Jump to content

Er bruktbåtmarkedet treigt nå?


jonsverre

Recommended Posts

Enig med det siste du sier der VannTro.
Skal jeg regne sammen innkjøpspris, plusse på alt av utskiftinger og nytt utsyr, og dele på de åra jeg har hatt båten...vel, en kunne gjort mye artig for de pengene.
(ihvertfall jeg som er ivrig jeger i tillegg til båtfant :wink: )
Men med tanke på alle de flotte turene og opplevelsene jeg har hatt så angrer jeg ikke på ett eneste øre.
(har forresten kuttet prisen med 40.000, men fortsatt stille....)

Link to post
Share on other sites

han blir nok nedringt erlend

 

til sammenligning får man jo da en benetau 343 fra 2006 for 590 annonsert, og trolig lavere i praksis ;)

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49781176

Om han ble nedringt vet jeg ikke - men annonsen er merket solgt nå ;-) Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båt er dyrt og man må bare bestemme seg for om man aksepterer å tape masse penger eller ikke. Gjør man ikke det så bør man ikke kjøpe båt. Gruer meg til den dagen jeg skal ut av markedet for da har nok masse penger gått tapt. På den andre siden har man vel fått igjen noen gode opplevelser og man lever jo bare en gang(tror jeg).

Kloke ord VannTro :-) Å eie og drifte en større båt i dag er dyrt i seg selv.

Det eneste som hjelper litt på er å kjøpe noe som noen allerede har tapt uhorvelig mye penger på ;-)

På en måte litt godt at nymarkedet på større båter har så godt som stoppet opp i noen år. På et eller annet tidspunkt vil det være mindre båter nyere enn 2007 på markedet mens det vil flomme over av eldre.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det fine med båt er at selv om det er svindyrt, kan opplevelsene deles med 2, 4, 6, 8 personer uten at prisbildet endrer seg. Er man en familie på 4, med barn i alderen 16+ og f.eks. drar 14 dager til Sør-Afrika eller en uke til New York.......da har faktisk også pengene en tendens til å fordufte i rekordfart :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror folk har litt lite is i magen til tider, om båten har ligget ute i en eller tre uker så er det nada. Det trenges bare en kjøper og hun kan dukke opp om tre måneder så slapp av.

 

Å selge eller kjøpe under stress, er like ille begge deler. Ellers er min kommentar til sitatet over at -ja, det holder at en enkelt kjøper kommer rekende for å få til et salg.

Men:

Det kan like gjerne hende at det dukker opp en lignende båt nr. 2 til salgs i stedet. Da er det to like interessante båter til salgs, og det var ikke det selger ventet på skulle skje. Så det er et sjansespill å vente også.

 

Men hvis man har et litt sjeldent (og attraktivt) objekt, kan man enklere sette sin egen pris og vente på at den ene kjøperen dukker opp kanskje.

 

Dette er vel litt av grunnene til at man pr. i dag kan få en Hero 101 34 fot for ca 100 000, mens man finner ca 350 000 for en Fjord MS 33 (med plastpest iflg. selger). Uten direkte sammenligning av de to modellene altså, prisen er jo bare en av mange faktorer for å selge en gammel båt selvsagt.

 

For selgere tror jeg det blir viktigere enn noen gang, å legge arbeid i en tillitsvekkende annonse, med mange skarpe bilder uten for mye fruktfat i kabinen osv., slik at en mulig kjøper får tillit til selger og at akkurat den båten er noe å vurdere. Særlig hvis kjøper må reise langt for å se på båten.

 

Jeg for min del synes at de bildene som sier mest i en annonse, er hvordan det ser ut i motorrommet, elektrisk installasjon/sikringskap, styreposisjon/instrumenter og at man har ryddet og vasket før bildene ble tatt. Båtmodellen kan man lese mye om andre steder, mens akkurat den båten som tilbys, er det man sjekker på bildene i en annonse.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

 

For selgere tror jeg det blir viktigere enn noen gang, å legge arbeid i en tillitsvekkende annonse, med mange skarpe bilder uten for mye fruktfat i kabinen osv., slik at en mulig kjøper får tillit til selger og at akkurat den båten er noe å vurdere. Særlig hvis kjøper må reise langt for å se på båten.

 

Jeg for min del synes at de bildene som sier mest i en annonse, er hvordan det ser ut i motorrommet, elektrisk installasjon/sikringskap, styreposisjon/instrumenter og at man har ryddet og vasket før bildene ble tatt. Båtmodellen kan man lese mye om andre steder, mens akkurat den båten som tilbys, er det man sjekker på bildene i en annonse.

