Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

Ja, duppedittene utvikler seg fort.

snart kommer i-pad2 + mange andre utgaver.

 

Papirkart er nok ut for min del, Kartplotter, PC, mac, I-pad, Iphone, + + opptil flere av samme type ombord. hvormye backup skal en ha, og de er jo også oppdaterte, Mine papirkart er blitt fordyre, + at de er gamle. og tar formye plass.

 

Papirkartene vil dø ut. (hard påstand)

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe flere.(får heller minnes den tiden da vi brukte papirkart :seeya:

Link to post
Share on other sites

Papirkartene vil dø ut. (hard påstand)

Du har nok rett, men jeg skal nå i alle fall kjøpe nye i år. Det er fortsatt mye enklere å planlegge en tur på et papirkart. Alle detaljene er tilgjengelig uten at du må zoome inn og ut hele tiden. Og karte visere et mye større området enn sev en 10" skjerm.

Link to post
Share on other sites

GPSnavX har jeg ikke prøvd, noen som har denne og Navionics og kan fortelle litt om fordeler og ulemper ved de to?

 

Det heter iNavx (til I-pad) og lastes ned fra ITunes.

Jeg år ikke de andre navionics karta til og funke med dette progm. Det ser ut som at jeg må kjøpe nye kart som kun kan brukes mot dette progm.

 

Venter på svar på mail jeg snedte til dem, de har også eget forum, med svar på det meste.

Link to post
Share on other sites

Det heter iNavx (til I-pad) og lastes ned fra ITunes.

Jeg år ikke de andre navionics karta til og funke med dette progm. Det ser ut som at jeg må kjøpe nye kart som kun kan brukes mot dette progm.

 

Venter på svar på mail jeg snedte til dem, de har også eget forum, med svar på det meste.

 

Skal du bruke INavx som plotterprogm , så må du også kjøpe kartene av dem,Fugawi X-Traverse.

---og det skal jeg så. Da får jeg kjøpe flere kart, selv om jeg har hele europa på padda fra Navionics,(sommer 2010 kart)

 

Men jeg venter til 2011 utgavene er sluppet.

 

Og så er jo Padda kommet i versjon 2, med kamera fremme og bak, og blitt litt mer som en mini lapptopp med flere av de samme programmene som brues i Macèn,iphoto, I vidio, osv,

 

Ser for meg at denne blir vanskeligere og gjøre vanntett i en boks. da du bruker dette nye magnetdekselet.

 

Men vi får se hva som kommer på markedet av løsninger.

Redigert av Careka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du bruke INavx som plotterprogm , så må du også kjøpe kartene av dem,Fugawi X-Traverse.

---og det skal jeg så. Da får jeg kjøpe flere kart, selv om jeg har hele europa på padda fra Navionics,(sommer 2010 kart)

 

Men jeg venter til 2011 utgavene er sluppet.

 

Og så er jo Padda kommet i versjon 2, med kamera fremme og bak, og blitt litt mer som en mini lapptopp med flere av de samme programmene som brues i Macèn,iphoto, I vidio, osv,

 

Ser for meg at denne blir vanskeligere og gjøre vanntett i en boks. da du bruker dette nye magnetdekselet.

 

Men vi får se hva som kommer på markedet av løsninger.

 

 

Spennende dette med den raske grafikkprosessoren i den nye Ipad2, om mulig kanskje kartene blir enda raskere.

Jeg har som nevnt tidl. Lastet ned Navionics og kart men er INavx bedre på noen måte etter som du velger å kjøpe dette, fint om du kan fortelle litt om forskjellene og fordeler/ulemper med disse to programmene. Hva koster kartene til INavx?

(på finn.no er det mulig å gjøre en god handel på IPad gen1, det ble lagt ut en masse der til meget bra priser etter at eplefabrikken lanserte gen2)

Link to post
Share on other sites

Med alle de problemstillingene som kommer frem i denne tråden, er jeg glad jeg heller gikk for en 90 Raymarin nå når jeg skulle ha ny plotter på flyen. Litt dyrere ja, men funker hele tiden..

Har forøvrig utskjelte Microsoft med C- map på nede,koblet til 19 toms tv skjerm, har funket greit i mange år nå.. :tongue:

Link to post
Share on other sites

Med alle de problemstillingene som kommer frem i denne tråden, er jeg glad jeg heller gikk for en 90 Raymarin nå når jeg skulle ha ny plotter på flyen. Litt dyrere ja, men funker hele tiden..

