Jump to content

Mange med promille til sjøs. Bør promillegrensa ned til 0,2?


S/Y Emma

Kva bør promillegrensa til sjøs vere?  

483 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Pinkvin skrev 27 minutter siden:

"Båtførere som nyter alkohol til sjøs bør være oppmerksom på at de kan risikere å bli straffeforfulgt selv om promillen er under 0,8.

Er klar over dette og menneskers toleranse for alkohol er individuell. Men det skal da føres bevis for at adferd er påvirket av alkohol selv om alkoholkonsentrasjon i blod er under lovlig grense.

 

Sitat

Alkoholpåvirkning kan også føre til at forsikringen bortfaller eller blir avkortet ved en ulykke, sier Eger Mollestad."

Skal det avkortes med henvisning til promille under 0,8 så kreves det bevis for sammenheng mellom hendelse og promille. Hvis ikke vil dagens grense i praksis være 0,0. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 37 minutter siden:

Lykke til på ferden med å forklare forsikringa at du ikke var uaktsom om du søker erstatning pga skade som du påførte egen eller andres båt/gjenstand/person når du førte båten med promille.

I følge loven så fører man ikke båt med promille dersom man har under 0,8!!!!!

Resten gidder jeg ikke å svare på siden du leser det som skrives som fanden leser bibelen! :lipseal:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jens_P skrev 2 minutter siden:

Er klar over dette og menneskers toleranse for alkohol er individuell. Men det skal da føres bevis for at adferd er påvirket av alkohol selv om alkoholkonsentrasjon i blod er under lovlig grense.

 

Skal det avkortes med henvisning til promille under 0,8 så kreves det bevis for sammenheng mellom hendelse og promille. Hvis ikke vil dagens grense i praksis være 0,0. 

 

Så når jeg kommer solbrun og fin til kai om kvelden og kløner til så jeg river opp siden på båten din med 15 pils innabords etter en fin dag på sjøen, men "trygt" innafor 0,8 og pilsånde så nesehårene dine tar fyr når vi snakkes etterpå så signerer du skademeldingen og sånn mener du at det skal være og faktisk er? 

 

Hvor stor egenandel må du betale på egen forsikring når jeg skader din båt?

 

Greit å vite hvilke båter en kan legge seg utenpå uten å risikere noe mas hvis man har "slukket tørsten" gjennom en lang og varm sommerdag ;-) 

--------

Om du gjør det samme med min båt så vær klar over at forsikringa vil få beskjed og jeg vil dokumentere din uaktsomme båtkjøring med promille så godt som det er mulig å få til. 

 

Om du ønsker kan du kanskje kontakte politiet og få avlagt en promilletest frivillig så du har noe å vise til forsikringa? En liten tur til sykehuset for å avlegge blodprøve sånn i kveldinga er vel kjekt? 

 

Jeg har ingen planer om å betale egenandel på egen forsikring fordi noen kløner det til med promille og gjør skader på min båt. 

 

Om den som fører båten har 0,7 eller 0,9 får de ta jobben med å bevise selv. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jens_P skrev 22 minutter siden:

I følge loven så fører man ikke båt med promille dersom man har under 0,8!!!!!

Resten gidder jeg ikke å svare på siden du leser det som skrives som fanden leser bibelen! :lipseal:

 

Les lovtekstene som regulerer forsikringer en gang til. 

 

I vurdering av om du var uaktsom er det ikke noen 0,8 grense. En vurdering av uaktsomhet fra forsikringa handler ikke om du skal dømmes for å ha ført båt  med promille. Men det taler ikke til din fordel om du har promille, uansett i hvilken grad. 

 

Dere har signert en avtale med forsikringa hvor det å være i selvforskyldt rus vil veie tungt når aktsomhet vurderes. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fra promilleadvokaten.no: "Husk: Du kan bli dømt for promillekjøring selv om politiet ikke har tatt blodprøve av deg!"

