Bredo Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Hvordan går det her da? Oppstartsvideoen var jo bare digg, nå må du få lempet den over i balja Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Sigg67 Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Hei! Jeg har en Draco 1700 som jeg driver og renoverer. Jeg har plukket ut Aq 130 C som jeg driver og demonterer... MEN.. Får ikke av svinghjulskåpen.. Har løsnet alle boltene, men får det ikke løst fra svinghjulet... Må lagrene i dekslet ut, eller er det bare det at akslingen sitter fast i svinghjulet??...Hjelp!! Tips mottas med Takk!! På forhånd takk Sigg Link to post
adeneo Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Akslingen har sannsynligvis rustet fast i demperplaten, ikke noe uvanlig ! Link to post
timon90 Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Morro å se framgangen her. Jeg er litt inaktiv for tia, da vi har kjøpt oss hus, men kan love at Scand'n min går som ei klokke i år! Link to post
Sigg67 Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Takk for svar!. Tenkte det var rust ja.... Hva gjør jeg med det.... Rustløser og rå makt?? Link to post
adeneo Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 (redigert) Hva gjør jeg med det.... Rustløser og rå makt?? Jepp, det er normalt ikke så mye annet å gjøre. Redigert 19.Juli.2012 av adeneo (see edit history) Link to post
Sigg67 Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Takk for tips...... Hater rust ... Får det nok til...he..he Link to post
Sigg67 Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Hallo! Noen som vet hvor jeg kan få tak i en værkstedshåndbok til Aq 130...?? Link to post
Bredo Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Hmm, kanskje på tide å lage en egen tråd Siggy? Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
tomzern Svart 22.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Ja unnskyld meg Sigg67, men dette er min prosjekttråd og ingen generell diskusjonstråd for Draco 1700. Foreslår at du lager din egen tråd som du kan bruke til å stille spørsmål rundt ditt eget prosjekt! Tilbake til fremgangen på mitt prosjekt. Det går sakte her! Har vært på ferie denne uken, og hadde planer om å dra ned i dag, men det ble ikke noe av desverre.. Er redd for å gå løs på akterspeilet med saga, og når jeg møter på slike utfordringer så har jeg desverre litt lett for å utsette det av frykt for å gjøre noe feil. Har planer om å få gjort det til uka! Så fort den hekkplata sitter fast på akterspeilet mitt så tror jeg resten skal gå ganske kjapt og greit Holder dere oppdatert! Mvh Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Bredo Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Godt å høre fra deg igjen Tomzern. Kjør på med saga, du har gjort så utrolig bra jobb hittil at jeg ikke kan se noen grunn til at dette skulle bli annerledes Nå som jeg snart er klar må du komme deg på fjorden du også Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Sigg67 Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Japs!... Beklager ble bare litt ivrig... egen tråd kommer!! Link to post
tomzern Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Den er grei vettu Sigg67 Da gleder vi oss til å se hva det er du driver med også Takk Bredo, du "sparket meg i ræva" med det du sa, så i dag var jeg nede og målte og styra bak på akterspeilet. Fikk plassert malen på et sted som jeg tror skal stemme sånn nogenlunde: I morgen er det frem med bajonettsaga! Håper på det beste! Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Bitteliten Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Japs!... Beklager ble bare litt ivrig... egen tråd kommer!! Vi digger ivrige prosjektledere. Stå på i egen tråd Link to post