 

Akkurat dette forundrer meg at ikke flere selgere forstår, spesielt det som omhandler bilder. Som kjøper så legger jeg godt merke til følgende:

 

- En velstrukturert annonse er mer behagelig å lese. Hvis man skal ha en oppramsing av utstyr, ta den punktvis. Et åtte linjers avsnitt fullt av diverse mer og mindre ukurante ord, parenteser, årstall og navn på fabrikanter, kun separert med komma, er rett og slett slitsomt å lese

- Et bilde sier mer enn tusen ord. Overraskende mange unnlater å ta bilder som viser alle sider ved båten - svært mange har faktisk bare bilder fra utsiden av båten... Ser jeg et bilde av en båt hvor det mangler foto av en av kabinene (eller motorrom, eller flybridge, eller toalett, eller...) så er det lett for å tenke at "her prøver selger bevisst å utelate noe". Det gjør det straks mye mindre interessant å bruke tid på å ta båten i selvsyn - spesielt hvis man må reise langt

- Rydd og vask båten før bildene tas! Et bilde av en båt hvor det ligger dyner, leketøy, hårbørster, fat, bestikk, glass, bøtter etc. og slenger, får båten til å fremstå som uryddig. Og hvis selger ikke bryr seg om at båten får en bra presentasjon, hvorfor skal man da ha tillit til at selger i sin eie har brydd seg med å ta godt vare på båten?

- De fleste eiendomsmeglere sørger for at bildene som tas av eiendommen ikke inneholder flere "løse" gjenstander (brødristere, miksmastere, leketøy, overpyntede stuebord etc). Det samme vil jeg mene burde gjelde for gode båtbilder: For mange elementer i bildet er rett og slett forstyrrende. Hjemmekoselig for noen kan være lite koselig for andre.

 

Mine personlige meninger dette her, bare så det er sagt. Nesten litt synd at min første post skal høres så streng ut :)

 

Back on topic: Jeg tror absolutt ikke det er så vanskelig å få solgt båter nå - hvis prisen er riktig. Jeg solgte akkurat min båt på finn.no - den gikk i løpet av tre dager, og jeg kunne faktisk solgt den to ganger. Sier ikke at båter i alle prisklasser vil selge like raskt, men når båtene blir liggende ute for salg i måned etter måned, da har markedet talt og selger burde kanskje vurdere å lytte - hvis ikke har ikke båten noe på markedet å gjøre. Ser for eksempel at det er minst to båter jeg vurderte i fjor som fremdeles ligger ute for salg - og til lavere pris enn hva jeg bød dem den gang. Så det kan bli dyrt å gamble også...

Link to post
Share on other sites

Det fine med båt er at selv om det er svindyrt, kan opplevelsene deles med 2, 4, 6, 8 personer uten at prisbildet endrer seg. Er man en familie på 4, med barn i alderen 16+ og f.eks. drar 14 dager til Sør-Afrika eller en uke til New York.......da har faktisk også pengene en tendens til å fordufte i rekordfart :smiley:

 

Så sant, så sant. Trenger ikke reise så langt en gang, det finnes nok av steder i Europa som er klar til å rane en familiefar når det måtte være... :giggle: :giggle:

 

Forøvrig gikk jeg gjennom mine funn på finn.no i går kveld. I lagrede båter (norske, svenske og finske båter med bakvegg og aksling) for 2013 var 60% merket som solgt, resten en blanding av slettet, og utgått på dato/innaktiv. Vil tro mange av de som er slettet også er solgt. Nå vet jeg at flere av disse båtene gikk til langt under prisforlangende, men likevel, de er da solgt... :smiley:

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha prøvd siden Mai 2013 å få solgt min1983 mod Marex Friendship 32, med motor- gir-aksel- propell samt instrumenter fra 2003, (670 gangtimer) så var det både vemodig og en befrielse å se den forsvinne ut fjorden på vei til Bergen fra Kristiansandi dag !

Markedet har vært særs tregt føler jeg, men den flotte sommeren ser ut til å få båtlysten tent i folk igjen.

Det var en økning i henvendelser på både mail of telefon fra midten av fellesferien. Prisen måtte jo selvfølgelig ned noen hakk, men alt i alt er jeg fornøyd med å slippe å skulle ta meg av to båter ennå en vinter og vår :thumbsup:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Vil tro mange av de som er slettet også er solgt. Nå vet jeg at flere av disse båtene gikk til langt under prisforlangende, men likevel, de er da solgt... :smiley:

Spørsmålet jeg stiller meg er hvor mange som faktisk er solgt mot kontant betaling. Jeg har hatt min Sessa C35 2008 i markedet i sommer. Har fått ca. 10 seriøse tilbud. Dette fra folk med mindre og eldre båter som de ikke klarer å få solgt, og alle krever innbytte. Og det gidder jeg ikke å styre med. For jeg trenger ikke å selge, og jeg vil langt heller sitte med min båt enn innbytteobjektene.

