Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

Tanken på dette alt er tilfelle har slått meg mange ganger når "fjordplogene" kommer for full maskin langs skutesida og på utkikk etter kjølevannet på seilbåtene.. :cheers_wine:

Nå ja,vet ikke helt det. Det er vel noen "seilere" også som har dypfryst hjerne. :rolleyes:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Eller kan jeg bare ha på 3Gen uten abnoment å bruke den som plotter uansett?

Ja, men du må kjøpe kart applikasjonen da som koster et par tre hundrelapper... via apple store så du har kart... Du trtenger ikke være oppkoblet noe mobilnett... for at GPS skal virke...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Må man ha iPad 3G eller holder det med Wi-Fi-versjonen?

 

Det kommer jo an på hva du skal bruke den til.

i vårt hjem så har vi begge utgavene, 4 stk 32gb wifi, + en 64gb 3g+wifi+ gps (selvsakt min utgave) :giggle:

og er temmelig sikker på at,når neste generasjon kommer. Engang mellom feb-april neste år så må eg nok ha en av de også.

 

hele familien "padder" and we love it. :thumbsup:

 

kan brukes til det meste.

du har dine bøker her, internett, kartplotter, værmellinger ,kjøpe på nettet, bestille plass. mangler skruejern og kniv funksjon, :giggle: men det skal jeg klare meg uten.

 

løp og kjøp, har hatt min siden i sommer, og den blir bare bedre og bedre. :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

pokker heller...jeg som tenke at "I-alt mulig" var noe jeg skulle klare meg uten.. Nå har flere generasjoner med I-produkter gått meg hus forbi, og så skal jeg lære meg noe slikt?? begynner å føle meg gammel i en alder av 31..

Det som er åpenbart er at samtlige produsenter av plottere og kartdata på kjipe brikker nå får en så stor konkurrent at de må betydelig ned i pris og komme med hemningsløst gode og enkle løsninger. Dessuten er det nok greit å vente til sjøsetting av båten før man kjøper dette, siden det hele tiden vil komme nye og bedre utgaver av padder.

 

Hva om VP setter på en blåtann på EVC-enheten sin og samtlige givere linkes opp til den?? da snakker vi. Eller autopiloten inn på padden.. nå snakker vi kvantesprang!! -dog, det er kun autosol og vaselinolje som kan regnes som Guds gave til båtfolket, men dette er ikke langt unna.

 

Hva snakker vi om i kroner og ører for en pakke med kliss ny padde, ekstern gpsantenne med blåtann og nødvendig programvare og kart? er det noen som tar på seg å lager et overslag?

 

Jeg ser for meg at ekstern gps-antenne er nødvendig dersom man skal ha muligheten til å ta den med under dekk, i og med at gps oftest krever fri sikt.

 

Dersom de med peiling her etterhvert setter opp en nøyaktig mal over utstyr, programvarer etc, så kan jo dette bli en slager for de minst datakyndinge her.

 

Nylig var det en tråd her om sikkring av plotter mot tyveri. Vi har vel igrunn funnet den endelige løsningen her. Trenger vel ikke si mer om det.

 

Men, det kan jo hende at antall grunnstøtinger kommer til å stige i takt meg antall apps... med nesa i padda

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Har fulgt med denne tråden da jeg "trengte" en ny plotter... :thumbsup: Uansett, har kjøpt meg en Ipad 16G med Wifi og 3G, og er veldig fornøyd med den. Selv når jeg sitter inne i stuen, virker GPS og den gir nøyaktig possisjon. Har lastet ned Navionics Apps til kr. 209 og har kart for hele Norge, mye av Europa, ikke Danmark og UK da disse ikke er med. Er man koblet til 3G, kan man i Navionics programmet, laste inn google sine flyfoto, og en får da bilder av hus, land ol, men selve sjøen vises som standard kart. Er man ikke på 3G, vises kartene som på en vanlig plotter.

Etter å ha lest en del om kart til Ipad på nett, sies det at en bedre løsning enn å bruke navionic`s sin begrensede meny, er å laste ned InavX til kr. 278, SÅ laster du ned kun Navionics kartet til en 33 USD. De som har testet dette sier at InavX har en bedre meny styring av kartene samt andre muligheter, enn det som følger med kjøp av Navionix pakken på I-Tunes. Er det noen som har testet InavX her på BP?

