Jump to content

Er bruktbåtmarkedet treigt nå?


jonsverre

Recommended Posts

......................... særlig om motor, gir og alt det der er fra 1984.

 

 

Forstår det. Motor ble totaloverhalt for 10 år siden (ca 100`) og gir totaloverhalt for 4-5 år siden (ca 25`). Ja, jeg forstår at alt fremdeles er gammelt, men litt betyr det jo. Det er vel i alle fall bedre enn om ingenting er gjort på 30 år?

 

Ja Mouche, det er jo mellomlegget som betyr noe. I prisklassen jeg ser i er det nok endel å prute på også.

Link to post
Share on other sites

Realistisk sett, Finnmarken; tror du noen er villig til å betale så mye over 250' med en 30 år gammel motor? Jeg ville prøvd meg litt fram og startet med å sette prisen ned til like under 300'. For min del gir ikke en 10 år gml overhaling så mye merverdi......

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Skal man opp 2-3 ganger eller mer i pris kan man selge "billig" med god smak i munnen da man tar igjen "tapet" med renter når man kjøper neste båt. Prøver man og brenne lyset i begge ender blir man fort sittende uten mulighet til å handle.

Tror det er vanskelig å få stort mer en 250' for en slik båt nå. Onkel og tante hadde en 880 1986 mod med 240 hk Ford. Den solgte de 12 år gammel i '98 for under 300'.

 

Markedet nå er egentlig en drømmesituasjon så lenge man skal opp. De som virkelig lider er de som skal langt ned eller ut som har dyre båter.

Hva sies om en 3 år gammel båt til 2 mill som hadde nypris på over 4 og eier skulle ut? Da snakker man tap og man skjønner lett hvorfor nysalget har så godt som stoppet helt opp.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke at mange andre båter ligger til fantasipriser heller. De blir heller ikke solgt. Det er de som svelger en kamel og setter lav pris som får solgt.

 

Jeg solgte gammelbåten til prisantydning i mai i fjor. Kunne solgt den 25 ganger også! Hadde nok litt lav pris og stor motor. To ting som lokker på skjærgårdsjeeper. Måtte etter noen dager avvise folk som ringte. Kjøpte den første båten som ville selge til min pris. Flere ligger fortsatt usolgt.

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg vet ikke. Som sagt så kan det godt hende den er priset litt høyt, men da er jeg i godt selskap kan det se ut som. :wink::yesnod:

 

Hvis målet ditt egentlig er å selge (for å kjøpe noe annet større/nyere/bedre) så er du ikke i "godt selskap" kun i selskap med andre som heller ikke får solgt båten sin. Følger selv en litt spesiell seilbåt som er tre år gammel og som hadde en pris som ny på 800'. Båten ble lagt ut ifjor vår til 599' og jeg sa meg interessert til 350'. Båten er fortsatt til salgs og selger vil nå trolig akseptere 400' mens jeg fortsatt er på 350'. Med tanke på at høsten er på vei og med det "høstpriser" så tror jeg nesten at jeg står i fare for å ende opp med båten? Og jeg har ikke noe for salg (først)!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jepp, men det blir mye utstilling og lite salg. Lykke til med salget! Kjekt å høre fra deg hvordan det går og hva du evnt gjorde for å få solgt. Tror veldig mange 80-tallsbåter nå er veldig tungsolgte, hvis de ikke settes betydelig ned i pris. Har sett noen som har tatt konsekvensene. Ikke mange dager siden en Nidelv 28 fra 1987 ble lagt ut for 215'.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

 

Hvis målet ditt egentlig er å selge (for å kjøpe noe annet større/nyere/bedre) så er du ikke i "godt selskap" kun i selskap med andre som heller ikke får solgt båten sin.

Vel, jeg har jo lyst til å selge, men jeg kan godt beholde båten også. Motor og gir er i særdeles god forfatning og koster jo nesten ingen penger å vedlikeholde. Ja, gamle Forder er jo ganske umoderne, men de er enkle, solide og lite feil. Og nettopp feil og store kostnader er jeg mer bekymret for med 10 år gamle moderne motorer.

 

Så ja, jeg ønsker nok å selge/bytte i større og nyere, men jeg har "blandede" føleleser.

 

 

Tror veldig mange 80-tallsbåter nå er veldig tungsolgte, hvis de ikke settes betydelig ned i pris. Har sett noen som har tatt konsekvensene. Ikke mange dager siden en Nidelv 28 fra 1987 ble lagt ut for 215'.