 

Stusser over at Nøtterøy var så heldig å få solgt en 2006 Baltic for 850. Jeg fikk to tilbud om bytte til Baltic fra 2007. Den ene har ligget lenge på Finn, og er ikke solgt for 800. Det skal bare en kjøper til som det er skrevet over...

 

For øvrig fikk jeg et utall av det jeg kaller useriøse tilbud om kontant betaling. Det var stort sett tilbud fra rundt 2/3 av utropspris. Så er man virkelig interessert i å selge er det ikke noe problem å bli kvitt båten.

Link to post
Share on other sites

Solgte en 2006 Baltic, gikk veldig fort, fikk 850000. En skikkelig vask var det som skulle til.

Nå er det et par år siden vi var på seriøs båtjakt, men en ting vi stusset over da, var hvor lite innsats mange båtselgere la i å rydde å vaske båten. Flere tilfeller hvor det var helt pinlig å se hvor bedritent noen klarer å fremstille et salgsobjekt. Det var selvfølgelig mange rene og pene båter også, men overraskende mange la liten vekt på å ha gjort båten sin klar for salg.

 

Hvis man ikke orker å tømme og lufte dassen, tørke ut kondens og mugg under dørkplater, rydde bort inntørka badetøy osv. Så er det lett å tenke at selger også tar lett på øvrige og mer kritiske vedlikeholdsoppgaver.

Redigert av Sone II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

(...) var hvor lite innsats mange båtselgere la i å rydde å vaske båten. Flere tilfeller hvor det var helt pinlig å se hvor bedritent noen klarer å fremstille et salgsobjekt. Det var selvfølgelig mange rene og pene båter også, men overraskende mange la liten vekt på å ha gjort båten sin klar for salg. (...)

 

Må si meg enig her ja. Mye rart man skal se. Noe som også jeg ble utrolig lei av var alle disse "100% strøken" båtene som hadde skader og var langt fra 100%... Om halve badeplatformen er knust er vel ikke båten 100% strøken?

 

Jeg spurte dessuten meget detaljerte spørsmål på ett par båter, siden det var en del reise for å se. Isteden for å svare på spørsmålene, fikk jeg nesten alltd til svar at båten så bra ut den... Kom og så på en av de. Knust glassfiber på badeplatform (fenderlist manglet ca 60 cm) på ene siden, deffekt ankervinsj. flere store riper/ skader i gelcoat som var så dype at det hvite kom til synet... (blått skrog) :confused: :confused: :confused:

Link to post
Share on other sites

Enig med det siste du sier der VannTro.

Skal jeg regne sammen innkjøpspris, plusse på alt av utskiftinger og nytt utsyr, og dele på de åra jeg har hatt båten...vel, en kunne gjort mye artig for de pengene.

(ihvertfall jeg som er ivrig jeger i tillegg til båtfant :wink: )

Men med tanke på alle de flotte turene og opplevelsene jeg har hatt så angrer jeg ikke på ett eneste øre.

(har forresten kuttet prisen med 40.000, men fortsatt stille....)

 

 

Sett på båten din og sammenlignet med noen på jobben som solgte sin Maxi 108 tidligere i år, som jeg forøvrig må si var meget pen. De planla å legge den ut for 350.000, noe jeg mente var alt for mye.

 

Nå synes jeg de fleste eldre båter er alt for høyt priset, og er nok ikke villig til å gi like mye for slike båter som de fleste andre. Hadde heller ikke sett bilder av båten før jeg uttalte meg, og hadde ikke sett for meg at den vår så pen innvendig som den var.

 

De endte med å sette prisen til 250.000 da de la den ut etter at jeg hadde jekket ned forventningene kraftig... :smiley: Båten ble solgt to dager etter at annonsen ble lagt ut, og da til 275.000! Det viser at markedet bestemmer begge veier.

 

Tror nok du må ned under prisen maxi'en ble solgt for før folk kommer løpende. Men venter man lenge nok, så kan man jo være heldig.

Link to post
Share on other sites

Henter opp igjen denne tråden, da min alder og helsesituasjon gjør at min First 35 sannsynligvis må selges.

