Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

Noen som har greie på om det vil komme app fra Garmin til IPad? Kunne godt tenke meg Bluechart kartene..

Forslag til nyttige app's som er båt/fiske relatert. Fiske leksikon hadde vært kjekt for å vite om jeg stolt skal ta med fisken til kona eller svinge innom ferskvare disken ;-) hehe.

NSSR redningsskøyta skal vist ha en nyttig app men den finner jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

 

NSSR redningsskøyta skal vist ha en nyttig app men den finner jeg ikke.

 

 

Er det kystpatruljen apps'en du tenker på? der får du opp posisjonen din, posisjon (på kart) på de nermeste redningsskøytene og tlf nr for å ringe dem.

 

Har IPAD 2 innebyggd GPS eller er det kun posisjonering via mobil nettet?

Fikk beskjed av elkjøp i dag att alle ipad 2 (2 farger X 3 HD-størrelser) har 3G og ingen har GPS

Stemmer dette? blir det nøyaktigt da?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har jeg tatt skrittet ut i denne Apple verden.

 

iPad innkjøpt med navionic kart og sugekoppholder.

 

Jeg skal ha en dybdemåler i tillegg for å ha en bedre kontroll.

 

Papirkart er for meg over og ut. God planlegging og stort sett i kjente farevann føler jeg meg trygg.

Samtidig har jeg mulighet for tilkobling til nettet.

Har abbonemang med Tele2 og kan laste ned 3GB pr.mnd.

 

Bilder kommer i helgen om jeg får det til.

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

Hva slags sugekoppholder har du kjøpt, bella580c? Er på jakt etter en holder jeg også, men den skal helst ikke ta noe særlig plass. Den bør også klare å holde iPad'en relativt stabil i litt sjø også.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med GPS signalene da det ikke er tlf. dekning. ?? Er det noen som har noe vettugt rundt dette

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min i Trondheim. Teknosenteret på city syd. 199 spenn.

 

Bildet kommer i morgen siden jeg bor i Mo i Rana.

 

Kjøpt billader i dag slik at jeg har strøm hele tiden.

IPad,en blir testet med bilkart og montert i sugekoppholder på tur nordover. Spent om det holder i all ristingen på E6 nordover

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

pict0053.jpg

Her er et bilde med sugekopp til vindu.

 

pict0055.jpg

Her er et bilde med borelås i dachbord.

 

Dette synes jeg er det fineste alternativet.

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med GPS signalene da det ikke er tlf. dekning. ?? Er det noen som har noe vettugt rundt dette

GPS skal ikke virke inn på telefon delen, kjører du på iPhone eller iPad?

Jeg har ikke kort i padda og trenger jeg å gå online med den WiFi linker jeg den med mobilen.

Link to post
Share on other sites

Noen som har prøvd Navionics til android telefoner? Eller vet om en bra løsning for dette?

 

Har brukt en HTC med Navionics som eneste kart ombord i en uke. Kartet er bra det, men skjermstørrelsen gjør at man lett mister oversikt.

Nå har jeg fått levert kartbrikken, og telefonen skal få slippe å leke plotter.

Link to post
Share on other sites

Var det ikke noe med Ipad med og uten 3g?

Jeg har med og ingen problem med GPS

 

Mvh

Pjolter

Jo det er riktig, men hvis jeg er et sted uten tlf.dekning da mister jeg oxo GPS signalene. Skal deg være sånn ???

Redigert av Sumi II (see edit history)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Ja, dessverre.

 

ipad med 3G har gps mottager, ipad uten 3G må klare seg med omtrentlige posisjonsdata fra mobilnett. Gjelder både ipad og ipad 2.

Jeg har Ipad med 3g, men da det ikke er dekning i mobilnettet da virker ikke gps?

Redigert av Sumi II (see edit history)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jeg har Ipad med 3g, men da det ikke er dekning i mobilnettet da virker ikke gps?

 

Hvilken kartpakke kjører du på?. Navionics Marine Norway laster ned kartene til Iphone/Ipad, og virker uavhengig av om det er mobildekning, da den bruker den innebygde GPS'en(på 3G versjonen).

Andre pakker som f.eks Google maps bruker posisjonering via 3G/mobilnettet, og virker ikke uten mobildekning.

Så det første du bør sjekke er om kartene lastes ned permanent eller om de lastes etterhvert som du beveger deg. Deg gir en først indikasjon på om systemet trenger/bruker nett-tilgang.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører på Navionics Denmark HD, den dekker østkysten av Danmark, vestkysten sverige og sørnorge...Det jeg ikke skjønner er at den ikke oppdaterer seg hvis det ikke er mobildekning. Og ikke finner jeg noe om man kan slå på GPS

Redigert av Sumi II (see edit history)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Last ned "GPS Status" fra app store og sjekk at GPS'n virker som den skal.

Overlays på land er online så denne slår du av så du ikke har noe som trenger nettforbindelse.

Når du legger inn kartet merker du av det området av ditt kart du ønsker å laste ned, ikke legg inn områder du ikke skal bruke ( om du skulle ombestemme deg er det bare å laste det på nytt senere)

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...