Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

Har gjort et par småting i dag :wink:

 

Kabelsko på hovedstrømkabler med limet krympestrømpe over:

IMG_29481024x768.jpg

IMG_29491024x768.jpg

 

Satt opprinnelig ekspansjonstank og kjølern på innsiden av platen inn mot motoren, men fant ut at det kom til å bli for trangt, så da satt jeg de likesågodt på andre siden av platen så de kommer i det rommet under høyre baksete:

IMG_29511024x768.jpg

IMG_29521024x768.jpg

 

Borret hull til alle slanger som skal igjennom:

IMG_29541024x768.jpg

IMG_29551024x768.jpg

 

Også fikk jeg lagt opp slangen fra motorromsvifta:

IMG_29581024x768.jpg

IMG_29591024x768.jpg

 

Tittet over drevet for å sjekke om det hadde rent ut no olje noe sted, og det hadde det selvfølgelig gjort! Nå lekker det helt øverst på drevet ut ifra der drivakselen går inn. Er det stress å bytte den tetningen selv?

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Har akkurat fått skifta den tetninga på drevet mitt. Ikke noe stress etter det jeg forsto, men jeg fikk en bekjent til å gjøre det likevel. Han brukte ikke lange tida på det. Må ha en spesialnøkkel for å løsne den store "mutteren"

Det som er med dette er at hvis det er rust på akslingen som har spist opp tetningen vil en ny ring bare vare til rusta har spist opp denne også. Med meg pusset han akslingen veldig fint og mente det skulle gå bra. Er ikke spesielt billig med ny "yoke"

 

Du vet vel om Mercstuff, men her er en link uansett

 

Kjøpte forresten bare ringen og en o-ring. Ikke hele settet. Men så har ikke drevet gått mer enn 100 timer heller.

Redigert av Kenneth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bredo:

 

Regner med at stort sett alle motorverksteder har det :confused: Jeg kjøpte min på Oslo Sylinderservice. De har alle typene for salg, koster ikke rare greiene :thumbsup:

 

 

 

Angående den simringen på drevet, så har jeg avtalt med et firma som skal gjøre det for meg iløpet av neste uke..Orker ikke å surre mer med det :rolleyes: Vil bare bli ferdig nå, så da får det heller koste litt mer:)

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen!

 

På høy tid å fortelle dere hvordan det ligger an her nå :smiley:

 

Som jeg nevnte, så lakk det fortsatt olje fra drevet mitt. Denne gangen var det fra der hvor drivakselen går inn i drevet. Leverte drevet inn til Ebbestad performance, noe som resulterte i total overhaling av øvre del av drevet, med nye lagere og tetninger rundbaut. Lommeboka mi var misfornøyd med dette, men tenkte at det var greit å få gjort dette ordentlig nå, istedenfor å få seg en negativ overraskelse om et par måneder. Var visst ganske nært bristepunktet på et par av lagrene, men nå er alt tipp topp :yesnod: Bunndelen var fra det andre drevet jeg hadde liggende, som hadde blitt overhalt for 2 år siden og brukt lite etter det, så de konstaterte at bunndelen var i god stand :thumbsup: Så NÅ skal ihvertfall omsider drevet være klart til bruk! :smash:

 

Så var det båten da! Her går det treigt, mye pga. venting på deler fra usa, og såklart en del pga. meg selv som mangler litt pågangsmot så lenge motoren ikke er i båten. Tipper dog at den siste pakken ligger klar til henting på posten i morgen, og da har jeg alt jeg trenger for å få dette sammen :thumbsup:

 

Denne pakken kom i posten på mandag:

IMG_30141024x768.jpg

 

Innhold:

IMG_30151024x768.jpg

 

Fulgte også med nytt gimballager :smiley:

IMG_30161024x768.jpg

 

Fikk hjelp av en kar fra Ebbestad performance til å bytte lageret i dag! Gammelt lager:

IMG_30191024x768.jpg

 

Bort og vekk med det(hadde rustet fast):

IMG_30251024x768.jpg

 

Og så var det nye på plass :wink: Legg merke til tusjmerket som indikerer hvor innløpet til fettet på lageret er. Dette må stemme overens med hullet som fettet fra smørenippelen kommer fra.

