Jump to content

Volvo Penta ønsker ikke å følge Norsk forbrukerkjøpslov


VannTro

Recommended Posts

Hulda: Det er helt klart at man etter kjøp av motor fra lokal VP-forhandler kan rette krav mot VP-importør dersom forhandler ikke er i stand til å oppfylle reklamasjonsretten. Dersom både forhandler og importør skulle være konkurs blir saken litt værre, da er det krav i boene som gjelder. Tilsvarende dersom det er snakk om en båt importert til Norge og solgt gjennom forhandler.

 

Jeg er imidlertid usikker på hvordan dette stiller seg dersom båten er produsert i Norge og produsent går konkurs. Kan man da rette krav til importøren av motoren (eller andre importerte komponenter) som ble levert med båten fra den norske produsenten. Jeg antar at det har vært lovgivers intensjon om at reklamasjonsretten etter forbrukerkjøpsloven også skulle gjelde i dette tilfellet, men om så er tilfelle vet jeg ikke.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hulda: Det er helt klart at man etter kjøp av motor fra lokal VP-forhandler kan rette krav mot VP-importør dersom forhandler ikke er i stand til å oppfylle reklamasjonsretten. Dersom både forhandler og importør skulle være konkurs blir saken litt værre, da er det krav i boene som gjelder. Tilsvarende dersom det er snakk om en båt importert til Norge og solgt gjennom forhandler.

 

Brigg

Nå kommer du til sakens kjerne. Volvo Norge fraskriver seg ansvaret på motorer ovenfor importørene som får nye motorer montert i utlandet. Hvordan skal du som kunde av disse importørene da få Volvo Norge til å erstatte din skade ?

 

En annen ting er at importør ikke forplikter seg til å hjelpe deg i det hele tatt. Det er din leverandør du kan rette krav mot. Ikke hans leverandør !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå kommer du til sakens kjerne. Volvo Norge fraskriver seg ansvaret på motorer ovenfor importørene som får nye motorer montert i utlandet. Hvordan skal du som kunde av disse importørene da få Volvo Norge til å erstatte din skade ?

 

En annen ting er at importør ikke forplikter seg til å hjelpe deg i det hele tatt. Det er din leverandør du kan rette krav mot. Ikke hans leverandør !

 

Kort og greit oppsumert.

Men hva gjør de andre motorimportørene ? Stiller de direkte opp for sluttbrukere med reklamasjonskrav på motorer i utenlandskproduserte båter ? Det er fatisk nokså relevant, hvis vi skal ha noe håp om å appelere til VP-Norges goodwill.

 

Forøvrig så er jo dette kanskje den største gaven til Norske båtprodusenter på mange år. Direkte konkurransevridende er det faktisk. Er det lov i hht. EUs lovgiving, som vi er en del av gjennom EØS ?

Link to post
Share on other sites

Mye snakk om hvorvidt det er noe nytt i dette. Min første tanke (som også er nevnt tidligere i denne tråden) er at VPs innstramming av dekning av selgers/forhandlers utgifter til fiksing av feil på motorer er en kapital innrømmelse av at D-motorene ikke holder. Jeg VET ikke, men dersom det å dekke utgifter til oppretting av feil på dyre motorer iht. norsk fobrukerlovgivning (5 års reklamasjonsrett) innebærer en så stor kostnad at VP ikke tjener penger må det være (a) fordi det er feil på for mange motorer eller, (b) de "få" feilene som oppstår er forferdelig kostbare å rette opp. Uansett, i MINE øyne, ikke særlig tilltsvekkende.

 

Dersom VP hadde hatt tillit til egne produkters kvalitet hadde de gjort det motsatte, nemlig gjort det klart overfor forhandlere at dersom det er "innebygde" svakheter med disse motorene skal ikke forhandlerne lide.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke lengre kan finne tråden om trøbbel med Volvo Penta D-Serie velger jeg å åpne en ny tråd. Dette dreier seg om Volvo Penta og Norsk forbruker kjøpslov.

 

Jeg leser i siste Båtliv at VP hadde informasjonsmøte med Norske båt-forhandlere hvor de informerer om at de ikke lengre vil dekke annet enn 1-2 års garanti som er vanlig i resten av Europa avhengig om man følger service eller ikke(2 år ved fulgt service og 1 år hvis ikke service er fulgt).

Dette gjelder altså nye båter importert til Norge med VP motor. Importert av båt-forhandlerne.

 

VP motorer solgt av VP i Norge vil fremdeles dekkes i 5 år av Nors forbruker kjøpslov, men motorer som er montert f.esk. i Bavaria som Lunde Båt importerer vil VP fraskrive seg ansvaret for og dytte dette over på Lunde Båt. Lunde Båt er de som har blitt intervjuet i reportasjen og de reagerer selvfølgelig sterkt på dette. Bland annet reagerer de på at deres egen organisasjon Norboat ikke engasjerer seg.

