Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

Blir fint dette, veldig pent med de nye instumentene dine, men hvorfor skal du ha radioen din i sprutsikker boks, kommer joi kke noe vann ditt

 

Takk for det :yesnod: Akkurat det med den sprutsikre boksen har jeg vurdert litt frem og tilbake. Funnet ut at det kan være greit å ha den. Båten kommer til å bli brukt en del til vannsport og bading og da kan det fort finne på å komme litt vann dit. KUNNE sikkert ha droppa den, men nå er den nå der så den får stå til den eventuelt irriterer meg så mye at jeg fjerner den :tongue:

 

 

skikkelig bra :thumbsup: men (mulig lyset/bildene juger) hvis du pusser med veldig fint papir over lakken og tar et strøk eller 2 til får du speilfinnish

 

ps ikke kritikk men fant det plutselig ut for noen år sia tilfeldig og den jobben tar jeg gledelig på treverket mitt når det trengs :wflag:

 

Finishen er nok ikke helt speil her nei, men ikke så langt unna heller. Er greit fornøyd med resultatet selv, og gidder nok ikke å gjøre noe med det i år ihvertfall. Syns den lakkeringa er GRISEKJEDELIG for å si det rett ut :lol: Men takk for tipset uansett, så kanskje jeg gjør noe med det neste år :thumbsup: Nå har jeg så mye annet jeg må bli ferdig med for å få den på vannet :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

skikkelig bra :thumbsup: men (mulig lyset/bildene juger) hvis du pusser med veldig fint papir over lakken og tar et strøk eller 2 til får du speilfinnish

:wflag:

3-4 strøk til (12 strøk tilsammen) så kan du slipe helt plant med 400 - 600 og 1200 rubbe og polere med maskin.....da kommer speilfinnishen på en helt slett flate.. :eek:

 

joysea_i_solnedgang_i_september_2010_020

 

20070603_080011_montering_av_doe.jpg

Link to post
Share on other sites

3-4 strøk til (12 strøk tilsammen) så kan du slipe helt plant med 400 - 600 og 1200 rubbe og polere med maskin.....da kommer speilfinnishen på en helt slett flate.. :eek:

joysea_i_solnedgang_i_september_2010_020.jpg_mini.jpg

20070603_080011_montering_av_doe.jpg

 

Interessant. Vi har noen slike flater. Lakke med mange harde lag, så polere? Ikke dumt kanskje.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei igjen!

 

Nå er jeg endelig straks i mål med løsningen på problemet jeg har hatt med tanke på eksosutløp siden jeg har byttet til ny transomplate på båten min. Løsningen ble å lage en flens mellom eksosrøret som går fra motoren og transom. I flensen blir det frest ut 2 spor som åpner for de 2 små hullene under det store ovale eksoshullet slik at motoren får den avlastningen den trenger i eksosen på tomgang.

Her er flensen under produksjon :thumbsup: :

IMG_25161024x768.jpg

 

Og slik ble den:

IMG_25181024x768.jpg

 

Takk til Water-jet som var hyggelige og tok på seg jobben med å lage denne til en fin pris:)

Nå er flensen levert inn til et annet firma som skal frese sporene som trengs, så blir det montering av transom og motor så fort jeg får pakning fra usa. Den var gjennom tollen i dag, så er vel rett rundt hjørnet! :smiley:

 

Byttet oljetrykkgiver på motoren. Den gamle måtte jeg skru av en slags skjøt på, som måtte flyttes over på den nye for at den skulle komme langt nok ut fra blokka:

IMG_25131024x768.jpg

IMG_25121024x768.jpg

 

Så var det bare å sette den på den nye og skru til:

IMG_25141024x768.jpg

IMG_25151024x768.jpg

 

Nå er den montert på motoren og klar til å gjøre det den er ment til :tongue:

 

Har også koblet littegrann på dashbordet. Kjøpte litt utstyr:

IMG_25191024x768.jpg

IMG_25201024x768.jpg

 

Litt kobling av lys til målerne:

IMG_25211024x768.jpg

IMG_25261024x768.jpg

 

