Jump to content

Montering av Yanmar 3GMD i Sjømann snekke. 22Fot.

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Nå er du ikke helt på jordet, skjønner du. :wink:

Jeg har ikke fulgt med godt nok til å få med hva slags gear du har.

Men veldig mange girkasser kan du greit kjøre begge veier.

i dobbeltinnstallasjoner gjøres det ofte for å minske problemet med kavitasjon. Dvs at venstre motor med gear har venstreroterende propell. Da vil reversen bli forover..

Bakdelen er at da må motoren dra en ekstra aksel som regel, men det er nesten ikke merkbart.

I ditt tilfelle, kanskje det er nok å flytte vaier?

Dette kan være ett alternativ men sjekk att trustlager er beregnet for dette. Kjenner til en som for mange år siden hadde gått fra møre og nesten til Bergen før det havarerte. Han hadde egentlig bakka til Bergen uten å vite om det :lol:

Så må vel også utvekslingen akterover også sjekkes da denne kan være annerledes. Eg kjenner ikke til gearet ditt men det er det sikkert andre her som gjør.

Redigert av volfro (see edit history)

Er bare til og fiske krabbe da ser de ut til :wink::wink:

Hehe, eg får vell det, men skal selge en del for og tjene nermere 4000 kroner :flag_bp: Men skal no klare og skaffe penger til ny propell.. Selge mopeden eller noe sant! :cheers:

Amalie, jeg vil helst ha det som det skal være, med rett propell! :cheers: Men må komme meg på slipp. Går det fint og ''bakke'' til slippen? Fra Bjorøy til foldnes :cheers: Noen som vet hva Gear Utveksling på denne motoren er? Kommer meg ikke inn for og se spesifikasjoner på motoren. Men kansje noen andre gjør det? :cheers: Her er linken til Yanmar : http://www.yanmar.no/?aid=9051289 Du får opp en remse med modeller, den du må trykke på er: 3gm30 :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Har kun fått gjenfortalt denne historien Amalie 36 så eg kan ikke bekrefte noe. Det var en stor tungbygget stålbåt og om det kunne ha vært snakk om vinkelgear/snekkegear eller noe sånt har eg ingen aning om. Men med rettskårne tenner så er eg vel enig med deg. Om man tenker seg at det er skråstillte tenner osv. og forskjellig dimensjon på lagrene på kvar side inne i gearboksen så kunne det kanskje være mulig at noe kunne havarere, men sikkert ikke som du sier på utgående trust lager? Men eg har foressten ikke greie på marine gear i det hele når sant skal sies.

Ja, men når jeg ikke har så mye penger, så kan 3000 virke mye.

Ja, det kan virke mye for noen og enhver det. Men fordelen i forhold til å kjøpe en brukt er at du får en propell som passer til båten, slik at du får utnyttet motoren optimalt. Og det kunne lett blitt litt tilfeldig om du hadde kjøpt en brukt en.

Lengde i vannlinjen: Heng en tau med lodd ned fra baugen, og mål avstand til skroget i vannlinjen. Gjenta akterut, og trekk disse to målene fra totallengden på båten.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Får vell komme med en oppdatering! har hatt det veldig travelt i det siste, så har ikke fått tid til og legge inn bilder! :flag_bp: Men en tur på Maritim og Biltema gjorde susen! :flag_bp:

Kjøpte litt godsaker:

Slanger og ny takluke (Sotet pleksiglass) :cheers:

n53qd1.jpg

Og litt knask:

bhac5f.jpg

Fått montert på eletrisk matepumpe:

11h7azb.jpg

Koblet på denne måten: Dieseltank > ForFilter > Matepumpe > Diesel Filter :flag_bp:

2804h94.jpg

Så var det returen på dieselen. Bruke fantasien, så får man til det meste! :cheers:

qye99e.jpg

Monterte en nippel på mannlokket på diesel tanken:

i26dtz.jpg

Ingen tettningsmiddler, INGENTING! Slangen holder nippelen fast! :cheers:

15dwcp5.jpg

Kommer til og funke som bare rakkern! :cheers:

bcrrp.jpg

Festet så ekspansjonstanken (?) med hullbånd! :flag_bp:

9htngo.jpg

Blir bra dette :tongue:

2zr3xxl.jpg

Måtte av med dynamoen for og få borret hull til siste feste skrue! :cheers:

2eqex6x.jpg

Så var det montering av Neon lys i motorrommet (LED lys fra biltema) :cheers:

3515lj8.jpg

Lagde koblingsboks av sukkerbiter og litt ledning! :cheers:

n16sqx.jpg

Koblet strøm fra lysene til koblingsboksene.

