Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

Får du en slik antenne høyere opp enn de andre i havna, burde du ha en sjanse ;-)

Yep - har extern antenne på 17 meter høj pind. Når jeg ligger på Anholt der *absolut* er uden for dæknings "range" fanger jeg allivel signal.

/BMF

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hva det er som gjør at dere er så misfornøyd med ICE. Så langt har jeg aldri vært uten dekning der jeg har vært med båten mellom Drøbak og Göteborg. Noen ganger er riktignok ikke hastigheten all verden, kun 2,5mbps nå her i Skärhamn, men hadde da ingen problemer med å se håndballkampen i går via nrk.no med kun noen få ganger litt hakking?

 

2,5 Mbps tror jeg fremdeles må regnes som GOD hastighet med mobilt bredbånd Lars :yesnod:

 

Jeg for min del synes enkelte her roter med begrepene dekning og kapasitet. Dekning er vel strengt tatt om det er signalstyrke nok på de ulike stedene man er til at man får koblet seg på nettet og det er IKKE det samme som hvor god kapasiteten er (eller hastigheten man da får) i nettet.

 

Jeg kan ikke komme med erfaringer fra hele Norge fordi jeg rett og slett stort sett bare bruker ICE i Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag. Der har jeg erfart at ICE har klart bedre dekning enn Netcom og Telenor. Vel... om man tar med det gamle trege EDGE-nettet til Telenor og Netcom (teoretisk makshastighet på bare 0,2/0,1 Mbps) har de vel nesten like bra dekning som ICE der jeg ferdes, men om man ser bort fra det trege EDGE-nettet erfarer jeg at Telenor og Netcom rett og slett har elendig dekning i forhold til ICE. Prøv å sitt på hytta i fjellet i påska og del det trege EDGE-nettet med mange andre hyttefolk i området - nei takk da slår jeg heller av PC'en... nei vent jeg får jo tross alt litt varierende mellom 0,5 og 2 Mbps på ICE på hytta og det er jo det mangedoble av EDGE som er det eneste Telenor og Netcom har å by på der jeg har hytte :giggle:

 

Men OK da... jeg er likevel heller ikke helt fornøyd med ICE, men det skyldes primært IKKE dekningen (den opplever jeg som god), men at hastigheten/kapasiteten enkelte steder varierer alt for mye avhengig av hvor mange som "er på" og bruker nettet der og da. Min families erfaring med Netcom (gjennom min jobb) Telenor (gjennom min kones jobb) og ICE (privat siden den første sommeren etter de startet opp) er altså at der vi ferdes har ICE best dekning og at hastigheten varierer svært mye med hvor man er: i og rundt byer og store tettsteder er ofte Netcom og Telenor raskest, mens ICE som regel er raskest i grisgrendte strøk slik som på fjellet og der vi ferdes i båt.

Link to post
Share on other sites

Noen ganger er riktignok ikke hastigheten all verden, kun 2,5mbps nå her i Skärhamn, men hadde da ingen problemer med å se håndballkampen i går via nrk.no med kun noen få ganger litt hakking?

Jeg hadde vært hoppende glad over 2.5 mbps. I juli varierte det mellom 0 og 1 mbps, høyest båndbredde opplevde jeg i Hunnebostrand. Null kapasitet i Marieholm Strømstad, dårlig i Bovollstrand og dårlig i Kungshamn. På Väderöarna var det bedre.

 

Men det er nok en del som venter at kapasiteten til enhver tjenesteleverandør via radiosignaler skal dekke maksimumsbelastningen som forekommer i tre-fem uker av året.

Ja, det er nok nettopp derfor mange av oss har ICE, nettopp for å få dekning og kapasitet i båten i juli :smiley: . Og ICE markedsfører jo seg også inn mot fritidsbåtflåten som jo stort sett er ute noen få uker i fellesferien. Resten av året sitter vi på andre linjer. Bla. en 60 mbps hjemme. Forventer ikke fiberhastighet på sjøen. Derimot synes jeg kanskje 10 % av den hastigheten ICE markedsfører seg med ikke er for mye forlangt.....???

