Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

Svar fra Navionics:

 

The course up or chart rotation function is not available on the Navionics Mobile HD apps for the iPad. This function is only currently available on the iPhone 3GS and iPhone 4 versions of the app.

 

This function may be included with a future update to the app. Please always make sure to update to the current versions to ensure that you are always getting the most up to date features available.

 

If you need any additional information, please do not hesitate to ask.

 

Best regards,

Navionics Mobile Team

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fredag fikk eg min Ipad2 64GB-Wifi-3G. Lastet umiddelbart ned Navionics HD. Kartet imponerte meg stort! Uten at eg har fått testet og samenlignet not en plotter/papirkart og dermed kan uttale meg om visning av grunner så syns eg dette såg meget bra ut. Tegnet ruter og, det var oppbygd veldig bra. Redigering etc helt topp.

Men det som eg og ser er at når eg tar Ipad ut i sola så sliter den. I enkelte situasjoner får en store problemer å sjå skjermen. Samenlignet med en Garmin plotter (hadde i forrige båt) der dette med lys aldri er et problem så har Ipad en stort ankepunkt her. Så en fullgod plotter er dette ikkje i mitt syn.

Link to post
Share on other sites

Takk. Med ditt tips fant jeg ut at jeg må holde på fyret til timeglasset zoomer inn på objektet, så kommmer en ny meny medinfo opp. Skulle gjerne hatt fyrkarakterene i kartet direkte, men det ser ikkeut somom det er mulig.

 

Head up ser ut til å være besvart av Navionics over også :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personlig er jeg skeptisk til å definere ipaden som eneste plotter ombord, den er alt for sårbar til det.. men som et planleggingsverktøy, reserve system er den jo god. det skal ikke mye til av vann/fuktighet før den streiker, ref videoer på youtube..

Men den er genial å ha som et tillegg så jeg å kommer til å ha den med ombord på turer, men beholder garantert lowrancen i tillegg ja.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

I helgen oppdaget jeg at det ikke bare er vann som kan få Ipaden til å streike. En snau time i solyset og den var så varm at den slo seg av. Ville ikke starte opp igjen før etter 30min. kjøling i skyggen. Etter denne erfaringen tar jeg alltid Ipaden ned etter bruk og legger den et sted garantert uten soleksponering. Ved bruk har den nå fått ny plassering i skyggen.

Link to post
Share on other sites

I helgen oppdaget jeg at det ikke bare er vann som kan få Ipaden til å streike. En snau time i solyset og den var så varm at den slo seg av. Ville ikke starte opp igjen før etter 30min. kjøling i skyggen.

 

Dette tenkte jeg på da jeg kjøpte Ipad, så jeg kjøpte hvit Ipad med hvitt skinn smartcover.

Det som gjorde at jeg tenkte på dette ved ipad kjøp var min plottererfaring fra året før:

 

I fjor fikk plotteren jeg hadde i Master'en hetetokt en gang, og måtte tildekkes med hvitt håndkle en stund for å virke igjen.

Men, da var det varmt her sør. Og det var det heldigvis ikke for mye av i fjor... :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Inavx og navionicskart på min Ipad men er veldig skuffet over manglende dybdedata i kartene. Mangler f.eks dybde på mange skjær. Flere som opplever dette eller kan det være innstillinger?

 

Hei

 

Jeg har også lastet ned INavX appèn men får ikke fram noe kart :confused:

Noen som kan fortelle meg framgangsmåten , for meg ser det ut til at jeg må registrere en X-Traverse account og kjøpe kart i tillegg til appèn til 279,- ???

Jeg har Navionics med et kartutsnitt over sør-norge , dette fungerer helt ok.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har også lastet ned INavX appèn men får ikke fram noe kart :confused:

Noen som kan fortelle meg framgangsmåten , for meg ser det ut til at jeg må registrere en X-Traverse account og kjøpe kart i tillegg til appèn til 279,- ???

Jeg har Navionics med et kartutsnitt over sør-norge , dette fungerer helt ok.

 

Det stemmer at du må registrere konto og kjøpe kartene du ønsker. Navionics er rimligere men personlig synes jeg at INavx er bedre med flere muligheter.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har lest innleggene på BP ang bruk av IPAD som plotter, og har nylig gjort mine positive erfaringer. Kjørte en båt forrige uke fra Skien til Oslo for en venn av meg og brukte "padda" hele tiden. Ja, det var en ny Garmin plotter ombord til en 17-18.000 båtpenger, men denne ble ikke brukt i det hele tatt.

 

Har siste oppdattering fra Navionics og kartet fulgte båten så lenge man manuelt ikke begynte å some inn og ut. Gjør man dette, er det bare å taste på GPS tasten, så sentrerer kartet seg til båten. Nord opp!, fulgte et råd her på BP, låste skjermen og snudde på padden i stede :yesnod:

 

Etter 5 timer på sjøen var det fremdeles igjen 30% batteri kapasitet. Hadde med meg 12V lader, men trengte da ikke denne. IPADèn lå i solen hele tiden, kanskje det ikke var varmt nok til at den streiket, men etter min mening er dette et fantastisk produkt. Kan jo nesten kjøpe en IPAD til hele familien MED kart i forhold til å kjøpe en plotter.... Veldig enkelt å legge opp ruter, bruker IKKE 3G for å få GPS til å virke, rett og slett et kjempe produkt.

 

Konklusjon: Har ett problem, får ikke ha den for meg selv.... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvordan oppgraderer man? Ipad erstatter ikke plotter hos meg.

 

Oppgradering av applikasjoner går halvautomatisk. Åpne app-store og velg Oppdatering. Der får du en liste over applikasjoner som har oppgraderinger tilgjengelig.

 

Oppgradering av firmware på selve iPaden gjøres ved å koble til iTunes. iTunes varsler da om det finnes nyere programvareversjon. iTunes tar også sikkerhetskopi av iPaden, noe som jeg fant veldig nyttig da jeg måtte bytte min grunnet maskinvarefeil. Fikk den nye og koblet den til iTunes og valgte å gjenopprette innholdet til den nye. På den nye iPaden ble da alt som før smiley.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...