Jump to content

Er bruktbåtmarkedet treigt nå?


jonsverre

Recommended Posts

synes sommern har vært grei jeg, skal sies at jeg har hatt fullt regn/seiltøy og gummistøvler i båten, men jeg har på båtene mine ca 140 timer på maskinene i år noe jeg synes er bra.

 

forøvrig synes jeg ikke vanntempen har vært så gærn, i juli var det jo 23 grader midtfjords i oslofjorden! og det er fortsatt mellom 16 og 17 grader, drev med vannleker sist på onsdag og skal nok ut i dag igjen.

 

markedet virker å ha løsnet opp litt? på de 2 båtene jeg selger var det brått flere epost/tlf respons i går, men klart kan jo tenkes folk tenker de får ting grisebillig fordi sesongen er på hell.

Link to post
Share on other sites

Har funnet ett par eksempler på Finn med prisantydning som jeg mener ikke bidrar til at det blir mere fart i markedet. Det er mulig at de som selger mener de har objekter som er helt spesielle, men personlig mener jeg det er skivebom.

 

1. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24062514 Denne er priset høyere enn en 4 år nyere NW 390........

 

2. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24347494 Riktignok gjort masse, men........

 

 

Vet det er fare for å fornærme noen her, men hvis folk legger seg i ett slikt prisleie så går det nok en stund før markedet tar av!!

Link to post
Share on other sites

Med fare for å fornærme Baltic-eiere, men kan denne selges for en sånn pris? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24120970

 

Disse båtene er fine, men altfor dyre. Særlig de med denne "kjipe" VP-motoren.

 

Denne må da også være altfor dyr? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24047537

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Skal ikke handle, men følger litt med på FINN (båt).

Ser at det er fremdeles en stor overvekt av båtselgere som priser båtene i samme prisleie som for 3-4 år siden. Det gjelder også noen båtforhandlere som sogar priser enda høyere.

Ikke rart markedet ligger mye i stampe, men noen untak som selger til riktig pris.

Er spent på se utviklingen videre... . Er nok mange som har vært positive og tenkt at dette "går over". Nå begynner nok snart de siste optimister og se at man må ned i pris for å få markedet ut av "tomgangsturtall" for å oppnå "marsjfart" i årene som kommer. Når det skjer vil nok pristviklingen igjen bli med positivt fortegn mht bruktbåter. Tør ikke spå, men tipper det tar noen år.

Link to post
Share on other sites

blir nok borte når våren kommer.

Trur jeg ikke noe på, men tror at mange tenker som deg. Når våren kommer legges det ut enda flere båter for salg, og det å tro på høyere priser da er å lure seg selv.

Innse at prisene har sunket betydelig de seneste årene. I enmillionsklassen har prisene sunket ihvertfall 300000,- I høyere prisklasser enda mer. Selv i segmentet under 0,5 mill har prisene sunket, om enn ikke så mye som i de dyrere klassene selvfølgelig.

Det er nok av kjøpere der ute, men prissett båten realistisk, og ikke tro du kan tjene i begge ender.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Markedet virker helt dødt.

Markedet er ikke dødt. Kjøperne er der. Sjøl solgte jeg båten på 5 uker, hadde 6000 som så annonsen på Finn, fikk uttalige forespørsler og bud, og hadde ialt 6 stk som så på og prøvekjørte båten.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Trur jeg ikke noe på, men tror at mange tenker som deg. Når våren kommer legges det ut enda flere båter for salg, og det å tro på høyere priser da er å lure seg selv.

Innse at prisene har sunket betydelig de seneste årene. I enmillionsklassen har prisene sunket ihvertfall 300000,- I høyere prisklasser enda mer. Selv i segmentet under 0,5 mill har prisene sunket, om enn ikke så mye som i de dyrere klassene selvfølgelig.

Det er nok av kjøpere der ute, men prissett båten realistisk, og ikke tro du kan tjene i begge ender.

 

med tanke på at jeg solgte den ene på 20 dager, er nok prisnivået mitt ganske realistisk, den som ligger ute, er uten tvil den billigste på finn også av sin type, med god margin, en venn kjøpte lik båt i sommer, da var dog ikke planen å selge, han betalte 20k mere, med 50hk, vs 70hk, uten henger. så er nok håp :)

 

i mill klassen har du forøvrig ganske rett angående prisnivå, den nye jeg kjøpte nå er rett over, og gikk ca tilsvarende ned.

Link to post
Share on other sites

For ca et år siden skulle også markedet være "helt dødt".

Jeg annonserte (en 85 mod fjordplog av en halvplaner som noen kaller det) og etter ca en uke var den solgt.

Hadde jeg solgt den før så kunne jeg nok fått 50 000,- mer for den.

Jeg spurte hvorfor kjøper valgte min båt og ikke noen av de andre som var annonsert. Han sa han at de så bra ut på bildene og annonsen, men når han så på dem så var de ikke i samme gode stand.

Det samme var det med en kamerat av meg som i samme tidsrommet solgte en lignede båt i god stand, den ble også solgt, men han brukte noe lengre tid.

 

Når jeg selv skulle kjøpe båt så var det ikke mye å velge i når man vet akkurat hva man skal ha, og det har ikke vært mange tilsvarende båter med den løsning og motor til salgs etter mitt kjøp.

 

 

Er markedet det samme som for ca et år siden eller har noen merket noe endring det siste året?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg annonserte (en 85 mod fjordplog av en halvplaner som noen kaller det) og etter ca en uke var den solgt.

Solgte også min fjordplog i slutten av august i fjor. Båten ble solgt på under en uke. Og årsak til at den gikk så fort var prisen. La meg betydelig under markedspris, kunne faktisk solgt båten flere ganger. Interessen var om ikke stor så absolutt til stede.

Link to post
Share on other sites

Ut fra finn.no virker bruktmarkedet for seilbåter helt dødt. Spesielt ille for -80 talls båtene kanskje. I prinsippet ingen som blir merket med solgt.

Jeg har selv min seilbåt liggende ute for salg og har hatt 1600 visninger på finn.no men ingen telefoner eller mail. Er klar over at jeg nok har lagt meg litt høyt i pris og får vel etterhvert ta det til etteretning, men også de båtene som tilsynelatende er gode kjøp (lav priser for fine båter) blir stående usolgte. Får satse på en "ny vår"... :cheers:

Link to post
Share on other sites

en venn kjøpte akkuratt en billig alo also? eller hva greia het. så må være litt bevegelse der og, han solgte også trebåten sin for ca 2 uker siden.

men som nevnt, man kjøper, og selger ofte samtidig. overaskende mye rare innbytteforslag også, f.eks. 35-40 fots cabincruisere, på ene store skjærgårdsjeepen jeg solgte

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...