Jump to content

Prosjekt: Draco 2000 DC II


Draco20DC

Recommended Posts

Vel, dagen i dag gikk med til mye bilkjøring!! Wurth hadde ike naglene jeg trengte, og jeg dro til SeaSea. De skulle ha 50 penger for 2 - to - nagler!!!

With i Leangbukta kunen gi meg en pris på 1100 inkl. moms for 140 nagler. Disse skal ettersigende holde til Dovre faller!!!

 

Et stort problem ute av verden. Topp og skrog er skilt, og satt sammen igjen. Tec7 er brukt som tettemiddel. Med det forarbeidet jeg har gjort å kunne jeg sikkert brukt olivenolje!! Det hadde blitt tett uansett :-). Naglene kosta et hælvete, men nå er det i allefall skikkelig gjort.

 

Jeg lånte nagleverktøy av naboen. Han har seilbåt, og skikkelig redskap! glad jeg ikke brukte småtengene på Biltema. FAktisk tungt nok med denne saken!

img_3105.jpg

 

img_3103.jpg

Sånn gjorde jeg det. Tangen var genial! Klem sammen for hver nagle, og pop naglen. Sitter som bare det! Ikke legg på for mye press. Lett å klemme ut all tetningen med disse tengene...

 

img_3101.jpg

Ferdig side... Bare en side igjen...

 

img_3104.jpg

Fikk et tips om å bruke skiver til naglene for å forhindre at disse går opp i glassfibreen, og sprekker denne... dt fungerte bra. litt vanskelig å se av bildet, men det er en skive der. Måtte "lime" den fast med tec7.. Hadde ikke flere ledige hender.. :-)

img_3106.jpg

Har begynt inne også. Ble helt svimmel av 15 minutter maling. En boks er brukt, og resten tar vi i morgen! Ikke ideelt, men jeg skal være sikker på at båten er tett før jeg gjør noe mer der inne.

 

Hva skal jeg kle Sidene med som ikke ser helt jævlig ut?

Hva gjør jeg med dørken i forpiggen? teppe suger!!!... forslag??

 

GOd natt...:-) Snart...

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har gjort en fin jobb med tettingen, glemte og skrive tidligere at popnagler i denne størelse er svine dyre. mellom 8-10kr stk. Naglene til Seasea må ha vært av gull (haha) Tec7 er helt ok som tettemiddel i skjøten.

 

Innstillingen på sensoren er enkel, hakket på tandhjulet og hakket på tennene på hjelmen skal treffehverandre når disse går i inngrep. Dvs når du bikker opp hjelmen skal første tann treffe tanna med hakket.

Etterpå fin justeres det inne i båten ved løsne klemmen og vri på sensoren.

 

Hvis du ikke vil ha teppe slik det er orginalt kan du bruke Nautolex (http://maritim.no/interior-eksterior/byggematerialer/dorkbelegg) Eller lage teak gulv. Tenk litt på det og se på bilder av andre båter, gjør det du liker.

 

Skaff deg en gassmaske. Malingsgassene er skumle, mye løsemiddel i dette og ikke noe og spøke med.

 

jeg er litt misunelig på deg som har så tidlig vår her er det for kalt og vått til slike aktiviteter. :nonod:

Ellers så får du og alle andre ha :easter: GOD PÅSKE :easter:

Redigert av Moyja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God påske til deg også;-)

Takk igjen for konstruktivt bidrag... Har tenkt på teak til dørken i hytta, men det er liksom ikke rare gulvet. Bare senter er flatt. Resten skrår opp mot setekassa.

Litt vanskelig det her....

 

Uansett et prosjekt for neste år...;-)

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg rydda litt rundt båten, og tatt av presenning- Kalesjen er montert på. Hadde ikke nok maling til å fullføre innvendig, men det er i allefall bedre enn det var. Gidder ikke gjøre så mye mer der heller. Skal jo gjøre om på det til neste år...

 

Fenderlista skal på på søndag. Det blir spennende å se om jeg får til...