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde gode signaler, men dårlig båndbredde. Signal nivå på -64dB og null trafikk. Andre steder -80dB og sånn passe trafikk.

Min opplevelse var lav båndbredde, på grensen til brukandes. Når det tar 30-40 sekunder å laste baatplassen.no førstesiden er det for lenge.

 

Fordelen er rimelig surfing i Sverige

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har vært i kontakt med ICE. De kommer med en ny 70 cm antenne med kabel som har mindre tap en dagens

Hvis problemet er kapasitet på nettet hjelper det ikke med bedre antenne hvis alle skaffer seg det. Men på kort sikt vil vel de med bedre antenne få bedre forhold. Løsningen må være bedre kapasitet i nettet. Vi som har kjøpt ICE for å buke det på svenkekysten i fellesferien har vel ikke akkurat gjort et kupp etter mine erfaringer. I tillegg til ICE abonementet røyk jeg på en tusenlapp til Telenor for å dekke det mest elementære internett behovet.

Link to post
Share on other sites

Vi kommer til å kjøpe et 4G abbonement i Sverige for turen til neste år. ICE routeren (eller nettet til ICE) tror jeg at jeg gir opp hvis det ikke oppleves bedre i helgen

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ligger i Ballen på Samsø. ICE funker som bare det, så ett par innslag på vg.nett uten problemer.

Pga. problemer med Pc'n, ligger jeg med åpent nett, sikkert noen som bruker mitt nett, siden havnens eget ikke fungerer. Men selv med mulig flere brukere funker det bra i en nærmest full havn.

Dette med Routeren nede i salongen uten tilkoblett ekstern antenne.

OK. ICE har vært ustabil her i Danmark, men har alltid greid å ha forbindelse.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke misnøyen jeg. Vi har hatt tre samtidige brukere på vår ICE R90 router i sommer. Alltid dekning, om dårlig dekning satt jeg routeren på fly. Ingen klager på hastigheten, men vi skjønner jo at streaming/youtube ikke er helt greit på dette nettet.

 

Noen ganger må routeren restartes om nettet er tregt.

 

Nå har jeg montert 130 cm antenne på toppen av båten. God hastighet , og klart raskere og bedre mottak enn før

 

Fornøyd jeg :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger nå på Bustein i Oslofjorden, mellom 2 fjell og har 5,8 Mbps inn/2,69Mbps opp. Dette er 3G fra Telenor med en liten modemdingsfjert uten antenne. Tror ICE routeren blir arbeidsledig, dessverre.

Mvh

Babaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Har testet litt idag, lå på Flatskjæra rett vest for Strømtangen Fredrikstad. Målte hastighet med Ice 1 Mbps inn og 0,34 Mbps opp.

Med Telenor 3G fikk jeg 6 Mbps inn og 3,4 Mpps opp.

Da sto modemet og pc med telenor simkort side om side.

 

Er ikke veldig imponert av det dyreste alternativet.....

Link to post
Share on other sites

Og hva koster det å sitte og streame OL-sendingen her på Dyrön i Sverige som jeg nå gjør med ICE til samme pris som i Norge), og hvordan er dekningen her?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ble overrasket i sommer da vi prøvde å streame en fotballkamp på min D35 trådløse router-selv etter reboot av router (har passord beskyttet den så jeg var eneste bruker)-men det bare hakket og bufret. Kameraten i nabobåten hadde det lille USB-modemet med den medfølgende lille piskantennen nedi salongen- og streamet uten bufring!!? En annen forskjell er at kameraten hadde MacBook og jeg Windows XP laptop.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt at enkelte kan tro at de skal få god internettforbindelse når router, modem eller dongle er plassert inne i båten. Dette går på UHF frekvenser hvor det er viktig med mest mulig fri sikt til basestasjonen. Når en tenker på VHF-radioer, er det jo ingen som monterer antennen til denne inne i båten? Da har en forstått at dess høyere og friere montering av antennen, dess bedre blir det. Og VHF foregår på lavere frekvens enn mobilt bredbånd og kunne klart en dårlig montering bedre. Og hva er det en forventer med MOBILT bredbånd? Det samme som med fiber eller kabel hjemme? Om mitt mobile internett fra ICE noen ganger skulle komme under 2Mbps er det da helt OK for å lese VG, baatplassen.no osv?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Satt å så håndball kampen på NRK1 via Ice Modemet på Ballen/Samsø i går kveld.