Ja, 80-tallsbåtene er nok tungsolgte. Også vil nok de fleste mene at deres båt er spesiell osv. Det mener naturligvis jeg også om min. :wink: F eks er det ikke mange tilsvarende som kan marsje på 20 knop. En Baltic fra -84 med original motor VP 158 HK kan marsje på 14 dersom den ikke går varm da.

 

Jeg må nesten bare se det an. Kanskje jeg legger den ut til våren igjen til f eks 290`. Kanskje det kan være en idè?

Link to post
Share on other sites

Bruksverdi for eier er som regel langt høyere en for kjøper, som potensielt kjøper seg problemer.
Hvis man som selger ikke har et balansert syn på dette, og evner å se begge sidene av bordet så går det i sirup!
Kammeraten min og jeg solgte båtene våre på mindre en 24 timer fordi det var rom for noe uforutsette utgifter, men
som likevel gjorde at kjøper satt igjen med en fornuftig handel. For meg minner Finn i mange tilfeller om en fiskedam:
Se hva jeg har, er du så dum at du biter på?

Det at jeg var så dum å kjøpe båten i 2009 til en skyhøy pris, har liten relevans i dag!

Redigert av 2xDiesel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi har kommet lengre i prisjusteringene for eldre båter her i Norge, og det er vel flere som har råd til dyrere båter i Norge. Så eldre båter blir ikke så attraktive her og desto mer nedsatt i forhold til Sverige/Danmark. Men det jeg også har sett, er at så å si alle bruktbåter i våre naboland flagges "nedsatt" før de eventuelt en sjelden gang faktisk blir solgt. Her i Norge tror jeg selgere går mer rett på med en attraktiv pris nå enn før, kanskje fordi man har råd til det også. I praksis tror jeg ikke forskjellene er så store som utropsprisene i Sverige og Danmark kan indikere. -Hvem kjøper for eksempel en Finnsailer 35 fra 1973-tallet for 300 000 danske kroner? (http://www.yachtbasen.com/dk/sejlbaade-47/)

 

De to siste ekstraordinært fine somrene har nok bidratt til at de som ikke solgte sin gamle båt i fjor/året før, har beholdt den litt til for sitt eget bruk. Derfor tror jeg at en kjøper med litt god tid, bare kan vente til neste år nå. Da har vi hatt et lite mini-børskrakk i løpet av de neste 8-10 månedene også, hvis det går slik jeg tror i finansmarkedene.

 

Så til våren blir det mange som skal selge: De som har ventet på at prisene skal gå opp, pluss de som bestemmer seg for å selge i løpet av høsten/vinteren. Det blir trangt i døra! -Jeg er selv i ventemodus fremdeles når det gjelder båtkjøp, og tror heller ikke at jeg er alene om å være det. Men jeg tror fortsatt det blir for mange selgere i tidene som kommer, til at prisene går mye opp igjen.

 

I den tiden jeg har fulgt godt med, har jeg selv blitt mer kritisk til de billigste objektene. Det er som regel en grunn til at ting er billig også. Så nå tenker jeg mer at når jeg blir sikker på at "akkurat den båten vil jeg ha", og prisen er "litt" ok, så blir det ikke så viktig å få den til røverpris.

 

Og de annonsene som forteller kjøper at prisen er "langt under markedspris", de gidder jeg faktisk ikke lese lenger. De virkelig gode objektene, riktig priset, vil nok som alltid bli solgt uten å bruke for mye armer og bein. Så jeg tror ikke noe på at bunnen skal gå ut av båtmarkedet i Norge (mer enn det har gjort), men jeg tror at de mange som har utsatt båtsalget sitt litt for lenge nå, i håp om å få bedre betalt, vil bidra til å presse prisene ned i lang tid fremover. Nybåtprisene vil vel komme nedover også, og bidra i samme retning.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Sånn kort fortalt er min erfaring med kjøp og salg av båter/biler/annet på finn følgende: Har du ingen som kontakter deg første 1-2 dagene er prisen for høy. har du ikke vist objektet innen 1 uke er prisen for høy.

