Jump to content

Prosjekt: Draco 2000 DC II


Draco20DC

Recommended Posts

Svart (redigert)

Som lovet, her kommer bilder:

 

img_3181.jpg

den gamle siden..

 

img_3180.jpg

Den nye siden. Var noen lag med "gammal morro" her...!

 

Prøvde meg med litt rubbing. Var nysgjerrig på hvordan det ble...

Fra dette...

img_3182.jpg

img_3183.jpg

til dette,... :-)

 

img_3184.jpg

img_3189.jpg

Dette må jeg gjøre noe med.. Ikke akkurat fare for å skli av her... Pussepussepusse-oljeoljeolje

 

img_3185.jpg

Endel spor etter iland- og ombordstigninger... :-)

 

img_3188.jpg

Noen som har greie på hvordan denne teaklista er festet. Vil gjerne ta den av for restaurering... Er den skrudd fra undersiden eller???

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vi krangler da ikke.... Din bror har nok rett

Som min mor og far sa da jeg var liten: "vi krangler ikke, vi diskuterer.."

 

Når det gjelder bunnen, så ser jeg dette som et poeng om den var helt blankpolert under, men bunnstoffet er da vel såpass "røft" at det i seg seg selv vil gi nok struktur. Grunnen til at jeg spør, er at jeg planlegger til neste år å fjerne alt gammelt bunnstoff og legge på selvpoerende, men jeg tar ikke den jobben om det ikke gir noen annen fordel enn at det ser bra ut...

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dette har skjedd... :-)

 

img_3196.jpg

Bunnstoff skal da vel ikke intil transomen skal det vel...??

 

img_3209.jpg

Dekket vasker jeg når den ligger på vannet. Treverket skal tas nå.

 

img_3199.jpg

Dette er vel litt i overkant mye over vannlinjen. Det blir til neste år!

 

img_3203.jpg

Før jeg begynte med dette prosjektet veide jeg nesten 90...

 

img_3208.jpg

"Kjole og hvitt" Pingvinen er klar for ball.. :-)

 

img_3210.jpg

Disse putene måtte desverre duge et år til... helt greie da...

 

img_3211.jpg

Blank og fin... :-)

 

Var forresten å snakket med mannen med alm og låve, og han hadde teak liggende også. Han hadde fått tak i et parti med gamle dørrammer og dørstokker. ser ut som det blir teak og ikke alm allikevell. mulig jeg går på dette i høst. vi får se. funderer fælt over hvordan jeg skal bygge om dashen... Har fått et tilbud på hvite instrumenter på ebay. 160 dollar for 6 målere. Ikke galt... Teleflex tror jeg det var...

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er ny fordeler testet, og ingenting hjelper på tenningspunktet. Heller nå mot å tro at det er fordeleren som ikke her helt i orden, og jeg sender den tilbake til Classic Parts i Arendal. Han sa han skulle bestille opp en ny fra Nederland...

Det har gått mye tid på dette nå... Mer enn jeg liker å tenke på!

 

Ellers skal jeg gå over en runde til med polering, og vask av dekk tar jeg når den ligger på brygga.

 

Noen som vet om en havnepresenning til salgs til denne båten. Trenger ikke være strøken, bare den er tett. Fant noe greier på Finn, men han hadde mange og ville ikke selge en og en. Gidder ikke kjøpe 60 kalesjer til båter jeg ikke har...!! :-)

 

Dørken skal vaskes rein for oljesøl og andre spor etter i vår... Drevet skal mnteres etter at jeg har satt i rund baut av pakninger ig tetningsringer og o-ringer osv... Følger steps anbefaling om å ikke klemme den så hart opptil. Skjønner hva du mener.. Pakningen kom i posten i går, og jeg ser poenget ditt. Var ikke klar over at det var en pakning. Trodde det var to.. :-)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder tenningsproblemene så er det jo noen pungter du kan prøve og sjekke.

 

1. Er det noe slakk i mellom fordeler drevet og akslen ? Kan du kjenne noe hvis du tar i rotoren?

2. Er den nye fordeleren like høy/dyp på den delen som skal i inngrep på fordelerdrevet?

3. Har du prøvd og montere inn den gamle fordeleren og så sjekke om tenningen flyr i mellom?

Link to post
Share on other sites

1. Er det noe slakk i mellom fordeler drevet og akslen ? Kan du kjenne noe hvis du tar i rotoren?

Det er en liten vandring i rotoren, og den skal være der i følge brukksanvisning. Rotoren skal dreies mot klokken for å ta bort slakken før fordelerlokket monteres...
2. Er den nye fordeleren like høy/dyp på den delen som skal i inngrep på fordelerdrevet?