 

http://www.promilleadvokaten.no/Advokat-promillekjøring-prosessen.html#iettertid

-----

Å få tatt blodprøve er normalt en god løsning ifht å bli dømt/ikke dømt for promillekjøring. Men en kan også dømmes uten blodprøve. Og ja, en kan også dømmes for promillekjøring selv om den er under 0,8. Og forsikringa sin aktsomhetsvurdering kan ligge "hvor som helst". 

 

0,8 er ingen absolutt selv i strafferetten. Og 0,8 eksisterer ikke i lovverket som forsikringa forholder seg til. 

------

Uansett, jeg, og neppe så mange andre, vil være villige til å betale egenadel på egen båt hvis noen som har drukket gjør skade på båten. Men det er det minste problemet, skader på ting er "bagateller". 

 

Hvordan har en det med seg selv om man har promille og gjør skade på, eller får drept en annen person? Det må være jævlig nok om en er edru, tenke seg hvordan det må være om en i tillegg har promille fordi en ville ta noen "styrepils". Noen som mener at det spiller stor rolle om promillen da er 0,79 eller 0,81 for hvordan man ser på seg selv og hvordan andre ser på en som person og menneske? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jens_P skrev 56 minutter siden:

 

Skal det avkortes med henvisning til promille under 0,8 så kreves det bevis for sammenheng mellom hendelse og promille. Hvis ikke vil dagens grense i praksis være 0,0. 

 

Akkurat det som er poenget. Forsikringa sin vurdering ifht aktsomet starter selvfølgelig alltid på 0,0. En kan være uaktsom som faen og klink edru. Om en har drukket alkohol i tillegg, hva tror du det vil bety ifht vurdering av aktsomhet? Ingenting fordi den ikke er over 0,8... tro om igjen. 

 

Vurdering av aktsomhet av forsikringa har ingen promillegrense. Og promille vil ikke telle positivt. 

Link to post
Share on other sites

Veldig fint at du skrev dette allerede, Pinkvin, ellers måtte jeg.
Grensen som er definert kan anses som grense når det ikke ha skjedd noe,
dvs. f.eks. ved tilfeldig, alminnelig kontroll.

Derimot gjelder det ikke noe tall i det hele tatt* når en synlig avviker fra "normal" adferd
(f.eks. "vingler" i trafiken, ikke bruker blinklys, kjører for tett mot midten eller utkanten, mm).
Alene dette, i forbindelse med "beruset" tilstands*, holder for å forfølge saken.

Ang *
0,2 promille ble satt som -øvre- grense ikke for å åpne for muligheten for å kunne nyte "noe" alkohol,
men fordi en kan få alkohol i kroppen også når en spiser og reagerer på diverse matvarer.
Frukt og kombinasjoner av forskjellig kan holde for at alkohol kan påvises.
Denne grensen pleier å være godt under 0,1 promille, så ble denne doblet for å ikke havne i unødvendige diskusjoner.
Likevel kan også mindre enn 0,2 promille føre til komplett udugelighet i trafikken.
Grensen med 0,2 betyr altså at det er 0,0 som forutsettes som inntak,
og beviser omvendt automatisk at det ble inntatt "noe".
Thats it.

I Tyskland, som moteksempel, ble det satt høyere verdier, nettopp fordi lobbyen og restauranter
skal kunne selge alkohol.

Med tilsvarende negative resultater både i trafikken og krangel i retten.
Men, også der gjelder det samme: Blir en tatt også under grensen, fordi en oppfører seg "unormal" (skjønn)
eller ble bare -involvert- i et ulykke, da forutsettes det at ulykken -evt- kunne ha unngått eller blitt begrenset
når sjåføren hadde vært upåvirket.
Her snur seg bevisplikten, forresten.


NB: "Upåvirket" omfatter alt, inkl. mangel på søvn, alkohol, medikamenter, smerter, glemt brille, osv osv.
Norsk lov arbeider ikke annerledes, så lykke til når det kommer så langt at ting havner i retten.

