Bitteliten Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Et interessant aspekt er om VP bare godkjenner 2 års frist for feil på sine produkter. Hva gjør man med reklamasjonene da - er det forhandler som er ansvarlig for reklamasjon på en del som er over 2 år? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Et interessant aspekt er om VP bare godkjenner 2 års frist for feil på sine produkter. Hva gjør man med reklamasjonene da - er det forhandler som er ansvarlig for reklamasjon på en del som er over 2 år? Det er vel det som er kjernen i saken. At all reklamasjon skal rettes mot selgeren av båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Jeg er vel av de som har vært positive til VP. Hovedgrunnen til dette er det at alle de feil og mangler som jeg har hatt, har blitt behandlet som reklamasjoner direkte av VP uten kny. Mulig at noe av grunnen til den positive behandlingen har kommet av at jeg hadde Norsk produsert båt. Hvordan det blir framover blir jo spennende da. Hvis en kjøper en båt med VP D-motor i årgangene 04 - 08, kan en være nokså sikker på at det vil oppstå feil på hydraulikkslanger til styringen, feil på styresylindere, lekasje på lokk til sjøvannsfilter, lekasje i pakning på varmeveksler. På en båt med dobbelinstallasjon, kan dette beløpe seg til 50 000. Dette er for stor risiko å bære for en kjøper av rimelig ny båt. Hvis en i tillegg kommer ut for kavitasjonsskader på propellene, som også er nokså vanlig, vil det renne på ytterligere 50 000. Jeg må si at jeg begynner å bli usikker på hva en skal mene om dette. Problemene med lokkene på sjøvannsfiltrene kan medføre synking. At det ikke er kjørt full kampanje med tilbakekalling av alle lokk med feil, er sterkt kritikkverdig. Styresylindere og slangene til disse, er også så dårlige på 04 - 08 modeller at de burde vært byttet konsekvent på alle. Hvis det er slik som Bitteliten skriver, at sjefen på VP anser dette som produktutvikling og ikke feil !! Da bør han bli vekket av noen som står han nær. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
carmencita Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Hei, er kanskje helt på jordet her, men er det ikke sånn at den som har signert for samsvarserklæringen (produsent/importør) står ansvarlig for hele produktet? Slik er det etter det jeg forstår ihht maskindirektivet (arb.best. 522) Mvh, Carmencita Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Den forstår jeg ikke. De fleste båtene Lunde selger har 130S drev. Med motor fra Perkins. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Artikkelen i båtbladet var så vaklende og dårlig/lite presis i sin omgang med enkelte rettslige begreper at det i sannhet ikke er let å få grep på hva det er VP har funnet på, egentlig, denne gangen. De blander sammen både hummer og kanari og litt til og demonstrerer at de overhodet ikke har peiling på det tema de skriver om, og dertil ikke nok vett tilå be om råd fra noen som kan faget. Det er til å gremmes over -- det var jo i noen år godt juridisk hold i hva dette bladet skrev... Men hvis jeg spekulerer litt regner jeg med at hva VP er ute på, er at de ikke vil godta å bli holdt ansvarlig (direkte dvs. via forhandlernettet) for reklamasjoner på motorer som VP ikke selv har levert til det norske markedet. I alle fall er det slik Lunde Båt har forstått det; om enn Mats Edenborgs kommentarer åpner for at forståelsen ikke er helt korrekt. Når jeg stusser litt over dette, er det fordi Forbrukerkjøpsloven bygger på EU-lovgivning og den skal rimeligvis være universell innenfor EU/EØS, hvilket betyr at det ikke er nevneverdige forskjeller landene imellom. EN viktig forskjell er dog vår fem-års regel, som er mer generøs mot forbruker enn hva EU-direktivet krever. I Sverige er f. eks. maksimal reklamasjonsrett tre år. Hva jeg TROR at VP har uttrykt, er at de ikke vil ta ansvaret overfor båtbyggere/importører for de to ekstra norske årene av reklamasjonsretten. Det vil bety at VP i sine salgsvilkår vil fraskrive seg ansvar utover EU-minimum. Alternativt at de ikke vil honorere noe overfor båtbygger/importører som går utover VP sin fabrikkgaranti. Det virker på meg som om det de har i tankene er å velte deler av reklamasjonskostnadene over på neste ledd i næringskjeden. Forhandlere/båtbygger/importører har jo kommet og gått, mens VP har bestått, og det er sikkert en logisk tanke for dem at de vil ønske å isolere seg mot deler av ansvaret. Særlig etter de norske sær-reglene, hvilket er logisk, for det står ikke til å nekte for at fem-års regelen avstedkommer en del særegne bevisproblemer. Så langt det gjelder Norge og i forholdet til