Jump to content

Ønsker vurdering av verdi på båt


ordin

Recommended Posts

Skjønner ikke hvordan du tenker når du selger en så flott båt til fordel for en gammel bil :smash::headbang::boxing:

Men vi kan jo ikke alle tenke fornuft (les båt)heller :wink:

 

:wflag: Det er spennende å restaurere bil også skal jeg si deg, men tidkrevende... :) Jeg må ikke selge båten da, men jeg vurderer det. Men kommer i tilfelle til å savne muligheten til å stikke på sjøen. Har bare blitt så altfor sjelden siste tiden :nonod: For meg er det litt "råflott" å ha en slik når den blir sjelden brukt

 

 

 

 

Har lenge siklet på Rolfsnes-sjarkene, og den der så da ekstremt bra ut. Skikkelig motor og riktig utstyrt. Har du noen bilder fra styrhuset også - sittanordning - skap. Den der får du glatt 150k for, kanskje mer hos rette kjøperen.

 

Takk takk :) Blir nok å legge ut flere bilder i en eventuell salgsannonse. Er det finn.no som er det riktige å bruke?

 

 

 

 

er det garn haleren du mener som spell?

har du bilde av dette?

 

Med "spel" mener jeg det du ser på bilde 2 der oppe rett bak styreposisjon. Det er beregnet på å hale drotter (tau) til snurrevadnot, så regner med det er kraftig. Har brukt det til line også. Kraftblokk er montert på hekken og den ble brukt til å hale inn nota. Jeg har også brukt blokka til å hale teiner (på line) og det har funket bra :)

 

 

 

 

Den båten var jo dritfin! Fikk selv lyst på den nå! (noen som vil sponse meg med 170 000?) :fishing:

 

Takk takk! Banken har penger :yesnod:

 

 

 

 

Sjarken din er fin den, og eg kan bekrefte at dette er ein Rolfsnesbåt. Den er ein såkalla 26 foting, av kjennere omtala som den finasta av Rolfsnesbåtane.

 

Da fikk jeg bekrefta det! Kjekt å vite historikken! :cheers:

 

 

 

 

Takk til dere som har kommet med prisantydning også. Registrerer at den ligger mellom 100-180... Noe sprikende ja :confused: Den går ikke for 100 vertfall! :nono: :wink:

 

 

 

 

håper det ikke ble for rotete inlegg dette med masse qouting :diving:

 

 

 

mvh

Redigert av dralle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,tydeligvis et interessant tema,du har fått endel innspill/kommentarer.Jeg hadde aldri solgt denne båten under 160 tusen,prisantydning på 100 tusen og en annen på 120 tusen,er altfor lavt.Men det er markedet som bestemmer prisen.Det jeg kunne se av bildene var ihvertfall overbevisende om at denne båten var i en flott tilstand sett utenfra,men hvis du bestemmer deg for å selge,så bruk finn.no,der er det størst tjangs for å nå et stort marked,benytt også gratistjenester som ato.db og motortorget.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja stemmer at jeg unnlot å skrive prisantydning. Var litt usikker der og da. Skal endre på det. Tror at jeg tar det som har blitt skrevet tidligere her i tråden som et utgangspunkt, så får jeg se an interessen. Ser at to andre Rolfsnes-båter som er annonsert på finn er solgt, der pris var i øvre skikt og over det som var antydet om min her.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Syntes den prisen du nå har satt er et godt utgagnspunkt,regner selvsagt med at det er rom for diskusjon ang.prisen.Som sagt tidligere er det vel ikke spesielt god fart i salg av båter på denne årstiden.Ville ha anbefalt deg¨å legge den inn på finn.no,koster ca 400,-kr,men du får da et mye større nedslagsfelt for annonsen.Har selv en sjark tilsalgs,men er vanskelig årstid,anbefaler at du setter ned prisen etter et par uker hvis du ikke får ønsket respons på annonsen,dette hjelper ofte,og da får du mer respons,misforstå meg rett,du må først sondere terrenget før du eventuelt setter ned prisen.