 

Og noe annet som pekepinn.
Noen oppfatter jo at "vann" og sjøkanten skal være noe fri rom for lov og regler og helst uten oppsyn. 
Jeg sier bevisst ikke "sjø" siden de fleste som er berørt av problematikken "alkohol" ikke ferdes ute, men innaskjærs.
Dvs akkurat der de fleste oppholder seg.


Men innstramming nå setter også forholdsregler for senere, dvs. etterkommere.
Og de har helt andre problemer, fordi de blir flere og flere hvert år.
Skal nå vi si "da får de bekymre seg om når det er dags", eller skal vi styre imot mykt for å unngå unødvendige problemer.
Tross alt er det ikke alkoholforbud vi snakker om, det gjelder bare "drosje"-sjåføren.

NB: "Kapteinen" kan også bestemme en annen "dyktig" person som styremann?
Så kan den "stolte rederen" stråle og drikke sin vin.

 

:seeya:
Jørg

 

NB2: Lengre oppe i tråden står det et sted et foreslag at det skulle være forhold til hastigheten.
0,8 promille og 20 - 25 knop? :confused:
Dette tilsvarer ca. 40 - 47 km/h.


De fleste som ikke er vant til å drikke alkohol annenhver dag klarer ikke en gang
å sykle med 0,8 i blodet uten fare for å treffe noe lanternestolpe.
Og hvor langt en kommer opp på en skjær med en båt som kjører 20 knop har vi sett flere ganger i år også.


Så, i så fall:  2 knop ville være mer enn nok, fordi det tilsvarer hastigheten som en kan gå.
Men da kanskje også bare med gul blinklys på tak, slik at også badende og barn i padlebåt får noe sjanse for å komme seg unna.

?
Nei, NB2 var ikke morsomt, og heller ikke ment som real løsningsforslag.

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Erik skrev On 17.1.2019 at 8.02:

Litt usikker på hva du mener, men må nesten tolke det slik at du synes promille over 0,2 på sjøen bør avstedkomme ubetinget fengsels straff ?

Jeg tviler på at selv Krf ønsker å dra det fullt så langt, så der er du nok heldigvis nokså alene, de fleste vil nok betraktre det som for ekstremt.

 

Og i fall du lurte på hva jeg mente, så refererte jeg til begrunnelsen for at 0,8 ble valgt beholdt også i denne runden :

 

Begrunnelsen fra komiteen, samt fra næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H), er at det er grunn til å tro at det er promille over 0,8 som representerer en reell fare på sjøen.

I tillegg påpekes det at det ikke er ressurser til et økt kontrollnivå av promille til sjøs.

 

 

Finnast det tal på ulykker med promille der det kjem fra nivå på promilla? Er i utgangspunktet enig med Røe Isaksen i denne saka, men hadde vore interessant å fått sett på tall om det finnast. Har nytta båt i ganske så mange år, og ut i frå det eg har sett, så er det nok dei med promille på godt over 0,8 som er det store problemet.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

4 innlegg, der en taler med seg selv....jo det sier vel litt....:rolleyes::crazy:

 

Ja, Kanskje like godt å la fundamentalistene fortsette å argumentere med seg selv. Så kan heller vi andre finne på noe bedre å gjøre:giggle:.

 

Joerg Becker skrev 25 minutter siden:

Likevel kan også mindre enn 0,2 promille føre til komplett udugelighet i trafikken.

 

Da er min påstand at den personen også ville ha vært komplett udugelig også uten promille. Så følsomme er ingen for promille at de blir komplett udugelige av mindre enn 0,2!

 

Da sier jeg takk for meg I denne tråden, fundamentalister og mørkemenn har det lite for seg å diskutere med.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 14 timer siden:

For meg betyr det ingenting. Seiling og alkohol hører ikke sammen.

Men i større feriebåt er det ett problem slik jeg ser det, og det er ved skiftende værforhold.