forbrukerkjøperen er de imidlertid i prinsippet like langt, fordi direktekravshjemmelen i Forbrukerkjøpsloven § 35 (sitert i et innlegg ovenfor) gir forbrukeren rett til å gå direkte på VP uansett. Men i praksis er det meningsløst å saksøke VP og man må vente seg en så total motstand og så mye trikseri at det ikke er verd innsatsen så lenge det er et forhandlerledd imellom som kan angripes. VP svarer f. eks. aldri på henvendelser som inneholder krav og de publiserer ikke engang tilstrekkelig med informasjon til at man kan vite hvilken rettslig enhet i Norge det er som er rett saksøkt. Hva nyheten i Båtliv innebærer og betyr, er vel i grunnen ikke mer enn at man bør være svært forsiktig med å velge VP som motorleverandør; alternativt bør man holde seg godt motorskadeforsikret. Det er synd at de begår hva som ser ut som et tillitsmessig selvmord men det er enda mer synd at alt for få kommer til bry seg tilstrekkelig til å ikke kjøpe VP-motorisert båt ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Jeg blir litt forvirret her. Jeg er klar over at dersom en importerer båt selv så gjelder i praksis bare garanti/rettigheter i det landet hvor båten var kjøpt ny. Men dersom en kjøper en båt ny her i landet, så gjelder vel norske rettigheter eller hur ? Eller er det slik at Volvo mener at de har solgt motoren til f.eks. BMB i Tyskland og at BMB selger båt (og motor) til en person i Norge etterpå så er dette BMB sitt ansvar og ikke Volvo ? Er det dette som er saken ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Særlig etter de norske sær-reglene, hvilket er logisk, for det står ikke til å nekte for at fem-års regelen avstedkommer en del særegne bevisproblemer. Hva nyheten i Båtliv innebærer og betyr, er vel i grunnen ikke mer enn at man bør være svært forsiktig med å velge VP som motorleverandør; alternativt bør man holde seg godt motorskadeforsikret. Det er synd at de begår hva som ser ut som et tillitsmessig selvmord men det er enda mer synd at alt for få kommer til bry seg tilstrekkelig til å ikke kjøpe VP-motorisert båt ... SW - Er Nokia saken aktuell i slike tilfeller som dette - den gikk vel helt til Høyesterett? KAn VP faktisk avtalerettslig fraskrive seg et regressansvar for mangler på deres egne produkter og pålegge forhandlere/importører å ta denne risikoen? Er det noen forskjell mellom forhandlere og importører? Feks om man kjøper en norskprodusert båt - står man tryggere da? Jeg er helt enig i at VP her begår et tillitsmessig selvmord. Det er nok ledet av en VD som er så langt fra kundeforståelse som jeg noen gang har hørt om. Godt at han går av med pensjon om et par år. Motorskadeforsikring er viktigere og viktigere ja. Samt at man må velge sin båtleverandør med kanksje større omhu enn før. Min båt er kjøpt i Sverige under svensk kjøpslov med 3 års reklamasjonsrett. Hva gjør man om man kjøper en brukt båt som feks er 2 år gammel - hvor går man da? Redigert 17.Oktober.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
The sailor Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Må innrømme at jeg ikke ser problemet. Kjøper man en ny båt av norsk forhandler så har man de samme rettighetene overfor forhandleren som man evt. tidligere hadde direkte overfor VP. Ergo er man like langt ved at reklamasjoner/reparasjoner blir foretatt av forhandleren og ikke VP. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 The Sailor du har helt rett; problemet oppstår mellom VP og norsk importør ev. produsent i utlandet. Bitteliten, VP står fritt til å selge på akkurat hvilke vilkår de ønsker, til båtbyggere. De kan selge uten reklamasjonsrett overhodet om de så ønsker. Men forbrukerkjøpers direktekrav kan de uansett ikke avtale seg bort fra; dårligere vilkår enn etter loven kan ikke gjøres gjeldende mot forbruker når denne fremmer direktekrav mot VP. Men det kommer neppe til å skje -- annet som utslag av ren masochisme eller timehungrighet hos en søksmålsglad advokat. Det er som sagt meningsløst å saksøke VP så lenge importør er lettere tilgjengelig og har mer å tape. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 (redigert) annet som utslag av ren masochisme eller timehungrighet hos en søksmålsglad advokat. Let's rock'n roll Jeg har en feil på ene motoren min..... vi kan begge ta det som ideelt arbeid. Lønn får vi i himmelen Redigert 17.Oktober.