Nå skal jeg på fjellet og møte resten av familien...

vil heller mekke båt men... :-)

 

God påske alle sammen

Link to post
Share on other sites

Jeg skal bygge om dash til neste seson. Hva slags instrumenter passer til givere som allerede er installert?

Jeg byttet tankgiver med en fra Biltema, og denne var omvendt av hva vp instrumentet angår...

Noen som har noen gode forslag til hva jeg bør bruke uten å bytte alle givere også???

Link to post
Share on other sites

Det sitter en Garmin giver til ekkolodd limt fast i bunnen av båten. Betyr dette at dersom jeg skal bruke denne til en enkel Fishfinder, så er jeg låst til Garmin??

Er det noen som har en gammel Garmin til salgs? Er bare opptatt av dybde åling. Jo mindre den er, jo bedre er det. Skal bruke iPad som plotter...

 

Stille her om dagen. Alle er vel opptatt med egne prosjekter, og jeg er stuck på fjellet!!!

Link to post
Share on other sites

Her får du jo super tilbud på helt ny fishfinder av Moyja, men bare sånn til generell opplysning for andre som kan være interessert, så er transducer'n sannsynligvis produsert av Airmar, og er akkurat den samme som alle andre større produsenter bruker.

Med andre ord så går de om hverandre, bortsett fra at det ofte er forskjell på pluggene som går inn i instrumentet. Raymarine, Furuno, Garmin osv. bruker alle tranducere fra Airmar.

Link to post
Share on other sites

Her får du jo super tilbud på helt ny fishfinder av Moyja, men bare sånn til generell opplysning for andre som kan være interessert, så er transducer'n sannsynligvis produsert av Airmar, og er akkurat den samme som alle andre større produsenter bruker.

Med andre ord så går de om hverandre, bortsett fra at det ofte er forskjell på pluggene som går inn i instrumentet. Raymarine, Furuno, Garmin osv. bruker alle tranducere fra Airmar.

 

Så det betyr at det sikkert finnes en eller annen "adapter" der ute som jeg kan bruke...?

Link to post
Share on other sites

Dette ble bra! Satt noe helt for jæv... Måtte sitte og knikke med tynner og ta lag for lag med seigt lim...

img_2039.jpg

Fra dette...

 

img_3135.jpg

...til dette...

Seter bak skal trekkes om neste år...

 

img_3138.jpg

Rent og pent i motorrom med nye lydmatter...

 

 

img_3136.jpg

Dette får greie seg for i sommer. Neste år blir det interiør og ny dørk... Kan ikke ta alt på en gang. Ble helt greit da...

Link to post
Share on other sites

Da er fenderlista på plass igjen. Måtte ha to forøk... :headbang::rolleyes:

Kjøpte et tomt parafinfat med stativ for 200 kr. Skar av toppen og filte kanten rund. la i 4 store steiner i bunnen, og brukte den avskårede toppen som bålpanne. Fyrte på i 1,5 timer og krølla lista oppi. Ventet to timer, og hentet naboer. Ikke nok strekk første gang. Kom ikke rundt. Andre gang satt det :thumbsup:

 

img_3141.jpg

img_3142.jpg

img_3145.jpg

Link to post
Share on other sites

Så det betyr at det sikkert finnes en eller annen "adapter" der ute som jeg kan bruke...?

 

Noen som har peiling på adapter fra Garmin giver til andre merker ekkolodd?? Hadde vær fint å kunne bruke allerede installert hardware...

 

Lurer også på dette: trimsensor og trimknapper til 290 drevet mitt henger sammen. Dersom jeg tilter drevet opp, går det bare til et visst punkt før jeg må trykke inn en ekstra knapp for å få det helt opp. Jeg har kjøpt ny pumpe, og vurderer også nye instrumenter til neste år. Trenger jeg egentlig denne sikkerhetsfunksjonen??? Jeg har ikke tenkt til å kjøre rundt med drevet i transportstilling!! Jeg spør fordi ingen av de målerne jeg har sett har denne koblingen mellom drevets stilling og muligheten til å tilte opp motor.

Trenger jeg det ikke vil jeg ikke ha det!