Når man legger seg i uthavn med anker ute og baug/hekk i land, koser seg med grilling (dagens14gram EAT dose)  og noen pils i løpet av kvelden og værforholdene plutselig snur og uthavnen ikke lenger er egnet for overnatting og forflytting er det eneste riktige, da er en 0,2 promillegrense ett problem.

 

Jeg vil tro at du kan flytte båten lovlig og med promille om det skulle være fare for liv eller verdier etter § 47 nødrett.

 

http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/6877/42645893.pdf?sequence=1

 

Fra linken dog ikke promille:

Eksempel D: X og Y, som er mine naboer er begge bortreist. Jeg ser en dag at X sin seilbåt blir slått mot land og holder på å havarere i et kraftig uvær. Jeg vet at Y, som er båtentusiast og selv har båt, har tauverk og forskjellig redningsutstyr i sin garasje. Da det haster veldig, bryter jeg meg inn i Y sin garasje for å fa tak i utstyr for å redde X sin båt. Uttrykket ”Person eller Gods” i loven viser at alle rettsgoder kan reddes. I eksempel A og B er det en person som reddes. Og i eksempel D er det en ting som reddes (”Gods”).

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 12 timer siden:

Målet med å senke promillegrensen er å forandre moralen. Man vil at ikke at det skal være greit å drikke mens man fører en båt.

 

Hvem er "man"?

Jeg tar meg gjerne en pils mens jeg kjører båt. Synes det er en del av kosen med en tøffetur på fjorden.

 

KK

Link to post
Share on other sites

index skrev 6 minutter siden:

Da er min påstand at den personen også ville ha vært komplett udugelig også uten promille. Så følsomme er ingen for promille at de blir komplett udugelige av mindre enn 0,2!


Når du mener at 0,2 er "ikke noe" kan du jo eksperimentere i familien og helle 0,3 l øl (4,5%) i et menneske som ikke drikker.
En stabil gutt på 16 - 17 år, som ikke drikker regelmessig, ligger da allerede utenfor en hver ellers normal reaksjongrense.
Presser du inn en til da er denne gutten "full" nok for å være moden for bingen.

Når man diskuterer rus og alkohol kan man ikke forutsette at man snakker om folk som er vant til å håndtere rusmiddelet,
men om "vanlig" folk (og unge) som ikke er "hardcore" som du og jeg.
Alle reagerer forskjellig, og da må man nok bare sette grenser på lavest nivå.

Eller kunne jo loven defineres med "Forutsatt du tåler en del er det 0,8 promille som er grensen for deg. Har du en dårlig dag, er du syk,
eller maten smaker ikke mm. da er det 0,3 som gjelder. Men du som er utpreget alkoholiker som f.eks. tåler en liter brennevin ved kaffen på ettermiddagen og likevel kan fortelle vitser er selvfølgelig ikke pålagt begrensninger. Det samme gjelder for de med store kjøretøy.
Nå kommer vi til ungdom og kvinner.
Siden det er kjent at kvinner tåler mindre halllohol enn menn   .......................".

 

Men, nå er det også sagt nok fra min side.
Skal jo bare være en diskusjon.

Ha en fin helg alle sammen!  :seeya:

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

KongKing skrev 11 minutter siden:

Jeg tar meg gjerne en pils mens jeg kjører båt.

For moroskyld sjekket jeg et par promillekalkulatorer nå.

Mann 80 kg, 0,5 liter pils i løpet av en time gir en max. promille 0,21 når du stopper å drikke. Etter en time er du nede på 0,09 og etter to timer er du på 0,0. Dette er "Worst case". Om du "heller i deg" ølet på en halvtime så blir beregningen den samme.

Så alt med måte! :thumbsup:

 

Tester på:

https://www.promille.no/promille-kalkulator/

https://www.dinside.no/fritid/prov-var-promillekalkulator/60368690

Unntaket er kalkulatoren til Av-og-til. Her ser det ut som krisemaksimering er tema: https://avogtil.no/temaer/promillekalkulator/min-kalkulator/

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 13 minutter siden:

Så det er også bare tull at grensen for å føre bil er satt til 0,2 og burde også være 0,8?

