Jump to content

Ønsker vurdering av verdi på båt


ordin

Recommended Posts

båten "selges" til meg, eller for å si det på en annen måte så skal jeg gjøre en jobb for dem, og jeg tar over båten dems, fordi dem skal ha seg en ny båt og dem bryr seg ikke noe om å selge den.. Motoren fusker når man gir på, og regner med at det er en liten feil som fikses lett, så sier pr idag at den går jeg :)

 

det jeg gjør er å ta den i mot og mulig jeg selger den videre.. skal hvertfall hente den snart, så skal ta flere bilder da.. prisen på en slik båt er litt viktig for meg for da kan jeg sammenligne med hvor mye jeg ca kunne ha tatt for den jobben jeg skulle ha gjort for dem :)

 

fant en lignende båt på finn. no nettopp, ganske så lik den LINK

Link to post
Share on other sites

motoren er nok verdt 12-16000 da når den fungerer

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Velger å vekke litt liv i denne tråden igjen siden jeg egentlig ikke fikk noe svar sist. Litt bedre bilder denne gangen og jeg skal ta litt mer bilder innvendig i båten og legge ut. Jeg har i grunnen bestemt meg for å selge båten siden den ikke faller helt i min interesse og jeg trenger plassen i naustet til Windy'en min. Litt arbeid gjenstår før jeg kan legge den ut for salg men regner med jeg får dette unna i løpet av vinteren. Spørmålet er jo hva en slik båt som dette kan være verdt. Ser jo at det finnes en og annen Rolfsnes på finn men likevel så er det vanskelig å sammenligne.

 

p1000758.jpg

 

p1000759.jpg

 

p1000760.jpg

 

p1000761.jpg

 

p1000762.jpg

 

p1000768.jpg

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å prissette trebåter egentlig, da markedet vel er mer begrenset enn for plastbåter. Men som en ren gjetting så burde den vel være verdt 150-200.000,-? Ser i alle fall at tresjarker med alu overbygg i god stand ofte ligger i denne prisklassen, og denne er jo helt ny! På sett og vis, i alle fall.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

De båtene jeg finner på nettet er bygget som sjark og det er ikke båten jeg har i naustet. Denne er bygget som turbåt hvor overbygget er strukket lengre akterover slik at akterdekket ikke er særlig egnet for fiske. Kom over en båt som er bygget temmelig likt som jeg knipset et bilde av. Håper eieren av denne flotte båten tilgir meg at jeg bruker bildet i tråden. Jeg har selv tatt bildet en dag jeg var ute å kjørte MOB båten vi har på supplybåten jeg jobber på.

 

Denne er det som likner mest av de båtene jeg har sett, tok derfor bilde av den. Noe enklere i overbygget men like fullt så er forholdet mellom skrog og overbygg så likt som det kan bli.

dsc00806.jpg

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg la merke til det korte akterdekket. Men den ser jo ut til å være en velegnet turbåt da, skikkelig vestlandsbåt med tett stort hus og selvlensende akterdekk. Fine proporsjoner har den også. Burde absolutt kunne la seg selge til en god pris...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lovet flere bilder og her kommer de.

Var en tur og knipset litt mer bilder av båten i dag og har stort sett fått med hva båten inneholder. Litt rot er det og litt skittent, men ser man forbi skiten og rotet så er jo dette et godt potensiale til å bli en flott turbåt.

 

Soveplassen i baugen

p1000778.jpg

 

Toalett

p1000780.jpg

 

Salongen

p1000785.jpg

 

Pentry og styreposisjon på stb side i styrehus

p1000787.jpg

 

Spisebord for 4 personer som kan gjøres om til dobbelkøy i bb side av styrehus

p1000792.jpg

 

Motoren og bb dieseltank, en tank på hver side selvfølgelig

p1000795.jpg

 

Lensepumpe, trykkvann og trykktank for trykkvann

p1000798.jpg

 

Og her er styremaksinen og rorstammen

p1000800.jpg

Link to post
Share on other sites

Min far har seilt til sjøss som maskinist hele sitt liv og vet hva han gjør på når det gjelder båt. Alt er solig bygget og kommer ikke til å falle fra hverandre med det første. Nå reiser jeg til sjøss selv og kjenner igjen en del løsninger i båten i fra disse større båtene, er lett å se at ting er gjort på en god og fagmessig måte. Når det gjelder innredningen så har han gjort mye fint arbeid, men det er dog bygget for bruk. Ikke for å være et smykke.

Link to post
Share on other sites

Alt som er kledd inn med panel er isolert for at det ikke skal danne seg kondens. De bare flatene i styrehuset må trekkes med noe som isolerer. Men 3 til 500 er vel i meste laget for denne båten. Er det som er litt fortvilende med denne båten, noen snakker om 400 og andre antyder 50. Snakker vi om 50 for denne båten så låner jeg den heller vekk til noen som vil ta vare på den og holde årlige utgifter som havn og forsikring.

Det jeg vil gjøre før den blir lagt ut for salg er å shine opp skroget, vaske, pusse litt og gå på med D1 og D2 slik at den blir skikkelig lekkerbisken i skroget. Overbygget skal grunnes og males slik at båten er ferdig utvendig. Innvendig vil jeg gjøre litt mer slik at det ser litt penere ut men ikke mye. Førerstolen skal i alle fall vekk, den ser fæl ut og ble kun montert for en eventuell prøvetur. Prøvetur ble det aldri på min far men det skal ha få, han er jo i live ennå. Rattet skal selvfølgelig byttes det og, kan ikke se slik ut. Puter ser jeg for meg at en eventuell kjøper ordner selv, alle har jo forskjellig smak.

Link to post
Share on other sites

Å få en takst på båten hadde nok sikkert ikke vært så dumt, det tenkte jeg ikke på. Men verditakst og salgspris vil vel i grunnen sprike ganske mye på en båt som denne. Båten har vel i bunn og grunn en mye høyere verdi enn hva den er salgbar for. Det som hadde vært litt morro å vite er jo hva det ville koste å få bygget et slikt skrog og satt på et tilsvarende overbygg i dag. Regner med at et slikt overbygg i aluminium koster flesk.

Link to post
Share on other sites

Du vil nok ikke få taksten ved et salg men den gir en god pekepinne på hva du bør forlange. Samt så antar jeg at potensielle kjøpere vil åpne pengeboka litt lettere nå det er en skikkelig taksmann som saumfart båten og vurdert dens verdi. Du kan raskt spare inn kostnaden en slik takst er.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hadde vert et spennende prosjekt denne. Virker stor og romslig. Hadde eg ikke hatt båt(prosjekt), ville eg nok vurdert denne...

 

Stemmer det som du sier, der er temmelig romslig i forhold til at den er 28 fot. Mulig den er 29, min far husker ikke helt så jeg må fram med målebåndet. Min far er 193 høy og har bygget båten med full ståhøyde i hele båten, jeg er 191 og skaller ikke oppi noen plass. Høyde gir jo veldig romfølelse, og båten er ganske brei, på grensen av hva naustet tåler i bredden. Og høyden siden han måtte skjære hull i gulvet på nautelemmen for å få den inn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...