Jump to content

Er bruktbåtmarkedet treigt nå?


jonsverre

Recommended Posts

Jeg kjøpte båt høsten 2006, betalte da 600 båtpenger og solgte før sommeren i år for 480 båtpenger. NorDan 780.

Jeg hadde allerede kjøpt ny båt og vet jeg gjorde et tilsvarende bra kjøp på den.

Jeg mener at skal man ha større båt så er det ikke noe vits i å vente på bedre tider, da stiger også den nye båten i pris. En annen fordel er at renta er lav pt. slik at det lønner seg å ha større lån nå enn når tidene blir bedre og renta stiger.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ute etter hyttebåt og Bella kjører nå en kampanje hvor de selger 560 HT med 80 HK til 232.000 mot veiledende ca. 280.000 (noe jeg aldri ville ha betalt for en så liten og enkel båt). Dersom jeg slår til på denne håper jeg å få med plotter eller stereo i tillegg til kampanjeprisen. Da er det klart det også går utover bruktmarkedet.

Link to post
Share on other sites

Følger litt ekstra med på nyere seilbåter i prisklassen 500/800' (pluss noen til) og siste ukene har jeg sett solgt; Dehler 29, GibSea 33 x 2, Oceanis 323, Ridas 31 og Elan 31 samt en Comfortina 35 så at markedet er helt dødt er direkte feil!

 

Følger ikke med på Bavariaer bortsett fra at jeg har sett at også en del av disse har blitt solgt, kanskje sågar asmme antall som nevnt ovenfor. I tillegg har noen annonser blitt inaktive, kanskje solgt, for ikke uvanlig at annonser ikke blir slettet selv når en båt er solgt.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Følger litt ekstra med på nyere seilbåter i prisklassen 500/800' (pluss noen til) og siste ukene har jeg sett solgt; Dehler 29, GibSea 33 x 2, Oceanis 323, Ridas 31 og Elan 31 samt en Comfortina 35 så at markedet er helt dødt er direkte feil!

 

Følger ikke med på Bavariaer bortsett fra at jeg har sett at også en del av disse har blitt solgt, kanskje sågar asmme antall som nevnt ovenfor. I tillegg har noen annonser blitt inaktive, kanskje solgt, for ikke uvanlig at annonser ikke blir slettet selv når en båt er solgt.

 

Hmm..... :wflag:

Jeg har bladd gjennom og har ikke hatt inntrykk av at det er så mange, men jeg har ikke talt... og tror på det du sier.

Jeg skal selge en båt fra 80 tallet og følger mest med på disse.

Redigert av John N (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tillegg har noen annonser blitt inaktive, kanskje solgt, for ikke uvanlig at annonser ikke blir slettet selv når en båt er solgt.

 

 

Har inntrykk av at annonser stort sett blir merket solgt når båten er solgt. Inaktiv er vel mer vanlig hvis annonsen har gått ut på dato og ikke fornyet, eller at man heller velger å vente til våren, for deretter å aktivere annonsen igjen.

Link to post
Share on other sites

Hmm..... :wflag:

Jeg har bladd gjennom og har ikke hatt inntrykk av at det er så mange, men jeg har ikke talt... og tror på det du sier.

 

Du kan gjerne få finn-kodene og sjekke selv, men la meg poengtere at dette er alle sammen båter fra slutten av 90-tallet og nyere.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har lyst å komme med noen tanker rundt dette.. Har hatt en gammel Maxi 95 i noen år. Forsøkte å selge den i fjor og i forfjor. Ingen seriøs respons, selv om jeg la meg lavt i pris. Båten er/var svært velutstyrt, men ikke blant de peneste å se på rent visuelt. I år brukte jeg noen kroner og noen timer på å jåle den opp. Da ble den solgt til førstemann som kikket på den, og jeg har hatt svært mange henvendelser på båten. Jeg brukte rundt 5 tusen kroner og 20-30 timer på å jåle den opp. Båten ble solgt 40tusen dyrere enn det rimeligste jeg annonserte den for i fjor. I ettertid ser jeg at jeg antagelig kunne fått enda noen kroner mer for den, men jeg er i en privatsituasjon der det var viktig for meg å få solgt den, så jeg lot den gå til førstemann. Kunnskapen jeg sitter igjen med er at folk kjøper båt med øynene, ikke med fornuften. Nå skal jeg prøve et år eller to uten båt og se hvordan det blir..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Kunnskapen jeg sitter igjen med er at folk kjøper båt med øynene, ikke med fornuften. Nå skal jeg prøve et år eller to uten båt og se hvordan det blir..

 

Er ikke det helt analogt med boligkjøpere? Forbausende mange ser på finishen på stueveggene når det er strukturelle elementer ved eksempelvis kjøkken og bad som bør veie.