Var også innnom, både kappgang, spydfinale og terrengsykkling i løpet av helgen.

Totalt ca.3 timers Tv titting. Noe hakkete var det, men fullt ut sebart.

Dette kostet meg ikke en krone ekstra.

Hvor mye hadde det kostet å bruke telenor 3G, på samme lokasjon??

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har gjort en liten test hjemme og i båten med eksterne antenner. Får helt klart bedre opp og nedlasting med disse. Men i følge ICE skal den andre antennen på routeren (R90) koples fra. Hos meg får jeg dårliger opp og nedlasting om jeg gjør dette. Har prøvd å resatt routeren etter at jeg har tatt av den eksterne antennen da det kan være noe senseautomatikk i at den føler på om den har en eller to antenner. Kunne noen av dere andre som er fornøyd prøvd å gjøre samme testen?

Link to post
Share on other sites

Hvor mye hadde det kostet å bruke telenor 3G, på samme lokasjon??

Har fastbruk fra Telenor, så svaret er niks og nada ekstra :-)

Min ICE router går på finn.no om en liten stund, 3G er plenty nok. Jeg er dyktig skuffet over ICE. Routeren har stått ute på targabøylen, dvs høyeste punkt på båten vår.

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Min ICE router går på finn.no om en liten stund, 3G er plenty nok. Jeg er dyktig skuffet over ICE.

 

Og da kan jeg love deg at du blir veldig fornøyd over å ha gjort dette når du legger til et sted uten 3G deknig. Steder med kun edge (typisk 0.07 mHz) er det MANGE av.

Hvorfor ikke heller gjøre om til ukes abonnement hos ICE, da betaler du kun for bruken, altså ingenting for deg, men du har med deg et nødalternativ.

Link to post
Share on other sites

Har fastbruk fra Telenor, så svaret er niks og nada ekstra :-)

mvh

bavaria32sport

Niks og nada ekstra i utlandet også? I så fall må du gjerne dele med oss hvilket abonnement fra Telenor du har, for et slikt vil jeg ha også!

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har sånn derre Mobilt Bredbånd, bedrift, fra Telenor. Ypperlig i Norge, selv om hastigheten faller etterhvert.

I utlandet blir den ikke brukt. Koster en formue.

Hvis noen har en oppskrift på hvordan den kan brukes gratis i utlandet vil jeg gjerne høre.

Nettopp, det har jeg også, med 15 Gb bruk pr. måned (har aldri vært i nærheten av å bruke det opp). Dette slår jeg av så snart jeg nærmer meg en riksgrense.

Derfor har jeg kjøpt ruter fra ICE med uke-abonnement, så har jeg et alternativ de 2-3 ukene i året vi er på svenskekysten.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Niks og nada ekstra i utlandet også? I så fall må du gjerne dele med oss hvilket abonnement fra Telenor du har, for et slikt vil jeg ha også!

Som jeg skrev i innlegg #182, kommer vi til å kjøpe et 4G abbonement i Sverige neste år :-)

Poenget er at ICE er såpass ustabilt at jeg ikke kan stole på det mhp jobb. Jeg opplever ikke dette med 3G i Norge, så da blir løsningen 3-4G i Sverige. At det funker fint for andre er helt ok, det funker bare ikke godt nok for meg der hvor jeg ferdes.

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Har lest det innlegget ditt. Jeg bare lurte, siden du fremhevet Telenor da du svarte Mariell (og indirekte Lars H) på hva det ville koste med tilsvarende deres bruk i UTLANDET!

 

Jeg har lest meg svett om de ulike erfaringene med ICE, så jeg visste at jeg ikke kunne forvente all verdens hastighet da jeg omsider kjøpte. Det er derfor jeg valgte uke-abonnement, jeg kommer ikke til å fyre opp dette når vi er på tur i Norge. Da funker Telenor mer enn godt nok der vi ferdes.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...