Jump to content

Er bruktbåtmarkedet treigt nå?


jonsverre

Recommended Posts

Jeg har fulgt med på noen seilbåter på Finn i noen måneder, og det ser ut som om bruktbåtmarkedet er treigt nå. Har bl.a. sett flere Jeanneauer, både eldre og nyere i forskjellige størrelser som har ligget lenge. Kanskje har den dårlige sommeren bremset lysten på båt hos mange? Er det noen som nettop har kjøpt eller solgt båt som har en formening om dette?

Fantasia

Link to post
Share on other sites

Tror det er gunstig å handle nå, men vel 15000 båter tilsalgs på finn.no så må det da være mulig for en god handel.. Men det ser ut til å være "lite" seilbåter sammenlignet med motorbåtene... siden det vel kun er rundt 1200 seilbåter på markedet for tiden...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at "alle" har en båt de må bli kvitt selv først. 1 stk. ren handel, kan derved utløse små kjedereaksjoner på opptil 4 - 5 handler. Det er svært mye å spare på båter som er 2 - 3 år gamle, i forhold til ny. Jeg hadde trodd det måtte være vanskelig å selge nytt i dagens marked.

Link to post
Share on other sites

Følger spesielt med på segmentet seilbåter 31/35 fot til pris 500/800' og bygget på 2000-tallet og der er det en viss bevegelse, felre omsetninger og flere som ønsker å bytte oppover i størrelse. Seer ikke på Bavaria så de vet jeg lite om og de utgjør vel halvparten av dette segmentet nå vil jeg tro?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Veldig enig med Nonsense. Det er klart det går tregt når vi tror at prisene skal fortsette inn i himmelen.

 

I 1999 kjøpte jeg en 1980 mod. Tresfjord 28. Båten var meget fint holdt og i god stand. Jeg betalte da pris i overkant av det jeg tror var gjennomsnittsprisen. Jeg betalte kr 220 000,-

I 2004 solgte jeg denne båten for kr 245 000,- fortsatt pen og i god stand (prisant. var kr 255 000,-) Båten ble solgt ca 1 uke etter at jeg averterte.

 

I 2004 kjøpte jeg en 1984 mod Fjord 880. Båten var pent holdt og hadde akkurat fått overhalt motoren for over kr 90 000,- (200 HK Ford/Sabb). Normalt godt utstyrt. Prisant. var kr 475 000,-. Prisen ble kr 450 000,-

 

Så er spørsmålet: Hva kan jeg selge 1984 mod Fjord 880 for i dag? Den er litt finere i dag med ny dørk, nytt gir, ny kalesje og nytt trekk på setene ute. Hva gir dere meg i dag?

 

Forrige gang jeg solgte båt steg den med ca 10% på fem år. Tror ikke det var spesielt stor prisstigning på den tiden. Hvis prisstigningen skulle vært tilsvarende nå bør jeg altså lett få kr 500 000,- for min Fjord 880.

 

Mitt poeng er at mange følger logikken fra forrige avsnitt. Man må jo ha igjen minst det man ga for den. Har jo lagt ut mye penger og tid i oppgraderinger. Men er dette logisk?

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man må jo ha igjen minst det man ga for den. Har jo lagt ut mye penger og tid i oppgraderinger. Men er dette logisk?

Nei, den eneste som ser den logikken er nok selgeren. Det som derimot er logisk er at båter er et produkt som blir "brukt opp" og erstattet av nye produkter. De må derfor til syvende og sist falle i pris. At båter har steget i verdi er vel et tidsavgrenset unaturlig fenomen i motsetning til fast eiendom. Den nedgangen som har vært i bruktbåtpriser det siste året eller to er vel en naturlig korreksjon. Det blir tross alt bygget nye båter, hytter i pressområdene er derimot en begrenset ressurs.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er mange innen båtmarkedet som enda ikke har forstått at vi har en finanskrise. Jeg solgte båt rett før sommerferien (etter 6 mnd annonsering) og måtte ned 20% fra hva jeg ga for den for tre år siden. Da har jeg ikke tatt med de oppgraderinger etc. som jeg la i på disse tre åra.

Ingen ha båt og kjøper forventer en lavere pris/er mer forsiktig om dagen.

Link to post
Share on other sites

Mitt poeng er at mange følger logikken fra forrige avsnitt. Man må jo ha igjen minst det man ga for den. Har jo lagt ut mye penger og tid i oppgraderinger. Men er dette logisk?

 

 

Tror nok man får problemer med å følge nevnte logikk i dagens marked - i hvert fall i Oslofjordmarkedet som jeg kjenner. Og når det gjelder den konkrete båten du spør om, tror jeg mer enn 250 000 neppe er særlig realistisk å håpe på.

 

At båter holder seg godt i pris er en påstand som for øyeblikket har store modifikasjoner. Det er derimot hyggelig å være kjøper for tiden, men det er imidlertid først når man skal selge båten man erfarer hvor dyr den egentlig er.

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart kjøpers marked nå, og det er vanskelig å få solgt! Mange vet også å bemerke det når de legger inn bud.

 

Vi måtte ned 40000 for å få solgt vår båt. I utgangspunktet måtte vi ikke selge, men fikk et godt tilbud på en større båt som vi ikke klarte å si nei til, så alt i alt gikk vi 5000 i pluss på å kjøpe ny båt og selge den gammle.