Innfelling av 12V uttak måtte også til. Satt en bit maskeringsteip over området jeg skulle borre hull på. Det minsker sjansen for at treverket fliser seg opp :smiley:

IMG_25221024x768.jpg

IMG_25231024x768.jpg

 

Loddet på tilførselsledninger til 12V uttak. Alle loddinger og kabelsko får krympestrømpe over seg :yesnod:

IMG_25241024x768.jpg

 

Sparklet hullene etter skiltene på siden og bak. Brukte fargekode 3032. Traff tydeligvis ikke helt, men det blir vel ikke så ille etter litt finpussing og polering :rolleyes:

IMG_25291024x768.jpg

 

Har fått min kjære mor til å vaske all skaien i båten! Dette visste hun hvordan hun skulle angripe, for de ble omtrent som nye, enda de var grusomt skitne til å begynne med.

 

Her er et par før-bilder:

IMG_25641024x768.jpg

IMG_25651024x768.jpg

Ikke så lett å se hvor skitne de egentlig var, men de var fulle av olje og dritt mange av dem, så hadde ikke store trua på at det skulle la seg vaske.

 

Her er resultatet :cool: :

IMG_25601024x768.jpg

IMG_25611024x768.jpg

IMG_25681024x768.jpg

IMG_25691024x768.jpg

IMG_25711024x768.jpg

IMG_25721024x768.jpg

 

Er et par småflekker igjen her og der, blant annet etter jeg var sløv med mahognybeisen og sprutet litt på et par av putene :crazy: Men syns det ble utrolig bra i forhold til hvordan de så ut!

 

Spurte mor om oppskriften, og den var som følger:

Varmt vann blandet med litt grønnsåpe og en liten dose oppvaskmaskinmiddel :yesnod:

 

Så da vet dere at det funker :giggle:

 

Mvh Tomzern

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Er et par småflekker igjen her og der, blant annet etter jeg var sløv med mahognybeisen og sprutet litt på et par av putene :crazy: Men syns det ble utrolig bra i forhold til hvordan de så ut!

 

Spurte mor om oppskriften, og den var som følger:

Varmt vann blandet med litt grønnsåpe og en liten dose oppvaskmaskinmiddel :yesnod:

 

Så da vet dere at det funker :giggle:

 

Mvh Tomzern

 

Det må jeg si ble et knallbra resultat, skal hjem og prøve det på de småflekkene jeg ikke fikk bort med sitronvaskemiddelet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ingenting her er loddet bortsett fra de 2 ledningene på 12V uttaket. De andre er kabelsko, men ser uansett poenget med å ha litt lenger ledninger imellom. Får ha litt lenger ledninger fra nå av:) Vet også at delene som skal loddes helst skal låses, men her var hullene i flatstiftene for små i forhold til tverrsnitt, så da ble det heller å varme flatstiftene godt opp og lodde ledningene fast som du ser på bildet. Røska og dro ganske godt i dem uten at de løsna, så tror de sitter greit, men takk for tipset uansett:)

 

Og igjen, takk for alle kommentarer! Morsomt med tilbakemld enten de er positive eller negative.=)

 

Nå skal jeg si til mora mi at dere skryter av henne!;) da blir hun stolt!

 

Mvh tomzern

Link to post
Share on other sites

Har en del annet å gjøre for tiden, men har fått gjort litt småtteri siden sist :smiley:

 

Fikk ny pakning til transomplata:

IMG_25741024x768.jpg

 

Passet fint:

IMG_25731024x768.jpg

 

Så gadd jeg endelig å skru opp drevet for å se hvor det lakk drevolje ut ifra, og det var ganske opplagt at det var fra simringen rundt girstaget som går ned i nedre del av drevet. Beklager dårlig bilde, hadde på autofokus, så da fokuserer kameraet på det som er nærmest :rolleyes:

IMG_25781024x768.jpg

 

Tatt ut denne delen her:

IMG_25771024x768.jpg

Det skal liksom være en simring nedi midten der, men den er bare kavring. Heldigvis fant jeg ut at jeg hadde en splitter ny slik ring liggende blant delene jeg fikk med da jeg kjøpte det andre drevet mitt :thumbsup: Deilig med litt flaks også innimellom. :yesnod: Dette gav meg faktisk en liten boost på pågangsmotet, for jeg så for meg å levere inn drevet på verksted for å fikse det, men da slapp jeg det :smash:

 

Også fikk jeg montert dashbordet i dag :cool:

IMG_25831024x768.jpg

 

Ratt og styresnekke montert:

IMG_25821024x768.jpg

 

Monterte fireboy-indikatoren bakom rattet. Syns det var greit. Er vel ikke den jeg kommer til å følge mest med på :crazy:

IMG_25841024x768.jpg

 

Mer kommer til helgen tenker jeg. Planlegger generalvask og rubbing/polering, også kjøpte jeg bunnstoff i dag også :smiley: Blir spennende å se hvor bra fargen på gelcoaten kan bli.

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Har lest gjennom tråden din nå. Mye bra arbeid! Kommer til å bli ei perle den båten når du får sjøsatt.

 

Ang rattet så ville jeg brukt Owatrol Polytrol "Fargen tilbake". Fåes kjøpt hos de fleste fargehandlere. Fantastisk produkt. Hvis du bruker det litt sparsomt og tørker vekk det overflødige så blir det ikke glatt eller klissete :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei hei!

 

Nå er det en stund siden sist. Får oppdatere litt da :smiley:

 

Har trykktestet bensintanken med luft og zalo på egenhånd. Dvs. tettet alle åpninger, brukt trykkluft og blåst inn, og sprayet zalo over stedene med synlig tæring. Kunne ikke se noe tegn til lekkasje, og ikke luktet det bensin av tanken da det var bensin inni den heller, så går ut ifra at den er tett.

Klinte uansett på litt "leak-fix" på det mest tærede stedet, mest for samvittighetens skyld :wink:

IMG_27391024x768.jpg

IMG_27371024x768.jpg

IMG_27381024x768.jpg

 

Fått på draco-emblemet på rattet! Det var prikken over i'en syns jeg :thumbsup:

IMG_27401024x768.jpg

 

Også var det den superfancy spesiallagede adapterplata mi da, som det nå viser seg at jeg ikke får bruk for allikevel :rolleyes: 2100,- rett i dass :headbang: Men den ble så fin at jeg vil vise den frem uansett :lol:

IMG_27441024x768.jpg

IMG_27461024x768.jpg

IMG_27451024x768.jpg

 

Nå tenker dere sikkert "hvorfor fikk han ikke bruk for den?" Jo, det var fordi at den transomen jeg kjøpte for å bytte ut den jeg hadde, passet ikke allikevel :headbang: Dette er bare min egen store flaue tabbe, for jeg var så smart at jeg monterte sammen transomen og bestilte alt jeg trengte for å montere den før jeg gadd å teste om den faktisk passet i hullet i akterspeilet! :rolleyes: Jeg nøyet meg med at det "så så likt ut" så da lærte jeg at det skal jeg ikke stole på igjen!

 

Heldigvis takket være båtplassen fikk jeg tak i ny transom til en veldig hyggelig pris dagen etter jeg fant ut dette. Dro til hønefoss og hentet den, og det viste seg at den var kliss lik den som stod på båten fra før av. Derfor har jeg nå ikke behov for fancy adapterplate til eksosen allikevel, men nå er ihvertfall ny transom montert og motormontering nærmer seg med stormskritt! :thumbsup:

 

Her er da den "nye" transomen:

IMG_28341024x768.jpg

IMG_28381024x768.jpg

 

Den ser overraskende bra ut med tanke på tæring og slikt, men det var et par steder rundt pakningen inn mot akterspeilet hvor støpegodset var brukket av:

IMG_28401024x768.jpg

IMG_28411024x768.jpg

 

Begge disse to stedene er selvfølgelig på den delen som er lengst nede under vann, men regner med at ny gummipakning i kombinasjon med sikaflex vil gjøre susen!

