Jump to content

Hvor er dette?


bliss X

Recommended Posts

Prøver meg med en til fra disse kanter.

noen som kjenner til hvor dette er tatt, samt evnt. også den spes. historien knyttet til gavl-veggen på dette huset?

Det er fra Ny Hellesund. *Vinduene* på gavlen er malt på! Jeg har hørt historien bak dette, men må med skam bekjenne: - jeg husker den ikke!
Link to post
Share on other sites

    Kan det være dette huset som Kristiansandsmaleren Per Fronth malte utfra denne nettsiden:http://www.sgsparebank.no/index.pl?grID=27  ???  

Han malte dette fra nettsiden under heller depresive tilstander i New York etter flyene hadde styrtet inn i Twin Towers. På denne tiden bodde han  noen steinkasts avstand fra hendelsene i NY.

Jeg fant desverre ikke maleriet på nettet, kun webkameraet...

Her er litt av "CVen" til Per Fronth:

http://www.home.no/kunstutstilling/fronth.htm

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

PanPan og Arne:

Jo, dere er begge på riktig sted.

Men det er nok PanPan som har rett. Han viste også om de vinduene.

Ett i hver etasje er altså "fake". Slik jeg har blitt fortalt er det fordi det var status med vinduer før i tiden, og at man måtte betale skatt for hvert vindu.

Noe som altså førte til at folk lagde jukse-vinduer på husene.

 

Det huset du viser Arne ligger bare et steinkast unna, og har også en spes. gavlvegg som sikkert mange har lagt merke til på vei inn i Olavssundet.

Den heller kraftig innover, og historien forteller at årsaken er at det ble slått skjevt i et kraftig uvær under byggeperioden. Og at man like godt bare gjorde det ferdig uten å rette det opp.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Krabber er godt, men hvor er dette bildet tatt, det er 10 år gammelt.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nej Panpan, du skall längre söderut !

 

Den är svår, men det finns en liten chans att du varit der!

....hm....det dreier seg om yttre skjærgård tror jeg. Evert Taube ble født i 1890, da var faren som var sjökapten fyrvokter på Vinga. På den tiden var det nærmest et lite samfunn der ute i følge beretninger om Evert Taube.

 

Kan det være fra Vinga?

Link to post
Share on other sites

....hm....det dreier seg om yttre skjærgård tror jeg. Evert Taube ble født i 1890, da var faren som var sjökapten fyrvokter på Vinga. På den tiden var det nærmest et lite samfunn der ute i følge beretninger om Evert Taube.

 

Kan det være fra Vinga?

Nej Panpan, nu har du kommit för långt söderut,

 

En liten anknytning till Evert Taube er, att Everts lärare fra skoltiden på Vinga även var

lärare på denna ön!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ytterligare en ledtråd;  husen står ikke kvar på ön, dessa flyttades til Tistlarna.

Ah, ha, da må det være Grönskären, nord for Marstrand. Kunne egentlig tenkt meg det tidligere, det er jo ditt nærområde.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bildet viser fiskeutsalget ved Jorenholmen i Stavanger. Kan forøvrig nevne at plattgatteren i bakgrunnen senere ble kjøpt (og solgt igjen) av min bror.......

Artig det med plattgatteren. Bildet er forresten et gammelt kalenderbilde fra -83,

og da er det er ikke 10 år som jeg skrev, men 20 år! Har det hengende på veggen

her på jobben og tar en titt på det når jeg får hjemlengsel. Og når snøen laver ned

her på Østlandet, tar jeg en titt på bildet fra Klubbgaten (fra samme kalender) og

drømmer meg hjem!

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ah, ha, da må det være Grönskären, nord for Marstrand. Kunne egentlig tenkt meg det tidligere, det er jo ditt nærområde.

 

Lars H.

 

Bingo Lars H!       ALTARHOLMEN, som er en del av GRÖNSKÄREN!

 

 

En gammel nedlagd Lotsplats, med en tragisk historia !

4 lotsar som omkommer samtidigt under en räddningsaktion!

 

Läs mer på    http://www.ovardar.nu/haron/HIFhemsida/omharolots.html

 

Idag finns bare husgrunder o en brunn kvar samt Kummlet (/ Varden!)

Husen flyttades som sagt til Tistlarna o Lotsutkiken till Kärringön!

 

+ en veldigt fin Naturhamn, som Kryssarklubben försett med dubbar o

  enslinjer för inseglingen (Använd skiss, flere böer i inseglingen)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Til KOB

 

Jeg har ikke vært der, men er ikke varden den samme som jeg ser på et av bildene på hjemmesiden din fra Portør?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til KOB

 

Jeg har ikke vært der, men er ikke varden den samme som jeg ser på et av bildene på hjemmesiden din fra Portør?

 

Lars H.

Tampen brenner, Lars. Det er også et sjømerke langt i bakgrunnen (litt utydelig dessverre, fokusering ble litt feil) som burde hjelpe dere.  :lol:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Tampen brenner, Lars.

Brenner den mye? Har studert kartet, og for meg ser det ut som bildet er tatt østover, og at det er varden på Styrmansholmen ved Portør vi ser?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Brenner den mye? Har studert kartet, og for meg ser det ut som bildet er tatt østover, og at det er varden på Styrmansholmen ved Portør vi ser?

 

Lars H.

Helt riktig, Lars, både mht. retning og varden. Jeg trodde egentlig dette var enklere enn det viste seg å være. Varden er i og for seg karakteristisk og kjent. Og i kombinasjon med den store røde/hvite lykta i bakgrunnen (innseilingen til Kragerø) trodde jeg det var rimelig greit. Og særlig når mange av dere vet at jeg tilbringer mye av båtlivet i Kragerøområdet.  :lol:

 

I forgrunnen av bildet er det en liten gjestehavn - den eneste i Portørområdet (selv om noen også legger seg ved brygga i Portør). De fleste foretrekker vel et av de mange fine svabergene i området. Men blåser det eller man er litt utenfor sesongen er dette en veldig lun havn. Den tilhører såvidt jeg vet "Portør Panorama" en stor kafe m/overnattingsmuligheter og nødvendige fasiliteter for båtfolket. Ligger oppe på høyden, til venstre for meg der jeg tar bildet.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Artig det med plattgatteren. Bildet er forresten et gammelt kalenderbilde fra -83,

og da er det er ikke 10 år som jeg skrev, men 20 år! Har det hengende på veggen

her på jobben og tar en titt på det når jeg får hjemlengsel. Og når snøen laver ned

her på Østlandet, tar jeg en titt på bildet fra Klubbgaten (fra samme kalender) og

drømmer meg hjem!

 

Bilde

 

Lars H.

Det var jammen lenge siden jeg har sett Shell'en i klubbgata.

Vi øyboere gikk alltid dit for å handle bensin til båtene/gressklippere m.m husker jeg..

Min far pleide å fylle besnin på slike 20 liters oljefat, men ble plutselig en dag nektet  :nono: :nono:, ikke så rart det i grunn....

Morro å se ihvertfal, om det er off topic.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...