 

Er det ikke slik, at i dårlige tider bør man invistere? Burde være rett tid for å gjøre et godt kjøp nå.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik, at i dårlige tider bør man invistere? Burde være rett tid for å gjøre et godt kjøp nå.

 

Jeg tror det vil være gode tider for kjøpere i lang tid fremover, så det er ikke grunn til hastverk. Markedet er vel mer mettet på båter også, i forhold til for noen år siden. Forhandlere har jo spydd ut båter i et enormt tempo, en dag må det jo stoppe opp litt og korrigeres litt.

 

Jeg merker at markedet er tregt. Har lagt ut begge mine båter for salg, for å sjekke interessen. Det er 2 vidt forskjellige båter. En skjærgårdsjeep i 70-80.000 kr klassen som jeg trodde var lett omsettelig og en weekendcruiser i 600.000 kr klassen. Her forventet jeg et tregere marked. Men bortimot null respons på begge to...!

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

I og med at jeg tapte mer enn nok på mitt båtsalg, forventer jeg å hente inn noe av tapet på ny bruktbåt. Derfor kjøper jeg intet før jeg føler at det blir en bra handel :discuss:. I 18-20 fots-klassen på typen motorbåter som jeg følger med står prisene stand by - og ingen blei solgt av ganske mange den siste måneden. Tror neppe at de får mer for båtene til våren.

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båt rundt påsketider etter å ha fulgt rimelig nøye med siden oktober 2009 i segmentet motorbåt 25-29 fot, 280' til 370' kroner. De fleste av de nokså mange båtene jeg så på ligger fortsatt til salgs på finn.....så en i dag som nå er satt ned 50-60000 siden i vår, men den er fortsatt tydeligvis ikke solgt.

 

Kjøpers marked, ja!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Følger spesielt med på segmentet seilbåter 31/35 fot til pris 500/800' og bygget på 2000-tallet og der er det en viss bevegelse, felre omsetninger og flere som ønsker å bytte oppover i størrelse. Seer ikke på Bavaria så de vet jeg lite om og de utgjør vel halvparten av dette segmentet nå vil jeg tro?

 

Solgte nettopp min Bavaria i denne prisklassen. Tror jeg hadde den ca 3 uker på finn. Ganske bra interesse og fire - fem visninger med stort sett seriøse interessenter. Har ikke intrykk at seilbåtmarkedet er spesiellt tregt - Men som overallt, de som har skyhøye forventninger får nok ikke solgt. Tror nok det er mange som legger ut en for høy prisantydning på finn.no som er så høy at folk ikke gidder å ta kontakt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Tror nok man får problemer med å følge nevnte logikk i dagens marked - i hvert fall i Oslofjordmarkedet som jeg kjenner. Og når det gjelder den konkrete båten du spør om, tror jeg mer enn 250 000 neppe er særlig realistisk å håpe på.

 

 

At båter holder seg godt i pris er en påstand som for øyeblikket har store modifikasjoner. Det er derimot hyggelig å være kjøper for tiden, men det er imidlertid først når man skal selge båten man erfarer hvor dyr den egentlig er.

 

 

Det vanskelig å vite hva en båt er verdt i dagens marked. Dersom du har rett i dette, så er det mye verre enn jeg har trodd. Jeg forstår at nevnte båt har sunket, men ikke kr. 200 000,- ned. Så galt kan det neppe være. Da er jo "alle" båtene på Finn priset helt vilt. Jeg tror nok de fleste er overpriset, men ikke mange har "dobbel" pris...

 

Jo, båtene har nok blitt vanvittig mye dyrere enn vi liker å tro. Jeg for min del orker ikke føre regnskap. Det blir bare trist....

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da er det jo bare å følge med på den.

Og se om den blir solgt :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er mange innen båtmarkedet som enda ikke har forstått at vi har en finanskrise. Jeg solgte båt rett før sommerferien (etter 6 mnd annonsering) og måtte ned 20% fra hva jeg ga for den for tre år siden. Da har jeg ikke tatt med de oppgraderinger etc. som jeg la i på disse tre åra.

Har samme erfaring. Måtte ikke selge, men ønsket det, og da må man ned i en pris som minst en er villig til å betale.

Link to post
Share on other sites

Litt komisk. En slik båt som jeg nevnte ovenfor og som Cruiseliner i innlegg 11 ikke kan selges for mer enn kr 250 000,- kom akkurat inn på Finn: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24237556 Her priset til kr 475 000,-

 

Nei, slett ikke lett å vite hva en båt er verdt :eek:

 

 

Når man ser hva man kan få for rundt 500 000 i dagens marked (les: Oslofjordmarkedet), er det vanskelig å se for seg at noen er villig til å betale 475 000 for en 29-foter fra 1984. Hvordan markedet er i Bremnes for denne båttypen vet jeg imidlertid ikke.

 

Realistisk pris for denne båten i osloområdet ligger nok godt under 300 000,- for tiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke å unngå å se at vedkommende oppererer med 25 knop også......DET er fantasiknop selv om han påstår at det er 225 og ikke 200hk i motoren(noe jeg også betviler).

Under 300.000 tror jeg ikke man må, men et sted mellom 330 og 350.000 vil jeg tro er realistisk. Prisen på 475.000 kunne han fått for 5 år siden da jeg kjøpte identisk båt/motor.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...