Jump to content

Prosjekt: Draco 2000 DC II


Draco20DC

Recommended Posts

det fulgte med egen coil til den elektroniske tenninga som satt der - kanskje den er gal til den nye fordeleren???

ting må jo ha vært på stell siden du fikk 31 knop før du fikk di gutta til og skru (prop også):wflag:

 

Så den som er med er en høyeffeksscoil...?? Det er det som anbefales fra 123ignition, men det koster ikke allverden å handle en coil på biltema som 123ignition anbefaler. Det er en liten "tørr" ciol med høy effekt. Det og nye pluggkabler...

 

Hva kan grunnen være til at tenninga danser. Eneste svaret jeg har fått så langt er at noe er galt... :-)

 

Hvordan skal jeg gå frem for å feilsøke dette????

Link to post
Share on other sites

Nå er det veldig lenge siden jeg har mekket seriøst på motorer. Men tenning er ikke noe statisk fenomen. Det er vel en grunn innstilling som justeres inn. Fortenning varierer basert på turtall (sentrifugal regulator på gamle systemer) og vakuum (vel egentlig belastningg)via vakumklokke. Det betyr etter slik jeg oppfatter det at tenning må sjekkes ved bestemt turtall som er definert tomgangsturtall. Og at belastning må være riktig. Dvs forgasser må være i orden? Om tenningen ser ut til å variere når du måler kan det være feil på noen av regulerings mekanismene. Vakumlekkasje er jo ofte nærliggende.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg har en elektronisk tenning, og at den er innkjøpt for å eliminere alle disse problemene, så håper jeg inderlig at det ikke er den nye 123ignition det er noe galt med, men takk for tipset...;-)

Det er nettopp grunninstillingen jeg ikke får til...

 

Klarer ikke å lese av tenninspunktet med strobelampe. Det bare danser...

Link to post
Share on other sites

Er turtallet stabilt når du leser av med strobelampen? Sjekk at pluggene er i orden og at stroben er på syl nr 1..det at det smeller kan være en defekt plugg eller for mager blanding

fra forgasserene(usynkronisert/co?)Det kan jo og være at selve pluggledningen som stroben leser av er defekt

Link to post
Share on other sites

mål pluggledningene om det er riktig verdi på dem kan jo være en fab.feil der

falsk luft fra innsug e.l?? la den gå på tomgang og spray litt startgass rundt manifoil er det lekasje der øker turtallet

jording mellom fordeler og gods??

bytt plugger før sesongstart uansett så er det gjort

sjekk det elektriske til coil / fordeler etc

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på reima har rett stramming. Hvordan kan jeg få sjekket det? Den spennerulla er jo fjærbelastet,

 

 

i noen rep bøker står det at remmen skal strammes mere en bare fjærtrykket - det holder ikke

du skal stramme remma så den eks vis går an å vri fks 45 eller 90 gr - husker ikke helt men er ganske sikker på at å bare legge strammehjulet inntil ikke holder - rett meg gjerne men jeg har skrudd mye volvo og har alltid strammet mere en "anslaget" til fjæra ........

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg har en elektronisk tenning, og at den er innkjøpt for å eliminere alle disse problemene,

Klarer ikke å lese av tenninspunktet med strobelampe. Det bare danser...

:yesnod:

 

Tar den. Men elektronikken skal også ha sensor input for å kunne lage de riktige fortennings kurvene. Dersom tenningspunktet danser vil jeg påstå at det sansynligvis er problem med sensor input. Nå har jeg ikke studert hvordan dette virker på 123. Men avhengig av hvor sensorene er koplet til ville jeg vurdert kvaliteten på det respektive signalet.

 

Kikket litt i manualen på nett. Det er da vakumregulering?.......Er du sikker på at du stiller ved riktig turtall og at vakuum forbindelsen er OK?

 

Redigert: det står at vakumslangen skal være av ved finjustering med stroboskop.

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Det stemmer Jarle. Fordeleren har ikke behov for vakumtilkobling...

 

Kan noen med peiling forklare meg hvorfor en dårlig plugg eller en dårlig pluggledning kan gjøre at jeg får et tenningspunkt som danser??

Måler ikke strobelampen spenning gjennom pluggledningen. Denne kommer jo fra fordeleren, og bør være uavhengig av pluggens tilstand i alle fall....???

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal jeg gå frem for å feilsøke dette????

 

 

Har du sjekket at det er riktig kurve du bruker, velgeren på fordeleren bør stå på 1 for din motor?

Har du koblet alt riktig?