 

Du ser masse båter som ligger på finn <24 timer og blir solgt, det er de fornuftige. Solgte som sagt selv forrige båt (2013), i klassen 7 siffer, på <1 uke med flere interessenter, så kjøperne finnes, men de betaler ikke for mye. De som kontakter deg på telefon, er stortsett alltid de som kjøper, kontra litt diffuses tja tjo epost. Blir også stadig fasinert av innbytteforslagene til folk, men det er mest humor for min del ;)

 

Kjøpte nylig ny båt selv, selv om jeg hadde sverget å være båtfri lenge, ringte selger ca 45min etter annonsen var ute, og hadde kjøpt/betalt noen timer senere etter besiktigelse, fikk prutet voldsomme 5000 kroner ;)

 

Jeg la inn bud høsten 2013 på en båt, ca 300.000 under prisforlangende, selger(firma) og eier bare lo av meg og mente jeg var useriøs, denne gikk nå i våres for 400.000 under det han egentlig forlangte i høst, og da 100 under det jeg bøy! selger har i da tillegg måttet betale for opplag og ymse.

 

Uansett er bil & båt enorme pengesluk, og taper jeg bare noen hundre k er jeg fornøyd.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror folk har litt lite is i magen til tider, om båten har ligget ute i en eller tre uker så er det nada. Det trenges bare en kjøper og hun kan dukke opp om tre måneder så slapp av.

Visninger av annonse på finn.No er bare tull å bry seg med.

Spør en tilfeldig båtinteressert om denne har vært inne og sjekket finn.No sist uke og sjansen for å få et ja er veldig stor selv om det ikke er planlagt kjøp.

 

Slapp i ro, kjøperen kommer.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror folk har litt lite is i magen til tider, om båten har ligget ute i en eller tre uker så er det nada. Det trenges bare en kjøper og hun kan dukke opp om tre måneder så slapp av.

 

Sånn tenker jeg også. Ja, jeg vet at jeg har priset båten endel for høyt, men jeg har jo hatt båten i 10 år og det har ikke plutselig skjedd noe som gjør at jeg må kvitte meg med den. Som nevnt overfor vil jeg selvsagt vurdere bud. Du kaller de lave budene useriøse. Jeg kaller dem uaktuelle, og uaktuelle budene, som jeg forøvrig har mottatt to av, var det ikke vanskelig å avvise.

Link to post
Share on other sites

Min oppfatning er at det billigste tapet er det du tar med en gang. Alltid!

Useriøse bud?...tja...er der noe som heter useriøs prising kanskje?

 

Ja - useriøs prising vil jeg si det er noe som heter..

 

Det jeg undres over er de mange annonsene med fantasipriser - annonser som naturlig nok står helt til annonsen går ut på dato. Selger prøver seg da ved å legge ut ny identisk annonse, men med teksten "ny pris - kupp" osv, for så å sette samme prisen, eventuelt justere opp prisen. :confused:

Redigert av Byomsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg solgte som SAP nevnte min Fjord 880 for 250.000,- i fjor. Om jeg hadde "låst" meg på en høyere pris tror jeg ikke den hadde blitt solgt.

Når det er sagt kjøpte jeg en 2011 modell hvor jeg faktisk endte opp med en påkost på 200.000,- for å få båten slik vi ville ha den. Båten hadde da falt over 2 mill i pris siden den var ny i 2011 så om jeg hadde fått 300.000,- for Fjorden vill det vel blitt det man kaller å "pisse i havet". Båt er dyrt og man må bare bestemme seg for om man aksepterer å tape masse penger eller ikke. Gjør man ikke det så bør man ikke kjøpe båt. Gruer meg til den dagen jeg skal ut av markedet for da har nok masse penger gått tapt. På den andre siden har man vel fått igjen noen gode opplevelser og man lever jo bare en gang(tror jeg).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

....... jeg skal ut av markedet for da har nok masse penger gått tapt. På den andre siden har man vel fått igjen noen gode opplevelser og man lever jo bare en gang(tror jeg).

Jepp. I dagens marked, og morgendagens vil ikke fritidsbåt være noe for folk som synes det er dumt å bruke penger. Jeg gleder meg over de lykkelige stundene jeg får, og hva det betyr for sjelen. Båtregnskap er tottalt uaktuelt.

 

Når båten en gang skal selges, av boet :-) så er ikke det mitt problem.

 

Det virker forøvrig som om det er småbåtmarkedet som går bra for forhandleren om dagen. Hvor mange av disse som får 3-fotsyken skal bli spennende å se.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...