Jump to content

Prosjekt: Draco 2000 DC II


Draco20DC

Recommended Posts

I min draco 2300 sc var det bordet som sto i cabin som ble brukt til underlag for solseng. det låg på noen lister som var festet på benken. Det fulgte også med en pute som var trekt i samme stoff som salongen bak. Dette var orginalt. Jeg saget til 2 stk 2x4 som jeg brukte som ekstra støtter. Dette ble også brukt i cabin fremme for å lage dobbelseng der.

Hadde også dette runde cocktail bordet som du har med et tynt alu rør som bein.

mvh

Jarl-Espen

Takk for det jarl-Espen :thumbsup:

HAr jeg forstått det riktig: bordet fremme brukes som underlag båte for solseg akter og som seng fremme?

Fremme er det lister på setene som platen ligger an mot, og akter brukte du 2x4 for å støtte opp i tillegg til bordbenet, eller hadde du anleggslister på sittegruppen akter også? Det tror jeg nemlig ikke går hos meg, og det er heller ikke menngen, da setne er orginale, og det ikke er noe slikt der...???

Link to post
Share on other sites

Endelig!!!

 

Den store dagen kom da jeg skulle starte kjerra. Ned på Esso og handlet 23 liter suppe. Fylte på tanken og stappa hageslangen opp i sjøvannsintaket ved drevet. Skrudde på og ventet til vannet rant ut av eksos...

Krabba opp i båten og satte på blower (med slange ned i bunn av båten :-), Pumpet to ganger med gassen og vred om nøkkelen..........

 

 

 

 

Jeg sverger, starteren dro ikke motoren mer enn en halv gang rundt før motoren var i gang!!!!! Jeg bare raslet med nøklene!!! :lol: :lol: :lol::clap: :clap: :clap::flag::cheers: :cheers: :cheers_wine: :cheers_wine: :cheers_wine: :cheers_wine: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Fy fa... så deilig.

Den stoppet ganske fort da... 23 liter var tydeligvis ikke nok til å få fylt opp såpass sugeslangen i tanken kom ned i bensinen i den stillingen båten ligger. Den gikk på det som var i pumpa og slangen fra vannavskilleren og til gasseren, men det driter jeg i. Nå er det bare fryd og gammen i heimen, og jeg lurer på om jeg skal sprette en :cheers_wine: !!

I morgen skal jeg sjekke tenninga og finjustere denne, og så er jeg faktisk ganske klar for sjøsetting. Bare bunnstoff, polish og generell vask om bord dom gjenstår. Nå skal kona få bidra også!!! :thumbsup:

 

Takk for all hjelp til dere som har fulgt med og bidratt i denne tråden. Hadde aldri klart dette uten dere!!!

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

drit bra - grattis - gøy og se du fortsetter og pynte og gjøre prikken over i en - jeg rakk jo ikke annet en å bruke den et par mnd etter sjauet jeg hadde - og tydeligvis ble det litt masse småtteri

men jaggu får du en flott båt nå

 

vil tro fordeleren din var gåen og/eller cilikondritten bidro

gikk den pent og uten lyder nå???

Link to post
Share on other sites

Rakk ikke å lytte etter lyder, men jeg skal gjøre det i morgen. Er bare veldig fornøyd med at jeg fikk start så fort!! :-) Den har jo ikke alltid vært like lett å starte, selv på varme dager...

 

Tror nok at den feil påsatte regreima har mest skyld i at ting ikke fungerte som det skulle. Er sikker på 123 ignition vil være noe jeg ikke kommer til å angre på også. :-)

 

Forresten, rattet sitter litt skjevt på. Det bikker litt inn mot gasshendelen, og kommer borti. Ser ut som om hele akslingen kommer litt skjevt ut av konsollen. Er det en stor sak å rette denne litt, og om mulig få den litt nærmere konsollen. Hvordan gjør jeg det tro? Bygger ut med en finerkloss på baksiden eller. jeg har ikke klart å stappe huet inn for å se hvordan det ser ut på baksiden...

Link to post
Share on other sites

HAr jeg forstått det riktig: bordet fremme brukes som underlag båte for solseg akter og som seng fremme?
Ja, det var det på min draco. Men den va jo litt større så det kan jo være forskjell. Det var en 86 mod. Bordet låg på anleggslister bak også. hadde bare de klossene som ekstra støtte på midten. brukte ikkje beina på bordet akter.

