Jump to content

Prosjekt: Draco 2000 DC II


Draco20DC

Recommended Posts

lista over er påbegynt.

 

Gassere er montert, og jeg har begynt så smått å vaske litt i motorommet. Det så ut som et hælvete etter at glukol, olje og annen dritt hadde fått ligge og kose seg i noen mnd. Fikk et tips om å bruke bremseskiverengjører for å løsne olje og fett, og det stoffet der er helt rått!! Dritten bare rant av! behøvde ikke gni eller gnukke i det hele tatt...!

Har hatt en skipselektriker ombord, og han gav meg noen "pointers på hvordan jeg kunne rydde opp litt. Har begynt med dette nå, men merker at under dash gidder jeg ikke å legge inn for mange timer. Jeg skal hive hele dashen til neste år, og sette inn nye instrumenter ol.

Motorommet og alt det elektriske der har jeg begynt på. Det viste seg å være ganske greit. Har laget en litt mer proff kobling til lanterner og blower. Der var det mye teip og dritt. Har festet løse ledninger til akterspeilet, og brukt strips og samlet sammen en del. Skal ta resten i dag..

 

img_3076.jpg

Kommer seg...

 

img_3075.jpg

70 liter suppe rett i dass!!! Hva gjør jeg med dette? "Rett i dass" var ikke bokstavelig... :-)

 

img_3073.jpgimg_3074.jpg

Her ser dere den røde guffa som lå i tanken, og som også hadde kommet inn i vannavskiller og resten av motor... Slimete greier... :confused:

 

 

Nå bærer det ut igjen. La opp pluss og minus fra batteri, men det må ned igjen da jeg glemte at jeg skal ha inn noen plater med lydisolasjon på som er festet på den kanten der jeg har festet ledningene...! FA...! :headbang:

 

Jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke, men powertrimmen går feil vei!! Opp er ned og ned er opp. Jeg har kontaktet leverandør, men har ikke fått svar. Det er ikke helt bra om trykkslangene er koblet feil er det vel??? Noe med at den ene er beregnet på mere trykk enn den andre.

Er det forresten riktig at dersom jeg tester den uten drevet på så er det bare den ene som går inn og ut med mindre man legger motstand på den. Da går den andre også... Dette er det fint om noen kan hjelpe meg med...

 

Skal ta noen bilder av koblinger osv. så kan dere se hva jeg mener...

 

Nok prating! Kom arbeidslyst og treng deg på, her skal du motstand finne... :wflag:

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har vi mekka båt i hele dag,og i dag har jeg fått gjort mye.. Glemte å spise, så nå er jeg helt skutt!! :-)

Fenderlista er av, nagler er borret ut og topp og skrog er skilt med kiler. Tettningsmasse skal handles i morgen. Noen forslag til hva jeg kan bruke?????? Helst ikke for dyrt, da kontoen for båt egentlig er stengt!!!

 

Hvor mye glycol går det på kjølesystemet? 6 liter og fortsatt ikke helt fullt. Skal det være smekkfullt?

Hvor mange liter olje på motor? Kan sikkert lete i manual, men nå ligger jeg i sofaen, og der har jeg tenkt til å bli resten av kvelden...:-)

 

Har pusset vekk lim og skumgummirester i forpiggen, og i morgen skal jeg legge på et lag med topcoat. Gidder ikke trekke med sky og mer skumgummi før jeg er sikker på at det er tett rundt hele båten! Skal faen ikke gjøre denne jobben en gang til!!

 

Alt treverket i forpiggen er demontert, og skal pusses ned og males... Har også pusset ramma, og tenker å male denne også. Er ekstremt skeptiskntil å lime teppe på gulvet. Noen andre forslag? Kanskje jeg bare legger topcoat overalt i år, så får vi se til neste år...

 

Ingen som kan svare meg på spørsmål i forrige post???

 

Skal legge ut bilder fra i dag, må bare komme ut av vater først...:-)

___________________________________________________

Ok jeg leger ut bilder med en gang. Halveis ned i rødvinsflaska, og da er det best og handle før det er for sent!

JarleB svarte mens jeg skrev, så alle bilder kommer i neste post...