Har forøvrig utskjelte Microsoft med C- map på nede,koblet til 19 toms tv skjerm, har funket greit i mange år nå.. :tongue:

 

Problemstilling? Ser ikke den, bare diskusjon rundt valgmulighetene på IPad og de er mange. Når Elkjøp nå selger toppmodellen IPad 64Gb Wi-Fi 3G til 5790kr og 16Gb til en utrolig lav pris er det ingen tvil om at det også er den rimligste løsningen. Skal nevnes at jeg var skeptisk selv før jeg kjøpte padda.

Link to post
Share on other sites

Etter at Ipad2 er "sluppet" er det nå 150-200 treff på Finn hvis du søker på Torget etter Ipad/ipad1.

Siden nypris nå er på rundt 4000,- for en 3G, er tiden kommet for skambud. Lurer på å skaffe meg en rimelig en som skal stå permanent i bilen med unntak av når jeg tar den med i båten.

Så kan jeg heller kjøpe en Ipad2 for surfing i sofakroken.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spennende dette med den raske grafikkprosessoren i den nye Ipad2, om mulig kanskje kartene blir enda raskere.

Jeg har som nevnt tidl. Lastet ned Navionics og kart men er INavx bedre på noen måte etter som du velger å kjøpe dette, fint om du kan fortelle litt om forskjellene og fordeler/ulemper med disse to programmene. Hva koster kartene til INavx?

(på finn.no er det mulig å gjøre en god handel på IPad gen1, det ble lagt ut en masse der til meget bra priser etter at eplefabrikken lanserte gen2)

 

44XG koster 30$ http://www.x-traverse.com/product/TD-NAV-44XG-IP-2010

45XG tar de mer betalt for 60$ http://www.x-traverse.com/product/TD-NAV-45XG-IP-2010

Men jeg venter til de legger ut 2011 utgaven.

 

og du kan lese mye her.

http://www.inavx.com/

 

Og ser at i siste utgaven av Seilmagasinet skriver Nessesety at de ikke har tidevann og strøm forhold i kartene til navionics, ?????

Det har jeg i mine kart,

 

zoom ned i kartet og se de små merkene med C og T trykk på dem og tidevann og strømforhold ligger klare.

mine kart er ifra høsten 2010.

Så er dette fjernet i den siste utgaven , som kom i desember 2010 ?

Redigert av Careka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Venter på den første som kan levere en iPad docking med ekstern GPS, på samme måte som du har TomTom Car Kit for iPhone eller iPod. Da kan en bruke en iPod, kjøpe TomTom software, og benytte TomTom sin bilholder med GPS.

 

Det hadde vært noe for båt. Da hadde også vi med "den billige" iPad kunne fått glede av programvaren.

 

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å se hvordan C-map til IPad vil bli. Tror dette blir dyrt for jeg ender vel opp med alle de plotter appene som finnes og kommer til å finnes ;-)

Med den lave utgangs effekten på USB etter sist oppgradering er det ikke mulig å drive ekstern GPS med strøm fra paden, men BT GPS vil fungere på de uten 3G (uten innebygget GPS) har også sett en USB verson med ektern strøm enten 9v batteri eller 12v inn.

Link to post
Share on other sites

finnes det tegnforklaringer til navionics?

 

Har ikke funnet noen sammling med kartforklaringer. Er det noe du lurer på kan du bare sette fingeren på det pungtet/tegnet så kommer det opp et forstørrelsesglass etter ca 1sec og holder du litt til kommer det et kryss inni denne, når du da slipper opp fingeren kommer kartforklaringer på skjermen.

Håper det var til litt hjelp.

Link to post
Share on other sites

Den var til god hjelp :-)

 

Jeg skulle gjerne ha fjerna en del kabel ol. Kan du hjelpe meg med det også?

Det er litt mye unødvendig rot i kartet til mitt bruk.

 

Jeg bruker kartene til fiske og for min del kunne jeg også ønsket å fjerne noe og legge til annet, men det virker som dette er låst i selve kartet og ikke kan styres fra programmet. Er litt spent på hvordan dette er i de andre plotter appene.

For min egen del kunne jeg ønske overlay kunne lagres og brukes offline. Tyrifjorden og Steinsfjorden samt storelva i Hønefoss som er områder for mitt fiske og der er det ingen kart som har "dekkning". Bing overlay har svært gode bilder som gir en ide om dybder og grunner, men blir vel dyrt å gå online med mobil for å hele tiden laste ned kart.

Link to post
Share on other sites

blir mye billige ipad1 ja, jeg skal også skifte til 2 når den kommer, men tror nok ikke jeg gidder ha 2stk, så prøver vel selge gamle.

 

Nei, nå kan du ha en padde til bare navigasjon og båt stoff, så kan den andre være mer for internett og andre ting. valget er ditt.

Backup.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...