Jump to content

Prosjekt: Draco 2000 DC II


Draco20DC

Recommended Posts

OK...

Nå er jeg litt på bærtur igjen!

Ny tenningslampe var ikke løsningen på problemet med å lese av tenninga. Samme problemene med at "streken" hopper frem og tilbake.

 

 

Jeg har gjort følgende:

1. Ny fordeler, og ny fordeler igjen. Altså testet to forskjellige fordelere. Begge to 123 ignition

2. Ny coil som er anbefalt av leverandør av fordeleren

3. Ny tenningslampe

4. Nye pluggledninger med 8 mm silikonisolasjon og ny ledning til coil av samme type

5. Kontrollert slark i aksling til fordeler. Ikke funnet noe..

6. Nei, det er ikke kondensator eller vekter i denne fordeleren... :-)

 

Hva har jeg glemt??????? Kan jeg ha et jordingsproblem som min gode nabo antyder, og hvordan finner jeg evnt. dette????

Eneste forklaringen jeg har nå, er at batteriet er dårlig (Det er dårlig!!). Kan dette gi utslag på avlesning av tenninga? Høres rart ut...

 

HJeeeeelp. Alle forslag tas imot med takkkkkk.....

Link to post
Share on other sites

Hvis det er et kaputt batteri kan det gi undelige utslag men dette er helst i kjøretøy med en masse eletronikk

Prøv med et annet så er du sikker i din sak.

Jording: enkelt, ta en startkabel sett den på motor/fordeler hus og til - på batteriet.

 

Du har ikke mulighet for og maile instalasjons veiledningen til meg?

lurer på om det er noen leder du skal jorde for og "låse" tenningen i justerings modus.

Link to post
Share on other sites

Ledning som skal jordes finner man ofte på motorer hvor fortenningen justeres elektronisk, blant annet på Delco EST fordelere som er mye brukt i båt er det slik.

Det er derimot ikke slik på gamle Volvo firere, og i hvert fall ikke med 123Ignition. Der skal det normalt bare være å følge bruksanvisningen til fordeleren.

Hvorfor tenningsmerket danser rundt er vanskelig å si, men 123Ignition er selvfølgelig også avhengig av jording, og er følsom for andre elektriske feil, slik som gjennomslag i kabler/plugger osv.

Det er pussig at det ikke virker når det meste nå er nytt, men det er tydeligvis en eller annen feil, sannsynligvis bare noe småtteri som er vanskelig å lokalisere, men prøv med det som er nevnt av andre her, bedre jording, mer strøm, mål ladingen fra dynamoen osv. og se om det er noe av dette som er årsaken.

Dersom ikke noe er løst så er det nærliggende å tro at fordeleren av en eller annen grunn justerer tenningen slik at merket flyr frem og tilbake, og det må kunne gå an å finne ut hvorfor den gjør dette ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HJeeeeelp. Alle forslag tas imot med takkkkkk.....

Kan det være at tenningsmerket virkelig flyr frem og tilbake?

 

Kan det være remskive med tenningsmerke som flytter seg?

Er fordeler drevet fra aksel drevet av tannrem? Kan det være tannremskiver som ikke sitter fast?

 

Ser i så fall for meg at kiler kan være ødelagt eller slarkete sånn at et av hjulene kan bevege seg litt frem og tilbake på sine aksler.

 

Mine "sprø" tanker!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis tenningsmerket "hopper" så må det og flytte seg inne i fordelerlokket når rotor dreier forbi kontaktpuktet for syl nr 1, er det rett avstand fra rotor til fordelerlokk innvendig? Er kullstiften(fra coil ned til rotor) inne i fordelerlokket i orden?

Link to post
Share on other sites

Draco20DC har byttet fordeler til en helt ny sak fra 123Ignition. Disse ser omtrent slik ut:

 

123-opened1.jpg

 

 

Det er lite sannsynlig at det er noe galt med denne, og siden dette er fordeler nr. 2 er det enda mindre sannsynlig, men alt er selvfølgelig mulig.

 

Litt om fordeleren for de som måtte være interessert:

 

What is so special about the 123 ignition compaired to other electronic ignition systems

Other systems of electronic ignition (Lumenition, Newtronic & Multic etc) require that the original mechanical centrifugal advance system is still fitted, points – assisted systems (Boyer – Bransden etc.) even use the original points operating cam which suffers uneven wear and consequent lumpy running of the engine because each cylinder has its own inaccurate ignition timing. Furthermore they all require a separate box for the associated electronics.

 

'123ignition' is different, all is contained in one simple module which just goes in place of the original points box, the points operating cam is removed along with the advance weights and their bearings which wear, two strong, small magnets slip onto the drive pins which previously held the advance weights, '123ignition' is then simply bolted on.

