Jump to content

Ting som IKKE bør kjøpes på Biltema, Jula, Clas Ohlson o.l


FjordHT

Recommended Posts

Jeg har byttet støttehjul 5 ganger, slangene lekker etter kort stund og de har aldri slanger inne...

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Tilhenger/Tilbehor/Stottehjul-2000016499/

Støttes 100%

Skulle hente forrige båt fra vinterlagring og hjulet var selvfølgelig flatt. 

Hjem etter pumpe og fikk pumpet inn luft.

Så skulle jeg flytte litt på hengeren for å koble den på bilen, og da kollapset røret som hjulet sitter på og hjulet sto 90 grader bakover :lol:  

Godstykkelsen er så tynn at det burde være forbudt å selge sånn tull.

De sier maks belastning 150kg, stemmer nok hvis du ikke har tenkt til å røre hengeren.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ang. støttehjul så har jeg alltid kjøpt det uten luftgummihjul, dvs de med et hardt hjul. Har ikke så store hengere at jeg trenger hjul med luft og vet jo at alle sånne småhjul alltid mister lufta ;-)

Link to post
Share on other sites

Støttes 100%

Skulle hente forrige båt fra vinterlagring og hjulet var selvfølgelig flatt. 

Hjem etter pumpe og fikk pumpet inn luft.

Så skulle jeg flytte litt på hengeren for å koble den på bilen, og da kollapset røret som hjulet sitter på og hjulet sto 90 grader bakover :lol:  

Godstykkelsen er så tynn at det burde være forbudt å selge sånn tull.

De sier maks belastning 150kg, stemmer nok hvis du ikke har tenkt til å røre hengeren.

Støttehjulet er beregnet på å støtte hengeren når den står stille og ved flytting på flatt og gjevnt underlag. Det er ikke beregnet på terrengkjøring med stor last. :-)

Maks belastning 150 kg er tilstrekkelig. Vanlig kuletrykk på hengere skal jo være 75-80kg. Har du 150 kilo vekt på hjulet så har du vel lastet feil.

Redigert av tronds63 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støttehjulet er beregnet på å støtte hengeren når den står stille og ved flytting på flatt og gjevnt underlag. Det er ikke beregnet på terrengkjøring med stor last. :-)

Maks belastning 150 kg er tilstrekkelig. Vanlig kuletrykk på hengere skal jo være 75-80kg. Har du 150 kilo vekt på hjulet så har du vel lastet feil.

Trodde ikke flatt betonggulv i en lagerhall ble betegnet som terrengkjøring.

Jeg løftet hengeren på kula når hjulet brakk, så det var ikke feil bruk men råttent produkt fra Biltema.

Kjøpte nytt nesehjul fra tilhengerforhandler etterpå, det hadde doble godstykkelsen og har ikke skapt noe problemer i det hele tatt.

Hvis ikke det er meningen at hengere skal flyttes med nesehjul hadde de vært utstyrt med støtteben.

Link to post
Share on other sites

Eyquem er eneste merkevaren jeg har sett hos 'tema, så de pluggene er sikkert bra. Biltemas egne, "Brink" er dritt. Vakuumslange til bilmotor (kanskje til innenbords også?), holder 3 måneder før de har smuldret helt opp.

 

Loddestasjon på Clas Ohlson, Cotec, med digital visning av innstilt temp, den døde før jeg fikk tatt den i bruk. Byttet i en Weller med tempregulering på et hjul som snues på. Denne er god som gull.

Europris har 20 liters bensinkanner med lufteskrue, disse er billige og gode. 

Link to post
Share on other sites

Kjøpte 2 stk blåe fendere på biltema for 2 år siden. Når båten ligger med kai

ligger de litt i vannet, det som er i kontakt med sjøen blir lyseblå.

Det gjør ingen ting det men, båten fikk blåe merker etter fendrene.

Nå er ikke dette så nøye for meg nå siden det er en gammel gh. 

Men blir å bytte de ut når den andre båten blir ferdig.

Alt av el artikler kjøper jeg aldri på clas olshon, Bt, europris siden dette aldri

har holdt mer enn et par timer. 

Kjøpte i fjord en tanke til motoren på Bt. Den var av hard plast med sprøe koblinger, den ble solgt. Tok ikke sjansen på å ha den i båten med bensin på.

 

Men disse butikkene har mye annet snadder til mitt bruk.

Redigert av øyværing (see edit history)

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Link to post
Share on other sites

Eyquem er eneste merkevaren jeg har sett hos 'tema, så de pluggene er sikkert bra. Biltemas egne, "Brink" er dritt. Vakuumslange til bilmotor (kanskje til innenbords også?), holder 3 måneder før de har smuldret helt opp.

 

Loddestasjon på Clas Ohlson, Cotec, med digital visning av innstilt temp, den døde før jeg fikk tatt den i bruk. Byttet i en Weller med tempregulering på et hjul som snues på. Denne er god som gull.

Europris har 20 liters bensinkanner med lufteskrue, disse er billige og gode. 

 

Du mener kanskje Brisk? Det er en ganske stor produsent av tennplugger. 