 

mvh

Jarl-Espen

Link to post
Share on other sites

Det er to typer hydrauliskstyring. Den ene typen er med Rattpumpe og slanger bak til styresylinder Ca5000-10000,- alt etter type og løsning. Den andre typen er det motoren som driver hydraulikk pumpen og slanger gpr bak til styre sylinderen, Her kobler du teleflxwiren til sylinderen slik at denne påvirker styreventilen.

 

Jeg har brukt rattpumpe systemet og synes ikke det var noe og rope hurra over :worry: , nå monterer jeg det andre systemet i båten. Skreddersyr nå den nye typen VPsylinder til det gamle 290 festet noe som egentilig ikke skal gå men det går :yesnod::thumbsup: .

Link to post
Share on other sites

Om jeg svir av 10 lapper på en hydraulisk styring på båten som erstatning for en styring som fungerer helt fint i utgangspunktet kan jeg like gjerne skrive under skilsmissepapirer med en gang. Det får vi ta på Laaaang!!!

 

Nei, det er mer enn nok annet å bruke penger på i denne båten. Tror jeg skrur av dashen for å se hva som er under, og se om jeg kan få gjort noe med det som allerede er der... Ingen som har noen erfaring med dette? Akslingen kommer skjevt ut, og det kan virke som om hele klossen som rattstaget er festet i sitter litt skjevt, og at styrekabelen sitter i klem mot hullet i skrogsiden.

 

Hmmm... skal ta noen bilder så dere forstår hva jeg mener...

 

Gleder meg til å komme hjem. Da skal jeg en tur på trening, så handle mer suppe, og så justere tenning:-)

Forresten, når jeg har dratt hele systemet tomt for bensin, er det da slik at jeg må gjøre noe spesielt for at pumpa skal begynne å suge igjen. Det kan jo være det som er grunnen til at det ikke kommer bensin i hverken vannavskiller eller forgasser...? "Ka dokke tru??"

 

Kanskje pusse vekk litt bunnstoff...? Vannlinja er foresten malt altfor høyt på denne båten. Hvor mye over bør bunnstoffet gå, og finnes det en ok måte å fjerne dette på uten å ripe opp og ødelegge topcoaten? Pussepussepusse eller??? Fineere og finere papir, og til slutt rubbing og polering???

Tips taes i mot med takk...

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg har brukt rattpumpe systemet og synes ikke det var noe og rope hurra over :worry: , :yesnod::thumbsup: .

 

Ka var det du ikke likte med rattpumpesystemet da? Det var planen å ha i min båt.. har kjøpt dette settet fra watski og skal montere det om en uke eller to.. håper ihvertfall at det er bedre enn wire?

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

når du kjører tom for bensin er det bare og fylle på og male litt så kommer den - husk på og få motoren god og varm før du justerer tenningen da :thumbsup:

vannlinje er det vel ikke fast mal på - båten der har liggi i elva før og da ble vel eier lei av brun renne nederst

og få bort det må du kanskje på med no malingsfjerning e.l du får noe bunnstoff oppløslig greier også

 

laservater er kult når man skal lage ny linje :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ikke-bensin-til-motor-problematikken er løst. Det var en pakning i vannskilleren som var sklidd ut av stilling. Den var ikke tett, og følgelig heller ikke mye effekt i pumpa til annet enn å suge luft... :headbang: :headbang:

 

Tok litt tid å finne ut av dette, og kona nektet meg å stille tomgang 22:10 :rolleyes:

 

Fikk fyr på den da, og i morgen skal det justeres... :thumbsup:

 

Skal sjekke opp dette med bunnstoff-fjerner, men tror jeg ikke kommer til å gjøre dette i år. Er klar for å få skuta sjøsatt fort som f...

Må ha noe å henge fingrene i til høsten også :sweat:

 

Før jeg sjøsetter er det et par ting jeg skal sjekke opp:

1. Dette med v-ringen og tettingen ved styregaffel. skal bestille nytt hos VP for å være på den sikre siden

2. leste litt i workshopmanual, og vannpumpen må jeg gå over en gang til. Den skal visstnok smøres skikkelig før den settes sammen, og det er visst en pakning som bør skiftes. (Ikke den hvite lengs frem i pumpehuset, men en lengst bak mot motoren??) noen som har noen erfaring med dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes rattpumpen var veldig treg og ujevn.

 

Fikk du ikke prøve starte kl 22:10 ......... hmmf de skjønner seg ikke på båter.

 

Jeg prøvde og fjerne bunnstoff kjemisk men det ble noe sabla griseri, tok heller en vanlig malingskrape og skrapet

bunnstoffet kom lett av. gelcoat er mye hardere en bunnstoff.