 

Rensket vekk gammel morro på flaten inn mot akterspeilet:

IMG_28421024x768.jpg

 

Limte på ny gummipakning med litt kontaktlim. Skjøten på pakningen plasseres øverst på transom:

IMG_28461024x768.jpg

 

En klemme for å holde fast pakningen akkurat der hvor det mangler gods:

IMG_28441024x768.jpg

 

Pusset av boltene på transom. Den ene var litt finere enn den andre, men begge er inntakte:

IMG_28471024x768.jpg

IMG_28481024x768.jpg

 

Bruker denne til slikt, funker strålende:

IMG_28491024x768.jpg

 

Skrudd på plass :smiley:

IMG_28501024x768.jpg

 

Her har jeg hatt på sikaflex utvendig der hvor godset var borte:

IMG_28531024x768.jpg

IMG_28511024x768.jpg

Pakningen lå godt i klem også, så tror ikke det blir noe problem!

 

Enden på eksoskneet har sett bedre dager:

IMG_28541024x768.jpg

 

Så straks bedre ut etter litt pussing. Kommer til å bruke litt pakningsmasse her i tillegg, så blir det nok tett.

IMG_28551024x768.jpg

 

Pusset av boltene:

IMG_28561024x768.jpg

 

Montert:

IMG_28601024x768.jpg

 

Denne eksosbelgen viste seg selvfølgelig å være feil :rolleyes:

IMG_28661024x768.jpg

Så nå har jeg bestilt ny på Ebay, som forhåpentligvis kommer i slutten av neste uke.

 

I mellomtiden blir det å gjøre ferdig resten av båten, så jeg bare har igjen å sette inn motor når den belgen kommer :yesnod:

 

Montert badeplattformen i dag=D

IMG_28681024x768.jpg

IMG_28711024x768.jpg

 

Ble riktig så fint syns jeg! Mangler bare skruer til nederste trinnet på stigen, så er den ferdig.

Trinnene er nye, og de lar jeg være i ubehandlet teak. GIDDER ikke å lakke mer, pluss at jeg syns det så greit ut som det der :smiley:

 

Har også laget en liten plate som jeg har montert hovedbrytern i. Ikke presisjonsarbeid, men bra nok til å være i et motorrom. Skal monteres på siden av batterikassa. Bilde kommer senere :tongue:

 

Peace out! :cheers:

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir flott dette :thumbsup:

 

Jeg håper du husker å sette inn tilbakeslagsventilen i eksos røret før du monterer allt ferdig. Viktig å ha gummiflapp der så ikke hekkbølgen skyller inn i den fine motoren din :cheers_wine:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Lekkert :thumbsup: I mellomtiden har du jo litt poleringsjobb å kose deg med også :smiley:

 

Under dashbordet i midten ser det ut som en luke in til "kabinen". Hvordan åpnes den

 

Hehe, ja det blir skikkelig rubb og skrubb så fort finværet titter frem igjen nå tenker jeg :thumbsup:

 

Luken er ikke der på noen av disse bildene, men det er en finèrplate trukket med skai, med en lås nederst. Den er ikke hengslet, man bare tar av hele luken. Hvordan det?

 

 

Blir flott dette :thumbsup:

 

Jeg håper du husker å sette inn tilbakeslagsventilen i eksos røret før du monterer allt ferdig. Viktig å ha gummiflapp der så ikke hekkbølgen skyller inn i den fine motoren din :cheers_wine:

 

Den tilbakeslagsventilen var ikke der på det originale kneet eller på det som fulgte med den nye transomen. Snakket med en på et mercruiserverksted om det i dag, og han sa at den ofte smeltet bort hvis motoren hadde gått varm eller blitt startet uten vann etc. Han sa også at hvis riser på motor står høyt i forhold til vannlinjen, og båten lå i en marina uten mye bølger så var det ikke så farlig. Jeg syntes dette hørtes rart ut, for vil vel tro at den ventilen har mer funksjon når hekkbølgen kommer ja, som du sier.

 

Skal jaggu meg ta å bestille den også, så jeg får den på plass. Så slipper jeg å tenke på det :smash:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Det er fint det ordner seg til slutt da, og alt kommer sammen. thumbsup.gif

 

Mekanikeren du snakket med har nok rett, ikke alle motorer har slik tilbakeslagsventil, og står riserne høyt nok er det heller ikke nødvendig.

