Jump to content

Er bruktbåtmarkedet treigt nå?


jonsverre

Recommended Posts

Grunnen til at båter blir liggende er at det er for få som må eller velger å selge ved å sette rett pris på båten. De fleste kjøperne er kun ute etter "kupp" til 20-30% under det de andre båtene ligger ute for. Derfor priser selgerne tilsvarende høyere fordi de regner inn at noen skal prutte. Da blir det liggende.

.

Hei

er helt enig med Lingefan her. Jeg solgte en eldre båt for min far og denne båten skulle bort.

La båten til salgs 30% under der snittet på tilsvarende båter med lik motor etc. lå. Da gikk det ett døgn og 1000 klikk på annonsen før båten var solgt.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Jeg kostet på rundt 700.000 på noen år i service/rep på forrige båten, fikk igjen.. tja 0 av det ved salg. Kjøpern fikk iaf en veldig velholdt båt! :)

 

Generelt får du ikke igjen pengene når du skifter til noe som man ikke nødvendigvis "ser" så lett f.eks. nye drev, det skulle vært drev der uansett, så ikke sikkert at kjøper ser fordelen med helt nye XR, når andre har vanlige X f.eks.

 

Overhale motor er samme, det skal jo være motor der.

 

Skifte f.eks. fra kad til D6 eller nyere maskiner der man ser noe er endret vil jeg si har en økt effekt for prisen, så skiftet du til 2014 mod motor i seilbåten drar det opp.

tilsvarende for outboards, kan kjøper se at "oi her er det noe nytt ja" så drar det opp prisen.

 

Ref EU/EC direktivet for motorer, de regner at en inboard er utslitt på 10 år og 600 timer, og outboard på 5 år og 350 timer. så når motoren er fra 2005 og har 720 timer, er den per def ulovlig å importere til EU/EØS fra andre land og regnes som utslitt :o

 

ting som er 10 år, og har gått i saltvann vil av de færreste regnes som noe nytt, her kommer 10 års regelen, transom, knuter, gir, koner osv...

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aktuell annonse på First 35 har jeg noen tips til:

 

- Bilde nr. 1 bør være under seil. Helst tatt av annen båt, eventuelt det som er tatt fra baugen?

- Ny isolasjon i motorrom + male fundament hvitt. Resten her er jo strøkent!

- Rydde litt på navigasjonsplassen, skjul synlige kabler om mulig. Legge gjerne frem et kart :)

- Få litt stil i byssa

- Legg mørkt laken/teppe over den blå køya som er i salong

- Laken på køya i baugen

- Fjern de grønne putene...

 

For 2-3 år siden hadde du nok fått opp mot prisantydningen... Tror prisen pr. dd. er for høy selv om båten er påkostet mye. Vil ikke anbefale pris, men om du ser på Finn ligger det veldig mange båter. For aktive seilere ligger det en x-99 til 340k og en Hanse 320 for de som er litt mer avslappet til 500k. Tror jeg hadde sett på flere båter før en First 35 fra 82 til 420k ble aktuelt. Er nok redd for at du må en del ned før telefonene begynner å komme.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel det triste faktum, som flere av oss nå bare må erkjenne. Kjøpte siste motorbåt i 2011 for 375 (Nidelv 28 1987-modell). Prutet den ned fra 420. Solgte i 2013 etter ca 100 timers bruk og kr 50 000 i investeringer i nytt utstyr, til kr 329. I tillegg kommer jo vedlikeholdskostnadene. Iflg kona, som har helt rett, kunne vi beholdt båten (!) eller evnt ikke kjøpt den og bevilget oss ferieturer for 100-120 000 kr. Vi er vel ikke helt rasjonelle vi båtfolk. :-) Nå sitter jeg nå her (i Sør Frankrike vel og merke) uten båt og funderer fortsatt på hva som er en "god" investering og som vi kan ha glede av i noen år, uten alt for store vedlikeholdsutgifter. Ja, ja. Tror jeg tar meg et bad. :-)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Tenk litt langsiktig er mitt råd når det kommer til dere som skal kjøpe ny/brukt båt. Båter med lave vedlikeholds- og driftskostnader vil nok være det klokeste i fremtiden.

Jeg tenker spesifikt på seilbåter og saktegående båter, samt ikke alt for store båter med 1 motor(gjerne utenbords) som også i dag selges i store volum.

Jo større båt, jo større utgifter, men ikke nødvendigvis. En seilbåt vil med godt vedlikehold ikke kreve så grådige inngrep i lommeboka, det samme med en saktegående snekke eller Trawler for den saks skyld. Dieselen vil med all sannsynlighet ikke bli rimeligere med årene og man kan risikere å oppleve det samme som skjedde med innenbords bensinmotorer da de store dieslene gjorde sitt inntog med tilhørende avgiftsfri diesel.