 

Resultatet vil selvfølgelig bli dyrere båter om Lunde selv må ta ansvaret. Lunde Båt påpeker også at dette er høyst risikabelt spill av VP siden Cummins/Mercruiser nettop har inngått samarbeide med VW marine og er en sterk utfordrer på motorsiden nå.

Ikke nok med at det gjelder nye båter som importeres, men VP har også varslet at det kan få tilbakevirkende kraft.

 

Nå må jeg si jeg er glad jeg ikke har solgt hundrevis av nye båter med VP motor. Stakkars importører og eiere av båtene !

 

 

Dette var noe jeg gikk ut og advarte om her i forumet allerede i juni mnd. VP forhandlerene og VP importør fortviler om denne situasjonen. Greit nok at båtbyggeren eller importøren skal ha garanti ansvaret, helt til de blir slått konk.

En ting er helt sikkert, det er at jeg har hatt min siste VP.

Det er vel noe som vil påstå at det er feil med alle motormerker. Svaret på det er JA. Men man behøver ikke å velge det merket som har flest feil/ dårlig rykte.

Jeg har stor medlidenhet med de som er eiere av D motoren i dag.

Link to post
Share on other sites

Mye snakk om hvorvidt det er noe nytt i dette. Min første tanke (som også er nevnt tidligere i denne tråden) er at VPs innstramming av dekning av selgers/forhandlers utgifter til fiksing av feil på motorer er en kapital innrømmelse av at D-motorene ikke holder. Jeg VET ikke, men dersom det å dekke utgifter til oppretting av feil på dyre motorer iht. norsk fobrukerlovgivning (5 års reklamasjonsrett) innebærer en så stor kostnad at VP ikke tjener penger må det være (a) fordi det er feil på for mange motorer eller, (b) de "få" feilene som oppstår er forferdelig kostbare å rette opp. Uansett, i MINE øyne, ikke særlig tilltsvekkende.

 

Dersom VP hadde hatt tillit til egne produkters kvalitet hadde de gjort det motsatte, nemlig gjort det klart overfor forhandlere at dersom det er "innebygde" svakheter med disse motorene skal ikke forhandlerne lide.

 

Fullstendig enig. Dette er måten en seriøs produsent skal opptre på, når det oppstår gjentagende feil på produktet. Hva de er forpliktet til er en annen sak. Det er derfor jeg maser såpass mye om hvordan de andre produsentene behandler saker på sine motorer.

Link to post
Share on other sites

Dagens Volvo Penta sjef har den holdningen at det aldri har vært feil på produktene deres - og at de utbedringene som er gjort på motorene de siste årene der konstruksjonene er forbedret er å anse som produktutvikling.

 

Tro det eller ei - dette er altså en VD i et selskap som er verdens ledende motorpodusent til fritidsbåter. Problemet er antakelig at han ikke forstår hva en kunde er - og helt sikkert ikke hvordan man skal behandle en kunde.

 

Jeg har ikke hørt dette fra han selv - har hørt det fra flere uavhengige kilder.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche,

og da går det i så fall på Goodwill.....

 

Nei, det går på jusen, ikke på goodwill, men som bekjent er det ofte forskjell på å ha rett og å få rett som vel også Hulda har sagt et par ganger allerede, dog med litt andre ord.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå gidder jeg ikke mer. Kjøp lokalt, lokal lov gjelder. Det er selger som ansvarer for loven.

 

En annen ting er at importør ikke forplikter seg til å hjelpe deg i det hele tatt. Det er din leverandør du kan rette krav mot. Ikke hans leverandør !

Nå er ikke min hensikt å være vanskelig. Men jeg hevder at ved forbrukerkjøp fra norsk forhandler er også importør, eller produsent dersom varen er produsert i Norge, ansvarlig dersom forhandler ikke vil/kan oppfylle sin reklamasjonsforpliktelse. Etter min mening er forbrukerkjøpsloven tydelig på dette:

 

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

 

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

 

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

 

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

 

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

 

Når båten er importert til Norge, j.f. eksempelet med Bavaria, vil man ikke kunne gå lenger tilbake enn til importør.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke min hensikt å være vanskelig. Men jeg hevder at ved forbrukerkjøp fra norsk forhandler er også importør, eller produsent dersom varen er produsert i Norge, ansvarlig dersom forhandler ikke vil/kan oppfylle sin reklamasjonsforpliktelse. Etter min mening er forbrukerkjøpsloven tydelig på dette:

 

Sitat:

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Brigg

 

Det tidligere "leddet" har tilhold i utlandet, det være seg Tyskland, Frankrike, Italia, etc. Slik sett kan du ta forbrukerkjøpsloven å stappe et vist sted.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det tidligere "leddet" har tilhold i utlandet, det være seg Tyskland, Frankrike, Italia, etc.

Nå har jeg ikke til hensikt å stappe loven noe sted som helst. I siste setning i mitt forrige innlegg skriver jeg nettopp det samme som du skriver.

 

Men jeg forsøker, kanskje nyttesløst men dog, å motsi dem som hevder at reklamasjonsretten uansett stopper hos selger. Det mener jeg er direkte feil.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da slapp jeg å lime inn den.