 

Simmeringen inne på akslingen bør sjekkes evt skiftes. Husk og smøre den før du monterer akslen.

impelleren skal også smøres

Link to post
Share on other sites

Hælvete!

Samme gamle drittproblemene...

Regreima har hoppa over en tann allerede!!!

Hva gjør jeg???? Ny reim og ny spennrulle???

123igition ville ikke la meg lese av tydelig med strobelampa. Streken hoppa og spratt frem og tilbake mellom 3 og 15 grader...

Naboen mente at det kunne være et jordingsproblem... Jeg har det tror jeg. For det er en sikring som går i et sett. Har bare ikke hatt tid til å sjekke dette enda..

Kan det være noe annet??? Ødelagt strobelampe??

Velvel, nåde det åpning av hytta på Sørlandet med hele familien... Ikke mekki g denne helgen heller...:-(

 

Snakkes

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at reima har rett stramming ? Er tennene på hjulene rene? Hvis reima er uskadd trenger du ikke bytte den. At tennings pungtet "danser" er ikke bra det tyder på at noe er galt, 15 grader er mye.

Ta i rotoren og kjenn om det er stor slakk i akslen, vri den kjenn om det er noe slakk i tenner, om den går tilbake til utgangs stillingen (fjærer) Få sjekket strobelampen om den er ok.

 

Hadde jeg vært nærmere skulle jeg ha sett på det for deg.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at reima har rett stramming ? Er tennene på hjulene rene? Hvis reima er uskadd trenger du ikke bytte den. At tennings pungtet "danser" er ikke bra det tyder på at noe er galt, 15 grader er mye.

Ta i rotoren og kjenn om det er stor slakk i akslen, vri den kjenn om det er noe slakk i tenner, om den går tilbake til utgangs stillingen (fjærer) Få sjekket strobelampen om den er ok.

 

Hadde jeg vært nærmere skulle jeg ha sett på det for deg.

Jeg er ikke sikker på reima har rett stramming. Hvordan kan jeg få sjekket det? Den spennerulla er jo fjærbelastet, og skal bare slippes tilbake etter at man har satt på reima...

Skal sjekke for slark i rotor...

 

Låne meg en ny strobelampe...

Skal mekke mer i morgen...

 

Noen som har peiling på hvor stor propell jeg har? Eller skal ha? Står ikke noe på den, og jeg tror jeg vil bytte den...??

Aq151 med 290 drev på en Draco 2000

Link to post
Share on other sites

Hentet fra Draco Fanclub.no

Dette er originalbrosjyren til Draco 20 DayCab 1988-90,men motor,propell og skrog er vel identisk med din tror jeg.

 

 

 

DRACO 20 DayCab 1988 - 90 .

 

Draco ”gjorde” det stort med denne modellen på 70 & 80 tallet, båten ble utrolig populær over hele Europa, også her hjemme i Norge.

Båten hadde løsninger den gang som var unike i forhold til hva som fantes på markedet den gang.

 

God plass ute i cockpit med 2 Draco stoler og bue ”sofa” bak, stue rom under sitteplasser bak.

God plass i motor rom for service og vedlikehold.

Romslig kabin.

 

En spennende båt med gode kjøre egenskaper og lett plannenne.

 

Nytt bildene og vær klar over at dette er den siste modellen av Draco 2000 DayCab.

 

Vekt netto: 1200 kg.

 

Standard utstyr: Tankmåler

Temperatur måler

Turteller

Oljetrykks måler

Fartsmåler

 

Lanterner

Kalesje

2 stk Draco stoler.

Stue rom i kabin og under sitteplasser ute i cockpit.

Brannslukke apparat i cockpit.

 

Motorisolasjon

Motorfundamenter i innlaminert eik

Halon anlegg for tank- og motor rom

Tank og motor rom ventilasjon

Rengjøringsluke på tank

Brennstoff stengekran

Elektrisk lensepumpe

 

Motor: Mercrusier 130 HK ca. 30 knop. 14 ½ x 17

Mercrusier 165 HK ca. 35 knop. 14 x 19

Mercrusier 205 HK ca: 39 knop. 14 x 19

Volvo Penta 151 HK ,290 drev ca. 31 knop. 15 x 17 HSL

Volvo Penta 171 HK, 290 drev ca. 35 knop 15 x 19 HSL

Volvo Penta 205 HK, 290 DP. ca. 39 knop. B7

Volvo Penta 231 HK, 290 DP. ca 45 knop. B6

 

Yamaha 205 HK, Yamaha drev ca. 39 knop. 14 x 19

 

Draco for the future………………..fitted with Mercrusier !