tomzern Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Da var hullet tatt ut, noe som medførte både positive og negative overraskelser! Startet med å skjære ut indre del av hullet i malen med en tapetkniv så det så slik ut: Lånte meg en ordentlig stikksag fra jobben og monterte et langt og skarpt blad, så var det bare å jobbe seg sakte rundt! Boret opp hullene til boltene med 12mm bor. Endte til slutt opp slik: Den positive overraskelsen var at drevplata faktisk passet : Den negative var...Ja, bildet sier vel nok egentlig Pillråttent nederst inni akterspeilet. Relativt fuktig lenger opp over vannlinje også, men definitivt verst nederst (logisk nok). Den skrutrekkeren presset jeg inn med kun håndkraft Dette kom ikke helt uventet, men hadde håpet det ikke var så ille som det tydeligvis var.... Hva sier dere? Fins det alternative løsninger, eller må jeg bytte hele finèrplata? Mvh Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Draco24styling Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Sikker på at det er råttent. Og ikke bare gjennomtrukent med vann Var slik på min også når jeg skiftet fra omc-280 drev. Tenkte, siden ingen av boltene satt i bunn, tørket jeg opp med byggtørker og vifteovn en ukes tid. Og malte på med 2 komponent, i de 4 årene jeg hadde båten etter dette så jeg ingen foringelse. Og malingen satt fortsatt. Drev platen dro jeg over boltene på ettter en tids bruk. Norske båter er best! Link to post
adeneo Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) Huff og huff, det der er kjedelig. Jeg er enig med Draco aq140, det ser forsåvidt ikke pill råttent ut, så tørk det opp først og se hvordan det blir, og jeg kan nesten garantere at det ikke vil være noe problem å montere drevet og bare kjøre, da det blir sittende såpass godt fast i svinghjulskåpen og de øvre boltene at det ikke er noe problem, men nå som motoren er ute og du først er i gang, og hvis du er litt pirkete så er det i grunn bare å begynne å kutte ut. Det er temmelig sikkert at det har råtnet litt fra hullet til drevet og utover i akterpeilet, så spørs det hvor langt utover det er råttent, og svaret på det får du i grunn bare ved å kutte opp. Vanligvis kutter man ut en bit av det indre laminatet og fjerner treverket slik at det kun blir det ytre laminatet igjen. Da er det som regel bare å male litt i motorrommet i stedet for å ødelegge den utvendige gelcoaten, men det er litt vanskeligere å jobbe innenfra, men jeg ville gjort det. Merk deg en firkant rundt 10-15 cm utenfor hullet til drevet innvendig, og sag gjennom det indre laminatet med sirkelsag, vinkelsliper eller hva du vi bruke, og fjern først kun det indre laminatet. Ser det bra ut i toppen av hullet, så la det være i fred. Du merker etterhvert som du fjerner det indre laminatet bit for bit at du kommer til hel ved, og da fjerner du det indre laminatet slik at det blir 10-15cm med treverk som ikke er råttent synlig, og ofte sitter laminatet mye bedre der. Nå er "hel ved" relativt, etter 30 år så er det nok ikke så mye friskt treverk lengre, men i det minste slik at det er solid og ser delvis tørt ut. Fjern så treverket helt inntil det ytre laminatet, og prøv å få en fin firkant slik at det blir enklere å kappe en ny finerbit, og også i det indre laminatet er det lettere med duk når det er delvis firkantet. Når du kommer i gang så går det ofte mye raskere å få dritten ut enn man tror, men det er en drittjobb. Kapp til ny plate som limes fast i det treverket som står igjen og det ytre laminatet, men pass på at den nye platen har noe størrelsen, noe som også er viktig når du tar ut det råtne. Dersom det er bare litt råte, men nok til at du kommer innpå noen av hullene til drevet så bør du kappe ut slik at du får en solid platebit å felle inn for å skikkelig feste til drevet. Kan du beholde de øvre hullene så hjelper det en del, men ved de nedre hullene kan du nok like gjerne ta ut helt ned, og ha rundt 20cm på hver side av hullet til drevet for å få noe som blir solid. Drevet sitter i stor grad festet til svinghjulskåpen, men det blir også noe krefter på akterspeilet, så gjør det skikkelig. Lim helst med epoxy, men andre typer lim funker sikkert også, og når treverket er på plass så sliper du en skrå overgang i det indre laminatet og legger matter og epoxy på innsiden. Fordelen nå er at du også kan legge litt matte og epoxy rundt den indre kanten der har du har kuttet ut hullet, slik at det blir tett i fremtiden. Når du monterer transomfestet så kjøper du nye tetninger, og passer på å få skjøten opp, og limer skjøten på listen. Igjen, prøver ikke å male fanden på veggen, det ser ut som det vil være hold nok i det som er der, men det er vanskelig å si noe ut i fra et bilde, men når du kan sette skrutrekkeren nedi på den måten så er det selvfølgelig ikke tipptopp heller, men tørk det opp først, og se hvordan konsistensen blir da. Til opplysning så er det ofte litt vått og