 

 

Det kan jo bety at de som har kjøpt Bavaria er "tryggere" enn enkelte andre med importert båt, gitt at Lunde har relativt bra balanse i regnskapet, selv om de forsåvidt har solgt mange båter og dermed risikerer flere tilfeller.

 

Når båten har vært på private hender i over fem år er det vel slutt.

 

For man får vel ikke 5 års reklamasjonsrett på nye dyser som blir satt inn i en motor med et par år på baken?

 

Edit:

Ooops. Der var det to innlegg imellom, ja...

 

Edit igjen:

Og jeg er helt enig med Brigg

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mnja. Nå er vel hverken Cummins, Mercruiser eller VW noe alternativ i de fleste av båtene Lunde selger.

 

Den forstår jeg ikke. CMD kan leveres som alternativ i BMB i dag. Riktignok bare i bensin versjon, men det er ikke så langt fra bensin til diesel. Og med unntak av D6-350/370 så har vel CMD alternativene klare. Og for større motor så finnes jo ZEUS systemet.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Det kan tolkes at VP selv har tatt en analyse +/- i forhold til dette.

Hva kan vi miste/kontra reduserte utgifter. Uansett garanti-forholdet er helt klart i forhold til Norsk lovgivning. Dette bestemmer Prod/imp selv. Men det finnes mange prod. som finner norsk reklamasjonsrett urettferidig i forhold til hva som praktiseres ute.

 

Hvis VP gjør dette, vil dette bli lagt merke til av de andre prod. av motorer. Ikke sikkert at de ikke følger VP som er et lokomotiv blandt norske/int båtprodusenter i visse segmenter.

 

Men det kan også tenkes at andre vil gjøre et stunt og kline til med meget bra ordninger. Hvem vet, men kan tenkes at noen har snakket med hverandre.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Da skulle je tro at <båtimportøren, navn kan du fylle ut selv> deler opp selskapene sine i 2.

1 driftselskap hvor verdiene sikres, og 1 importørselskap som står med risikoen.

 

Det blir spennende å følge denne saken i fremtiden.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

For man får vel ikke 5 års reklamasjonsrett på nye dyser som blir satt inn i en motor med et par år på baken?

 

Hvorfor ikke? Forutsetter da at dyser på en motor i utgangspunkter er dekket av 5 års reklamasjonsrett i henhold til Forbrukerkjøpeloven. Man har jo også reklamasjonsrett på reparasjoner?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er nå egentlig dette noe nytt ?

 

Importører som importerer båter fra utlandet har vel en vanlig garanti B2B og et eget garanti/reklamasjonsansvar overfor sluttkunde i Norge slik de har hatt i alle år.

 

Garanti/reklamasjonsrett i Norge som går utover det produksjonslandet har har vel i alle år vært noe importøren må dekke uansett om det er motoren, elektronikk eller selve båten

Link to post
Share on other sites

Er nå egentlig dette noe nytt ?

 

Ja Enzo, det er det. Volvo Norge har tidligere bæret de økonomiske kostnadene for importøren uansett hvor motoren er solgt og montert. De vil de ikke lengre. Det er vel også ganske innlysende hvorfor Volvo ikke ønsker å ta disse kostnadene lengre mens andre motorfabrikanter gjør det.Volvo sier det for øvrig selv: Det koster for mye. Underforstått, det er for mye feil med de nye motorene våre.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja Enzo, det er det. Volvo Norge har tidligere bæret de økonomiske kostnadene for importøren uansett hvor motoren er solgt og montert. De vil de ikke lengre. Det er vel også ganske innlysende hvorfor Volvo ikke ønsker å ta disse kostnadene lengre mens andre motorfabrikanter gjør det.Volvo sier det for øvrig selv: Det koster for mye. Underforstått, det er for mye feil med de nye motorene våre.....

 

Er du sikker på at andre motorfabrikanter gjør det ?

Link to post
Share on other sites

Vel, det er importørene som har blitt informert om dette og har tatt til motmæle. De har også søkt å få Norboat til å engesjere seg, men de har flere interesser å ivareta så de vil ikke. Jeg antar båtimportørene hadde tatt det opp om det gjeldt Yanmar/Cummins også f. eks. Nå det er sagt så, nei, jeg vet det ikke. Den viten er vel forbeholdt de som ar aktører.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VP-Norge gjør ingen feil i forhold til sitt lovpålagte ansvar om de fraskriver seg ansvaret i forhold til forbrukerkjøpsloven når båten/motoren er importert av andre. Det er jeg 100% sikker på. Det er ikke bare VP som behandler "paralellimport" slik. Brunswich gjør det likens når noen importerer ulike merker fra USA ol.

 

Dog. VP-Norge burde vist mer ansvar spesielt siden de er eid av produsenten og forsåvidt burde også Brunswich gjort det samme.

 

i dag er jeg ene og alene lykkelig som båteier fordi jeg ikke har en hersens havaribombe innstallert. Flere burde gjort som meg og boikottet VP. Jeg har eid en ny en en gang og det ble en gang for mye..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...