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Direktekrav mot produsent?? Jaha, men det er vel ikke naturlig å saksøke VP i Sverige med bakgrunn i Norsk forbrukerkjøpslov, når varen er kjøpt av en som har importert den fra Tyskland. VP-Norge er ikke produsent eller et ledd i handelen når Lunde handler Bavaria fra Tyskland, således kan de jo ikke saksøkes heller. Nei det er faktisk ikke direkte urimelig at Lunde selv må bære ansvaret som faller på dem som importør. Lunde har jo mulighet til å forhandle om refusjon fra fabrikken ved reklamasjonsutbedringer. Sånn er det nok, trist for Lunde og kundene som bør finne et motormerke det kan være grunnlag for tillit til. Redigert 17.Oktober.2010 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Lunde gir klart utrykk for at om de skal ta dette ansvaret for VP så må de skru opp prisene betraktelig. Etter samme logikk burde da VP skru ned sine priser tilsvarende. Nøyaktig like mange motorer som må fikses, uansett hvordan man vrir og vender på det. Men er det så enkelt? Neppe ... blir nok dyrere for oss forbrukere. Kjøp VP-aksjer ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 motor, VP kan nok likevel saksøkes i Norge. Lovgivningen gir anledning til det, selv om VP sin avdeling i Norge ikke er "part i avtalen" det gjelder. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Volvo sier det for øvrig selv: Det koster for mye. Underforstått, det er for mye feil med de nye motorene våre..... Der tror jeg du traff den berømte spikeren på hodet. VP har nok innsett hvor mye D motor problemene og havariene har kostet de siste årene. Og fått totalt hetta, de kan ikke ta slike kostnader i flere nye år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Særlig på D1 og D2 som Lunde båt importerer flest av Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Javel, jeg trodde det var D3 D4 og D6 som var de mest råtne egg i kurven. Visste ikke at D1 og D2 var av samme møkka. Men du har sikkert rett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 (redigert) ..... Redigert 17.Oktober.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Du var kjapp å redigere nå, men ta det med ro, jeg skal ikke bissle til moderator. Du får fortsette med å mobbe Bavaria eiere du... Men hold dere fra å kritisere Bitteliten's kjære VP motorer, da blir han alvorlig grinete. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 motor, VP kan nok likevel saksøkes i Norge. Lovgivningen gir anledning til det, selv om VP sin avdeling i Norge ikke er "part i avtalen" det gjelder. OK, detta vet du. Men jeg synes det høres meget underlig ut Det vil jo bety at en hovedimportør kan stilles til ansvar for en rekke paralellimporterte produkter. Da kan jo eksempelvis Bellanor måtte ta forbrukerkjøpsansvar for alle paralellimporterte Kartplottere ol. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasper22 Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 Ja, hvis Lunde Båt har kjøpt en motor på et marked der det er dårligere forbrukerrettigheter, så er vel sikkert prisen deretter. Da er det vel ikke rimeligt at den norske importøren som ikke har tjent en krone på denne motoren skal stilles ansvarlig ved skade i den "utvidede reklamasjonstiden"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sumi II Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 Da det gjelder paralellimport så har ikke den Norske grossist eller importør noen som helst ansvar, da er det kun goodwill Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 Den norske Forbrukerkjøpsloven gir en reklamasjonsrett på 5 år, men hvem skal vi reklamere hos? Ærlig talt så kan vel ikke dette være så vanskelig. Vi må nå slå fast en gang for alle at som forbruker så må du forholde deg til selger. Lunde Båt har vært nevnt her i denne sammenhengen. De selger Bavaria med VP motorer. Følgelig må du reklamere hos Lunde Båt, hvis det er der du har kjøpt den da. Det har blitt referert her på BP tidligere at Lunde Båt sier de ikke vil si noe om kunde får dekket sin reperasjon før de har snakket med VP. Dette er feil behandlingsmåte av Lunde Båt. Det er de som må forholde seg til 5 års reklamasjonstid, ikke VP. Lunde Båt, og andre forhandlere, må på selvstendig grunnlag ta stilling til om de skal akseptere reklamasjon. Om de senere får dekket noe hos VP er ikke opp til kunden å bekymre seg for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 (redigert) Mener å ha lest at en del bilimportører og radio/tv forhandlere sliter med det samme. Produsenten gir ingen utvidet reklamasjonsrett til det norske markedet og at importøren selv sitter med ansvaret for reklamasjoner utover de 2 årene som produsenten gir garanti for. Redigert 18.Oktober.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 og for å forsette SF - og forhandleren bør således legge inn kostnaden for reklamasjoner i sin produktkalkyle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.