Dette er en eldre båt (1982), men betydelig oppgradert med ny motor, nye seil, alt byttet av stående rigg, wincher, avlastere, puter, madrasser osv. osv.

Båten er frisk og sunn uten mangler, registrert i Norsk Skipsregister, full dokumentasjon på historien til båten, men naturligvis er ikke finishen lenger det den var som ny...

 

Jeg har ikke fulgt med på markedet, men er det faktisk så "dødt" en kan få intrykk av når det gjelder denne type båter?

 

Jeg synes du har fått til en ordentlig, ryddig og grei annonse, det er ikke det det står på. Båten er jo som du sier både velutstyrt og oppgradert, etter min mening en flott båt - til riktig pris. Nå er du nede i 380.000, siden båten ikke er solgt er vel prisen ennå ikke riktig, nå i august.

Jeg solgte min -84 Contrast 36 rett før påsken i år. Hadde annonsert den høsten før for 350.000, liten eller ingen respons. Så, i februar fikk jeg telefoner fra noen som hadde lagret annonsen og ville høre om båten var solgt. Etterhvert reaktiverte jeg annonsen og jekket opp prisen til 420.000 om ikke jeg husker feil. Fikk flere telefoner og hadde flere visninger, som endte opp med salg til 385.000. Så også at andre tilsvarende båter ble solgt og flere av motorbåtene jeg vurderte ble også solgt unna.

Min påstand - du er på feil side av sommeren!

 

Jeg mener båtmarkedet i år har vært betraktelig bedre, med mer omsetning en de 2 siste år. Vel å merke gjelder dette de gode objektene, feks eldre båter med nyere maskin, seil og utstyr, velholdte og riktig priset. -80 talls båter med originalmaskin tror jeg er vil slite. Din oppgraderte seiler er et slikt godt objekt.

 

Men det du sliter med nå er at sesongen er bortimot over og kjøperne er i "høstpris-modus". Du er i enda større grad avhengig av å finne den ene som totalt faller for akkurat din båt og bare skal ha den.

 

Jeg synes det kan se ut som at våren, i større grad en tidligere, er tiden å selge på, nesten slik at "de båtene som ikke er solgt før St. Hans blir ofte liggende".

 

Om du har anledning til å vente tror jeg du kan oppnå en bedre pris til våren, annonser i mars, det er da flest kjøpere begynner å våkne av vinterdvalen.

Men man vet jo aldri.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Takker for trøstens ord Rolf :wink:

Ingen hast med å selge, så blir det ikke noe aktivitet i høst, prøves det på nytt til våren.
Men som jeg har sagt tidligere virker det som om mange kun ser på byggeår og pris, og ikke tar for seg det som er imellom, bla vedlikehold og utskifting / oppgradering.

Forøvrig statset jeg på å være ærlig med tanke på den gamle kjølskaden, med ser ikke bort ifra at det kan ha skremt enkelte fra å vurdere båten.
Sannheten er at den reparasjonen som ble foretatt gjør at båten i dag er sterkere i bunn og kjølinnfesting enn den var originalt, noe takstmannen bekreftet da jeg kjøpte båten.

 

I en annen tråd hevder flere at om en eldre glassfiberbåt stelles og ettersees, er de nesten evigvarende.
Som leser av Practical Boatowner og Yachting Monhtly, ser jeg stadig vekk at britene holder de gamle 70 og 80-tallsbåtene i hevd og dette er folk som er i åpnet hav så snart de stikker baugen utafor elvemunningen.
Med andre ord, mange av de "gode gamle" har bevist igjen og igjen at de er gode sjøbåter som står for en støyt og som kan gi seilglede ennå i mange år.

Redigert av Arild Iversen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, tenkte litt på den der kjølskaden.

Jeg hadde noe lignende på min, et felt på babord side som hadde delaminert, det var reparert av profesjonelle etter alle kunstens regler, med skadetakst, besiktigelsesrapport og dokumentasjon av rep. Med både bilder og rapport. Jeg valgte å ikke omtale skaden i annonsen men heller å informere de som etter en dialog ønsket å komme på visning. Da fikk de alle fakta og tilgang til dokumenter.

 

Min båt hadde byttet motor i 2001, hadde nyere storseil og genua samt grei Raymarine C80 plotter og instrumentpakke på pidestall og ved nedgang. Sprayhood, bomtelt, seiltrekk, wincher, hele stående rigg, putetrekk, wc, stekeovn etc. var fra båten var ny.

Din fremstår som mer oppgradert og et bedre kjøp for 380.000.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...