Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

dobbler trykk på "GPS" funker på min for å få "kurs-opp". Har OS 4.2.1, funker kun når iPad/iPhone er i portrettmodus og ikke liggende.

 

Har også opplevd at appen plutselig stopper. Viktig at man inneimellom dobbelttrykker på hjem-knappen for å få tilgang til å avslutte alle apper som er åpne i multitasking.

 

Hvem brakett/holder er best for å ha iPadden på kartbordet inne i båten?

Redigert av LarX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dobbler trykk på "GPS" funker på min for å få "kurs-opp". Har OS 4.2.1, funker kun når iPad/iPhone er i portrettmodus og ikke liggende.

 

Har også opplevd at appen plutselig stopper. Viktig at man inneimellom dobbelttrykker på hjem-knappen for å få tilgang til å avslutte alle apper som er åpne i multitasking.

 

Hvem brakett/holder er best for å ha iPadden på kartbordet inne i båten?

 

 

Ser ikke denne grei ut?

http://cgi.ebay.com/STAINLESS-STEEL-STENT-STAND-MOUNT-HOLDER-APPLE-IPAD-/300458759768?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item45f4bcd658

Link to post
Share on other sites

dobbler trykk på "GPS" funker på min for å få "kurs-opp". Har OS 4.2.1, funker kun når iPad/iPhone er i portrettmodus og ikke liggende.

 

Har også opplevd at appen plutselig stopper. Viktig at man inneimellom dobbelttrykker på hjem-knappen for å få tilgang til å avslutte alle apper som er åpne i multitasking.

 

Hvem brakett/holder er best for å ha iPadden på kartbordet inne i båten?

 

 

Prøvde dette i dag, men nei, fikk ikke kurs opp uansett hvordan padda sto.....

Prøvde og starte opp fra stående, men nei, kun nord opp, andre som har samme problemet?

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke noe abonnemeng for å bruke ipad som plotter. Du må ha varianten med 3G, men det er fordi det kun er denne som har innebygget GPS. For å bruke GPS/kart er du ikke avhengig av wifi eller 3G.

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

I-pad og I-phone . syncer (hva nå det betyr?) med Ramarine G-E. W series, trur eg det var. Det kommer sikkert flere som vil la det skje.

 

http://www.raymarine.com/default.aspx?site=1&section=2&page=1970

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter mye fem og tilbake i valgets kval, falt valget av "kartplotter" til IPad. Har alltid vært litt reservert til Apple produkter da jeg synes det har vært litt sære greier.

Grunnen til at jeg valgte IPad fremfor en ren plotter var at til samme pris som 5" enkel plotter fikk jeg her en 9,7" med litt større bruksområde.

Ble utrolig glad i padda fra første stund, som surfebrett og underholdnings produkt er den helt topp, slår laptoppen på de mest brukte oppgavene mine.

Jeg ferdes en del i båt, bil, og fly og hva gjelder navigasjon på denne kan jeg ikke si annet en at jeg er imponert over kvaliteten og alle mulighetene.

Tomtom en på padda er bedre en den jeg har i bilen, fly navigasjon er helt topp og til båt bruker jeg Navionics, NaVida, Oslofjord, Uthavner og litt ekstra som Nav Lights, Knots, kompass og fiske guiden. Med 3G kan jeg sjekke alt fra vær til nyhetene på vg ;)

Ok, det er vel ikke alt som er bedre med denne en en ren plotter. Den er ikke vanntett, noen hevder at GPS mottak er mindre nøyaktig (jeg opplever ikke dette). Den er meget lyssterk men har ikke de samme antirefleks egenskapene som plottern (jeg har kompensert med en skjermbeskytter som bedrer dette, leste om en som hadde lagt på solfilm til bil?? enda ikke mulig å styre cannon dypvanns rigg.

For de som kan leve med ulempene er det ingen tvil, løp å kjøp..

3.mars skal Apple ha en stor konferanse og ryktene skal ha det til at det kanskje kommer en IPad 2 og en IPhone 5.

 

Vi fyller gjerne opp våre båter med alt av duppeditter og ting som er kjekt å ha, men vi må ikke glemme det viktigste. Reddningsvest og nødvendig reddningsutstyr for det området vi skal ferdes.

Link to post
Share on other sites

Har installert Gpsnavx , og har mange Navionicskart, men får de ikke til å kjøre isammen med navigasjonsprogmet

Ser ut som at de kun vil kjøre isammen med de samme kartene , bare at jeg må kjøpe dem av dem ?

 

Eller gjør jeg noe feil ?

 

nå er det sengetid. God natt all.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det er en spennende utvikling, og diskusjonen om hva som er best egnet av tradisjonelle kartplottere og iPad eller lignende blir sannsynligvis kort. Produsenter av bilnavigasjon får også sterk konkurranse nå, men det tar litt lengre tid med båtelektronikken. Vi som har litt mer elektronikk enn en GPS og plotter må bytte til enkle sorte bokser som sender radarbilder, ekkolodd, fartslogg og annen informasjon til de kjekke nye skjermene.

 

For min del er timingen perfekt, for jeg får ikke oppdaterte kart til min gamle plotter lenger. Dermed blir det iPad eller Androidskjerm som supplement til papirkartene om ikke så lenge. :thumbsup:

 

GPS-brikke vil jg helst ha montert fast og ikke i skjermen. Jeg har litt dårlig GPS-mottak under dekk. Men en GPS med blåtann koster under tusenlappen og er allerede ombord.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...