dårlig i slike skjøter på gamle båter, og det er ytterst sjeldent man drar ut deler av akterspeilet av den grunn, men er det råte så bør det derimot fjernes før det blir verre, men det er bare deg som kan avgjøre hva du ønsker å gjøre med det, og hvor mye arbeid du gidder å legge ned i det, og faren for at drevet faller av er omtrent null etter min mening (uten at jeg tør garantere det 100%)! Redigert 24.Juli.2012 av adeneo (see edit history) Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Har fulgt med hele tiden på denne tråden. Du er god Tomzern . Det må sies. Lykke til med ferdigstillelse. Men grunnen til dette svaret er pga adeneo. Du svarer utrolig godt. Virkelig en styrke for Bp. Takk for at du bruker tid på alle oss grønne. Fagkunnskapen din lyser tydelig. Beklager tomzern for at jeg brukte tråden din. :-) regner med det tåles. ;-) Endelig ble det Bobåt Link to post
tomzern Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Det går så fint så Bjørn! Adeneo fortjener all den skryt han kan få, og han har hjulpet meg med sine gode innspill mange ganger! Hyggelig å høre at du følger med og liker det du ser:) Takk igjen, for et utrolig utfyllende og godt svar Adeneo! Har nå satt en vifteovn slik at den blåser direkte ned på det treverket som var dårligst, så får vi se hvordan det blir etter noen dager:) Holder motet oppe enn så lenge! Tenkte evt å gjøre det beste ut av det i år bare for å komme meg litt på sjøen og få testet ut det nye oppsettet, også reparere det ordentlig til vinteren igjen. Får se nå da, etter litt varmluft!:) Mvh Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Med mine totalt ufaglærte øyne synes jeg å ha sett værre her på forumet en kanskje vill idé: hva med å injisere epoxy i det delaminerte området etter at det er tørket, forutsatt at det ikke er råttent da.. Link to post
OppTgave 97 Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Digger Draco! Liker alt med dem, vindskjermen, oppbygningen, oppdelingen, treinteriøret hvor instrumentene er, rattet ++ Link to post
tomzern Svart 11.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 (redigert) Hei! Nå har det skjedd ting Pusset ned til glassfiberen i motorrommet: Gruuuusom jobb! Brukte denne: Gamle motorfundamentet så slik ut inni Ferdig pusset ned: Kjøpte trykkimpregnert 4x4", målte vinkel på V-bunnen og formet de med raspeskive på vinkelsliperen Det fungerte bra. Her er de limt inn med West System epoxy som jeg blandet litt filler i: Raspeskiven gjorde susen: Injiserte epoxy i det uttørkede akterspeilet mitt og klemte det sammen med tvinger! Tror det ble bra jeg Skjøtet sammen gammelt ledningsnett med avklipt ende fra VP-ledningsnettet i motorrommet: Kjøpt flagg! Kledd motorfundamenter med 2 lag glassfiber og malt over med epoxy som ikke var heeelt samme fargen som resten, men det fikk duge ;) Ny simring i impellerpumpa, da den gamle lakk Montert skjold med ny gummilist og en runde med tec7 utafor listen for ekstra tetting: Bensinfilter og kran montert: Styring, eksoskne osv på plass: Motor klar for å settes i båten, med ny olje og nytt filter: Litt løftehjelp fra naboen Og vips så var den inni: Badeplattform på plass: Kalesje på plass: Tut og kjør en torsdags ettermiddag: Etter første testtur fant jeg ut at propellen var skjev og hadde feil stigning (ikke helt uventet) så jeg fikk for høyt turtall. En bit av hovedreimhjulet som jeg hadde limt på ( ) falt av igjen, så det ble ubalanse der også, så i dag fikk jeg byttet propell fra 15x17 til 14x21 og byttet reimhjul. Nå fungerer alt bra enn så lenge, og jeg har endelig fått meg min første ORDENTLIGE BÅTTUR! Oppnådde cirka 36 knop med maks turtall på cirka 5000 rpm. Storfornøyd! Video kommer senere Et par stemningsbilder fra i dag: Mvh Tomzern Redigert 11.August.2012 av tomzern (see edit history) Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 (redigert) Grattis Redigert 11.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Moyja Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Hei Du har gjort en kjempe jobb med denne . ser virkelig bra ut. Bare en ting.. (ikke for og være ekkel). du kan bruke epoxy på glassfiber, helt ok, men du kan IKKE bruke polyester på epoxy. Den vil ikke sitte, løsner.etter vært. utom det er det jo hel ok bare og gi gass Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn