Jump to content

Volvo Penta ønsker ikke å følge Norsk forbrukerkjøpslov


VannTro

Recommended Posts

Et annet sentralt spørsmål vil kunne være om hvilket tidspunkt reklamasjonsfristen skal gjelde fra ? Er det datoen motoren forlater fabrikken/blir levert båtprodusenten, eller er det tidspunktet for salg til sluttbrukeren evt. levert sluttbruker. Pr. i dag er det dato for registrering på bruker. Håper ikke det vil bli enret.

Link to post
Share on other sites

Jeg aner ikke hvordan Yanmar og Mercruiser behandler reklamasjonssaker på utenlandskproduserte båter i Norge. Dekker de slike kostnader direkte ?

 

Jeg har en finsk produsert båt med CMC motor og drev levert fra forhandler i Haugesund. Reklamasjoner på motor og drev håndteres av lokalt verksted i direkte kommunikasjon med Brunswick som er norsk importør av motor og drev. De har dog ikke importert min motor og drev. Formelt skulle jeg ha gått via forhandler i Haugesund. Brunswick ville uansett ha tatt regningen. Hvilke avtaler som ligger bak for å få dette til vet jeg ikke, men det fungerer for meg.

 

Må legge til at jeg kun har hatt en sak i garantiperioden, altså innen 2 år.

Redigert av Blanco (see edit history)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Særdeles viktig å pressisere det der. Tråden handler om reklamasjon i hht. Norsk lov. Hvordan garantisaker blir behandlet, er derfor av mindre interesse i akkurat denne sammenhengen. For alle oss med VP motorer så er det viktig å vite hvordan dette fungerer hvis behovet dukker opp. Henvisning til hvordan andre løser sine saker kan være av stor betyudning i en evt. diskusjon.

Link to post
Share on other sites

Et annet sentralt spørsmål vil kunne være om hvilket tidspunkt reklamasjonsfristen skal gjelde fra ? ... Pr. i dag er det dato for registrering på bruker. Håper ikke det vil bli enret.

Reglene for reklamasjonsfrist (etter forbrukerkjøpsloven) fastsettes av Stortinget i egenskap av kongerikets lovgivende forsamling. Her har ikke båtimportører eller andre noen myndighet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Som det tidligere i tråden blir nevnt er det stor forskjell på handel mellom to profesjonelle aktører - business to business - og mellom en profesjonell aktør og forbruker (deg og meg).

 

Forbrukerkjøpsloven er selvfølgelig ment for å beskytte oss forbrukere - derav vil ikke en avtale mellom profesjonelle aktører påvirke oss direkte. Selvfølgelig kan slike ting gjøre seg utslag i pris og garanti, men det vil allikevel være begrenset da det er konkurranseforholdet mellom de forskjellige aktørene som vil styre dette.

 

Det som kanskje er mer viktig er jo å velge en solid forhandler som ikke står i fare for å gå konkurs eller legge ned de neste årene, for det er da problemet oppstår. Da står man der uten noen som kan ta ansvaret for reklamasjonen.

Link to post
Share on other sites

Som det tidligere i tråden blir nevnt er det stor forskjell på handel mellom to profesjonelle aktører - business to business - og mellom en profesjonell aktør og forbruker (deg og meg).

 

Forbrukerkjøpsloven er selvfølgelig ment for å beskytte oss forbrukere - derav vil ikke en avtale mellom profesjonelle aktører påvirke oss direkte. Selvfølgelig kan slike ting gjøre seg utslag i pris og garanti, men det vil allikevel være begrenset da det er konkurranseforholdet mellom de forskjellige aktørene som vil styre dette.

 

Det som kanskje er mer viktig er jo å velge en solid forhandler som ikke står i fare for å gå konkurs eller legge ned de neste årene, for det er da problemet oppstår. Da står man der uten noen som kan ta ansvaret for reklamasjonen.

Hvis en forhandler går konkurs eller legger ned i reklamasjonstiden så har importør/leverandør plikt på seg til å utføre reklamasjonsjobben for kunden....

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jeg driver butikk selv, og det er helt riktig at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder firma til firma, men kun ut til sluttbruker. Dersom min leverandør leverer et produkt som det skjer noe med, så er jeg som selger ansvarlig ovenfor kunden i 5 år fra varen er levert hos kunde. DVS. 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Javel. Hva er det som gjelder om tidspunktet reklamasjonstiden skal gjelde fra ?

Kjøpstidspunktet. Dvs. tidspunktet der kjøper overtar risikoen for varen.

 

Forbrukerkjøpsloven

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer heller ikke å se at VP gjør så fryktelig mye galt. Lundebåt snakker vel egentlig for sin egen syke mor. Ulempen for oss alle, eller mer konkret for Bavaira-kunder, er at de kanskje må øke prisen på båtene. Men fortsatt er det vanskelig å blame VP for det.

 

En annen her har psurt om de andre motorleverandørene har så veldig annerledes praksis en den VP nå vil legge seg på. Jeg har ikke sett noe svar på det så langt...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lunde båt følger jo ikke forbrukerkjøpsloven. Tidligere i sommer var det vel en med seilbåt som hadde en VP D2 som hadde havarert. Det han skrev den gangen var vel at Lunde båt måtte snakke med VP og Bavaria i Tyskland om garanti og reklamasjon.

