Jump to content

Oppussing av Hebbe`s Saga 27


Hebbe

Recommended Posts

Oljeskift...

Kjørte motoren varm med vann fra en hageslange til kjøling, akkurat det går helt fint. Lånte ei elektrisk pumpe av en kammerat for å få pumpet olja ut av Ford`n som sitter i båten. Akkurat det var en jobb for tolmodige skjeler, tror pumpa gikk i 20 min jeg før 5,5 liter var pumpet opp. Dette enda jeg fyllte "sugeslangen" med olje slik at det var trykk på sugesia før jeg begynnte. Angret at jeg ikke hadde tatt med meg min manuelle pumpe i stedet. Fikk opp olja, byttet filter og fyllte opp med ny olje slik at det er klart for vinteren. Kjørte i gjennom skjøvannsdelen med frostveske som holder -32 grader celsius. Med andre ord så er dette klart for vinteren.

Ellers så er det fjærning av "lakksøl" innvendig som pågår for tiden, en jobb som krever mye tid, men akkurat det betyr ikke så mye. Redskaper til fjærning av lakksøk er skrubb, stålull, kniv og en masse tolmod...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har noen bilder før og etter allerede...

Hele skroget så slik ut før jeg startet:

Bilde

Hardtoppen var det værste, en masse lim (kontaktlimlignende) var klint med i renna der vannet skal renne, brukte over 8 timer bare på å få denne rein, har desverre ikke tatt bilder etter at jeg ble ferdig med denne. Men slik så det ut før:

Bilde

 

Har tatt et bilde etter at jeg ble ferdig med å polere og resultatet er nå dette :

Bilde

Hadde egentlig tengt å vente med å sette inn bilde, planen var å sette på den nye kalesjen for å ta bilde med den på. Regnvær gjør at den blir liggende på toppen av et skap her hjemme, vil ikke at den skal bli våt... (Ja da den tåler vann...) Men det hadde vært morro å se båten med den på i stede for "vinter kalesjen" som egentlig er et vrak...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hadde egentlig tengt å vente med å sette inn bilde, planen var å sette på den nye kalesjen for å ta bilde med den på. Regnvær gjør at den blir liggende på toppen av et skap her hjemme, vil ikke at den skal bli våt... (Ja da den tåler vann...) Men det hadde vært morro å se båten med den på i stede for "vinter kalesjen" som egentlig er et vrak...

Flott å se framdriften.

Når det gjelder kalesjen så synes jeg at du skal spare den til våren og ha den gamle som vinterkalesje. Er den nogenlunde tett så er det ikke noe problem.

Skal båten stå i vinter med kalesje eller skal du dekke den til med pressening???

Link to post
Share on other sites

Skal båten stå i vinter med kalesje eller skal du dekke den til med pressening???

Den gammle kalesjen et tett og skal stå på i vinter, men i tilegg så må det til stativ og pressening. Åpner "inngangsdørene" på siden i kalesjen slik at det kommer bra med luft til. I tilegg til det knapper jeg opp noe av kalesjen i hardtoppen. Snømengden her tvinger fram at stativ som får snøen til å rase ned er nødvendig, uten det vil kaleskebøylene knekke sammen. Regner med at burken kommer på om ca 14 dager.

 

Har også fått skaiputene ute i presentabel stand, Lars H`s vidunderkur gjorde nytta til meg også. Ser ikke bort fra at nye puter ute kommer på plass kanske i løpe av neste vinter. Men i år får de duge. Hadde på "vinyl fornyer" på de nå i kveld og de fikk tilbake sin glans.

 

Putene inne i cabinene er forholdsvis nytrukket, har bare sydd om noe småting som ikke var bra. Rart dette med mannfolk og sying,  med "dongerinål" og stort pågangsmot så blir det jo bra...  

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Spar da ny kalesjen til våren, hvis du ikke bare skulle ha den på til ære for fotografen :yesnod:

hehehehehe, det var jo kun for bildet sin skyld jeg tenkte å ha den på...  :lol:

 

Det værste med å drive med utvidet båtpuss er bilen, utrolig hvordan den blir seende ut med alt som dras ut og inn av den hele tiden...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Følger spent med for å se om du får Sagaen din like fin som vår 84 mod var før vi solgte den i 99. Ikke i tvil om at du klarer det. Når det gjelder listverket brukte vi Lars H. metoden, absolutt lettest å overhale avskrudd. Alt invendig også.