Jeg gikk i sommer sammen med en Princess 46 Riviera med 2 x D12-650. Denne båten brukte uten problemer 320 liter diesel ved ca. 40 knop. Den ble aldri kjørt slik da vi slett ikke kunne gått sammen i den farten :giggle: , men han gikk på tomgang og jeg ga gass. Vin-budsjettet ble langt høyere en drivstoff-budsjettet og vedkommende eier av Princessen snakket hele turen om at han i løpet av litt tid vil konvertere til Trawler/deplasementsbåt rundt 50 fot. Jeg tror dette er en trend som vil gjøre seg mer og mer gjeldende i fremtiden, men om den kan man bare spå og ikke vite. Dette er dog min spådom.

 

At prisene på brukt har stupt er det ingen tvil om, men noen har "stupt" mere enn andre......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jepp, tror det var 2 x 3208 i den hvor råden/stempelstanga kom ut gjennom blokka på den ene motoren for 2 år siden.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at markedet ikke er treigt hvis man setter realistisk pris. Min 88 modell Agder 840, riktignok betydelig oppgradert, men med original Yanmar 77 hk ble solgt med en gang for 250 000. Og jeg kunne solgt den flere ganger. Fasiten etter 4 sesonger: Kjøp kr. 330 000. Påkostet utstyr 70 000 kr. (Landstrøm med automatisk lader, D4 Eberspächer, Kartplotter/ekkolodd, Ny ankervinsj med fjernkontroll, bra lydanlegg , div. kosmetisk m.m.) Samlet tap på investering og påkost 150 000 kr., d.v.s. 37 500/sesong. OK, kunne kanskje fått noe mer for den, men la den ut til attraktiv pris fordi jeg allerede hadde kjøpt ny båt. Tapet er jo ikke ubetydelig, men så lenge man ikke går ut av markedet så jevner det seg ut. Båten jeg kjøpte hadde falt 280 000 på 4 sesonger, så selger hadde tapt nesten det dobbelte av hva jeg gjorde. Og den båten var strøken.

Jeg har lest haugevis med annonser, og sett på et titalls båter. Mitt svar til trådstarter er ganske enkelt: Ja, markedet er treigt hvis man opererer med fantasipriser.

Link to post
Share on other sites

Er det noen her på Baatplassen som mener de kjenner bruktmarkedet for flybridge båter 35-40 fot godt? Trenger litt input på noen båter jeg har av interesse, men synes det er vanskelig å prisvurdere dem i dagens marked. Send en IM så kan jeg invitere til en delt liste på Finn.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har lest haugevis med annonser, og sett på et titalls båter. Mitt svar til trådstarter er ganske enkelt: Ja, markedet er treigt hvis man opererer med fantasipriser.

Men hva min båt. Er dette fantasipris? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49809947 Hva bør evt prisen være?

 

Jeg har lyst på litt større båt og ønsker også å fornye meg, men samtidig så fungerer jo båten jeg har veldig godt. Har derfor ikke lyst til å "gi" den bort heller. Vet jo hva jeg har.

 

Kunne godt tenkt meg å bytte min Fjord 880 i f eks Scand Atlantic 3500 eller Skilsø 33 sport med AC, eller en annen båt med aksling i tilsvarende størrelse.

Link to post
Share on other sites

Joda, noen telefoner har det jo vært. Kan kanskje være tilbøyelig til å selge under 300`, men ikke 250`.

 

Når jeg sammenlikner med andre, som f eks Agder 840 som Møkkalasset nettopp solgte for 250`, så føler jeg kanskje ikke at jeg har priset så galt heller. Ser ikke så mange såpass store 80-talls båter med aksling med en toppfart på 25 knop.

 

Må nesten se det an. Kanskje kommer noen med et brukbart bytteforslag. Vi får se.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ikke si hva som er rett eller galt, men kan komme med en personlig mening. Jeg har tittet på slike typer båter i bruktmarkedet i ca 3-4 år nå, og byttet til meg tilsvarende type båt(Nimbus) sist høst.

 

Hele greia er at du må se hva tilsvarende man får for samme pengene av andre merker og årsmodeller, altså konkurransen i ditt marked. Hadde jeg vært kjøper nå og skulle brukt 300-350k på en slik type båt, tror jeg din hadde fallt av lasset fort pga prisen, særlig om motor, gir og alt det der er fra 1984. (Kan fint lite om akslingsbåter, har alltid hatt drev). Kunne kanskje forsvart prisen med nyere motor og om mesteparten av utstyret er av forholdsvis ny dato, men jeg personlig ville nok ikke en gang lest hele annonsen om ikke prisen hadde vært ned mot 250k.

 

Ikke meningen å være negativ, men forskjellen i bruksverdi, egenfølt markedsverdi og realistisk markedsverdi kan fort gi mange båteiere en i fleisen, meg selv inkludert.

Redigert av Madserazzi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst på litt større båt og ønsker også å fornye meg, men samtidig så fungerer jo båten jeg har veldig godt. Har derfor ikke lyst til å "gi" den bort heller. Vet jo hva jeg har.

 

 

 

Siden du skal bytte "opp" så er jo dette markedet nærmest perfekt siden det vel er beløpet du må legge mellom hva du får for din båt og hva du må ut med for en større/nyere båt som er det viktigste? I et dårlig marked, som nå, er kanskje mellomlegget 300' mens det i et stramt/sterkt marked kan være 600', eller?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...