Selvfølgelig ikke.

Akurat som det ikke er fartsgrense på 110 km/t i bygater, mens det er en ok hastighet på 4-felts europavei. Regler basert på farepotesial der altså.

 

KK

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 36 minutter siden:

Så det er også bare tull at grensen for å føre bil er satt til 0,2 og burde også være 0,8?

Med promillegrense 0,2 på bil må jeg la være å kjøre bil dagen derpå.

Det går greit, jeg tar buss eller Taxi.

 

Med 0,2 på sjøen, så sliter jeg litt mer med å komme meg hjem fra holmen på søndagen etter ett lystig lag dagen før. Derfra har jeg bare 2 muligheter, svømme eller seile som kriminell.

I praksis så forbyr/kriminaliserer man da egentlig det leirbål livet ute på skjæra som mange av oss er oppvokst med og setter pris på, hvis man setter grensen til 0,2 (eller 0.0 som de mest ekstreme hevder).

 

Jeg er glad jeg lever i ett land der man faktisk kan utøve sitt holmeliv i fred og mak uten inngripen fra øvrighetene, så lenge det foregår med noenlunde vanlig normal forstand, slik jeg opplever og observerer at det gjør, hele sesongen gjennom.

 

Jeg håper og tror at moralpolitiet blir akterutseil i denne saken også ved neste revidering, når enn det måtte bli (denne runden er uansett avsluttet med suksess :thumbsup:)

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 21 timer siden:

 

Helt enig. 

 

Og for å ikke være syndefri så har jeg nok ført båt i det meste av promillevarianter opp til rundt bevisstløs sånn ca. Så jeg vil hevde at jeg kan påberope meg solid egenerfaring med at det å føre båt med promille kan være veldig gøy og hyggelig, men også veldig dumt og direkte livsfarlig. Og jeg er ikke edru når jeg har 0,79 i promille. 

 

I følge promillekalkulatoren på promille.no kan jeg drikke 5 pils (0,33) på en time og hive meg i RIBen for å kjøre en tur i 50 knop med ungene og vennene deres, helt lovlig. Det er galskap. 

Er det ikke slik at en gjennomsnittlig mann forbrenner 0,15 promille i timen. Da kan man jo fortsatt ta seg en øl eller et glass vin i timen og fortsatt holde seg under grensen på 0,2? Ergo vil nødvendigvis ikke totalavhold bli resultat av en slik grense. Siden jeg bor ved svenskegrensa holder jeg meg stort sett til en mellanøl eller to på fire- til fem timers tur på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

 

Så når jeg kommer solbrun og fin til kai om kvelden og kløner til så jeg river opp siden på båten din med 15 pils innabords etter en fin dag på sjøen, men "trygt" innafor 0,8 og pilsånde så nesehårene dine tar fyr når vi snakkes etterpå så signerer du skademeldingen og sånn mener du at det skal være og faktisk er? 

 

Hvor stor egenandel må du betale på egen forsikring når jeg skader din båt?

 

Greit å vite hvilke båter en kan legge seg utenpå uten å risikere noe mas hvis man har "slukket tørsten" gjennom en lang og varm sommerdag ;-) 

--------

Om du gjør det samme med min båt så vær klar over at forsikringa vil få beskjed og jeg vil dokumentere din uaktsomme båtkjøring med promille så godt som det er mulig å få til. 

 

Om du ønsker kan du kanskje kontakte politiet og få avlagt en promilletest frivillig så du har noe å vise til forsikringa? En liten tur til sykehuset for å avlegge blodprøve sånn i kveldinga er vel kjekt? 

 

Jeg har ingen planer om å betale egenandel på egen forsikring fordi noen kløner det til med promille og gjør skader på min båt. 

