Puffen Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Et annet sentralt spørsmål vil kunne være om hvilket tidspunkt reklamasjonsfristen skal gjelde fra ? Er det datoen motoren forlater fabrikken/blir levert båtprodusenten, eller er det tidspunktet for salg til sluttbrukeren evt. levert sluttbruker. Pr. i dag er det dato for registrering på bruker. Håper ikke det vil bli enret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 (redigert) Jeg aner ikke hvordan Yanmar og Mercruiser behandler reklamasjonssaker på utenlandskproduserte båter i Norge. Dekker de slike kostnader direkte ? Jeg har en finsk produsert båt med CMC motor og drev levert fra forhandler i Haugesund. Reklamasjoner på motor og drev håndteres av lokalt verksted i direkte kommunikasjon med Brunswick som er norsk importør av motor og drev. De har dog ikke importert min motor og drev. Formelt skulle jeg ha gått via forhandler i Haugesund. Brunswick ville uansett ha tatt regningen. Hvilke avtaler som ligger bak for å få dette til vet jeg ikke, men det fungerer for meg. Må legge til at jeg kun har hatt en sak i garantiperioden, altså innen 2 år. Redigert 15.Oktober.2010 av Blanco (see edit history) Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Må legge til at jeg kun har hatt en sak i garantiperioden, altså innen 2 år. Husk at reklamasjonstiden (5 år) og garantitid (2 år i ditt tilfelle) er 2 forskjellige ting. Vet du om denne ordningen også gjelder i hele reklamasjonstiden ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Derfor også presiseringen. Forøvrig vil tiden vise det du spør om. Man krysser fingrene. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Særdeles viktig å pressisere det der. Tråden handler om reklamasjon i hht. Norsk lov. Hvordan garantisaker blir behandlet, er derfor av mindre interesse i akkurat denne sammenhengen. For alle oss med VP motorer så er det viktig å vite hvordan dette fungerer hvis behovet dukker opp. Henvisning til hvordan andre løser sine saker kan være av stor betyudning i en evt. diskusjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Et annet sentralt spørsmål vil kunne være om hvilket tidspunkt reklamasjonsfristen skal gjelde fra ? ... Pr. i dag er det dato for registrering på bruker. Håper ikke det vil bli enret. Reglene for reklamasjonsfrist (etter forbrukerkjøpsloven) fastsettes av Stortinget i egenskap av kongerikets lovgivende forsamling. Her har ikke båtimportører eller andre noen myndighet. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Kenneth Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Som det tidligere i tråden blir nevnt er det stor forskjell på handel mellom to profesjonelle aktører - business to business - og mellom en profesjonell aktør og forbruker (deg og meg). Forbrukerkjøpsloven er selvfølgelig ment for å beskytte oss forbrukere - derav vil ikke en avtale mellom profesjonelle aktører påvirke oss direkte. Selvfølgelig kan slike ting gjøre seg utslag i pris og garanti, men det vil allikevel være begrenset da det er konkurranseforholdet mellom de forskjellige aktørene som vil styre dette. Det som kanskje er mer viktig er jo å velge en solid forhandler som ikke står i fare for å gå konkurs eller legge ned de neste årene, for det er da problemet oppstår. Da står man der uten noen som kan ta ansvaret for reklamasjonen. Sitér dette innlegget Bloggen min! | Mitt store gründerprosjekt: Norges største håndballmagasin på nett | Ferie i London Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Reglene for reklamasjonsfrist (etter forbrukerkjøpsloven) fastsettes av Stortinget i egenskap av kongerikets lovgivende forsamling. Her har ikke båtimportører eller andre noen myndighet. Brigg Javel. Hva er det som gjelder om tidspunktet reklamasjonstiden skal gjelde fra ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sumi II Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Som det tidligere i tråden blir nevnt er det stor forskjell på handel mellom to profesjonelle aktører - business to business - og mellom en profesjonell aktør og forbruker (deg og meg). Forbrukerkjøpsloven er selvfølgelig ment for å beskytte oss forbrukere - derav vil ikke en avtale mellom profesjonelle aktører påvirke oss direkte. Selvfølgelig kan slike ting gjøre seg utslag i pris og garanti, men det vil allikevel være begrenset da det er konkurranseforholdet mellom de forskjellige aktørene som vil styre dette. Det som kanskje er mer viktig er jo å velge en solid forhandler som ikke står i fare for å gå konkurs eller legge ned de neste årene, for det er da problemet oppstår. Da står man der uten noen som kan ta ansvaret for reklamasjonen. Hvis en forhandler går konkurs eller legger ned i reklamasjonstiden så har importør/leverandør plikt på seg til å utføre reklamasjonsjobben for kunden.... Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post Share on other sites More sharing options...
