Jump to content

Montering av Yanmar 3GMD i Sjømann snekke. 22Fot.


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Det skal jeg se om jeg kan få gjort! Men mener vi har en slange på rundt 1,5m. på jobben, som er 25mm? noe i den duren iallefall.. Sjekker ut det før jeg kjøper noe som helst!

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

høres bra ut, så lenge den passe rett på stussene på inntak og vannpumpe. Sjøvannsfilter kan du alltid montere sener når allt fungerer :yesnod:

Pass heller på å bruke tiden på å tilpasse fundamentet og tilpasning til akselen.

Tenk på bredden på den gamle motoren samt høyden på gearflens i forhold til aksling. Ikke sikkert at dette er likt som den gamle motoren.

Det kan hende at du må flytte motorfundamentet opp eller ned.

 

Alt annet blir detaljer du kan tenke på senere :flag_bp:

Gleder oss til neste innlegg i tråden :cheers:

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ta og sjekke ut av hvor stort nippelen på vannpumpa er, så får jeg se etter slange! :flag_bp: Så får jeg montere sjøvannsfilter senere! :cheers: Takk for tips, og neste innlegg blir vell ut neste uke :flag_bp: Sleper snekken på tordag, bort til verkstedet der motoren er, så blir det vasking og lakkering av motor.. :flag_bp: Men kan no holde tråden oppegående for tips fremover i prosjektet! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

En Yanmar YSB12G.. 12 hk.. 1 liggende sylinder.. Hadde ikke gått mere en 821 t. før toppen røk.. Så har den til salgs, men blir jo 5,000 i utgifter på ny topp... Men nor jeg først hadde den utav båten, så tenkte jeg at jeg likegodt kan skifte, og få litt mere drag ved og sette in 22,5 hk :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her er bilder av kjølevannsslangen jeg monterte i forje uke :flag_bp: Denne skal skiftes til større dimensjon, som blir ca. 25mm Ø :flag_bp:

 

2s629zk.jpg

 

dey595.jpg

 

Som du ser på det nederste bilde, så kan du se nippelen igjennom slangen, rett i front av slange klemmen, så her skal 25mm slange passe vil jeg tro, dagens slange er 15mm. :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Glem det med å bruke 15mm slangestuss til 25mm slange! Kjøp heller en 25mm stuss som passer inn i ventilen du har, det koster ikke mange kronene og du får en stuss som holder tett og slipper å risikere at slangen hopper av. Du klarer aldri å presse en 25mm slange tett på en 15mm stuss, garantert!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du skrur den stussen du har ut av ventilen, og tar den med til en rørlegger eller båtutstyrsforretning. Der kjøper du en ny med samme gjenger, men med 25mm stuss( hvis det er 25mm på sjøvannspumpen) og skrur denne på plass med litt stry og Permatex på gjengene sånn at det blir tett. Ideelt sett burde du også skiftet til større ventil og gjennomføring, men det må vente til neste gang båten skal på land...

 

Edit: På siden av ventilen din står et tall. Dette er størrelsen på gjengene i ventilen. Kan se ut som det er 3/4"?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Då har jeg skaffet meg slange til kjølevatten. 25mm Ø :flag_bp: Så er sjøvannsfilter kjøpt :cheers_wine: Har fått skrudd av nippelen på gjennomføringen, og har levert den til naboen, som skal se om han finner rett dimensjon til slangen! :flag_bp:

 

Den er no lang nok:

2ngrae0.jpg

 

25mm Ø:

1z22655.jpg

 

Sjøvannsfilter:

2ptxq9y.jpg

do40ty.jpg

5pweh.jpg

 

Maskene på filteret er no store nok!

hvrzuc.jpg

 

Så ble det litt demontering på gjennomføringen, av med nippelen, og få tak i rett dimensjon til slangen:

venoet.jpg

2v11yr9.jpg

 

Her er den gammle nippelen beregnet for slange på 1,5mm, så jeg må ha litt større:

2wo9mj9.jpg

npjofl.jpg

 

Så ting går fremover her og :flag_bp: Snakket foresten med verkstedet idag.. De har igjen og montere gearet, starte opp, og gjøre siste fin instillinger på insprøytning o.s.v :flag_bp: Så satser på at de snart er ferdig, så jeg kan få begynnt båtsessongen jeg og! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Er usikker på hva det heter, men er ikke tynt! Kjøpte den på Yanmar verkstedet, og det skulle tåle opp til 3QM30, på 33 hk. 3 sylindre, med standar kjølesystem. PÅ 3GMD'en min, er det også standar kjølesystem, så dette skal holde! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hmm, merkeligt at jeg kjøpte dette på ett Yanmar verksted då! Sikker på det er helt samme type? :flag_bp: Plukket det sjøl ned fra hyllen på Yanmar verkstedet/forhandler! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke bilder endå, etter som verkstedet er veldig forsinket, og den ikke er klar endå! :flag_bp: Men skal se om jeg får tatt meg en tur nedom i neste uke, og få tatt noen bilder! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

morro å følge tråden din, håper på å se noen bilder av motoren snart. :cheers_wine:

Filteret ser ut som det jeg har til ferskvannspumpa, ca 7-8 cm i diameter, mulig det er bildene som lyver ?

Bare å spørre når du får motoren om råd. Du bør ha en løfteanordning klar. kjettingtalje, kran elns. Du kommer sikkert til å måtte løfte ut motor 5-6 ganger. Det kan være greit å plassere motor på gulvet bak motorrommet underveis hvis det er plass. Det som ofte blir en utfordring er om den passer på motorfundamentet i bredden og om gearflensen treffer i høyde med akselen.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

God dag Jon! :flag_bp: Motoren skal monteres på verkstedet, altså med tilgang til stor krane, så dette blir nok ikke noe særligt problem! Det du sier om bredden er noe som en del har brent seg på før vil jeg tro, men den førsje motoren hadde 1 liggende sylinder, og er dermed ganske lav og brei, den som skal inn har 3 stående sylindre, så blir smalere, MEN høyere! Så motor kassen er revet, og skal bygge opp ny etter at motor er ombord, regner med en ca 10 cm høyde forsjel, så blir en del forandring på skap etc. ved siden av kassen! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...