Jump to content

Prosjekt: Draco 2000 DC II


Draco20DC

Recommended Posts

Så dersom jeg går ut fra at fordeler er stilt riktig når lysdioden lyser, så kan jeg ta inn resten med tomgangskruene på gasserne...?

 

Svaret på det er nok ja, man stiller ikke tenningen for å få ned tomgangen, når tenningen er riktig justeres tomgangen på forgasseren.

 

 

Er det forresten vanlig at eldre motorer endrer seg med hensyn til hva som skal være riktige instillinger i f.eks. forgassere?

 

Dette er nok litt mer komplisert, det er klart at dyser og andre ting kan bli slitt å få litt andre toleranser osv. samtidig som åpninger i de samme dysene kan bli mindre ved avleiringer og annet snusk.

Men, det er normalt slik at dersom det står i en eller annen bok at en skrue på gasseren skal en runde ut, og en annen skal to runder ut osv. så er det ikke dermed sagt at dette er de optimale justeringene, dette er i utgangspunktet base justeringer for at motoren skal starte, deretter må forgasseren justeres inn når motoren går.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

25 var den vel neppe - da hadde den ikke gjort maks oppgitt org knop vel??

en annen måte og justere tenning riktig ved fks trimmede motorer eller der det av en eller annen grunn ikke kan brukes eller er vanskelig og bruke strob lampe er og justere akuratt mellom tenningsbank og ikke -vet ikke helt om noen som helst skjønte den men det finnes alt.metoder

 

uansett merkelig fenomen du sliter med nå........

 

noe sier meg at siden den ikke skjøt e.l før så må feilen ligge i innstillinger e.l på forgassere

2 stk gassere er nemlig ingen frøkensport og justere - du må ha en dings som gjør at du synkroniserer dem

kanskje prøve deg frem med fetere blanding på den som skyter - for meg så det ut som den på syl 1 og 2 ??

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

........og den skurk ga kom i fjor også, dersom jeg la på mindre fortenning...

 

 

 

Du må passe deg for skurker, så det er nok best å ikke legge på mindre fortenning, men heller mer ettertenning, eller blir det mindre ettertenning og kortere fortenning eller lengre fortenning med kortere ettertenning?

Forgassersynkroniseringsverktøy!!<- laaangt ord, blir helt sliten sweat.gif !!! Har en slik selv, og den funker greit den, selv om dette settet til rundt 3 båtlapper sikkert også gjør jobben ??

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden jeg skal jobbe trebåt i morgen var det naturlig å øve seg litt...

Har slipt ned badeplatformen og endelig fikk jeg bruk for overfresen min... :-)

 

img_3239.jpg

Øverst ligger utgangspunktet, i midten pusset og nederst ferdig med freste spor... Ganske fornøyd egentlig.. :-)

 

img_3234.jpg

img_3235.jpg

Pokker, der stakk den av gitt... grrrr... :headbang:

 

img_3241.jpg

Ferdig!

Skal ikke sette den inn med noe! Den skal få bli sølvgrå og fin og VEDLIKEHOLDSFRI!!! Mulig jeg setter den inn med litt grønnsåpe..

 

Ellers har jeg forsøkt å justere litt i dag. Tror jeg har funnet riktig tomgang/tenning, men den fiser litt enda når den ikke er varm...

 

Må sjekke pakningen ved innsuget. Var det ikke startgass man skulle bruke Jarle...? Resten av tuningen får bli når den ligger på vannet. Får snart den nye fordeleren, så da har vi eliminiert en ting til...

 

Blir ingen oppdateringer denne helgen, men mulig det kommer en ny tråd om vår fantastiske sjekte fra 1950 med 5 HK Marna. DET ER BÅT DET!!! :thumbsup:

Den går på tran om det kniper og bensinen blir for dyr!! :-)

 

God helg! :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

du må ha en dings som gjør at du synkroniserer dem

kanskje prøve deg frem med fetere blanding på den som skyter

 

Om jeg skal gi den fetere blanding, skal jeg da skru skruen inn eller ut?? Er det mengden luft, eller mengden bensin den dysa regulerer??

Link to post
Share on other sites

Hvis det er co skruen du skrur på så skal den skrues ut for fetere blanding..ca 3-3,5 omdr, la dette være likt på begge forgassere og se nøye oppi forgasserene om spjeldene åpner likt

juster om nødvendig så godt du kan og start motoren..nå kan du sjekke synkroniseringen ved å ta av og på en plugghette f,exs syl nr 1 og etterpå nr 4 hvis motoren slokner ved f,eks ta av nr 4 så vet du at denne nå får for lite bensin så må dette spjeldet åpnes litt til og vise versa, dette er en måte å gjøre det på uten synkrometer..når du mener at motoren går noenlunde(driftsvarm)begynner du med co skruene enten mer ut eller mer inn og ikke mer enn en kvart omdreining om gangen (begge to)gi gass mellom hver gang du har justert.