Når motoren går skal det noe til før vann kommer inn i eksosen mens eksosen er på vei ut og stemplene går opp og ned, så det er nok ikke noe problem, det er når motoren ikke går at at man kan få vann i motoren ved hekkbølger o.l.

Link to post
Share on other sites

Nødvendigheten av tilbakeslagsventil kan sikkert debatteres lenge. Men det er jo en billig (i båt sammenheng) dings som er grei å få på plass når først allt er tilgjengelig. :rolleyes:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Mekanikeren du snakket med har nok rett, ikke alle motorer har slik tilbakeslagsventil, og står riserne høyt nok er det heller ikke nødvendig.

Når motoren går skal det noe til før vann kommer inn i eksosen mens eksosen er på vei ut og stemplene går opp og ned, så det er nok ikke noe problem, det er når motoren ikke går at at man kan få vann i motoren ved hekkbølger o.l.

 

Risern står høyt nok i båten min til at det ikke er noen fare tror nå jeg ihvertfall. Denne var litt køddete å få tak i, så det ser ut som det blir å kjøre uten den i år ihvertfall. Nå er jeg jo klar over det, og båten ligger i en rolig havn bak en solid molo så det er nok ingen stor fare. Denne har sikkert vært borte i mange år, og det var ikke tegn til mye saltvann i sylindere heller, så :wink:

 

 

Bra jobba :thumbsup:

 

Skjønner at jeg må raska så jeg ikke blir hengende for langt etter her :cheers:

 

Hehe, du må henge i med dissa motorene dine nå ja, skal det bli no skåling på oss på fjorden i sommer :lol:

 

I dag har båten vært ute av "hiet" for første gang siden den ble satt inn i fjor høst! Fikk vasket den godt, og prøvemontert kalesjen!

 

Kjøpte dette "vidundermiddelet" og en såkalt "båtbørste" for å skrubbe antiskli-dekket med. Fungerte greit :yesnod:

IMG_29241024x768.jpg

 

Skrubbe skrubbe:

IMG_29261024x768.jpg

IMG_29251024x768.jpg

 

En kompis ble pisket til å gjøre drittjobben mens jeg vasket skroget :tongue:

IMG_29271024x768.jpg

 

Resultatet ble bra nok. Ikke no høy glans, men ble ihvertfall mye renere:

IMG_29281024x768.jpg

 

Kalesjen på:

IMG_29341024x768.jpg

IMG_29351024x768.jpg

IMG_29321024x768.jpg

Det var litt av en utfordring å få den på. Måtte spyle den med vann og ta det over litt tid for å i det hele tatt få kneppa den helt på, men det gikk til slutt :yesnod: Planen nå er å la den stå til i morgen, og så spyle kalesjen med vann igjen, og la den stå et døgn til. Regner med den blir litt mer medgjørlig når den får strukket seg til litt :smiley:

Fargen er jeg fornøyd med, den ble nesten lik skrogfargen! :smash:

 

Her må de ha glemt å stanse ut et hull :confused: Det er bare hull i den ytre overlappinga til glidelåsen, og det er 2 sånne knotter under der. Tenker jeg kjøper en sånn stansesak og fikser det selv :thumbsup:

IMG_29361024x768.jpg

 

La ut de "pyntelistene" på dekk. Ikke akkurat båtens peneste vinkel :lol: Men viser ihvertfall sånn cirka hvordan det blir da :smiley:

IMG_29371024x768.jpg

IMG_29381024x768.jpg

 

Og til slutt et par bilder av det elektriske under dashbordet. Her har dere sikkert noen forskjellige meninger, men det viktigste er at det fungerer! :smiley:

 

Bilstereokobling med standard ISO-plugger:

IMG_28951024x768.jpg

 

Forøvrig:

IMG_28931024x768.jpg

IMG_29001024x768.jpg

 

Har ikke vært nøye med fargekoder som dere sikkert ser her, men skal lage meg et fint el-skjema når jeg tar meg tid til det.

 

Hadde litt mer ledstrip igjen, så da ble det lys under dashbordet også :cool: Fint å ha som arbeidslys da jeg drev å koblet under der :thumbsup:

IMG_28861024x768.jpg

 

SÅNN GÅR NO DAGAN! :cheers:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...