Jump to content

Ønsker vurdering av verdi på båt


ordin

Recommended Posts

Enig med vurderingene til Baylineren. Synes Bella 620 DC er en fin og praktisk båt! Interessant dette med båter til salgs og hvilken motor som står på. Har fulgt litt med på Finn og har merket en trend på f.eks. daycruisere; båten kan være så fin den bare vil med står det på en 2-takter så er den tungsolgt. Det samme gjelder sikkert også motorer i større cabincruisere og snekker. Det kan være fine båter, men med visse motorer er de tungsolgte. På den annen side kan det selvsagt være mulig å gjøre gode kjøp der det ikke er optimale kombinasjoner båt/motor.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Tipper noe mellom 250 000,- og 300 000,-. Det kommer ann på stand og motor. Enig med det Baylineren og Roesok sier. Kommer litt ann på om du har en attraktiv motor eller ikke.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Tipper noe mellom 250 000,- og 300 000,-. Det kommer ann på stand og motor. Kommer litt ann på om du har en attraktiv motor eller ikke.

 

Hei, tror dette er for optimistisk. Du kan få en ny Bella 621 Dc m/175 E-tec til ca: 335.000,-.

Tror neppe markedsprisen er over 220.000,- , forutsatt at båt og motor er strøken. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei, tror dette er for optimistisk. Du kan få en ny Bella 621 Dc m/175 E-tec til ca: 335.000,-.

Tror neppe markedsprisen er over 220.000,- , forutsatt at båt og motor er strøken. :wink:

 

oi,så de ligger ikke høyere i pris altså. fulgte litt med på brukt salget av disse for et år siden ca samme års mod gikk mellom 250 000 og 300 000. Men markedet kan jo ha endret seg siden da. (de kan også ha blitt solgt med en annen motor, husker ikke hva slags motor de jeg så på hadde)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
De må nok ha et gear som passer til 30-hesteren. Der kan de bruke 4,5 tørns sveivomstyringa eller hurtigomstyringa som ble levert med Sabb 2G, og selvfølgelig girene som ble levert med 2J.

 

Tror det er snakk om G motoren som er i den

som de på youtube pusset opp... Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei.

 

Lurer på om det er noen her som kan hjelpe meg med ca verdi på en Askeladden 475 figther. Den er ca 2002 modell, helt strøken, hydraulisk styring, badestige, 2x 25 liters plasttanker, lanterne, 12v uttak på dashbord, knopmåler, selvlensendedekk, tre låsbare oppbevaringsrom, sitteplass for fem, brannslukker, båtshake, hovedstrømsbryter, motoren er en 50 hk mercury 4 takt. ca 2002 modell. El start, powertilt. Båten gjør ca 32 knop med to personer og fremstår meget velholdt. To eiere.

 

ligger en lik båt for salg her, men jeg tror motoren her er en to takter.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

 

Takker for all svar.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det er noen her som kan hjelpe meg med ca verdi på en Askeladden 475 figther. Den er ca 2002 modell, helt strøken, hydraulisk styring, badestige, 2x 25 liters plasttanker, lanterne, 12v uttak på dashbord, knopmåler, selvlensendedekk, tre låsbare oppbevaringsrom, sitteplass for fem, brannslukker, båtshake, hovedstrømsbryter, motoren er en 50 hk mercury 4 takt. ca 2002 modell. El start, powertilt. Båten gjør ca 32 knop med to personer og fremstår meget velholdt. To eiere.

 

 

Jeg har en kamerat med en slik båt/motor. Han er generelt godt fornøyd, men han kunne godt tenkt seg en litt større motor. Han klarer så vidt 30 knop med lite last. De siste årene tror jeg de fleste nye Askeladden 475 har blitt solgt med 60 HK (fire-takt).

 

Lykke til.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på og kjøpe en vannskad viksund combi 31 fot fra 1973.. Og lure på om noen som har erfaring hva den kan være verd.

Forøvrig er det en motor volvo penta 90 hk ..som steinstår ..Alt må skiftets ut. Båten har også fåt en skade på "baken" roret er slått av, av fall fra mobilkranen . så bolten"23 mm" som holder det på plass er slått 45 grader. så skråget har mest sansyneligvis også fått seg en trykk ved roret . båten ligger på havet nå, så jeg har ikke hatt muligheten og se under den ...

 

Hva er den verd ?? Eller er den verdt og fikse i det hele tatt ? :rolleyes:

 

Hilsen Stig ..:)

 

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig VANNSKADET BÅT OG VERDI ? .

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Hei. Håper du har noen minutter til og være med og vurdere verdien av denne båten. Båten er ikke for salg, vi vil bare vite ca verdi på den. Håper så mange som mulig har tid til og lese igjennom dette og være med og vurdere. Er vel mange her inne med peiling på trebåter.

 

Beksrivelse av båten:

 

Kutter bygget i 1925, ombygget i 1960, 1972, 1983, 1994, 2000.

 

Lengde: 44 fot

Bredde: 3,84 meter

Dybde i rom: 1,71 meter.

Drektighet: ca 14 bruttoregistertonn

Byggemateriale skrog: Tre (furu)

Byggemåte: Kravell

Motor: Volvo Penta TMD 100A (210hk)

Gear: Twin disc MG 509 med slureventil

Propellanlegg: Heimdal vridbart anlegg

Kjøling: Ferskvannskjøling med utvendig kjølesløyfe utført av 2" kobberrør.