Dette er basis setting av forgasserene og hvis dette ikke fungerer så har du enten kraftig vakumlekkasje, dårlige plugger, feile dyser mm

 

det vil alltid smelle ut av gasserne når motor er kald

Redigert av retro 32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja man må ha driftsvarm maskin før man brågir gass - syntes du mobbet litt kald motor :wflag:

selvsagt skyter det når den er kald og brågir/slipper - det gjør utenborderen min også

når du kjører vil aldri turtallet ruse så fort opp at smellingen blir problem ???

falsluft kan du finne med å spraye startgass rundt innsug etc men luft godt - ikke sitt under lukka kallesje og spray hehe :ghost:

Link to post
Share on other sites

Har akkurat kommet hjem etter tre dager som trebåtbygger.

Blir vel ikke noe mer Draco før etter 17.

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder av gosjekta vår. Vi har bytta masse spant og et par bord under dollbordet. Tror det ble bra...

 

Snakkes

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da har vi vært en times tid i båten og testet litt...

 

Det nyinnkjøpte forgassersynkroniseringsverktøyet mitt kom i dag, men det passet selvsagt ikke til disse gasserne. Må finne på et eller annet som gjør at det passer. Om ikke skal jeg teste retro 32 sin glimrende beskrivelse. Takk forresten :thumbsup:

 

Ellers har jeg forsøkt å bytte en "seal ring" rundt akslingen, men den lille jævelen fikk jeg ikke ut... Sjekk bilder. Kanskje noen har erfaring med dette. Jeg har lest i manualen, og der står det at man trenger et spesialverkty til dette. Jeg er allergisk mot spesialverktøy!! Det nå da for pokker gå an å få til dette uten spesialverktøy!!! Noen som har erfaring med dette???

 

img_3315.jpg

Skulle gjerne hatt ut denne, og byttet den med...

img_3311.jpg

denne. Jeg oppdaget nemlig at...

img_3313.jpg

denne lå og slang inni der...

 

Noen kloke hoder her som aner hvordan dette skal gjøres. Den sitter veldig godt fast!!!

 

Her er noen bilder som forklarer hvorfor det er lenge siden jeg har jobbet med Draco...

img_3243.jpg

Gobåten!!

img_3281.jpg

Litt sliten da..

img_3254.jpgimg_3252.jpg

Bror min er flink med treverk!!

img_3263.jpg

Noe forbaska hærk når "malen" nesten er borte...

img_3270.jpg

Ser ikke bra ut... Bordet over skal også byttes

img_3271.jpg

Vilmarkspanes fra Bauhaus funket visst bra. Ble høvlet og tilpasset ettter alle kunstens regler...

img_3274.jpg

...før det havnet i en meget hjemmelaget "steamer". :-)

 

Mulig vi starter en egen tråd på dette prosjektet... Puhh. :cheers_wine:

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

img_3323.jpg

Med dette ekstremt hjemmelagede verktøyet fikk jeg ut den gjenstridige ringen!

 

img_3324.jpg

Ny ring på plass...

Brukte forresten bordbenet til å banke den på plass med. Det får være spesialverktøy nok!!

 

img_3325.jpg

Pussa litt til og satt inn med et veeeldig tynt lag med linolje godt utblandet med terpentin. Alt overskytende er tørket vekk. Fikk frem den fine fargen i teaken, men slipper forhåpentligvis å gjøre jobben omigjen til neste år!!

 

Veldig stille her om dagen, både fra den ene og den andre kanten... Alle driver vel med sine egne prosjekter om dagen.. :thumbsup:

 

Skal se om jeg får montert litt treverk i dag. Blir vel muligens noen bilder i kveld om ikke det begynner å regne da.. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Har sett og lyttet til videoene og det virker ikke som om det er mye feil med forgasserene her men motoren virker "dau" og ser at stroben fusker noen signaler fra tenning, er det sikkert at du har rett coil? At det er kraft nok i gnisten..og at rotor og fordelerlokk er rett type?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg en splitter ny 123 ignition elektronisk tenning. Det skulle utelukke alle disse problemene.

 

Har foresten satt i en ny fordeler, da jeg mistenkte at denne var gåen... Har ikke testet med en annen tenningslampe, men nå går den veldig bra... Klarer bare ikke lese av tenninga!!!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg en splitter ny 123 ignition elektronisk tenning. Det skulle utelukke alle disse problemene.

 

Har foresten satt i en ny fordeler, da jeg mistenkte at denne var gåen... Har ikke testet med en annen tenningslampe, men nå går den veldig bra... Klarer bare ikke lese av tenninga!!!

Coilen er også byttet til den som er anbefalt av produsenten...

Kan tenningslampa virkelig lese av feil??? Har sett på dette som meget usannsynlig, men må jo teste det også... Alt annet er sjekket...??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...