IMG_30241024x768.jpg

 

Montert ny vannslange:

IMG_30301024x768.jpg

 

Og tredd på girwirebelgen:

IMG_30291024x768.jpg

 

Monterer nok sammen resten i morgen, klarte ikke å overbevise meg om at vanlig kontaktlim var bra nok til å lime belgene, så kjøper bellows adhesive på vei fra jobb i morgen isteden :tongue:

 

 

Hadde veldig mye slakk i styringa pga. hullet i styrearmen på transom som er mye større enn diametern på styrestaget. Dette løste jeg ved å stjele med meg en liten stump stålrør fra jobben:

IMG_30261024x768.jpg

 

Kappet av en liten bit:

IMG_30271024x768.jpg

 

Og bruker den som en foring mellom styrestag og armen på transom:

IMG_30281024x768.jpg

Det ble bra det :thumbsup:

 

 

Har også montert dørkeplata og benkstøttene. Ikke helt fargematch men syns ikke det gjør så mye :rolleyes: :

IMG_30201024x768.jpg

 

Er det ikke typisk at man treffer akkurat i det gamle skruehullet når man skal borre skruehull på nye steder for å få bra feste i glassfiberen :headbang: Derav ble det 2 hull rett ved siden av hverandre i det ene hjørnet av plata, men skjedde bare en gang så det er ingen krise.

IMG_29811024x768.jpg

 

Forsenket og brukt nye skruer:

IMG_29791024x768.jpg

IMG_29781024x768.jpg

 

 

Hadde et problem med at de nederste skruene på de nederste festene på badeplattformen ikke hadde feste igjen i akterspeilet. Skruene gikk bare rundt og rundt :rolleyes: Løsningen ble gjengestag tvers igjennom med mutter og skive på hver side (A4 syrefast såklart)

IMG_29851024x768.jpg

IMG_29821024x768.jpg

 

Borre tvers igjennom litt skrått oppover med 5mm bor

IMG_29841024x768.jpg

 

Kappet opp slike små lengder:

IMG_29861024x768.jpg

 

Låsemutter og skive i ene enden:

IMG_29871024x768.jpg

 

Masse tetningsmasse og dytte igjennom hele sulamitten:

IMG_29881024x768.jpg

 

Og inni båten så det slik ut:

IMG_29931024x768.jpg

 

Var alene i verkstedet, så måtte improvisere for å holde igjen på utsiden mens jeg dro til mutter på innsiden :giggle:

IMG_29971024x768.jpg

 

Sluttresultatet ble solid. Syns det var en grei løsning :smiley:

 

Mer kommer snart :yesnod:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Meget bra jobb Tomzern :thumbsup: Digg at du hele tiden ligger et lite hakk foran meg da kan jeg snylte på dine ideer :giggle:

 

Fra spøk til revolver. Det er virkelig en inspirasjon og følge denne tråden med så mye bra info og bilder. Keep up the good work og håper du snart kommer deg på fjorden så du får noen velfortjente dager i en strøken draco :cheers:

Link to post
Share on other sites

Takk for alle hyggelige kommentarer folkens, det er morsomt å få feedback! :thumbsup:

 

Og Moyja, takk for epoxytipset, det skal jeg ta med meg videre :yesnod: Tenkte at epoxy ble for sprøtt til å bore og lage nye gjenger i, men gjør kanskje ikke det?

 

Jeg gleder meg også til å se båten på sjøen! Har jo ikke vært på vannet i mitt eie i det hele tatt, så det blir spennende :smiley: Nå er alt klappet og klart for å sette inn motor, så tenker jeg prøver å få gjort det i morgen eller tirsdag. Bilder kommer ASAP!

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Kanke si annet enn at det blir bra :yesnod: Stå på og kom deg på bøljan blå :sailing:

 

Jeg måtte ha opp balja igjenn jeg da pga den jævla bankelyden. Tok ut motor i dag, så får se hva som skjer.

