoren for å komme til reimene. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Akslingen må kappes... No står motoren klint opp i veggen, og akslingen er helt inntil gearet, men får ikke beveget roret, for propellen stopper det! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Hadde jeg vært deg så ville jeg skjøvet akslingen bakover til den stoppet eller buttet i roret, og så trukket den fremover til den stoppet. Skyv en så tilbake til ca midten mellom disse endepunkter, sett da på en slangeklemme på aklslingen mot hylsa så har du bra kontroll på det.Tror ikke du kapper så galt da og har fortsatt plass til zink på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Når du har funnet dette midtpunktet, bruk tommestokken....nå vet du hvor motoren må stå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.