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg pleier å fylle så godt som fullt dvs er et merke nedi påfyllinga hvis jeg ikke husker feil - overskytende kommer ut av slangen på toppen ved utfyllinga - la systemet stå med korken av og la den lufte ut bobler

mener det er 4 l uten filter og 4,25 med ?? hvis ingen andre har komentar på det så fyll rolig og se på peilpinnen

Link to post
Share on other sites

Greit!

Her kommer en "bunch" med bilder...:

 

img_3077.jpgimg_3078.jpg

disse gamle lydplatene møkka det til skikkelig i motorrommet mitt. flasser av noe tynt plaststoff. Sikkert fint for luftfilter og andre ting! Vekk med dem!

 

img_3079.jpgimg_3080.jpg

Dette så helt jævlig ut. Pussa med denne hendige saken fra Biltema. Beste kjøpet så langt i dette prosjektet....:-) Nesten gratis også :)

 

img_3082.jpgimg_3084.jpg

Fenderlist av, og fytterakkern som det så ut!!

 

img_3086.jpgimg_3088.jpg

img_3089.jpg

Jeg kan se månen.... eller...? Lurer på hvorfor det var vått i båten..?

 

img_3090.jpg

Hjemmelagede kiler... Billig...:-)

 

img_3092.jpg

Denne lille saken fra Biltema viste seg å være perfekt til denne jobben... fikk krampe i hånden, men...

Justerte åpningen med kilene slik at jeg fikk perfekt "rubbing" med ståltannbørsten.. Satte den i skrustikka, og gjorde den skikkelig "frynsete" Det var et kjempetriks!!

 

img_3094.jpg

Skal bare vaske med Aceton, så er alt klart...

 

img_3097.jpg

Hjørnet akter er et bra sted å løfte med tanke på den litt "fragile" flensen...

 

img_3099.jpg

Båten ligger nok litt i spenn i krybba.. Var ikke bare å slippe den ned igjen gitt.. :-) Litt usikker på hvordan jeg fikser dette etterhvert... blir vel en og en nagle og en tynn skrutrekker for å dra ting på plass hull for hull...

Noen andre forslag??

 

Nå skal jeg drikke andre halpart av en god fransk rødvin og muligens sovne på sofaen! :-) Natta... :-)

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke, men powertrimmen går feil vei!! Opp er ned og ned er opp. Jeg har kontaktet leverandør, men har ikke fått svar. Det er ikke helt bra om trykkslangene er koblet feil er det vel??? Noe med at den ene er beregnet på mere trykk enn den andre.

Er det forresten riktig at dersom jeg tester den uten drevet på så er det bare den ene som går inn og ut med mindre man legger motstand på den. Da går den andre også... Dette er det fint om noen kan hjelpe meg med...

Dersom slangene står riktig er det noe som er koblet feil, det enkleste er å bytte om på bryteren eller releene, slik at opp bli ned og ned blir opp.

Sylindrene går på samme systemet, så den med minst motstand vil alltid bevege seg før den med mest motstand.

 

 

Fenderlista er av, nagler er borret ut og topp og skrog er skilt med kiler. Tettningsmasse skal handles i morgen. Noen forslag til hva jeg kan bruke?????? Helst ikke for dyrt, da kontoen for båt egentlig er stengt!!!

Så å si alle båtprodusenter i dag bruker Plexus til dette. Plexus smelter delene sammen slik at det blir helt tett og blir som ett stykke.

Dersom du ikke vil bruke Plexus har Sika, Wurth, Simson og flere andre diverse polyurethan lim som kan brukes, men som ikke er i nærheten av Plexus.

Vil uansett anbefale Wurth's "kleb & tett", denne sitter normalt 10 ganger bedre enn noe Sika har.

 

 

Hvor mye glycol går det på kjølesystemet? 6 liter og fortsatt ikke helt fullt. Skal det være smekkfullt?

Hvor mange liter olje på motor? Kan sikkert lete i manual, men nå ligger jeg i sofaen, og der har jeg tenkt til å bli resten av kvelden...:-)

 

 

Det skal gå temmelig nøyaktig 4 liter med 20W/50 (eller annen olje) på motor inkludert filter (3.5l uten filter).

Kjølevæske fylles på til det er fult, og tomt for luft?