Lykke til med salget av en flott båt.

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å få oppskriften på det flotte skroget i båten omtalt i denne tråden. Har selv en 28 fots Rolfsnes i naustet som skal shines opp. Dvs. båten er aldri tatt i bruk og har heller aldri blitt helt ferdig i finnishen av skroget. Mange båter som er oljet er jo veldig mørk og rødlig i skroget, jeg vil helst ha den lys furu slik som den som er avbildet.

Link to post
Share on other sites

Fargen har vel mest med hviket treverk som er benyttet. Tidligere brukte man bare adel, dvs kjerneved, ved båtbygging. Dette er den beste delen av stammen, og motstandsdyktig mot råte og blåmann. Minuset er at det gir et litt mørkt skrog. På syttitallet ble det populært med lyse skrog, og man begynte derfor å bruke de lysere delene av stammen til hudplanker. Skrogene ble lyse og lekre, men sårbare for blåmann.

 

Owatrol olje gir ikke noe særlig mørk farge, så det går helt greit. Men hold deg unna Ravilakk og lignende, denne er noe mørk i fargen og gir derfor mørkere skrog.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det mulig å få oppskriften på det flotte skroget i båten omtalt i denne tråden. Har selv en 28 fots Rolfsnes i naustet som skal shines opp. Dvs. båten er aldri tatt i bruk og har heller aldri blitt helt ferdig i finnishen av skroget. Mange båter som er oljet er jo veldig mørk og rødlig i skroget, jeg vil helst ha den lys furu slik som den som er avbildet.

 

Når jeg tok over båten skrapet jeg den helt ned (over vannlinja) så ble den smurt med linolje/terpetin. Det var stoff som fulgte med båten. Det var ikke jeg som blandet det så blandingsforhold vet ikke jeg her og nå (første gang jeg pusset trebåt). Treet ble mettet med dette så hadde jeg på to tynne strøk med Ravilakk. Synes det ble bra jeg :yesnod: Tror nok at nå avdøde tidligere eier hadde hatt en ting eller to å si om saken, og det er nok hans ære at båten har holdt seg så bra. Men det er nå snart 2 år siden jeg gjorde denne jobben og det ser fortsatt veldig bra ut, så tror det er en god oppskrift. :diving:

Link to post
Share on other sites

Owatrol olje gir ikke noe særlig mørk farge, så det går helt greit. Men hold deg unna Ravilakk og lignende, denne er noe mørk i fargen og gir derfor mørkere skrog.

 

:confused: Ravi-lakk gir mørkere farge? hmm... Ikke vet jeg, men tror det var det vi brukte... Er ikke skråsikker heller da.

Link to post
Share on other sites

Lett å havne på feil kurs med MVA reglene men jeg blir sikkert korigert om jeg tar feil.

Yrkesbåt kjøpes med inngående MVA og selges men utgående MVA

Ny Fritidsbåt selges med utgående MVA dvs at forhandleren svarer for mva på båten. Omsetning av brukt fritidsbåt er ikke mva belastet.

Brukt import blir som ny båt dvs mva til staten

Vet at noen har forsøkt seg med å kjøpe fritidsbåten på firmaet, men tror nok noen har brent seg der....

Vet ikke om dette ga deg svar på det du lurte på.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
hva menes med "inngående" og "utgående"? :diving::blush:

Beklager sent svar. Dette gjelder kun om du er MVA pliktig. Registrert firma eller enkeltmannsforetak med en viss omsetning

Begrepene følger varestrømmen. Varer som kjøpes inn: Inngående MVA. Varer som selges ut: utgående MVA. Differanse mellom disse summene beregnes, enten annenhver måned, eller en gang i året.

Har du mer i inngående mva eller i utgående, betyr det ganske enkelt at du har kjøpt for mer enn du har solgt, og du har MVA til gode fra staten.

Det normale derimot, er at du har mer i utgående enn i inngående. Altså at du har solgt for mer enn du har kjøpt inn. Da vil staten ha differansen.