 

Når det kommer til pluggledninger så kan disse forstyrre signalet til fordeleren dersom de er dårlige, gamle eller ikke har tilstrekkelig isolasjon.

Kjøp nye med doble ledere og minst 8mm silikonisolator nå du bruker ettermontert elektronisk tenning.

Du finner noen her!

 

Coilen kan også gi merkelige problemer dersom den ikke lader/utlader riktig, og bør sjekkes eller byttes for å være sikker, helst med en med høy effekt, noe lignende denne!

 

 

Hva slags utstyr bruker du til å måle tenningen, ikke alt utstyr er like egnet for elektroniske tenninger, det beste er som regel en skikkelig gammeldags strobelampe, og ikke noe elektronisk justerbart e.l.

 

Når tenningspunktet beveger seg er det enten elektrisk feil, noe feil med måleinstrumentet, fordeleren beveger seg i forhold til kam/veiv pga. av dårlige tannhjul e.l. eller reimskiven du måler på er løs.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at det er riktig kurve du bruker, velgeren på fordeleren bør stå på 1 for din motor?

Har du koblet alt riktig?

 

Når det kommer til pluggledninger så kan disse forstyrre signalet til fordeleren dersom de er dårlige, gamle eller ikke har tilstrekkelig isolasjon.

Kjøp nye med doble ledere og minst 8mm silikonisolator nå du bruker ettermontert elektronisk tenning.

Du finner noen her!

 

Coilen kan også gi merkelige problemer dersom den ikke lader/utlader riktig, og bør sjekkes eller byttes for å være sikker, helst med en med høy effekt, noe lignende denne!

 

 

Hva slags utstyr bruker du til å måle tenningen, ikke alt utstyr er like egnet for elektroniske tenninger, det beste er som regel en skikkelig gammeldags strobelampe, og ikke noe elektronisk justerbart e.l.

 

Når tenningspunktet beveger seg er det enten elektrisk feil, noe feil med måleinstrumentet, fordeleren beveger seg i forhold til kam/veiv pga. av dårlige tannhjul e.l. eller reimskiven du måler på er løs.

Tror det er den coilen som står i, eller hva Jarle...?

Må sjekke det med instillingen. Trodde den skulle ha instilling 0?? Må se etter i morgen...

Har en enkel strobelampe fra Biltema. Ikke noe fancy med instillinger og greier.. Bare klikk på kabel, trykk på knappen og titt på merket...

Når det gjelder slark i tannjul og løs remskive er dette sjekket...

Håper jeg har satt på 0, og at det løser ting... Nå begynner jeg å bli lei av dette:-

 

Takk adeneo

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg jammen usikker, da jeg mente det var 1 som var riktig, så jeg sjekket 123Ignition, og der står det følgende:

 

aq.png

 

 

Det er tydeligvis to forskjellige kurver som erstatter to forskjellige typer fordelere fra VP/Bosch, men det ville være rart om ikke kurve 1 og 0 var omtrent like?

 

Ellers så minner jeg om reglene bare for ordens skyld: Sitér kun det som er nødvendig for forståelsen av svaret ditt. Å sitere et innlegg 100% er unødvendig og forbudt. diving.gif

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Tar den. Men elektronikken skal også ha sensor input for å kunne lage de riktige fortennings kurvene. Dersom tenningspunktet danser vil jeg påstå at det sansynligvis er problem med sensor input. Nå har jeg ikke studert hvordan dette virker på 123. Men avhengig av hvor sensorene er koplet til ville jeg vurdert kvaliteten på det respektive signalet.

 

 

123 fordeleren tar ikke signal fra ekstern sensor. Den har ferdig oppsatte kurver for den enkelte motor. Det eneste som skal gjøres er å grunninstille på tenningstidspkt ved hjelp av diode i fordeleren. Deretter kan den finjusteres med scooplampe. Har montert to slike fordelere selv. Finjusterte tenningen med scooplampe og det funket gull.

 

Belbert

Link to post
Share on other sites

Da har største delen av ettermiddagen gått med til å forsøke å finne solide, godt isolerte pluggledninger. Det var pokker ikke så lett!!

Biltema, nei, Torsov bilrekvisita, nei, Mekonomen, nei, og en rallyimport-butikk på Liertoppen, nei...!!!

Er det mulig... Har satt av ettermiddagen i morgen til å skru, og har ikke tid til nettkjøp...

Noen som har peiling på hvor jeg kan skaffe dette i Asker, Drammen, Oslo-området??? Helst ikke for langt bort på østkanten. ;-)

Link to post
Share on other sites

Det må da være noen som har slikt på lager, pussig at ikke Torshov eller i det minste Kollevold har slikt.