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg så inn i Volvo rødblokker, men på min gode gamle Peugeot, så er det også fjærbelastet strammehjul, men det skal skrus fast når spennet legger på reima. Sikker på at det ikke skal det på din også?

Jeg har strammet litt mer denne gangen... Ja, det er en fjærbelastet rulle som skal strammes. ;-) den er stramma...

Slakk er fjernet fra rotor... Hjalp ikke på tenningsproblematikken... Jordfeilen er funnet, det var en slitt ledning i styrespaken. Denne er nå skjøtet og nå fungerer det...

Link to post
Share on other sites

Hentet fra Draco Fanclub.no

Dette er originalbrosjyren til Draco 20 DayCab 1988-90,men motor,propell og skrog er vel identisk med din tror jeg.

 

 

 

DRACO 20 DayCab 1988 - 90 .

 

Draco ”gjorde” det stort med denne modellen på 70 & 80 tallet, båten ble utrolig populær over hele Europa, også her hjemme i Norge.

Båten hadde løsninger den gang som var unike i forhold til hva som fantes på markedet den gang.

 

God plass ute i cockpit med 2 Draco stoler og bue ”sofa” bak, stue rom under sitteplasser bak.

God plass i motor rom for service og vedlikehold.

Romslig kabin.

 

En spennende båt med gode kjøre egenskaper og lett plannenne.

 

Nytt bildene og vær klar over at dette er den siste modellen av Draco 2000 DayCab.

 

Vekt netto: 1200 kg.

 

Standard utstyr: Tankmåler

Temperatur måler

Turteller

Oljetrykks måler

Fartsmåler

 

Lanterner

Kalesje

2 stk Draco stoler.

Stue rom i kabin og under sitteplasser ute i cockpit.

Brannslukke apparat i cockpit.

 

Motorisolasjon

Motorfundamenter i innlaminert eik

Halon anlegg for tank- og motor rom

Tank og motor rom ventilasjon

Rengjøringsluke på tank

Brennstoff stengekran

Elektrisk lensepumpe

 

Motor: Mercrusier 130 HK ca. 30 knop. 14 ½ x 17

Mercrusier 165 HK ca. 35 knop. 14 x 19

Mercrusier 205 HK ca: 39 knop. 14 x 19

Volvo Penta 151 HK ,290 drev ca. 31 knop. 15 x 17 HSL

Volvo Penta 171 HK, 290 drev ca. 35 knop 15 x 19 HSL

Volvo Penta 205 HK, 290 DP. ca. 39 knop. B7

Volvo Penta 231 HK, 290 DP. ca 45 knop. B6

 

Yamaha 205 HK, Yamaha drev ca. 39 knop. 14 x 19

 

Draco for the future………………..fitted with Mercrusier !

 

Så 15x17 da... Takkar og bukkar :-)

Link to post
Share on other sites

Kan tenninga "danse" dersom coil er dårlig, eller pluggledningene er dårlige?

Kan ny coil og nye ledninger være noe vits i å forske??

Nye plugger?

Nå begynner jeg å bli lei og blakk...!

 

Har ikke kjørt båten i vann enda, men jeg har rusa motor, og den "guder" litt når jeg gir gas og slipper raskt. Er dette et tenningsproblem også??

Link to post
Share on other sites

Kan tenninga "danse" dersom coil er dårlig, eller pluggledningene er dårlige?

Kan ny coil og nye ledninger være noe vits i å forske??

Nye plugger?

Nå begynner jeg å bli lei og blakk...!

 

Har ikke kjørt båten i vann enda, men jeg har rusa motor, og den "guder" litt når jeg gir gas og slipper raskt. Er dette et tenningsproblem også??

Link to post
Share on other sites

Kan tenninga "danse" dersom coil er dårlig, eller pluggledningene er dårlige?

Kan ny coil og nye ledninger være noe vits i å forske??

Nye plugger?

Nå begynner jeg å bli lei og blakk...!

 

Har ikke kjørt båten i vann enda, men jeg har rusa motor, og den "guder" litt når jeg gir gas og slipper raskt. Er dette et tenningsproblem også??

 

Guder gjør den vel ikke... Hersens iPhone retteprogram.... Motor "fiser"/smeller i gasseren... Kan det skyldes gal tenning eller utette ventiler?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...