Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

Det er vanskelig å svare konkret på spørsmålet ditt da jeg ikke har oversikt over alle kartsystemer den såkalte nyttetrafikken benytter, men jeg velger å svare både ja og nei på det. Jeg skal forklare litt mer.

 

Det er etter mitt syn ikke rart at det forekommer feil og mangler i elektroniske sjøkart for fritidsbåtmarkedet da det såvidt meg bekjent ikke stilles offentlige kravspesifikasjoner til elektroniske kartprodukter beregnet for dette markedet. Om utgiverne hevder de baserer seg på den internasjonale standarden S-57/3 til IHO for utveksling av digitale hydrografiske data, betyr ikke det at det ferdige elektroniske kartproduktet trenger å være riktig når det leveres til lystbåtflåten. Eksempelvis har produsenten av elektroniske kart av merket Navionics opplyst at den for Norge fra 2005 har produsert sine elektroniske kart for lystbåtflåten basert på data fra Statens Kartverk, Sjøkartverket(nå: Statens kartverk Sjø), i henhold til S-57, etter at en avtale mellom disse to partene ble undertegnet i 2004. Men like fullt er Navionics beheftet med feil og mangler og ikke godkjent for navigasjon, og man må bruke offisielle og oppdaterte papirkart i tillegg. Man har heller ingen garanti for kvalitetssikringen til slike uautoriserte kartprodukter som heller ikke er offisielle. Det er så langt jeg vet bare til ENC for ECDIS at det eksisterer spesifiserte offentlige krav.

 

Og ifølge rykter som jeg hverken kan bekrefte eller avkrefte, får ikke produsentene av elektroniske kartprodukter beregnet for lystbåtflåten tilgang til de siste tilgjengelige kartdataene som de som produserer ENC for bruk i ECDIS får.

 

Og det er ikke bare Navionics som har feil og mangler i sine kart. For eksempel har Bluechart hatt det også og hvor feil i kartet blant annet har ført til grunnstøtinger.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er redd bruk av iPad og iPhone som kartplotter vil gi helt ny mening til uttrykket EAD.

Det er sikkert en del grunnstøtinger pga. noen sitter med nesa i Ipad eller hva det skal være, men vet vi hvor mange som hadde gått på grunn hvis ingen brukte slike elektroniske hjelpemiddel?

Det kan sikkert hevdes at det er mer grunnstøtinger nå enn tidligere, men tettheten av båter og ikke minst farten er vel også en helt annen en for noen få år siden.....

Link to post
Share on other sites

S Når det gjelder Navionics, har jeg selv sett mangler flere steder. Blant annet har skvalpeskjær vært avmerket i kartet som grunner man kan passere over. Og det er svært alvorlige feil etter mitt syn som kan få store konsekvenser ved ukritisk navigering, og om man ikke benytter offisielle og oppdaterte papirkart i tillegg. Her er eksempelvis to tråder fra foraet som beskriver feil og mangler ved Navionics:

 

Navionics XG kart med alvorlige feil

 

Navigasjonsvarsel. Feil i Navionics Gold.

 

For all del - jeg mener ikke at det ikke finnes feil i de elektroniske kartene (ei heller i papirkartene). Spørsmålet var om det er belegg for å si at Navionics-kartene til iPad´en er dårligere enn f. eks Bluechart til en kartplotter? På vår ferd i sommer fant jeg ikke uoverensstemmelser, men det betyr jo ikke at begge kan ha vært feil her og der....?

 

Utgangspunktet for denne tråden, som jeg startet, var jo om iPad er egnet som plotter eller backup i båt. Min erfaring er altså at det fungerte utmerket :-)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har en iphone 4 og har Navionics på den. Jeg har seilt til Shetland og til Skagen og Svenskekysten men en iphone og det har aldrig hvert noe tull eller feil. Jeg fikk Ipad til jul og har ikke fått testet dette skikkelig ut, men jeg rekner med det er det samme som på iphone.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har en iphone 4 og har Navionics på den. Jeg har seilt til Shetland og til Skagen og Svenskekysten men en iphone og det har aldrig hvert noe tull eller feil. Jeg fikk Ipad til jul og har ikke fått testet dette skikkelig ut, men jeg rekner med det er det samme som på iphone.

 

Håper du hadde papirkart med deg også!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Vurderer å anskaffe en Ipad som ekstra plotter.

Har gitt sønnen min i oppgave å sette opp en handle liste, men den har uteblitt.

Vi har det meste av I produkter (IMac, IPhone, Macbook) men mangler IPad.

I en tidligere tråd var det etterlyst en handleliste.

 

Er det noen som kan sette opp hva vi trenger?

 

Ta med hvis det finnes beskyttelse cover som kan fungere som en docking stasjon (mulig alle har denne muligheten).

Det må jo være utrolig praktisk med en Ipad som er full ladet ved ankomst til kai.

 

Kurt Børge

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...