 

For at du helt sikkert ikke skal gå tom for ideer til arbeid i vinter kan jeg jo nevne en del småforbedringer og prosjekter jeg gjennomførte;

 

- Monterte kryssholdt midtskips (originalt først etter 91mod??)

- Bestilte fra SAGA og fikk over natta tilsendt hurtigåpnere til trekket i HT også over passasjerplass. Kun gode erfaringer med servicen på Selje.

- Satte inn koøyer til å åpne i begge dører. Ser koslig ut og er fint for lufting.

- Skar ut åpninger i sidene på køyene forrut. Enklere tilgang og god lufting.

- Satte på hengsla vippestøtte for den hengsla plata over vasken. For dårlig styrke originalt.

- Lagde og limte på teak håndtak på den skrå endeveggen akterut på HT på begge sider.  Tendensen er at en tar tak i presenningen for støtte når en går ut og inn. De håndtaka ble en suksess....pene også (selvskryt)

- Reiv ut kleshengerstanga i skapet og satte inn flere hyller i stedet

- Kjøpte og monterte badeplattform fra Saga, den med dreggkasse.

- Flytta eksosutløpet ned under platforma på styrbord side etter anvisning fra Saga.

- Lagde løs isolert iskasse under den hengsla plata under beina på førersida

- Monterte stikkontakt for landtilkobling under dreggluka på bakken.

- Slipte ned luka til AC i framkant for den sperra en liten mm for døra når den ble lessa ned.

- Monterte infeldte bedre lys for lestehestene akterut.

- Skifta alle gamle bronse-kik skrog gjennomføringer til syrefaste kuleventiler

- Monterte syrefast stålstang på kjølevann inn-ventil som "fjernkontroll", langt ned!!!!

 

Planlagt men aldri gjenomført;

 

- DREGG WINCH!!!!!!

- Ett eller to ekstra kryssholdt på bakken

- Sjøvansfilter

- Drenering til "vannlåsen" bak på dolbordet. Ganske irriterende den "fella" der. Det var også en av de tingene Saga retta på først i 91 tror jeg.

 

Lykke til videre med en av de kanskje mest praktiske båtene i den størrelsen som noen gang er lagd....og fortsatt lages!!!!

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

For at du helt sikkert ikke skal gå tom for ideer til arbeid i vinter kan jeg jo nevne en del småforbedringer og prosjekter jeg gjennomførte...

En lang liste over ting du hadde gjort av forbedringer Sigurd...

 

Formen er litt slakk for tiden så det er bare "puslearbeid...

I Saga`n står det er gammelt Engelsk  kjøleskap av merke Engel som går, og virker til å være i god stand. Dette går kun på strøm, det er termostat i det. Regner med at et skap av denne årgengen vil ha mye strøm for å kjøle ned litt smør, ost og ikke minst noen øl... Jeg har tenkt å beholde dette, skal kun lage en ny dørfront...

Bilde

Fikk det reint etter 30 min med nitid vasking...

Spsm. 1 Pakningen på kjøleskapdøra er løs, hvilket lim er å foretrekke ? kontaktlim ???

Driver også med å lage nye dører til cabinene, og i denne sammenhengen trenger jeg rammelister (som de selger hos Maritim) men helst til en annen pris enn deres. Har hørt med den lokale trelastleverandøren men de kunne ikke skaffe dette.

Spsm. 2, har noen en ide om hvem andre enn de som han ha slike spesiallister...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Spsm. 1 Pakningen på kjøleskapdøra er løs, hvilket lim er å foretrekke ? kontaktlim ???

Har et kjøleskap i garasjen som er helt likt ditt. Der sitter pakningen på døra i et spor.

Mitt skap sluttet å virke, vet ikke hvorfor, men det står her. Kanskje reservedeler for deg. Langt å kjøre fra Toten, men er du eller andre forbi så leverer jeg det gjerne fra meg.