Eneste jeg kommer på i farten som kanskje kunne hatt noe på den kanten av landet var Norsk Bildelsenter i Lier eller Jacobs i Brynsveien, men er sikkert andre som er bedre kjent enn meg.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Biltema Mjøndalen hadde det jeg trengte. Plugg og coiledninger med 8 mm silikonisolasjon!

Det skal fa... ikke være greit! Har tatt meg fri fra jobben i morgen. Får jeg ikke dette til nå blir jeg gal!!

 

Det er en klikkelyd under dekselet til toppen, og jeg har fått tips om at det kan være slitte ventilbrikker/shims. Tenkte jeg skulle forsøke å sjekke dette, men jeg må visst køpe spesialverktøy for å få byttet brikkene. Noen som har erfaring med om det går an å gjøre dette uten spesialverktøy, men ved hjelp av verktøy man allerede har. Den "dingsen" koster nesten 500 + frakt!! Evnt. noen som har en jeg kan låne på østlandsområdet??? :cheers_wine:

 

Her er et bilde av overledningen jeg snakket om i tidligere post. Den var jaggu ikke lett å finne!! Hva har du holdt på med her a Jarle?? :cheers_wine::rolleyes:

img_3158.jpgimg_3159.jpg

 

Det var en overledning til som skyldtes dårlig isolasjon på ledningene til topplanterna. Der går kabelen i vinduslista, og skruene til lanternefestet hadde gnagd hull på ledningen... fiksa nå :-)

 

Så i morgen er planene følgende:

  1. Sette i nye plugger
  2. Sette på nye pluggledninger
  3. prøve å sette instilling på fordeler til 1 og ikke 0
  4. Finjustere tenning og tomgang (forhåpentligvis:-)
  5. Skrape vekk gammelt løst bunnstoff
  6. Stoffe skuta
  7. Sette på en skive som jeg glemte da jeg monterte fjær på revhaken (fae..)
  8. fylle olje på drevet
  9. ta ut og sette på nye pakninger til styregaffelen, samt pakninger til giver og tannjul
  10. vaske og polere om jeg får tid

Link to post
Share on other sites

Det er en klikkelyd under dekselet til toppen, og jeg har fått tips om at det kan være slitte ventilbrikker/shims. Tenkte jeg skulle forsøke å sjekke dette, men jeg må visst køpe spesialverktøy for å få byttet brikkene. Noen som har erfaring med om det går an å gjøre dette uten spesialverktøy, men ved hjelp av verktøy man allerede har. Den "dingsen" koster nesten 500 + frakt!! Evnt. noen som har en jeg kan låne på østlandsområdet???

 

Sjekk ventil klaringen først, det er ikke sikkert det er så ille. Ofte så er det litt klikkelyd dersom gummidemperen på ventilstammen er utslitt, det er ikke noe krise om de ikke er der, men dersom du ønsker å sette på nye må du ha av kammen uansett, og da trenger du ikke spesialverktøy for å ta ut brikkene, kun noe å pirke de opp med, slik som et hendig "tannlegeverktøy" e.l. ettersom brikkene er lett tilgjengelige når kammen er av.

 

Skal du bytte gummidempere på ventilstammene må du ha av fjærholderen (de to halvrundingene på toppen av stammen) og du må da enten bruke trykkluft for å holde ventilen lukket eller ta av toppen eek.gif

Link to post
Share on other sites

ok,Adeneo. Skal sjekke og se hva det er som er galt først.

 

Akkurat nå har jeg fått et annet stort problem. Skulle bytte plugger, og sylinder fire var vond og løsne, og den gikk ganske mye tregere ut enn de andre. Den var skrudd skjevt inn, og bare halveis ned!!! Gjengene var ødelagt. Hæl....!!!! :boxing:img_3175.jpg

 

Har snakket med en kompis som mener det er mulig å gjenge opp på nytt med en gjengetapp, og at det også går an å sette inn en gjengehylse om det ryker helt. Noen som har erfaring med dette?

 

Ingen testing av tenning i dag med andre ord! Er det fler enn meg som synes at jeg snart fortjener litt medgang nå!!?? Føler at jeg stanger hue i en vegg akkurat nå. :headbang: Kanskje det ikke er meningen at jeg skal ha båt??! :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noen form for "gummidempere" :confused: på ventilene. Det er ventiltettninger av gummmi og disse har tilhensikt og forhindre at det blir sugd olje ned langs ventilstammen.

 

Du trenger ikke ta av kammen for og skifte ventilskimsen, det brukes et verktøy for og trykke ned ventilboksen slik at du kan løfte ut skimsen men tang eller magnet. På undersiden bruker det stå dim på den.