Den sitter som fot i hose, og sklir elegant på plass i hullet sitt. Fordeleren er laget for denne motoren...

3. Har du prøvd og montere inn den gamle fordeleren og så sjekke om tenningen flyr i mellom?

Jg har ikke forsøkt å innmontere den gamle fordeleren. Tror jeg kastet den. Det var bare et skruefeste til fordelerlokket, så den sang på siste verset..

 

Ellers har jeg skrudd av dekksborda og pusset disse. Tror jeg kommer til å la dem være ubehandlede, slik at de får den fine sølvgrå teakfargen. Mulig jeg setter dem inn med noen strøk med uttynnet linolje, og lar det trekke godt inn. Jeg er ikke så opptatt av å ha en blank lakkfinnish her eller på badeplattform/stige. Skal teste på en for å se hvordan det blir.

Noen som har erfaring med dette...?

På sjekta vår har vi brukt Clipper 1 og 2. Det gir en fantastisk blank lakkfinnish som er enkel å vedlikeholde. Bare litt sandpapir for å rubbe bort skader, og på med Clipper 2, men dette vil jeg ikke ha der jeg skal gå. Det blir fort glatt...

 

img_3218.jpg

Ferdig pussa...

img_3219.jpg

Får vel rense opp litt er før montering vel...

 

img_3216.jpg

Dette var bedre... Greit å unngå galvanisk element..!

 

img_3217.jpg

Horfor gidder folk å reparere noe når det blir så halveis som dette??? Noen som har erfaring med slikt arbeide i forhold til å få tilnærmet samme farge som på båten...? Hvitt er ikke hvitt tydeligvis...

Link to post
Share on other sites

All reparasjon er bedre enn ingen reparasjon, eller noe sånt. I grunn er det viktigste at det ikke er åpent inn til laminatet, uten at jeg vet hvor dype de skadene på bildet er.

Båten er ikke hvit, den er "siv", som er Jotuns fargekode 3032. Slip dritten helt vekk, vask godt med tynner, eller helst styren, men litt verre å få tak i kanskje, og legg på ny gelcoatsparkel med rette fargen, det blir som regel greit med 3032, men hvis båten har gulnet veldig kan det kjøpes en tube med litt gulere sparkel man kan blande i, eller rubbe båten så mye at den får igjen den rette fargen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme med min draco 1700, dårlige reperasjoner i helhvitt. Jeg fant ut at Hempels "shell white" var kjempebra å utbedre med :)

Disse dekksbordene dine... Er de skrudd eller bare limt på? Jeg har lyst å montere slike på min også og lurte på om det var nok å limekanskje 2-3 skruer pr list i tillegg gjør susen...?

Link to post
Share on other sites

Orginalt tror jeg de er skrudd med 5-6 skruer. Disse var bare festet med skruer i hver ende... Resten av den var limt med en eller annen gummimasse( natemasse?)

Blir nok samme festemetoden igjen.

Skal bytte alt tre på båten til neste år...

Link to post
Share on other sites

Når du vrir rotoren går den selv helt tilbake til utgangpungtet? er denne vandringen fjærende?

Hvis den selv går helt tilbake og er fjærende den veien som rotoren går er det ok. Hvis ikke går helt tilbake selv er det noe feil med vektene/fjærene. Du trenger ikke vri noe før du setter på lokket det er bare tull.

Link to post
Share on other sites

Denne fordeleren er ikke fjærbelastet. Jeg har lagt ved en video som viser at det er litt slark. Det er litt slark i det jeg tror er akslingen som går helt ned til drevet/tannjulet, og det er litt slark i selve rotoren og festet til akslingen.

Se på video og bedøm om dette er nok til å gi meg gal avlesning...

Det virker som om det kanskje er litt mye... Jeg vet ikke, men med tanke på at den er drevet en vei hele tiden vil vel ikke slarken gjøre seg så gjeldende vil den vel...??

Den presses jo den samme veien hele tiden, slik at slarken ikke vil være der...

 

Link to post
Share on other sites

nå lagde su slark :lol::lol::lol:

hvis det der er slark så har alle mine (sikkert over hundre) volvoer vært kast for lenge siden

du må lete videre ...... jording mellom blokk og fordeler??? kanske sette på en ledningsbetta mellom og prøve??

sjekket falsk luft/ startgass

le gjerne men prøv en liten skvett westfrost i tanken har kjøpt bensin med vann i før for og si det sånn.........

i hele høst var yamahaen min tregstartet og gikk ikke helt pent på tomgang - ga en skvett og vips startet og gikk den bedre - kondens er noe dritt - mulig jeg er på bærtur men vannskilleren i bensinfilteret synte ikke jeg funker slik man ønsker

sett ut en video hvordan tenningen oppfører seg også??