 

Om den som fører båten har 0,7 eller 0,9 får de ta jobben med å bevise selv. 

Om du har drukket 15 pils og skal holde deg godt under grensa på 0,8 skal du ha drukket jevnt og konstant over ca. 15 timer. Da kan det jo være andre grunner enn promille som gjør at du kløner det til.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Erik said:

Med 0,2 på sjøen, så sliter jeg litt mer med å komme meg hjem fra holmen på søndagen etter ett lystig lag dagen før. Derfra har jeg bare 2 muligheter, svømme eller seile som kriminell.

 

Nå vet ikke jeg hvor mye, og fort, du drikker eller hvor lenge du holder på på kvelden/natten, men hvis du ikke har blitt edru nok til å kjøre båt hjem i løpet av søndagen, ja da har du et alvorlig problem med alkohol så får håpe dine barn er voksne eller et annet sted!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Nå vet ikke jeg hvor mye, og fort, du drikker eller hvor lenge du holder på på kvelden/natten, men hvis du ikke har blitt edru nok til å kjøre båt hjem i løpet av søndagen, ja da har du et alvorlig problem med alkohol så får håpe dine barn er voksne eller et annet sted!

Jeg er istand til det nå, men mer usikker med 0,2. Lar av prinsipp bilen stå dagen derpå, men har ikke målt om det er nødvendig. Ønsker ikke å spekulere i dette, og slipper det heldigvis med dagens grenser og regler.

Nå er det heller ikke powwow hver helg , og sjeldnere med åra, men setter pris på å få lov å velge selv. Og dette handler ikke bare om meg, men om en hel kystkultur, det er ikke mange holmer uten bållys fra en sommernatt i ryfylket.

 

Ps : vi seiler, så hjemturen tar noen timer.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Erik skrev for 3 timer siden:

Med promillegrense 0,2 på bil må jeg la være å kjøre bil dagen derpå.

Det går greit, jeg tar buss eller Taxi.

 

Og båtene dere ferdes i er utelukkende enmannsbåter, eller er det faktisk plass til flere i en båt?

 

Erik skrev for 3 timer siden:

 

Med 0,2 på sjøen, så sliter jeg litt mer med å komme meg hjem fra holmen på søndagen etter ett lystig lag dagen før. Derfra har jeg bare 2 muligheter, svømme eller seile som kriminell.

 

Burde du ikke være i stand til å ta lærdom fra hvordan du løser dette når du klarer å løse det med promille og bilkjøring? 0,2 på landejorda løser du fint. 

 

Erik skrev for 3 timer siden:

I praksis så forbyr/kriminaliserer man da egentlig det leirbål livet ute på skjæra som mange av oss er oppvokst med og setter pris på, hvis man setter grensen til 0,2 (eller 0.0 som de mest ekstreme hevder).

 

Så det er komplett umulig å komme seg på land dagen etter en fest. Er dere en forening for enmannskajakkker eller noe?

 

Erik skrev for 3 timer siden:

 

Jeg er glad jeg lever i ett land der man faktisk kan utøve sitt holmeliv i fred og mak uten inngripen fra øvrighetene, så lenge det foregår med noenlunde vanlig normal forstand, slik jeg opplever og observerer at det gjør, hele sesongen gjennom.

 

Det er vi alle glade for. 

 

Erik skrev for 3 timer siden:

 

Jeg håper og tror at moralpolitiet blir akterutseil i denne saken også ved neste revidering, når enn det måtte bli (denne runden er uansett avsluttet med suksess :thumbsup:)

 

 

Ved å hevde at de som ønsker lavere promillegrense på sjøen er moralpoliti så er det vel greit å minne deg på at kun 35% av båtfolk ønsker å beholde 0,8 grensen, resten ønsker lavere grense. 

 

Og spør du hele befolkningen er det enda færre som ønsker å beholde 0,2 grensa. 

 

Så du utnevner de fleste til å være moralpoliti, da sliter du litt....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...