Noen som vet om trimmåler som kan kobles til VP sensoren i styregaffelen. Denne er helt ny, og jeg vil helst ikke kjøpe enda en ny en... Faria har mye lekkert... Teleflex også...;-)

 

Har vært mye monolog her i det siste. Er dere der??? ;-)

Link to post
Share on other sites

Noen som har peiling på adapter fra Garmin giver til andre merker ekkolodd?? Hadde vær fint å kunne bruke allerede installert hardware...

 

Lurer også på dette: trimsensor og trimknapper til 290 drevet mitt henger sammen. Dersom jeg tilter drevet opp, går det bare til et visst punkt før jeg må trykke inn en ekstra knapp for å få det helt opp. Jeg har kjøpt ny pumpe, og vurderer også nye instrumenter til neste år. Trenger jeg egentlig denne sikkerhetsfunksjonen??? Jeg har ikke tenkt til å kjøre rundt med drevet i transportstilling!! Jeg spør fordi ingen av de målerne jeg har sett har denne koblingen mellom drevets stilling og muligheten til å tilte opp motor.

Trenger jeg det ikke vil jeg ikke ha det!

Noen som vet om trimmåler som kan kobles til VP sensoren i styregaffelen. Denne er helt ny, og jeg vil helst ikke kjøpe enda en ny en... Faria har mye lekkert... Teleflex også...;-)

 

Har vært mye monolog her i det siste. Er dere der??? ;-)

 

Hei.

 

Følger med på arbeidet ditt. :thumbsup: Blir bare lekert dette. :cool:

 

Jeg har bare knappen på spakken til trim/tilt. Og du kan bruke trim måleren din på Faria instrument. Men jeg kjøpte ikke til Volvo men til Honda tror jeg. For å få den riktige omen på instrumentet.

 

IMG_5187.jpg

 

Sånn ble det med Faria instrument..

 

Skal sette på fender lista mi så jeg låner pattenten din på vannvarmer. :thumbsup:

 

Stephen.T.

Redigert av step (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker step.. Den dashen din er helt rå!!! Det er den som har inspirert meg til å tenke nytt dashbord..;-) arbeidstegninger eller bilder fra prosessen hadde vært gull;-)

Så koblingen fra trimgiveren til faria instrumentet er bare å hooke opp??? Ikke noe styr i det hele tatt..? Og det samme gjelder alle de andre instrumentene også??

 

Tenker også at jeg bare vil ha trim på spaken! Færre knapper er bedre.

Link to post
Share on other sites

ja det kan du - selv har jeg alltid brukt den vanlige billigste til bt på alle båter og biler og carawellen min har runda 400.000 heller ofte oljebytt en dyr og sjeldnere

båten blir knallbra jo - spent på oppstartingen !!! :thumbsup:

Takk for det Jarle :-)

SKal fyre opp i kveld tror jeg, om ikke det blir for sent! :-)

 

Peiling på hvor jeg kan få tak i bordfeste som skal være i kabinen?

 

Er det noen som har anelse om hva man bruker bak for at man skal kunne legge ned og lage solseng akter. Hvordan er dette gjort orginalt? noe sier meg at den løsningen som er der nå ikke er helt orginal. Bare et alu-rør som stappes ned i et hull i dørk. Kan ikke legge en plate over den og legge pute på. Da knekker alt, og dessuten er røret for langt. Har man to rør, eller bruker man en teleskopløsning???

Skal det egentlig være to bord med her? JEg har bare det runde svarte med hull i, men det skal vel være et til i kabinen??

 

MAnge spørsmål her gitt. ar begynt å tenke neste år allerede merker jeg...

Link to post
Share on other sites

I min draco 2300 sc var det bordet som sto i cabin som ble brukt til underlag for solseng. det låg på noen lister som var festet på benken. Det fulgte også med en pute som var trekt i samme stoff som salongen bak. Dette var orginalt. Jeg saget til 2 stk 2x4 som jeg brukte som ekstra støtter. Dette ble også brukt i cabin fremme for å lage dobbelseng der.

Hadde også dette runde cocktail bordet som du har med et tynt alu rør som bein.

mvh

Jarl-Espen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...