Sumi II Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Jeg driver butikk selv, og det er helt riktig at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder firma til firma, men kun ut til sluttbruker. Dersom min leverandør leverer et produkt som det skjer noe med, så er jeg som selger ansvarlig ovenfor kunden i 5 år fra varen er levert hos kunde. DVS. 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Javel. Hva er det som gjelder om tidspunktet reklamasjonstiden skal gjelde fra ? Kjøpstidspunktet. Dvs. tidspunktet der kjøper overtar risikoen for varen. Forbrukerkjøpsloven Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
båtn2 Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Etter min erfaring så er ikke Lunde båt villig til å følge Norsk forbrukerkjøpslov ang. reklamasjon heller.... Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 (redigert) Jeg klarer heller ikke å se at VP gjør så fryktelig mye galt. Lundebåt snakker vel egentlig for sin egen syke mor. Ulempen for oss alle, eller mer konkret for Bavaira-kunder, er at de kanskje må øke prisen på båtene. Men fortsatt er det vanskelig å blame VP for det. En annen her har psurt om de andre motorleverandørene har så veldig annerledes praksis en den VP nå vil legge seg på. Jeg har ikke sett noe svar på det så langt... Redigert 15.Oktober.2010 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Etter min erfaring så er ikke Lunde båt villig til å følge Norsk forbrukerkjøpslov ang. reklamasjon heller.... Jo, men da kan man ikke laste Volvo. For Volvo er ikke direkte part i saken. Det er Lunde Båt som ansvarer for de varene de selger når det gjelder reklamasjoner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Lunde båt følger jo ikke forbrukerkjøpsloven. Tidligere i sommer var det vel en med seilbåt som hadde en VP D2 som hadde havarert. Det han skrev den gangen var vel at Lunde båt måtte snakke med VP og Bavaria i Tyskland om garanti og reklamasjon. Sånn skal det ikke være. Det er Lunde Båt selv som må ta stilling til om de godtar reklamasjon. Dette skal ikke ha sammenheng med hva VP måtte mene. Reklamasjonen er det Lunde Båt som er ansvarlig for. Hva de måtte få dekket av VP i ettertid skal ikke være kundens problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dragen Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Det denne saken dreier seg om er vel er at de Volvo-motorene som er solgt til en båtprodusent i et annet land enn Norge er solgt med 1 eller 2 års garanti/reklamasjonsrett fra Volvo, og priset i henhold til dette. Det er klart at en motor som skal selges med lenger garanti må ha en høyere pris enn en som selges med kortere garanti. Når denne båten så importeres til Norge av en båtimportør er det ikke lenger Volvo sitt ansvar med garanti/reklamasjon etter 1 eller 2 år, men båtens importør til Norge. Dette er jo ingenting nytt, det juridiske rundt dette har vel vært slik i en årekke. Det er samme sak som gjelder ved import av bruktbil fra utlandet. Da har man dårligere garanti/reklamasjon enn man har ved kjøp av en bil solgt ny i Norge. Ved kjøp av en ny bil i Norge er det da bilimportør som tar på seg, og priser inn, det utvidede garantiansvaret i Norge (det som går utover bilprodusentens garantier). Båter kjøpt av norske produsenter med Volvo-motorer kjøpt av Volvo Penta Norge har kunden 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. (Jeg antar Volvo priser disse motorene høyere for å kunne dekke inn fremtidige garanti-/reklamasjonskostnader). Kunden kan da etter forbrukerkjøpsloven selv velge om han ønsker å fremme kravet til forhandler/produsent eller Volvo Norge. Har man derimot kjøpt en importert båt med importert motor, har man etter utløpet av 1 eller 2 års Internasjonal-Volvogaranti kun båtimportør/forhandler å reklamere til. Har man derimot importert båten selv fra utlandet har man ingen man kan reklamere til etter utløp av den internasjonale garantien. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 (redigert) Dette er jo ingenting nytt, det juridiske rundt dette har vel vært slik i en årekke. Det nye er at produsenten(altså VP) ikke vil dekke de økonomiske utleggene til forhandler/båtimportør. Det er definitivt HELT NYTT for VP dekket dette tidligere. Kunden kan da etter forbrukerkjøpsloven selv velge om han ønsker å fremme kravet til forhandler/produsent eller Volvo Norge. Som kunde kan du henvende deg til det stedet du handlet. Du kan ikke henvende deg til VP Norge som i dette tilfellet er eid produsenten. Hvis din forhandler er konkurs så er deg DEG som sitter med problemet. Redigert 15.Oktober.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Det nye er at produsenten(altså VP) ikke vil dekke de økonomiske utleggene til forhandler/båtimportør. Dette er definitivt HELT NYTT: Som kunde kan du henvende deg til det stedet du handlet. Du kan ikke henvende deg til VP Norge som i dette tilfellet er eid produsenten. Hvis din forhandler er konkurs så er deg DEG som sitter med problemet. Ikke 'kan', presumtivt 'skal'. Det er ikke Volvo som gir deg utvidet reklamasjonsrett, det er selger. Det er ikke Volvo som er din selger i det tilfellet du lanserte i starten. Du må skille snørr og barter. Hvis forhandleren går konkurs så kan du melde ditt krav i boet. Går Toyota'en din i stykker etter 2,5 år, så kan du jo ringe Japan og be dem komme å fikse feilen. Gudd løkk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 (redigert) Ble litt klønete fremstilt. Nå fikk jeg redigert forrige innlegg og da ble det litt klarere. Da kan du lese en gang til Hulda også kan du "stemme i". Redigert 15.Oktober.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 (redigert) Nå fikk du snørra og bartene hver for seg. Man gratulerer! Dog: "Volvo Norge er eid AV produsenten", altså Volvo eierselskap, til overmål i et annet land og ikke underlagt norsk lov. Norsk er ikke lett, jeg har brukt 64 år på å ikke få det til jeg heller. Redigert 15.Oktober.2010 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Som kunde kan du henvende deg til det stedet du handlet. Du kan ikke henvende deg til VP Norge som i dette tilfellet er eid produsenten. Hvis din forhandler er konkurs så er deg DEG som sitter med problemet. I følge Forbrukerrådet så kan man henvende seg til importør eller produsent hvis forhandleren blir borte! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 (redigert) Mouche, og da går det i så fall på Goodwill..... Hulda, Ser av Brønnøysundregistrene at Volvo Penta AB er representert av Volvo Norge AS og derav må følge Norske lover. Volvo Penta AB Redigert 15.Oktober.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 I følge Forbrukerrådet så kan man henvende seg til importør eller produsent hvis forhandleren blir borte! Igjen Gudd Løkk! Hvis importøren er konk. Det er ingen forhandler i Norge. Produsenten i Korea, hva da? Uansett vil Forbrukerrådet kunne skrive tårevåte brev til de størkner uten å komme noen vei. Volvo Norge er garantert en egen resultatenhet som skal lønne seg i dette landet de opererer. Hvis det ikke er en feil av allmenn interesse for konsernet, garantert negativt svar. Man skal ikke se bort fra at enkelte saksbehandlere kan være myke. Men slike saksbehandlere kan nok regne med å bli omplassert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Hulda, Volvo Norge er heleid datterselskap av Volvo Penta(trur eg). De er underlagt Norske lover så lenge de er et AS registrert i Brønnøysund. Det er akkurat det jeg beskriver. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Det var da en usedvanlig dårlig sammenligning. Hadde dette skjedd med Toyota, hadde det krydd av japser som hadde funnet feilen. Og innkallt og fikset alle aktuelle motorer. Volvo Penta gikk høyt ut og skulle opprette en egen avdeling i Norge for dette D-serie problemet. Hva ble det av det ? Det eneste som har skjedd er vel å forsøke å neddysse og skjule problemene. Nå har problemet åpenbart blitt så kostbart for VP at de skrur igjen på reklamasjonsretten. Ikke mye tillittsvekkende for kvaliteten til disse engangsmotorene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.