 

Vi betaler alle en femtedel i inngående MVA for det vi kjøper, men den som er MVA pliktig kan beregne denne, trekke den ifra utgående MVA( altså mva beregnet på varer og tjenester som er solgt) før man gjør opp med staten.

 

Ikke lett å forklare, håper du skjønte noe av det. har du fått solgt båten?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Det var da en flott forklaring!

 

Jeg snakket med Fylkesskattekontoret og fikk etter mye om og men vite at jeg ikke skal beregne mva. Visst jeg ikke husker feil så kan man ha en omsetning på 50000,- før man er mva-pliktig eller noe slikt.

 

Nei båten har jeg enda. Er en som sier han skal ha den men plutselig så er det ikke råd å få kontakt med han lenger. Da har jeg selvfølgelig sagt til andre som ringer at båten så og si er solgt.... ja ja...

Link to post
Share on other sites

Kjedelig med slike folk som sier de skal ha båten og så ombestemmer seg. Opplevde det samme når jeg skulle selge en motor for litt over et år siden. En skulle ha maskinen og plutselig var han forsvunnet, tok ikke tlf og svarte ikke på mail.

I all ettertid kommer jeg til å svare at båten er solgt når jeg har fått pengene. Ergo, førstemann til mølla får båten.

 

Hvordan er pågangen på annonsen for denn båten? Har som sakt en Rolfsnes selv på 28 eller 29 fot som jeg skal selge med tiden. Virker det som om dette er båter folk vil ha og fremdeles er interessert i?

Min er ikke bygget som sjark men som turbåt, min sikkert ok akterdekk for en hobbyfisker uten all for høy aktivitet.

Link to post
Share on other sites

Kjøp og salg av brukt er aldri enkelt.

Har prøvd begge sider, både trukket meg fra en handel, og måttet ta en båt i retur pga motorhavari.

Skal en handel være vellykket må både selger og kjøper vær fornøyd. Så enkelt, og så vanskelig er det.

Ellers er det en god regel å si, til alle, at båten er solgt til den som har betalt, og tatt den med seg. Ellers har det mye å si, om du har råd til å vente, eller om du må selge. Har du is i magen,. kan du få pris forlangende, men du kan også gå glipp av et salg til en lavere pris.

Lykke til, hadde jeg hatt en liten lotto gevinst inne, skulle jeg gjerne ha brukt den på båten din :smiley:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

I all ettertid kommer jeg til å svare at båten er solgt når jeg har fått pengene. Ergo, førstemann til mølla får båten.

 

Hvordan er pågangen på annonsen for denn båten? Har som sakt en Rolfsnes selv på 28 eller 29 fot som jeg skal selge med tiden. Virker det som om dette er båter folk vil ha og fremdeles er interessert i?

Min er ikke bygget som sjark men som turbåt, min sikkert ok akterdekk for en hobbyfisker uten all for høy aktivitet.

 

Ja heretter er det første mann til mølla og penger på konto som gjelder...

 

Synes det har vært bra respons på båten, selvom det ikke har blitt salg enda. Det er mange som har ringt i allefall! Men det er stort sett folk som bor langt unna. Da blir det straks litt mer komplisert med frakt, kjøpe usett osv...

 

Synes den båten din ser ut til å bli kjempeflott jeg Hydrox. Blir vel bra verdi på den når den er helt klar!

 

 

Har du is i magen,. kan du få pris forlangende, men du kan også gå glipp av et salg til en lavere pris.

Lykke til, hadde jeg hatt en liten lotto gevinst inne, skulle jeg gjerne ha brukt den på båten din :smiley:

 

 

Jeg har litt mer is igjen i magen. Han som virker mest interessert nå synes prisen var passelig, men han hadde egentlig sett for seg å kjøpe båt litt senere på våren. Så vi får se. Men klart - dabber interessen helt av så er jo prisen "feil". Det er eneste han jeg ikke hører mer fra som har lagt inn et konkret bud( :headbang: ), og det var på det som står som prisforlangende nå (165'k).

 

Du får levere inn noen lottokuponger "skibsplast ohoi" :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...