Jump to content

Ting som IKKE bør kjøpes på Biltema, Jula, Clas Ohlson o.l


FjordHT

Recommended Posts

Min far jobber i Citroen-konsernet, og jeg er mye på verkstedet der han jobber. Citroen har byttet oljeleverandør for ca 1 år siden fra Statoil til Valvoline. De fikk bedre innkjøpsavtale. Utsalgsprisen derimot er den samme. Ser noen nevner Royal Purple i tidligere innlegg her, Går man inn på nettsiden dems ser man ganske oppsiktsvekkende resultater.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

ja det skal vær bra sikkert der står mykje rart. Blandt annet en test av keiserens nye olje i en båt som gikk fortere på alle turtall enn med standard olje :lol: At den skulle få noen omdreininger meir på topp kan eg alltids svelge men troverdigheten sank som en stein når tabellen kom frem. Det de egentlig viser til både her og der er et bytte fra mineralolje til helsyntet

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har også meget dårlig erfaring med nivåbryteren til BT: Sviktet med en gang den var montert. SØPPEL! Er det noen som kan anbefale en knakende god nivåbryter?

 

kjøpte den blå nivåbryteren på BT, funket en stund.

plutselig en dag jeg skulle ut i båten, stod pumpa og gikk, riktignokk bare på halv fart, løftet jeg bryteren opp gikk den for fult, men nektet å stoppe. trodde dette var en engangs ting så kjøpte enda en, men den er ikke montert enda, spørs om det blir noe annet, siden det ikke bare er meg dette hender. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

myttertrekkeren fra Biltema var litt skuffende..

 

Jeg kjøpte den billigste (299,-) for å få løs reimskiva på veiven ifm registerreimbytte. Dette er en tykk bolt, rundt 20mm (36mm hode) og med Locktite. Men muttertrekkeren klarte jobben den, og har siden blitt brukt utallige ganger til diverse oppdrag. Deriblant hjulskift. Det som er viktig er at den smøres før hver bruk, og at man har godt trykk på kompressoren og skikkelig dim. på slangene.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

BT leverer mye bra til båt, men prisen er som andre nevner mer og mer lik andre leverandører. De gangene jeg har levert tilbake produkter som ikke holdt mål, har jeg alltid fått refusjon/nytt produkt uten diskusjon. Det er noe annet enn det jeg har opplevd hos enkelte andre båtutstyr forhandlere.

Et produkt som jeg ikke var fornøyd med var et maljesett for innsetting av maljer i presenning, egentlig noe skrot desverre..

Belger til drev, impeller, registerreim, oljefilter, dieselfilter, glødeplugger og tenningsdeler styrer jeg unna. Risikoen er for stor til at jeg ønsker ikke å spare "småpenger" på disse delene.

Redigert av Kjapp33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med hensyn til tennplugger, kan jeg opplyse at pluggene fra biltema er fra Eyquem. Eyquem sitter faktisk originalmontert fra fabrikk på ganske mange bilmerker, bl.a Citroen og Peugeot. Jeg har 2 Citroener selv og guttungen har Mercedes.De har til sammen rullet nærmere 500.000 km på Eyquem-plugger. Kjenner flere som bruker Eyquem uten å ha hatt noe som helst problem med dem. Men som mange har påpekt her, noe produkter er mildt sagt elendig, mens andre er fullt på høyde med en hvilke som helst annen produsent (les leverandør, siden BT ikke lager en dritt selv)

 

 

Har ikke sagt at pluggene til Biltema er dårlige, men at i ihvertfall ett tilfelle så var pluggene HELT feil i forhold til motoren av hva som ble oppgitt på Biltema. Dette høres jo ikke alvorlig ut, men det kan ende i motorhavari. De jeg fikk var heldig vis altfor kalde, noe som førte til at de sotet ned og motoren fikk tenningsproblemer. Derimot om det hadde vært omvendt, om pluggene jeg fikk utdelt hadde vært altfor varme, så er det fare for at keramikken sprekker og faller ned i sylindrene, og kan føre til at motoren raser.

 

Det er altså ikke pluggene i seg selv jeg stiller spørsmål ved, men oversikten til Biltema. Pluggene er sikkert like bra som andre, men forhør deg først med andre, og sammenlikne de du skrur ut med de du setter inn. I mitt tilfelle var det lett å se at det var stor forskjell på pluggene BT ga meg og de jeg skulle ha.

 

http://www.hesston.edu/academics/faculty/nelsonk/PhysicsResearch/Ignition/Report/ignition_system_report.htm

Grunnen til at jeg maser om dette er jo at det er ganske alvorlig at man prøver å spare 20,- på plugger, og kan ende opp med å rase hele motoren...

Link to post
Share on other sites

Har ikke sagt at pluggene til Biltema er dårlige, men at i ihvertfall ett tilfelle så var pluggene HELT feil i forhold til motoren av hva som ble oppgitt på Biltema. Dette høres jo ikke alvorlig ut, men det kan ende i motorhavari. De jeg fikk var heldig vis altfor kalde, noe som førte til at de sotet ned og motoren fikk tenningsproblemer. Derimot om det hadde vært omvendt, om pluggene jeg fikk utdelt hadde vært altfor varme, så er det fare for at keramikken sprekker og faller ned i sylindrene, og kan føre til at motoren raser.

 

Det er altså ikke pluggene i seg selv jeg stiller spørsmål ved, men oversikten til Biltema. Pluggene er sikkert like bra som andre, men forhør deg først med andre, og sammenlikne de du skrur ut med de du setter inn. I mitt tilfelle var det lett å se at det var stor forskjell på pluggene BT ga meg og de jeg skulle ha.

 

http://www.hesston.edu/academics/faculty/nelsonk/PhysicsResearch/Ignition/Report/ignition_system_report.htm

Grunnen til at jeg maser om dette er jo at det er ganske alvorlig at man prøver å spare 20,- på plugger, og kan ende opp med å rase hele motoren...

 

Da missforstod jeg deg, beklager det. At listene til biltema ikke er riktig det stemmer veldig bra, det har også jeg opplevd til en av mine Citroener. For sikkerhets skyld sjekker jeg alltid her når jeg skal ha plugger: http://www.eyquem.com/

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 5 år senere...

Har hatt denne klemmen og støttehjul, dog uten luft, fra BT i 6-7 år og ikke noe problem med disse. Hadde en Fogelsta båt-henger med luftfylte støttehjul, og det skal jeg ikke ha igjen for måtte bytte alle sammen i tur og orden og deler koster som bekjent "skjorta"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Føyer til den dyreste varmluftpistolen fra Clas Ohlson. Må stille tempen hver gang man trykker på avtrekkeren. Og etter 20 min bruk gikk termostaten og den ble så varm at den svidde merke i dørken min for deretter å si POFF! Og slo seg av for godt...

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...