Link to post
Share on other sites

 

Husker godt kjøleskapet ja...løse lister, strømforbruk og hos oss stygg front. Jeg fikk festa listene igjen med sika, men de ble aldri helt bra. Rengjøringa inni skapet var det mor som tok seg av......masse banning og sverting fra fruen. Jeg tror hun endte opp med autosol for å bryte det gulbrune tilbake til litt mere delikat hvitt. Vi slo alltid av skapet om natta for å spare strøm. Jeg syns også det ble for dårlig lufting bak der og hadde planer om å få til noe bedre, men det ble aldri noe av. Fronten på vårt skap var så stygg da vi kjøpte båten at vi bare måtte gjøre noe med det. Jeg la på kontakt  film med teakimmitasjon. Det var vel og bra ett år eller to, men den krympa i sola etterhvert så det ble ett ca 5mm stygt gap langs kantene. Der la jeg rett og slett ei tynn svart tape-stripe. Ikke mye profft, men det så OK ut om en ikke finstuderte. Vår plan var på sikt å kjøpe ett nyere skap, men kom aldri så langt før vi solgte båten.

Jeg ser du allerede har fått svar på listeprofilene dine. Regner med det er de profilene som passer til å trykke inn på glassfiberveggen som karm til dørene. Jeg tok av og pussa opp mine og de ble like gode som nye. De har dem som Brumle har nevnt i assortementet på Billingstad. De får det fra et sgbruk i Skien/Telemark tror jeg, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det også må finnes forhandlere nærmere deg som kan skaffe. Dyrt....ja så det holder!!!!

Det går jo selvfølgelig an å bygge opp tilsvarende profiler av mange deler, men med våre teak priser regner jeg med det blir enda dyrere.

Har du tilgang på utstyr til å lage profilene selv stiller jo alt seg annerledes. Gjør som meg; stikker innom den lokale søpledynga i ny og ne, det er utrolig hva folk hiver. Jeg legger teak/eik dørk i vinter. All teaken er gratis fra en skole hvor de dumpa flere hundre kilo grove dørkarmer og delvis hel-ved dører. På loppemarkeder kan du noen ganger få teak verdt flere tusenlapper for 50-100kr.

 

Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

...På loppemarkeder kan du noen ganger få teak verdt flere tusenlapper for 50-100kr.

:yesnod: Gullgruve. Hvis man liker å pusle med slike ting og har lagringsplass, anbefales sterkt å snoke rundt og raske med seg ved enhver anledning. Jeg har gjort dette et par års tid nå og har vel teak nok til å innrede et par båter. Selvsagt vil man alltids kunne komme til kort når det gjelder spesielle lister o.l. Men da kan man tenke på alle pengene man har spart på resten av teaken og det blir da kanskje litt mer overkommelig å koste på seg litt dyrere lister. Dette hadde ikke så mye med spørsmålet om lister å gjøre, men er ihvertfall et tips i beste mening til de som sysler med litt møblering og andre prosjekter. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Snakker vi da om teakmøbler???  

 

Geir

Ja, for eksemper gamle salongbordplater som mange ganger ble limt sammen av teak helved. Bordbein, stolbein og armelener. Gamle slitne hagemøbler. Jeg har tilogmed "kappa" opp deler av spisestuebord som på overflata ikke frista til normalt gjenbruk. Det største kuppet har jeg gjort via noen som kjenner noen som kjenner de som bytta de gamle dørene og karmene på en skole i Drammen. Der sikra jeg meg ca 80 løpemeter 150x45mm teak. Har ikke regna på det, men det ville kosta ei lita formue å kjøpe. Dessuten er alt dette god gammel burma teak og ikke nymotens oppdrets teak. Ikke så forferdelig mye å si for kvaliteten på dørken kanskje, men litt stas er det jo.

Hjemme har det gått sport i det nå. Hele min omgangskrets er på leiting etter teak til gjenbruk hele tida og jeg har relativt store mengder. Kjekt å ha. Mor fyrer med teak avkapp. Det fleipes med at jeg egentlig er trebåtentusiast med stålskall,  og det har de vel kanskje rett i.