 

What are the most important advantages of the 123 ignition system?

Simple installation without mechanical adaptations.

Smoother engine torque curve.

No maintenance – ever again!

Variable dwell angle to prevent low speed overheating of ignition coil and make a better spark at all speeds.

Better starting.

Better emissions.

Better fuel consumption.

No burning out of the ignition coil (after stopping the

engine power is cut to the coil after 1 second!).

Built in LED for simple static ignition timing.

Real value for money.

 

Det er innebyggede tenningskurver som er ferdig justert for motoren, og det skal være rimelig Plug & Play, bruksanvisningen sier følgende:

 

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hei båtfolk, og god sommer. Mistet litt motivasjonen en stund, og har vært utrolig lite flink til å oppdatere denne tråden.

Ḱommer istedenfor en avsluttende for denne sesongen nå...

 

img_3518.jpg

Slik ser den ut der den skal være... På vannet!! Testet motor og fikk den opp i 29 knop, 4950 rpm med fem pers. i båten... Må sies å være godkjent. Jeg gir opp denne tenningsgreia. Når båten går stille og rolig på tomgang, og virker sprek og tight ellers, så driter jeg i det!!!

 

img_3515.jpg

Deilig tur på fjorden i går. Endelig er sommeren her.

 

Til høsten og våren skal jeg gjennomføre en større kosmetisk restaurering av skuta. Teakdørk, ny dash, sy om alt av puter, montere kartplotter og ekkolodd, skrogtrekk og bord i hytta+++...følg med senere og

GOD SOMMER ALLE SAMMEN :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Hei alle...

 

Økonomi og tid satte en stopper for prosjektet..

Båten går bra, og det kosmetiske er planlagt til våren:-)

 

Trekke om seter akter, ny dørk i teak og muligens nye instrumenter og dash er det som står øverst på liste... Og det er også den prioriterte rekkefølgen... Har bestemt at jeg trekker om selv...:-)))

 

Blir spennende til våren.. Oppdaget at oljen i drevet var lys..:-(((((

Vann i drevet er vel ikke sundt..! Skal sette i nye pakninger rund baut... Håper det løser det...

 

Blir ikke gjort så mye mere nå før våren kommer...

 

Nå er det ski som gjelder;-))

 

God vinter til alle...;-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei alle...

Sitter her med dårlig samvittighet for utrolig dårlig oppdatering av denne tråden..:-(

 

Penga strekker ikke helt til om dagen, og bare det nødvendigste blir gjort...

 

Meeeeen... Jeg har flyttet vannlinja 12 cm ned!!

Fyttegrisen for en jobb!!! Brugte først malingfjerner, men den ville ta bort gelcoat også:-(((, så da var det bare å handle vannslipepapir på BT..:-(((

Begynte med 240, 400, 800 og til slutt 1200 over hele båten... I dag skal jeg polere og stoffe!!

 

Noen som har peiling på hva slags spec drevolja skal ha?

Kan jeg bruke noen av de fra Biltema??

 

Har en 123ignition til overs om noe er interessert...

 

Olja i motor er helt strøken... Ikke tegn til farget... MÅ jeg skifte denne hvert år???

Og kan jeg skifte filter uten at det renner ut masse olje??

 

Skal legge ut noen bilder senere...

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei,

Artig å lese om prosjektet ditt.Syns du har gjort en kjempe jobb. Det gir motivasjon til nye håpefulle oppussere!

Har du hatt den på vannet i sommer?

 

Skal selv begynne på ett prosjekt i vinter. Synes derfor det er ekstra artig å lese disse trådene.

 

Regner med jeg starter en Makeover tråd selv. ;)

Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet:

https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei alle trofaste følgere...

Da har jeg bestemt meg for å selge Damen. Den ligger nå ute på Fnn.no om noen skulle være interessert. Har som så mange andre fått et snev av tofotssyken dessverre...

Jeg selger denne båten med tungt hjerte. Jeg kunne ingenting om motor eller båt da jeg begynte, og jeg har lest tusenvis av sider i forumer og servicemanualer. Jeg føler jeg har lært masse av dette, og jeg er sikker på at den kunnskapen vil komme meg til gode ved neste båt.

 

Jeg ville aldri klart dette uten alle dere fantastisk hjelpsomme medlemmer av båtplassen.no.  TUSEN TAKK FOR ALLE BIDRAG!

 

Håper tråden vil bestå slik at flere kan gjøre seg nytte av de problemene og løsningene jeg har erfart.

Kanskje kommer jeg tilbake med et større prosjekt ved en senere anledning.

 

Rasmus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...