Link to post
Share on other sites

Den har en forhåndsinstilt tenningskurve. Det eneste man skal gjøre er å stille inn grunninstllingen. Dette skjer ved å vri på fordeleren, intil en grønn lysdiode tennes. Etter det kan man finjustere om man vil, men stort sett er det bare å tighte fast...

Jeg heller også mot at den er kaputt... Skal ta en prat med selger i morgen...

 

Jarle: jeg har tømt tanken og fylt på ny bensin. Det er ikke spor av vann i vannavskilleren, og jeg har gjort ren begge gasserne. Det jeg ikke har gjort, som jeg sikkert burde, er å tømme slangen og pumpen

Link to post
Share on other sites

Jarle: jeg har tømt tanken og fylt på ny bensin. Det er ikke spor av vann i vannavskilleren, og jeg har gjort ren begge gasserne. Det jeg ikke har gjort, som jeg sikkert burde, er å tømme slangen og pumpen

 

Dessuten er den ikke tregsttartet. Den starter bare jeg rasler med nøklene... Fisinga i gasser til sylinder en og to er stort sett bare med en gang den starter og jeg gir raskt gass. Er den varm går den greit... Har ikke testet i vannet enda da...

 

Har snakket med selger, og han sender meg en ny en. Vi får håpe at dette løser problemene.. :-)

Link to post
Share on other sites

Her er video av problemet. Håper det synes... Det er litt vanskelig å se på videoen, men mot slutten synes jeg det er mulig å skimte noe..

 

Kaldstart! :-)

 

Det er mulig å høre den tikkelyden jeg har snakket om tidligere i tråden...

 

 

Fis er vel en smule underdrevet. Smell er vel nærmere korrekt beskrivelse...

Link to post
Share on other sites

en annen lampe. pga den blinker ikke jevnt heletiden.

 

Det er videoen. Den er ikke slik i virkeligheten. Det er umulig å se noen "feil-blink" i virkeligheten... Har nok noe med "fames pr. second" å gjøre...

men det kan være at den er gåen for det...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
register reima sitter 1 tann feil, ser og høres ut som om denne motoren tenner altfor tidlig eller har utette innsugsventiler.

 

Regreima har jeg akkurat satt på, og er 100% sikker på at den er satt riktig på...

Utette insugsventiler er mulig, men kompresjonen er målt til mellom 11,9 og 12,2 på alle sylindere... :thumbsup:

Har ikke målt komp på varm motor da, bare kald... :confused:

 

Det kan godt hende at den er satt med for mye fortenning, for jeg får jo ikke lest av skikkelig med stroboskopet...!! :headbang:

 

Takk for bidrag forresten :thumbsup:

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

så tomgangen gikk på over tusen :eek:

få ned tomgangen og prøv pistolen om igjen - funker dårlig med pistol med så høy tomgang

drevet liker ikke høy tomgang heller og det smeller fælt når man gearer .....

merkelig den skjøt aldri selv om jeg justerte den på fealingen (hadde ikke pistol)

Har du rørt noe på forgasseren?? skrudd ut eller tatt av noe og renset etc??

Link to post
Share on other sites

Jeg har renset begge gasserne, som tidligere nevnt, og justert dem i henhold til "workshop manual". Tenninga ble satt til default for fordeleren. Da smalt den rett opp i 1600 rpm. Var nødt til å justere ned med både fordeler og gassere...

Nå er den nok litt høy på turtallet, men går den lavere enn 950 så begynner den å gå dårlig på tomgang. Jeg skal gjøre et forsøk i morgen, men alle tidligere forsøk med stroboskopet har gitt dårlige og unøyaktige avlesninger uansett om jeg har 900 eller 1100 rpm på tomgang.

 

Hva lønner det seg å skru på om jeg vil ha det turtallet ned. Gasser eller fordeler?????.? Husk at jeg ikke får lest av med lampa...

Link to post
Share on other sites

Hva lønner det seg å skru på om jeg vil ha det turtallet ned. Gasser eller fordeler?????.? Husk at jeg ikke får lest av med lampa...

 

I utgangspunktet er ikke fordeleren der for å justere tomgangen, det gjør man på forgasseren, problemet er selvfølgelig å få både tenning og bensin/luft riktig samtidig.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
I utgangspunktet er ikke fordeleren der for å justere tomgangen, det gjør man på forgasseren, problemet er selvfølgelig å få både tenning og bensin/luft riktig samtidig.

 

Så dersom jeg går ut fra at fordeler er stilt riktig når lysdioden lyser, så kan jeg ta inn resten med tomgangskruene på gasserne...?

Er det forresten vanlig at eldre motorer endrer seg med hensyn til hva som skal være riktige instillinger i f.eks. forgassere?

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...