 

Navionics har sine begrensninger, men det kommer fortløpende gratis oppdatteringer, som nok til slutt vil gi standard plotteren god konkurranse. Du kan legge inn din båts diesel forbruk ved også legge inn hastighet, og den regner da ut hvor mye du bruker på turen og tid. Men du må selv trykke på skjermen om båten kommer utenfor kartbildet, og Nord er alltid opp....

 

Uansett, betalte 4.150.- for min " padde" fra USA og med et kart til 209.- som alltid gratis blir oppdatert, er dette er godt supplement til papirkart og en event rådyr plotter hos Maritim...

 

Ønsker alle et riktig godt nytt år, snart er det båtsessong igjen :fireworks1:

Link to post
Share on other sites

Det har vært rykter om at den slippes i slutten av Q1 eller børjan på Q2 i USA. så kan en vurdere om det er hold i dette eller ei.. men jeg tror den er på markedet i USA i løpet av våren/sommeren en gang....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har overhode ikke peiling på alt dette IPAD/IPHONE greiene. Kommer med ett par spørsmål som muligens høres veldig gammeldagse ut.

 

Forhåpentligvis er det flere som er så treige som meg, og trenger en avklaring.

 

Har forstått at du ikke kan ringe med en Ipad, men at det er mer en pc med Thuch Screen. Men noe skal en vel bruke den gamle mobilen til også.

 

Funker IPAD opp mot GSM mobil nettet, slik at jeg kan benytte eksisterende mobil abonnement? Eller er det noe ekstrakstnadder?

 

Hva er 3G nett?

 

Vil den fungere opp mot ICE bredbånd?

 

Med kart i en sånn IPAD, må du ha mobildekning/internett dekning for at den skal funke, eller holder det med GPS?

 

Hilsen en gammal gubbe, med heller liten innteresse for alt dette nye greiene, men som trenger en xtra kartplotter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei Mariell, en iPad med 3G bruker mobilnettet så ja da kan du bruke ditt eksisterende mob.abb og ja den funker glimrende med Ice, har det selv. Hvis du skal kjøpe iPad så finnes det flere typer med tanke på str. På harddisk. Men Ipaden er i 2 utgaver. En som kun har wifi, den andre har både wifi og 3G. Den med både 3G og wifi kan brukes som ren kartplotter da den har innebygget GPS..

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Hva med andre innganger/utganger? Kan den kobles til en AIS-mottaker? Kan en legge opp ruter og kan den kobles til en autopilot slik at en kan seile etter ruter?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Telenor mobilt bredbånd, og de sa at jeg måtte ha et eget bredbåndabonnement til padda! Jeg kunne med andre ord ikke bruke det jeg har, og veksle mellom padda, og en vanlig pc. Dette må jo i så fall være skikkelig upraktisk, samt at jeg må ha et bredbåndabonnement til? :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hva med andre innganger/utganger? Kan den kobles til en AIS-mottaker? Kan en legge opp ruter og kan den kobles til en autopilot slik at en kan seile etter ruter?

 

Lars H.

Hei da det gjelder tilkoblingsmuligheter så er det kun applekontakten, men den har både wifi og blåtann. Jeg har lest om noen aplikasjoner som man kan få ais på, autopilot er jeg nok mer usikker

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jeg har Telenor mobilt bredbånd, og de sa at jeg måtte ha et eget bredbåndabonnement til padda! Jeg kunne med andre ord ikke bruke det jeg har, og veksle mellom padda, og en vanlig pc. Dette må jo i så fall være skikkelig upraktisk, samt at jeg må ha et bredbåndabonnement til? :headbang:

Hei da det gjelder telenor så vet jeg ikke om hva de har eller ikke. Men jeg bruker Netcom og har 1 mobilabonnent. Jeg har 2 simkort der det ene er i iphonen og det andre er i ipaden. Det kortet i ipaden er datasim.. Funker helt perfekt, det ringer på tlf selv om jeg surfer på nettet med ipaden.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Det ble skrevet lenger oppe at en kunne bruke en slik sammen med ICE. Hvordan fungerer det? Spesiell duppeditt mellom ICE sin USB tilkobling og denne eplekontakten?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ble skrevet lenger oppe at en kunne bruke en slik sammen med ICE. Hvordan fungerer det? Spesiell duppeditt mellom ICE sin USB tilkobling og denne eplekontakten?

 

Lars H.

Heinhvis du har USB dongel så funker det nok ikke, jeg er nok litt usikker. Selv har jeg Ice med trådløs router og det funker perfekt

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...