Mål først ventilklaringene noter hvor mye +eller- du må ha. Hvis du har 005 for stor klaring gjør ikke dette noe, men du må ikke ha for stramt da brenner du ventilene.

Mener BT har det du trenger.

 

Det plugghullet er klart for en helicoilgjenge og det funker utrolig bra. Har brukt dette mye på jobb.For og hindre spon og ramle ned i sylinderen setter du gjengetappen godt inn med fett. Dette skifter du ofte. Husk også at gjengetapper har ikke sponavbryter slik at du dreier tappen noe tilbake for og bryte av spon.

Redigert av Moyja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten liten oppdatering...

Kjøpte både gjengerepsett og gjengehylsesett på BT i dag.

Det funka bare å fikse litt på de gjengene som var. Skal ha gjengehylsesettet i båten i tilfelle det sier "flopp"..;-)

 

Men den 123 fordeleren tror jeg må være "fucked". Kan selvfølgelig være strobelampe, og jeg har ikke bytta coil, men dette skal da ikke avstedkomme slik hopp og sprett.

Jeg har byttet alle plugg og coilledninger, nye plugger, fikset det som var av overledninger( som jeg vet om) og jeg har satt innstillingen til fordeleren fra 0 til 1, men alikevell hopper og spretter tenningspunktet. Det varierer med 5-6 grader nå...

 

Jeg skal returnere fordeler, og få sendt opp en ny fra Arendal. Har snakket med karen jeg kjøpte fordeler av, og han hadde ikke hørt om slike problemer før.

Funker det ikke med ny fordeler heller tror jeg at jeg bare lever med det. Ruser jeg motor går den fint og gjevnt, og den starter bare jeg rasler med nøklene. Ingen pumping med gasshendelen for å få fyr, bare vri om nøkkelen og brroommm...;-)

Blir spennende å få den på sjøen, og teste med motstand..

 

Naboen mente jeg så ut som en pakistaner. Har slipt ferdig ene siden av båten, og den er klar for stoffing...;-)

 

Skal legge ut noen bilder senere i dag... Alt det slipestøvet gjør deg skikkelig tørst gitt...;-)

God kveld til alle, og takk for bidrag...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noen form for "gummidempere" :confused: på ventilene. Det er ventiltettninger av gummmi og disse har tilhensikt og forhindre at det blir sugd olje ned langs ventilstammen.

 

Det er ikke for å være vrang, men rødblokker kommer med det som på nynorsk heter "valve hushers", som er der for å dempe tikkelyd i ventilene. Det er ikke noe krise om de ikke er der, men det vil da tikke noe mer i ventilene.

Dette er en gummiring som sitter mellom skiva og "keepern". På mange godt innskrudde motorer så kan nok disse mangle, men de var der når motoren var ny.

 

volvoventil.jpg

 

 

 

 

 

Du trenger ikke ta av kammen for og skifte ventilskimsen, det brukes et verktøy for og trykke ned ventilboksen slik at du kan løfte ut skimsen men tang eller magnet. På undersiden bruker det stå dim på den.

Mål først ventilklaringene noter hvor mye +eller- du må ha. Hvis du har 005 for stor klaring gjør ikke dette noe, men du må ikke ha for stramt da brenner du ventilene.

 

Nå var vi alle klar over at det ikke er nødvendig å ta av kammen for å skimse ventilene, men han spurte om det var noen måte å gjøre det på uten spesialverktøy, og den eneste måten jeg vet om er å ta av kammen, som også er nødvendig dersom man skal bytte gummidemperen?

 

På en B230 skal ventilklaring på kald motor være mellom 0,3 og 0,4mm, hverken over eller under.

 

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå må dere ikke krangle gutter... :cheers_wine::giggle:

 

Hva tror dere om at dersom motor går bra, er det da noe stress at den ikke vil gi meg en skikkeli avlesning av tenninigen??? Er det noe som er så galt at jeg da kan få kjempeproblemer senere???

 

Kjøpte dessuten olje til drevet, 10/30, men det var til outboard... Har det noe å si, før jeg fyller på...?... Det var det de hadde...

 

Så en liten digresjon: Min bror er mariningeniør, og påstår hardnakket at et glatt båtskrog vil gi dårligere "glid" i vannet. Struktur vil gjøre at vannet slipper lettere, og glatt skrog vil føre til at den suger seg mer fast...???

Personlig mener jeg dette bare er tull, men han skal jo ha peiling på dette da... :giggle:

Hva tror dere...?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...