 

 

Link to post
Share on other sites

Arbeidsliste Draco

 

1. Pakning i gaffel

2. Montere innsug

3. Rydde ut av skuta

4. Vaske motorrom

5. Fikse lydmatter

4. Elektrisk i dash

5. Sette på skive på drevefjær

6. Drevolje

7. Montere drev

8. Fenderlist av

9. Borre ut  nagler

10. Splitte skrog

11. Pusse under dekk

12. Topcoat under dekk

13. Tette flens

14. Nye nagler

15. Fenderlist på

16. Vaske ute 

17. Vaske inne

18 Polere

19. Bunnstoff

Link to post
Share on other sites

Ser du kopierer metoden som jeg brukte med trekiler for drive skrog og dekk fra hverandre. Ta et grovt sandpapir og puss over flatene slik at de er helt rene Tror ikke du får det helt rent bare med stålbørste. Kleb og tett fra würth er et bra stoff, Plexsus har jeg aldrig hørt om Stoffet kan i alle fall ikke løse opp glassfiber og "smelte" dette sammen. Det går ikke og smelte polyester.

Når du har montert fenderlisten borrer du et lite hull på undersiden begge sider bak slik at vannet kan renne ut fra listen. listen har en kant inni slik at vann renner ikke ut.

Dashen som linken viste var stygg.

Redigert av Moyja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plexsus har jeg aldrig hørt om Stoffet kan i alle fall ikke løse opp glassfiber og "smelte" dette sammen. Det går ikke og smelte polyester.

 

Plexus nettside!

 

 

Plexus "Fiberglass Fusion" Adhesives have revolutionized the way boats are designed and built. When applied to fiberglass and other composites, they dissolve a thin layer of each mating surface and actually fuse two composite surfaces into one, creating a chemically cross-linked bond so strong that the composites will delaminate before the bond fails.

 

In addition to unmatched bond strength, Plexus Adhesives offer:

• Flexibility to absorb vibrations and withstand stresses caused by the pounding of wind, water, and high speed on performance boats.

• Excellent resistance to fuel, chemicals, UV, extreme temperatures, and repeated thermal cycling

• Design freedom to replace wood (especially below the waterline) with composites, thereby preventing rot and warranty issues

By replacing heavy, unreliable marine putties, Plexus Adhesives:

• Virtually eliminate surface preparation (no sanding, grinding, or primers required) and replace slow, labor-intensive assembly methods, reducing production times by up to 50%

• Eliminate chlorinated solvents

• Produce stronger, lighter, faster boats

By obsoleting mechanical fasteners such as bolts, rivets, and screws, Plexus Adhesives:

• Distribute loads over a much greater area

• Minimize fiberglass fatigue, wear, and failures

ITW Plexus is ISO 9001 certified. Plexus Adhesives have been tested and certified by the world's most respected marine agencies, including Lloyd's of London, Det Norske Veritas, Icelandic, and the American Bureau of Shipping.

Det er dette som er standarden hos de største båtprodusentene verden over i dag, men det er nok ikke å få tak i over disk.

Det er nok lettere å skaffe lim fra f.eks. Wurth, som jeg anser som den beste produsenten av polyurethan lim.

Link to post
Share on other sites

Würth lager ingenting selv, de bare kjøper inn i store kvanta til sine spesifikasjoner.

At du kan løse opp en tynn hinne på nylakt polyester (innom 24t) ja den er ok men gammel,,,, nei det har jeg ikke noe tro på. Men det står at dette er et kraftig lim som ikke slipper skjøten

Nærmeste kontor er i UK

 

Du trenger to vanlige tuber (det var det jeg brukte på min) Det er ikke spesielt dyrt men det kan være vanskelig og få handle hos Würth hvis du ikke har et firma. Men prøv.

Du trenger ikke kreditere meg for iden, bare morro og se andre gjør det like nøye som meg.

Redigert av Moyja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Imponerende arbeid du gjør :) Jeg lurer også på det med blower, da min er montert likedan. Skal det til en slange som fører det ut? Har jo dette luftehullet på babord side.... Eller er det et luft-inntak?

Jeg har kjøpt en slange på 75mm diameter på SeaSea. skal ta et bilde når jeg har montert den. Må vaske og rydde ferdig nedi der først... Den skal gå fra viften og ned i bunnen av båten under motor. Bensindamp legger seg visstnok der...