1zqyf5s.jpg

4 lys, 8 ledninger, 4 pluss og 4 minus. Alle plussene på ene koblingsboksen, og minusene på den andre.

2vaxvf9.jpg

Så det samme med plussen. Hvær koblingsboks har 1 ledning som går opp til bryterpanel.

11qu51g.jpg

Så istedet for og havne opp med 8 ledninger, havner jeg opp med 2. en pluss, og en minus. Minus rett på minus. Og pluss opp til bryteren, fra bryteren til sikringsboks. Og fra sikringsboks til pluss på batteriet! :cheers:

2nqw748.jpg

Så var det bare til og vri bryteren, og se om det blir lys! :cheers: Valgte røde lys, i og med motorrommet er rødt! :flag_bp:

ddcf7m.jpg

Ble råere og råere, jo mørkere det ble! :cheers:

4kbrxh.jpg

Tok meg en tur ned kl 01:00. Ble drit kult! :cheers: Dårligt kamera, men i live ble det lyst som fen! :cheers:

2gsps1z.jpg

En liten finnish dere må prøve ut! :flag_bp:

Har Også Fått montert på den nye takluken! :cheers:

Måtte borre hull til hengsler og lås sjøl. Var ganske skeptisk, men tok den minste metallborren i skrinet, og borret med høy hastighet på drillen, økte så til 3,5 mm borr, og deretter med 5mm borr :cheers:

2urp851.jpg

eqnti1.jpg

30kt311.jpg

1rch1v.jpg

Ble mye kulere med svart sotet, en grønn sotet! :flag_bp:

Så idag skal jeg få montert den nye pumpen til vanntanken, og se om alt er tett! :cheers:

.........Lengde i vannlinjen: Heng en tau med lodd ned fra baugen, og mål avstand til skroget i vannlinjen. Gjenta akterut, og trekk disse to målene fra totallengden på båten.

En taustubbe med noe tungt i enden? Det kan da ikke være så vanskelig det?

Skjønnte heller ikke bæret av det :blush: . Du må finne fram teskjea.......lys_idevet_ikke.gif

Måling av vannlinjen:

27ymwj.jpg

1418izd.jpg

Fin Blyant dette! :cheers:

lb6a0.jpg

14myr6d.jpg

Badeplattformen kan brukes til det meste! :flag_bp:

2gucvaf.jpg

Nøyaktigt? Nøyaktigt nok! :cheers:

2s9x2jd.jpg

Vanskeligt og se streken, men ser du etter, så ser du den! :cheers:

Vanskeligere var det ikke! :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

Veit du hva sjømann?

Jeg synes vi bør ta av oss hatten for dette prosjektet ditt. Du viser oppfinnsomhet, lærevilje og tolmodighet. Du tar alle utfordringen på strak arm selv om du nok har en kul eller to i panna av all head banginga. Alt det du lærer her av prøving og feiling vil du ta med deg resten av livet. Du lærer masse om båt, motorer, hvordan du skaffere deler og hvordan du forhandler med leverandører og verksteder.

Håper innerlig at du snar får gleden av å sette kursen ut i solnedgangen. Det har du pokker meg fortjent.

Stå på :cheers:

No blei eg nesten litt rørt her Pathfinder og hjeltefjord! :cheers: Tror det er første gang noen sier å fine ord her inne til meg før! :cheers: Tolmodighet er noe jeg har vokst opp med, alltid vært tolmodig, men kan fort bli utolmodig vist det er noe jeg vill! Klarer ikke som mange andre, og sitte på ræven dagen lang, jeg er nødt og gjøre noe hele tiden, og sann har jeg alltid vært, dermed har jeg no lært en del nyttige ting! :cheers: Men man lærer så lenge man lever! :cheers: Fikk ikke noe serlig trykk i vasken idag heller, like slapp stråle som sist, endå pumpen er under tanken, helt nye slanger, helt ny pumpe! Hva kan dette være montro? :confused: Kan avstanden ha noe og si? Tanken ligger i bauen, og vasken er under førersetet! :flag_bp:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...