 

Hehe, takk for det :smiley: Ja nå er det virkelig ikke lenge igjen hvis alt går som det skal da :rolleyes:

 

Håper virkelig ikke det er noe seriøst galt med den fine motoren din! Det var sure greier, får håpe det ordner seg for deg på en grei måte, så du rekker noen sensommerturer :yesnod: Du får prøve å starte opp motoren på pall. Om lyden fortsatt er der da, så er det ihvertfall lettere å lokalisere den. Tvi tvi :smiley:

Link to post
Share on other sites

hei. bra jobba med stor jobb. Berre ein liten ting som kan bli ein plage til hausten. Eg og vurderte å sette tilbakeslagsventil frå lensepumpa, men kom fram til at eg ville gløyme den. vatnet ville fryse om vinteren med påfølgande lekasje til våren. Berre ei lita påminning. Takk for fin tråd og godt arbeid. MVH

Link to post
Share on other sites

Du får kaste litt frostvæske i bunnen av motorrommet og spyle gjennom litt og tørke opp resten som ikkje blir sugd opp:P Eller du kan løsne slangeklemmen og tømme ut vannet om du har tilgang til den, evt sette ein liten ovn i motorrommet, det er jo bra for motor og alt annet i motorrommet.Trenger bare å vera ein liten ovn som holder eit par + grader ;)Ein frostvakt gjør susen

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar :smiley:

 

Nå venter jeg i spenning på at skuta skal bli ferdig :thumbsup: Skal stå klar med pilsen jeg :cheers:

 

Det høres bra ut, er ikke lenge til nå! :cheers:

 

Fikk denne i posten for noen dager siden:

IMG_30311024x768.jpg

 

Sammenlignet med den jeg TRODDE jeg skulle ha, som egentlig var for stor :rolleyes:

IMG_30321024x768.jpg

 

Grei forskjell (den lille til venstre er den jeg skal bruke, den store er feilbestilt):

IMG_30331024x768.jpg

 

Monterte den på eksoskneet med nye ABA klemmer:

IMG_30371024x768.jpg

 

Skulle fylle olje på trimpumpa gjennom dette SUPER-store hullet :headbang:

IMG_30361024x768.jpg

 

Laget meg en slags trakt med en slange som passet perfekt nedi. Ble en del søl, men gikk greit :yesnod:

IMG_30341024x768.jpg

 

Trimsylindere montert:

IMG_30381024x768.jpg

 

Så var det belgmontering. Gikk som nevnt til innkjøp av quicksilver bellows adhesive, siden jeg ikke greide å slå meg til ro med å bruke noe annet etter lesing i en annen tråd her på forumet som omhandler akkurat dette.

Måtte lage meg noe som lignet på det spesialverktøyet for å dra på eksosbelgen da. Bøyde til 2 stk. 5mm gjengestag :lol: Var litt knot, men gjorde nytta si:

IMG_30421024x768.jpg

IMG_30511024x768.jpg

 

Nye belger montert (tok desverre ingen bilder av prosessen):

IMG_30401024x768.jpg

 

Så var det montering av bellhousing! Hadde på loctite på hingepins før jeg strammet de med riktig moment:

IMG_30481024x768.jpg

 

Eller ihvertfall noe som tilsvarer loctite :rolleyes:

IMG_30461024x768.jpg

 

Disse orange skivene skal inn mellom bellhousing og hva-det-nå-heter på transomen:

IMG_30471024x768.jpg

 

Dærta på litt superlim og limte de fast i transomdelen så de skulle holde seg på riktig sted. Dette var et tips jeg fikk av en mercruisermekaniker :thumbsup:

IMG_30491024x768.jpg

 

Ferdig montert og klart for drev :smash:

IMG_30541024x768.jpg

 

Tok meg tid til å skrape sammen og rydde opp litt i verktøyet bak båten etter denne jobben:

IMG_30531024x768.jpg

IMG_30521024x768.jpg

Greit å samle opp og sortere litt innimellom så man unngår komplett kaos i verktøyet!