Brink er produsent av bl.a. tilhengerfester.

 

http://www.briskusa.com

 

Loddestasjonen fra Biltema her jeg god erfaring med. 

Hadde en Weller tidligere.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte noen franske treskruer på BT. Tror de var legert med mel, for det var akkurat som å trekke til med pasta al dente.

 

Kjøpte også en "proff-drill" i samme butikk. Den var helt utrolig elendig, ikke var den billig heller. For det første har den bare en hastighet, og den er for lav til at det funker å bore i treverk eller i stål med små bor. Og så er det ikke brems på motoren, så når man skal trekke til kjoksen må man holde igjen på den blanke ringen (gammeldags). I tillegg var batteriet elendig og motoren svak. Dårlig kjøp.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Kjøpte 8mm besinslage på Biltema i vinter. Inneste laget med gummi sprakk opp på lags inne i slangen. Ytterste laget som er tynt, sprakk med påfølgende lekarskje. Hadde skiftet alle 8 mm slangene. Måtte skifte på nytt. Alle hadde blitt dårlige etter 3-4 mnd. Slangen var merket med Made in Germany Din xxxxxx som tilsier at den skulle tåle bensin og temp. Ble solgt som besinlange på Biltema. For å være erlig, tviler jeg på at det som var påstemlet er riktig.

 

Styr unna besinslange fra Biltema. Kan være farlig, spersielt på båt med innenbordsmotor.

 

Jeg kjøpte BT slange til Yamaha her for etpar år siden , den ble montert - og like fort demontert. Det sprutet jo bensin fra koblingene... !

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har elendig erfaring med alle gummiartikler fra Biltema. Tenker da på gummislanger (den svarte typen til kjølevann osv.), dekk og slanger.

 

En annen ting som er helt tragisk er de grønne hageslangene. De er så stive at de er helt ubrukelig i temperaturer under 25 varmegrader. Ligger de i sola er de greie nok, men da spretter brått koblingene av :headbang:  Disse slangene er forøvrig av PVC, ikke gummi.

Link to post
Share on other sites

Ja kjøpte en BT hageslangetrommel og den er nesten umulig å bruke ved vanlige nordnorske temperaturer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjørte nettop den grønne hageslangen min fra BTpå søpla. Det stemmer helt at den var for stiv når det var kaldt og for myk når det var varmt. Altså bare (nesten) brukbar i en gjennomsnittelig norsk sommertemperatur. Og så var den altfor tung å hanskes med for kona. Tragisk dårlig køp!

 

Ellers kjøpte jeg en Blåkleder arbeidsjakke på Jula sist høst (min idiot). Etter kort tid streiket glidelåsen og sømmene revnet i ryggen på begge sider. Det dårligste klesplagget jeg har hatt. De fleste har vel hørt reklamen: "Hvis Blåkleder hadde vært . . . . . .".

 

Og samtidig kjøpte jeg også en stor enhåndstvinge på Jula. Det tok ikke lang tid før spaken, den som du trekker til med, brakk rett av. Den var av hardplast! Skulle tro det var et leketøy jeg hadde kjøpt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kjøper ikke mye på da jeg kan få BEDRE KVALITET PÅ ALT de har andre plasser.

Siste kjøp var nesehjulet.

Om det de har er billig, blir det dyrt hvis du først skal kjøpe Biltema, så kjøpe nytt andre plasser fordi Biltema ikke holder mål.

Hvis jeg kjøper eks båt og den er full av Biltema "prylar" bakker jeg ut.

For meg er kvalitet viktigere enn pris. Ingenting er mer ergerlig enn å oppleve at det du kjøpte ikke holder mål.

Unngår du Biltema er sjansen større for å bli fornøyd. 

Så derfor er Biltema mer eller mindre utelukket for kjøp av alt, unntatt kanskje ei pølse eller en is, det er det samme som andre plasser.

Link to post
Share on other sites

klærne jeg har kjøpt på Jula har vært helt kurante..  

 

Men kjøpte noen trillebår dekk/slanger på Jula og det var røtne greier...!   Noen måneders levetid er ikke mye å skryte av.    Da var merkevare (Duro..?) til dobbel pris på det nærmeste bilverkstedet et langt bedre kjøp.   

 

Denne tråden her burde vært meldt inn til Biltema/Clas/Jula - så kanskje den kan bidra til å få luket ut de dårligste varene ...?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det som er problemet er at man sitter hjemme å sutrer over den dårlige kvaliteten, og til slutt kaster dritten.

Svært få drar tilbake og krever pengene

igjen.

Neste gang drar man gjerne tilbake og kjøper noe annet dritt.

 

BT åpnet sitt nye bygg i Skien for ca 1 mnd siden, og parkeringen er nesten full hver dag.

 

Så lenge "vi" fortsetter å bruke penger der og ikke klager,hvorfor skal BT gidde å selge noe bedre da?

 

Her kan "oladunk" i stor grad takke seg selv.

 

Jeg tar alltid med kvittering når jeg handler på disse sjappene,og klager/returnerer hver gang jeg ikke er fornøyd.