 

Kjøpe selv 80-talls seilbåt i sommer og synes markedet var fantastisk! Var på visning i 8 ulike båter høyt og lavt - svært grundig. Flere av dem kunne vært solgt for hundre tusen mer for et par år siden eller tidligere. Så også at de lå på fallende utropspriser gjennom sommeren og er enten tatt av eller solgt sikkert til ytterligere prutet pris.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Markedet er dødt. Jeg er på jakt etter ny båt, men trenger å selge den gamle. Nå vurderer jeg å slakte den for nyinstallert utstyr, og "gi den bort" for å gjøre plass for båten jeg vil ha. Hvis alle som vil kjøpe først må selge, blir nok markedet tregt ja. Men ett eventyrlig marked å kjøpe i.

Link to post
Share on other sites

Der traff du spikeren på hodet. Føles alikevel litt ugreit når man føler man har tapt to kroner for hver krone investert de siste tre åra. Men hva føler en som for tre år siden hadde en båt til en million, og nå får 500 for den? Var jo sykt at man kunne selge en svensk orustbåt for flere kroner enn den kostet ny 30 år tidligere. Dette er det definitivt slutt på. Nå likner jo båtprisene på bilprisene iforhold til verditap.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Henter opp igjen denne tråden, da min alder og helsesituasjon gjør at min First 35 sannsynligvis må selges.
Dette er en eldre båt (1982), men betydelig oppgradert med ny motor, nye seil, alt byttet av stående rigg, wincher, avlastere, puter, madrasser osv. osv.
Båten er frisk og sunn uten mangler, registrert i Norsk Skipsregister, full dokumentasjon på historien til båten, men naturligvis er ikke finishen lenger det den var som ny...

Jeg har ikke fulgt med på markedet, men er det faktisk så "dødt" en kan få intrykk av når det gjelder denne type båter?

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at båter blir liggende er at det er for få som må eller velger å selge ved å sette rett pris på båten. De fleste kjøperne er kun ute etter "kupp" til 20-30% under det de andre båtene ligger ute for. Derfor priser selgerne tilsvarende høyere fordi de regner inn at noen skal prutte. Da blir det liggende.

 

Har fulgt med på Windy Ghibli siden 2009 til i dag, der har de vært priset til 6-700 og oppover, mens nå er de ute for 900+. Selv en Windy stiger ikke i pris :)

 

Det er mange som legger ut båten til altfor høy pris og kun selger hvis det kommer en "idiot" som slår til. Slike idioter er det svært få av...

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Nturligvis er pris en viktig faktor for salg.
Jeg har oppgradert skuta mi for 330.000 siden 2002 (har notert alt med pris og dato, men ikke tort å legge sammen før nå .... )

Det er klart at man ikke skal regne med å få igjen dette, men med tanke på at alt var viktig utstyr for sikkerhet og et problemfritt båtliv, var det en dyd av nødvendighet.

Uansett bør en båt som er teknisk i meget god stand og godt utstyrt, være mere attraktiv enn der hvor lite eller ingen ting er gjort selv om den har noen år på vannet?

Og om en bommer på pris i forhold til det en forventer/ønsker å få igjen, kontra det en kjøper vil gi, så er vel bud og litt gammeldags pruting fortsatt gangbart :wink:

Link to post
Share on other sites

Mange føler det nok litt vanskelig å by 650.000 på en båt som ligger ute for 950 selv om båten egentlig burde ligget ute for 700. Da tror selgeren at budet ville blitt på kr 550 i stedet, hvilket er mye mulig. Men om man vil selge får man ikke bud ved for høy pris. Kjøperne tror ikke selgeren vil vurdere det i det hele tatt.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har skuta ligget på Finn.no godt og vel en uke, og 850 stykker har vært inne og kikket.
Så langt en forespørsel om utstyr, ellers helt dødt.

Har jeg bommet totalt på pris, eller er såpass gamle seilbåter vanskelig å selge (selv om utstyr og båt er i topp stand) ?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror antall treff på annonser sier veldig lite om interessen for båten. De aller fleste bruker Finn.no som "båtblad" der de studerer ulike båter og løsninger, uavhengig av om en er på reell båtjakt eller ikke.

Slik er det i alle fall for min del :smiley:

 

Men lykke til med salget!

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Da har skuta ligget på Finn.no godt og vel en uke, og 850 stykker har vært inne og kikket.

Så langt en forespørsel om utstyr, ellers helt dødt.

Har jeg bommet totalt på pris, eller er såpass gamle seilbåter vanskelig å selge (selv om utstyr og båt er i topp stand) ?

Er det denne?: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50121555

 

I tilfelle er du litt i skvis. For nesten 200´ mindre får mann nesten det samme. For bare 100´ mer, for man mye mer.

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...