 

La opp hovedstrømkablene i motorrommet med disse rustfrie festene fra biltema:

IMG_31411024x768.jpg

IMG_31421024x768.jpg

 

Slik ble det:

IMG_31441024x768.jpg

IMG_31431024x768.jpg

 

Nå skjer det ting her :wink:

IMG_31481024x768.jpg

IMG_31591024x768.jpg

 

Måtte bytte ut en motorfestebolt, siden den gamle så sånn ut :rolleyes: :

IMG_31511024x768.jpg

IMG_31551024x768.jpg

Hadde heldigvis en ekstra liggende :smiley:

 

Etter et par forsøk på å få inn motor med riser montert, så tok jeg riseren av. Da smatt den rett inn uten store problemer:)

IMG_31621024x768.jpg

 

Riser montert igjen med ny pakning:

IMG_31681024x768.jpg

 

Lånte meg en såkalt "tolk" fra naboverkstedet. Denne brukes til å linjere opp motor mot gimballager:

IMG_31631024x768.jpg

 

Sklei ganske lett inn uten å justere noe særlig, så det var knall :yesnod:

IMG_31641024x768.jpg

 

Montert propell:

IMG_31671024x768.jpg

 

Maskert for bunnstoffing:

IMG_31691024x768.jpg

 

Lagt på nytt bunnstoff:

IMG_31711024x768.jpg

 

Ferskvannskjøling montert:

IMG_31781024x768.jpg

IMG_31791024x768.jpg

 

Syns løsningen med ekspansjonstank og varmeveksler i siderommet var ganske ålreit jeg :yesnod:

IMG_31801024x768.jpg

 

Og til slutt :cool:

 

Ser ut som jeg har koblet alt riktig også gitt! :smash:

Ladespenningen er lav på videoen, men jeg rusa motoren litt etterpå, og da spratt plutselig ladespenningen opp på 13,6V på tomgang. Apropos tomgang så skal den justeres ned litt=) Vanntemp ligger stabilt på mellom 170-175 fahrenheit som er cirka 76-80 grader celsius, og oljetrykk rett under 40 psi på tomgang, som tilsvarer cirka 2,6 bar. Motoren var også veldig lettstartet, så dette lover jo foreløpig bra. :yesnod:

 

Blir forhåpentligvis sjøsetting og testtur i morgen. Tror jeg må få justert girwire. Gikk lett i forovergir, men var ikke antydning til å få den i bakovergir :rolleyes: Håper det bare er justering!

 

Mvh Tomzern :smiley:

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:cheers_wine: Hei, og gratulerer så mye! Datt borti i tråden din igjen igår aftes da jeg fant ut at jeg hadde frarådet deg å lakke båten på ny da den var ny for deg!

 

Som du ser av tiden på dette innlegget så fant jeg det mer inspirerende å lese om det fantastiske arbeidet du har utført, enn å sove!

 

Takk for inspirasjon og et beundringsverdig pågangsmot! Må vel trygt kunne si at du ihvertfall har en "master" i båt og motorrestaurering.

 

Kos deg med båten utover resten av sommeren og sensommeren! Så får tiden vise om du senere vil ta en "doktorgrad" i emnet!

 

I mellomtiden står denne tråden som en mentor for alle på båtplassen!

 

Mvh. Strawberry

 

PS! Glad for at jeg fjernet min kommentar om dårlig ladespenning! Var mer opptatt av videoen enn av din kommentar til den! Håper giringa er en justeringssak!

Redigert av strawberry (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hyggelig tilbakemelding strawberry! Morsomt at dere finner tråden så interessant og inspirerende :thumbsup:

 

har du en kort beskrivelse av hvordan du kobler opp strømmen for å testkjøre motoren? Skal gjøre dette selv snart tenkte jeg :)

 

en god minuskabel til et godt jordingspunkt på blokka, en god plusskabel til + på innslag på startmotor (bruk punktene som er brukt når motoren står i båten). Ellers er det bare å kjøre en liten plusskabel til + på coilen, og kabelen som kommer fra fordeleren skal på - på coil. Kurrant å ha bryterfunksjon på den plusskabelen som går til coilen, så du kan skru av og på motoren med denne. For å starte, er det bare å kortslutte innslaget på starteren med en skrutrekker eller lignende :smiley:

 

Så over til siste oppdatering om båten da!