 

Sånn skal det ikke være. Det er Lunde Båt selv som må ta stilling til om de godtar reklamasjon. Dette skal ikke ha sammenheng med hva VP måtte mene. Reklamasjonen er det Lunde Båt som er ansvarlig for. Hva de måtte få dekket av VP i ettertid skal ikke være kundens problem. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det denne saken dreier seg om er vel er at de Volvo-motorene som er solgt til en båtprodusent i et annet land enn Norge er solgt med 1 eller 2 års garanti/reklamasjonsrett fra Volvo, og priset i henhold til dette. Det er klart at en motor som skal selges med lenger garanti må ha en høyere pris enn en som selges med kortere garanti.

 

Når denne båten så importeres til Norge av en båtimportør er det ikke lenger Volvo sitt ansvar med garanti/reklamasjon etter 1 eller 2 år, men båtens importør til Norge.

 

Dette er jo ingenting nytt, det juridiske rundt dette har vel vært slik i en årekke.

 

Det er samme sak som gjelder ved import av bruktbil fra utlandet. Da har man dårligere garanti/reklamasjon enn man har ved kjøp av en bil solgt ny i Norge. Ved kjøp av en ny bil i Norge er det da bilimportør som tar på seg, og priser inn, det utvidede garantiansvaret i Norge (det som går utover bilprodusentens garantier).

 

Båter kjøpt av norske produsenter med Volvo-motorer kjøpt av Volvo Penta Norge har kunden 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. (Jeg antar Volvo priser disse motorene høyere for å kunne dekke inn fremtidige garanti-/reklamasjonskostnader). Kunden kan da etter forbrukerkjøpsloven selv velge om han ønsker å fremme kravet til forhandler/produsent eller Volvo Norge.

 

Har man derimot kjøpt en importert båt med importert motor, har man etter utløpet av 1 eller 2 års Internasjonal-Volvogaranti kun båtimportør/forhandler å reklamere til.

 

Har man derimot importert båten selv fra utlandet har man ingen man kan reklamere til etter utløp av den internasjonale garantien.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo ingenting nytt, det juridiske rundt dette har vel vært slik i en årekke.

Det nye er at produsenten(altså VP) ikke vil dekke de økonomiske utleggene til forhandler/båtimportør. Det er definitivt HELT NYTT for VP dekket dette tidligere.

 

Kunden kan da etter forbrukerkjøpsloven selv velge om han ønsker å fremme kravet til forhandler/produsent eller Volvo Norge.

 

Som kunde kan du henvende deg til det stedet du handlet. Du kan ikke henvende deg til VP Norge som i dette tilfellet er eid produsenten. Hvis din forhandler er konkurs så er deg DEG som sitter med problemet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det nye er at produsenten(altså VP) ikke vil dekke de økonomiske utleggene til forhandler/båtimportør. Dette er definitivt HELT NYTT:

 

Som kunde kan du henvende deg til det stedet du handlet. Du kan ikke henvende deg til VP Norge som i dette tilfellet er eid produsenten. Hvis din forhandler er konkurs så er deg DEG som sitter med problemet.

 

Ikke 'kan', presumtivt 'skal'. Det er ikke Volvo som gir deg utvidet reklamasjonsrett, det er selger. Det er ikke Volvo som er din selger i det tilfellet du lanserte i starten. Du må skille snørr og barter. Hvis forhandleren går konkurs så kan du melde ditt krav i boet.

 

Går Toyota'en din i stykker etter 2,5 år, så kan du jo ringe Japan og be dem komme å fikse feilen. Gudd løkk.

Link to post
Share on other sites

Ble litt klønete fremstilt.

Nå fikk jeg redigert forrige innlegg og da ble det litt klarere.

 

Da kan du lese en gang til Hulda også kan du "stemme i".

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Som kunde kan du henvende deg til det stedet du handlet. Du kan ikke henvende deg til VP Norge som i dette tilfellet er eid produsenten. Hvis din forhandler er konkurs så er deg DEG som sitter med problemet.

 

I følge Forbrukerrådet så kan man henvende seg til importør eller produsent hvis forhandleren blir borte!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche,

og da går det i så fall på Goodwill.....

 

Hulda,

Ser av Brønnøysundregistrene at Volvo Penta AB er representert av Volvo Norge AS og derav må følge Norske lover.

Volvo Penta AB

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I følge Forbrukerrådet så kan man henvende seg til importør eller produsent hvis forhandleren blir borte!

 

Igjen Gudd Løkk! Hvis importøren er konk. Det er ingen forhandler i Norge. Produsenten i Korea, hva da? Uansett vil Forbrukerrådet kunne skrive tårevåte brev til de størkner uten å komme noen vei. Volvo Norge er garantert en egen resultatenhet som skal lønne seg i dette landet de opererer. Hvis det ikke er en feil av allmenn interesse for konsernet, garantert negativt svar. Man skal ikke se bort fra at enkelte saksbehandlere kan være myke. Men slike saksbehandlere kan nok regne med å bli omplassert.

Link to post
Share on other sites

Det var da en usedvanlig dårlig sammenligning.

Hadde dette skjedd med Toyota, hadde det krydd av japser som hadde funnet feilen.

Og innkallt og fikset alle aktuelle motorer.

Volvo Penta gikk høyt ut og skulle opprette en egen avdeling i Norge for dette D-serie problemet.

Hva ble det av det ?

Det eneste som har skjedd er vel å forsøke å neddysse og skjule problemene.

Nå har problemet åpenbart blitt så kostbart for VP at de skrur igjen på reklamasjonsretten.

Ikke mye tillittsvekkende for kvaliteten til disse engangsmotorene. :nonod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...