Link to post
Share on other sites

Snakker vi da om teakmøbler???  

Teakmøbler inneholder ofte fin teak som kan nyttegjøres til foreks. båt. En skal bare huske på at bordplater oftest er teakfiner, men denne fineren har ofte et "tykt" teakfinnerlag som tåler å pusses en gang. Understell er oftest hel teak som kan nyttegjøres. Ellers så er gamle dørsokkler (som tidligere nevnt i denne tråden) i hardt trevirke.

 

Begynnte å demontere alt "trevirke" ute i båten i dag, utrolig så "vanskelig" det er å skru ut skruer som et lakkert haugevis med ganger sitter. Ble nesten ferdig med det.

Har også skrapt rein neoen lister og pusset disse. Var å kjøpte Owatrol teakolje som jeg satte dem inn i etterpå. Etter et strøk ser de slik ut:

Bilde

Disse listene ble fine, og etter noen strøk til så regner jeg med at det virkelig "gløder" av dem. Om jeg skal lakkere de senere har jeg ikke tatt stilling til enda, sansynligvis blir de ulakkert med det resultat at de må behandles med teakolje av og til.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ja, for eksemper gamle salongbordplater som mange ganger ble limt sammen av teak helved. Bordbein, stolbein og armelener. Gamle slitne hagemøbler. Jeg har tilogmed "kappa" opp deler av spisestuebord som på overflata ikke frista til normalt gjenbruk

 

Reiser på loppemarked på lørdag.................. :yesnod:

Dersom du kjenner flere, som kjenner flere, som kjenner deg, som en gang kan bli kjent med meg over en  :drink:, og dersom alle disse flerene skal bytte dører på en annen skole, er det bare å gi ett signal :wink::lol: :lol:

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Hebbe, bare ett lite hint;

 

Etter at jeg hadde skrudd på de utvendige listene igjen maskerte jeg i over innekant og la på ei lita tynn silcone stripe i ca gelcoat farge for å forhindre at vannet kom bakom. Da ble det lettere å holde reint der. Mindre irriterende svarte striper ned bak lista. Brukte med hensikt bare billig silicone som rett og slett kunne dras av uten rester når lista skulle av igjen etter noen år. Samtidig forhindrer du vannsig rundt skruehullene.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Hebbe, bare ett lite hint;

 

Etter at jeg hadde skrudd på de utvendige listene igjen maskerte jeg i over innekant og la på ei lita tynn silcone stripe i ca gelcoat farge for å forhindre at vannet kom bakom.

hmmmm, dette var et kjempetips som flere enn meg kan ha nytte av. (I allefall båteiere med påskrudde teaklister som de Saga oppererer med...)  Ble ferdig med å polere overbygget "en gang" i forrige uke... Stripene etter møkkete vann er allerede på plass noen steder...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Om jeg skal lakkere de senere har jeg ikke tatt stilling til enda, sansynligvis blir de ulakkert med det resultat at de må behandles med teakolje av og til.

De listene som kommer i kontakt med (den nye) kalesjen bør du absolutt lakkere ellers vil du få fett-merker på denne etter hvert som teaken svetter olje. På min -86 modell gjaldt dette både listene ved "inngangene" og de som sitter innunder kalesjen rundt akterkabin (vet ikke om disse finnes på din årgang).

 

Harald Krystad

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Pakke i posten fra Maritime i dag...

 

30 m med teak U-list til innredningen i uteseksjonen. 2 stk nye stoler til fører og copilot, synes disse var meget fine... Videre lå det et kompass type Ritchie B-51 i samme pakken.

For 14 dg. siden kjøpte jeg også en liten plotter, en Garmin 188ci med ekkoloddmodul, og topokart for hele Norge. ( Mjøsa finnes ikke pr. dato som bluechart). Er ikke interisert i å ha flere "skjermer" foran meg når jeg er ute med båten ( Sef. også et prisspørsmål). Har for 3 dg. siden bestillt en Wallas 30D, div rør og koblinger til denne og 250 mb minne til plotteren som skal hentes neste helg.

 

Dette med å handle til båt er rett og slett morro...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...