Har etter hvert lært hva man skal ligge unna så det har blitt færrer turer de siste årene. Både mtp. å klage og for å kjøpe noe.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Skulle gjerne sette flere merkevarer hos BT, men da har man jo alternativet Jula som har mer av det

 

Grunnen til at BT og Jula er gode butikker er det brede spekteret av produkter. Om en fikk en kjede med en kombinasjon av de billige og dyrere produktene og samtidig samme utvalget så ville det være nirvana. 

 

Og ja, de burde slutte å selge det som åpenbart er søppel. Finnes som regel rimelige alternativer som ikke nødvendigvis er søppel.

-----------

 

Om en skal kjøpe kvalitet hele veien må man rundt på ørten ulike butikker (hvis man er heldige nok til å bo i nærheten av Oslo). Noen er best på slanger, noen på skruer, noen på båtutstyr, noen på bil osv. Det er et helsikes mas. 

 

En sjanser heller på noe som kanskje er bra nok enn å måtte kjøre hit og dit hele dagen for å få tak i det beste. 

Link to post
Share on other sites

Vi fikk Jula her ibyen for en stund siden. Jeg ser at mitt eget kjøpemønster nå er 50/50. Jeg begynner på Jula for der finner jeg ofte bedre kvalitet. Kanskje de har nesehjul også?

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Sant nok, det er så "billig" at man ikke gidder å klage..

Nemlig, en annen ting er miljøaspektet.

 

Ikke mye miljøvennlig å kjøpe dritt som må kastes og kjøpes igjen.

 

 

I noen tilfeller er den billigste varen produsert på en mindre miljøvennlig måte også.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Grillbørsten Biltema selger mister biter av busten etter en stund. Jeg fikk en av disse i munnen da jeg spiste en hamburger, og da jeg sjekket grillen var det mange flere av disse stålbitene der. Det kan være svært farlig dersom dette kommer inn i spiserør/mage/tarmer.

Tilbakemelding til Biltema er gitt.

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe billig blir fort dyrt!

 

Dessverre skal folk flest ha alt så billig som mulig i disse dager, slik at det er snart bare skrot å få kjøpt, og det gjelder ikke bare for verktøy og duppeditter.

Svenskekjedene konkurrerer dessverre ut andre sjapper som selger produkter som varer litt lengre enn første uken.

 

Jeg har riktignok kjøpt mye på alle disse kjedene, men har til gode å se et eneste kvalitetsprodukt, i beste fall er det middelmådig og holder litt lengre enn ut porten, som oftest er det bare dritt.

Jeg har knekt minst 6-7 skraller fra Biltema, de fleste 3/8", men også en eller to 1/2".

Alt av gummi går i oppløsning, uten unntak.

Kabelsko og kabel er av så dårlig kvalitet, at når man legger det ved siden av for eksempel Abico, så ser det ut som Biltema sitt materiell er produsert av femåringer.

Elektrisk materiell for hus er rett og slett livsfarlig fra disse kjedene, med unntak av kanskje Elko, som selges hos Clas, forutsatt at de selger Norske Elko produkter nå, en stund solgte de Elko materiell beregnet for utlandet.

 

Jula er et kapittel for seg selv, de selger enkelte produkter som er helt greie, men for eksempel Ryobi fåes billigere andre steder, og alt som det står Meec eller "Hard Head" på, er så dårlig at man like gjerne kan kaste det i søppelkassen på utsiden av Jula-butikken, ettersom det aldri kommer til å gjøre den jobben det er tiltenkt for uansett.

 

 

Kort oppsummert, er det veldig moro når man kommer til kassen, og får prisen, og ser hvor billig alt er, men det er ikke like moro når man kommer hjem og fastnøklene og skrutrekkerne bøyer seg som åttetall.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir gjerne mer plunder med billige saker sånn at vinningen går opp i spinningen. Den siste finpussen på produktet som sikrer brukervennligheten er ofte fraværende. Skarpe kanter, dårlige knapper, sammenføyninger som ikke tåler vanlig bruk ... En ting som jeg irriterte meg kraftig over ved BT's 40 meter skjøtekabel på trommel var at klipset som skal holde den korte "tampen" på den lille trommelen ikke var solid nok og slipper tak i denne tampen sånn at man ender opp med å lage en he...s snurr på den når man kveiler inn selve kabelen. Det ville kostet 0,02 kroner å lage et klips som var solid nok.

 

Samtidig kan man også argumentere for at det først er etter å ha brukt en del utstyr fra BT at man vet å verdsette skikkelig kvalitet...

Redigert av tor_ef (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alt av gummi går i oppløsning, uten unntak.

 

 Jeg skiftet for over 5 år siden alle dieselslangene over til BT sine, og har ikke hatt noen problemer med de siden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

At ingenting på BT er brukelig er bs. Kjenner flere verksteder som bruker verktøy derfra. Selvfølgelig er det ting som er mindre bra men det er det alle steder. Angående skraller så kan jeg dra over alle typer ikke bare bt. Det handler mere om riktig bruk.

Vedrørende fastnøkler brekker bolten før grepet glipper på mine bt nøkler

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...