Bildet kommer.. :-)

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HAr farta rundt i nesten hele dag for å få tak i forskjellige ting og tang. Hsndlet feil popnagler. Utvalget på Bauhaus var elendig!!! Ser nå at de har det på biltema... Fint det!! Jeg var der i dag også!! :-(

Må avgårde i morgen også... Kona har dratt til fjells med ungene og svigerfar... Jeg skal egentlig komme etter i morgen, men jeg tror jeg må forhandle meg frem til en utsettelse:-) Kan ikke dra til fjells når det er så fint båtmekkevær!!

 

Wurth og Plexus fant jeg ikke noe sted i dag. Jeg kjøpte tec7. Håper det holder tett...? Har ikke begynt enda, så dersom det er en dårlig ide, håper jeg noen sier ifra før i morgen tidlig... Naboen mente det skulle holde i massevis. Naglene holder båten sammen, og tec7 holder det tett. Er visst laaang levetid på det også..?

 

Nagler: Hva kjøper jeg? Alu eller rustfritt??? tror det er 4,8 som står i nå, men jeg tror hullene er blitt litt større enn de var. Hva er neste størrelse opp, og hvor får jeg tak i det? Hvor har de skikkelig utvalg?

 

Snakes...

Link to post
Share on other sites

Hei. Imponerende arbeid du gjør :) Jeg lurer også på det med blower, da min er montert likedan. Skal det til en slange som fører det ut? Har jo dette luftehullet på babord side.... Eller er det et luft-inntak?

Hullet på siden, der hvor det er en "rist" er inntak. Jeg har sett flere båter av denne typen der røret bare slutter ved skutesiden. Det skal sikkert være sånn. Blåser sikkert greit baki der i 30 knuter...:-)

Morro å jobbe båt når man får så mange gode tips av folk her inne... :-) Hyggelig at du setter pris på jobben jeg gjør..:-) begynner å bli litt smålei nå..:-)

Lukke til med din skute

Link to post
Share on other sites

Husk og bruk stoppskive (syrefaste) på naglene når du popper, hvis ikke vill stålpen du trekker i bli dratt helt igjenom og hullet sprengt opp slik at glassfiberen sprekker.

Husker ikke dim på naglene jeg benyttet men det var alu, siden det var dette orginalt. skal du trekke alle naglene for hånd så blir det fort noen blemmer, få lånt deg en luftdrevet nagletang så går alt så meget lettere.

Link to post
Share on other sites

Da bærer det av gårde til Rudsletta, og baker Øssbys vei 16. Her holder Wurth til, og det passer bra ettersom jeg skal bytte den drivstoffgiveren på Biltema, som viste full når den var tom og omvendt!!Har forsøkt alt med ledninger, men ingenting virket. Skal forsøke en av målerne fra biltema. De må jo passe med giveren de selger der. Dette blir midlertidig, ettersom jeg skal ta hele dashen i vinter/neste år... MÅ bare vite hvor mye suppe jeg har..

 

Om et par timer er jeg igang med nagling og liming og tetting... :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

 

holdt på å glemme dette:

img_3031.jpgimg_3034.jpg

 

Ser ikke så mye ut, men den lille slarken som var der forsvant. Det var en lur måt å få styregaffel skikkelig inn på, og samtidig kneppe til et par ganger på styrearmen på innsiden slik at den "beit" langt nede på akslingen

 

img_3032.jpg

Litt press holdt den på plass mens jeg gav styrearmen et par rapp med en hammer. Smack, der satt den. Nå skal det være tett!

 

:wflag: Ikke for å være ekkel men den tetnigen på styre gaffelen skal ikke skvises. Da virker ikke tetnigen som den skal.

 

V8015.jpg

 

Den leppa øverst på tetnigen skal ha litegrane press mot anlegs flaten, men når du dytter gaffelen opp så skal den ikke brette seg. Det blir en liten dø gang opp og ned.

 

Stephen.T.

Redigert av step (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Åh... Takk step!

Bra jeg ikke monterte drevet i dag da...;-)

 

Jeg har ikke byttet denne pakningen. Så den ikke på delelisten? Den bør sikkert byttes ogs da eller? Litt usikker på hvordan dette fungerer. Vanskelig å se fra bildene dine, men jeg skal ta en sjekk i morgen...

Litt rart egentlig, jeg var så fornøyd med at all slark i gaffel var borte, men kompetansen din tviler jeg IKKE på ;-)

 

Kommer men oppdatering på hva jeg har gjort i dag senere. Har fått jobba noen timer for å si det sånn...:-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...