Først et bilde :cool:

IMG_31861024x768.jpg

 

Torsdag 28.07 var den store dagen. Jeg holdt på i verkstedet i 4 timer etter jobb for å gjøre klar siste rest før sjøsetting, mens det hopet seg opp en gjeng kompiser og familie som bare ble større og større rundt meg og båten. Sånn cirka hvert 5. minutt ble jeg spurt "er du ferdig snart?" så det var ikke rent lite stressende i sommervarmen kan du si :lol::crazy:

 

Til slutt ble jeg sånn nogenlunde klar, og vi dro avgårde med båten på slep. Vi ankom båthavna vi skulle sette den ut på i 19-tiden:

IMG_31831024x768.jpg

IMG_31851024x768.jpg

 

Iløpet av den korte testturen første dagen hadde jeg 2 motorstopp :rolleyes: Symptomene tydet på overopphetet coil, siden båten helt plutselig fikk motorstopp og startet fint igjen etter 10-15 minutter. Ingen ulyder heller. Det endte med at jeg kjørte båten pent og rolig over til båthavna der jeg har plass, og fortøyde den der for natta:

IMG_31871024x768.jpg

IMG_31881024x768.jpg

Spylt kalesjen for at den skal strekke seg litt :smiley:

Fenderlist ble, som dere ser, ikke byttet i år allikevel, men det funker :smiley:

IMG_31891024x768.jpg

 

Så dagen etter kjøpte jeg 2 forskjellige nye coiler fra biltema. En tradisjonell type og en ny tørr type som visstnok skulle være mer effektiv og tåle høyere inngangsspenning. Prøvde den tradisjonelle først, med samme utfall bortsett fra at jeg kunne kjøre litt lenger før jeg fikk motorstopp. Dagen etter (lørdag) prøvde jeg den litt mer fancy typen, og jeg fikk ikke motorstopp, men syntes den ble veldig varm den også. Målte inngangsspenning på coilen til rundt 6-7V så den var ihvertfall ikke for høy. Burde vel strengt tatt vært litt høyere, men motoren gikk jo fint så jeg tenkte ikke noe mer over det. Mandag kjøpte jeg et tune-up-kit (stift, kondensator og rotor) og fikk byttet dette. Da så alt ut til å endelig fungere bra. Coilen holdt normal temperatur og jeg hadde en lengre tur på sjøen uten problemer.

 

Her er noen mobilbilder fra den turen:

IMG_20110729_2036301024x768.jpg

IMG_20110801_1914181024x768.jpg

God stemning :cheers:

IMG_20110801_1914291024x768.jpg

IMG_20110801_1914491024x768.jpg

 

MEN!!!

 

Da vi var på vei hjem, og jeg endelig kunne tenke at arbeidet hadde betalt seg og jeg kunne nyte en sensommer med mange flotte turer på sjøen i godt lag, så kom den store nedturen :headbang:

 

Lå og cruisa på cirka 3200rpm i rundt 22-25knop da jeg plutselig la merke til at turtallet begynte å synke. Hørte med EN gang at noe ikke stemte, og da jeg dro av gassen hørte jeg en uhyggelig bankelyd fra motorrommet :nonod: :nonod: Kjørte rolig inn til havna og la til, for så å åpne motorlokket og høre nærmere på lyden. Lyden høres desverre veldig ut som rådebank.

Har ikke kikket mer på det etter da, men regner med at det er rådebank som følger av enten veiv med urunde lagerbaner eller at blokka har vært så slitt og opptæret innvendig at en av sylinderveggene har fått en sprekk i seg. :rolleyes: Så det var båtsesongen sin det. Motorras på nybygd motor etter rett over 3 gangtimer :thumbsdown:

 

Her er en videosnutt med dårlig lyd, men man hører det såvidt når turtallet faller på motoren:

Høres litt ut som en hakkespett. Høres mye tydeligere i virkeligheten også.

 

Nå skal jeg 2 uker på ferie til Kos med min kjære, så blir det vel å ta opp båten og få ut motoren når jeg kommer tilbake. Om noen har gode tips til hvor jeg kan få tak i ny brukt motor evt. har en stående så er det meget interessant :smiley:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Huff da! det var trist, hadde selv en slik i Dracoen min det første året jeg hadde den, da den raste, sjekket jeg litt rundt, og kunne den gang få tak i flette ny longblokk fra sverige til 24000.- svenske, siden drevet som stod på båten heller ikke var til å stole på, ble det i steden en nyoverhaldt aq 140, komplett med drev, i ditt tilfelle, er det jo drevet bra, og hadde ikke vært i tvil hva jeg hadde gjort

GM motorer

ser prisen har steget en del siden 2005, men ville alikevel vurdert alternativet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...