Eksos: 100 mm stålrør med lyddemper. Utløp bak i hekk. Isolert med steinull.

Drivstoffsystem: Kobberrør og oljebestandige gummislanger.

Lensepumper: 2 stk. 25 mm el. pumper kapasitet 5500 l/time. 1 stk. 25 mm pumpe drevet med reim fra motor. Brukes også som spylepumpe.

Elektrisk anlegg: 24 volt til startstrøm

12 volt til forbruk

220 volt til el kolbe varmvannsbereder.

 

Båten ble kjøpt i 1992 av nåværende eier og han har bygget båten om fra fiskebåt til lystbåt. Byggingen har gått i to faser. Første ble påbegynt i 1994, den neste i 2000. Følgende ble gjort:

 

Dekket forran ble revet for bygging av bakke i aluminium. Dette for å få ny og større lugar. Under rivining ble det oppdaget at flere av spantene var råteskadet. Nye spant ble montert. Rekker og dekk ble laget av 4mm tykke aluminiumsplater. Ny ferskvannstank på 400 liter ble montert. På spantene ble det montert 25 mm tykk garnering. Dekket er isolert med 150 mm mineralull. Innvendig kleding er furu. Alle kjølboltene fra motoren og forover ble skiftet. Alle nat i skroget ble freset ut og erstattet med limlister limt med epoxy lim. Under dekk ble det innredet 2 sovelugarer og salong.

 

Båten ble sjøsatt våren 1996.

 

Andre fase begynte høsten 2000:

Alt fra bakkant av aluminiumsbakken ble revet. Bare huden og spantene sto igjen. I tilegg ble hele hekket revet, da det var mye råteskadet. Arbeidet med oppbyggingen begynner.

Alle kjølbolter, som ikke ble skiftet i første fase skiftes. Nytt motorfundament monteres. Ny garnering monteres, 25 mm tykk furu. 8 nye spant monteres. Nytt hekk plankes opp. Dette ble utført som stripplanking. 50x50 mm furulister ble limt med epoxy lim og skrudd sammen med syrefaste skruer. Arbeidet er utført som beskrevet i boken "Reprasjon og resturering av trebåter" utgitt av Gougeon Brothers, inc. Usa og themahefte reprasjon og vedlikehold av trebåter med west system epoxy, utgitt av west system Norge AS. Motoren, giret, og propellanlegget ble byttet.

 

Aluminiumsarbeidet er utført av eier og en sertifisert sveiser med fagbrev som platearbeider.

 

Hele elektriske anlegget er nytt. Montert av godkjent installatør. All kabling er utført med godkjent skipskabel.

 

Nye drivstofftanker monteres, 2 stk. hver på 630 liter. Rekker, dekk og overbygg lages av 4 mm aluminiumsplater.

Innvendig isolering av dekk og vegger utføres med 100 mm steinull. Innvendig kleding utført i furu panel som er delvis lakket og delvis malt.

 

Ny roraksling ø 50 mm med ny rorhylse med nylonforinger. Under kjølen er det montert jernkjøl.

 

Rom inndeling er nå som følger: ! lugar i forpigg med dobbel køy, Gang med ei enkel køy, en lugar under rorhus/salong med dobbelkøy. Bad med toalett, servant og dusj. Salong/styrhus med utsikt til begge sider.

 

Øvrig utstyr:

 

Oppvarming: Refleks 60 ms. Sentralvarme med radiatorer i alle rom. Varmluftsapparat type ardic 12 kw.

Varmtvann: 100 liters bereder oppvarming ved motorens kjølevann og 230 volt kolbe.

Septic: 100 liters tank i syrefast stål.

Toalett: Båttoalett med elektrisk 12 volt kvern.

Brannslukning: 1 stk 6 kg pulverapparat i styrhus/salong og 1 stk 11 kg pulverapparat i maskinromsnedgang.

Radar: Furuno 16 mil

Gps: Furuno Gp 3

Ekkolodd: Furuno LS-6000

Styring: 2 styreposisjoner, en ute og en inne. Tenfjord H 50. Seaway d2 autopilot. Og rormaskin.

Kompass: 6" magnetkompass, type bergen- Nautic.

vhf.

Kameraovervåket maskinrom.

Kamera på hekken.

Kjøleskap på 12 volt.

Steikeovn og komfyr med to bluss på gass og avtrekksvifte på 12 volt.

19 lcd tv med dvd spiller.

Cd/radio på 12 volt.

2,2 kw bensinaggregat.

2 stk. Hydraulisk ankerwinch, ei på hekken og ei på bauen.

Hydraulisk winch i bommen for låring av lettbåt.

Krybbe på rorhustak for gummibåt.

Krybbe for kajakk.

Manuell winch i bommen i aktermast.

Ferskvannstank på 400 liter

Redningsutstyr i h.h.t krav for fritidsbåter.

Tautrommel i aluminium på rorhustak.

 

Dette er i grove trekk det som er gjort. Det er selvfølgelig mer som er gjort, men det blir for detaljert. Båten ble sjøsatt i 2003 og nåværende eier har brukt ca 4000 arbeidstimer ombord.

 

Båten er idag i bruk som lystbåt. og alt fungere helt utmerket.

 

Bilder:

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0005.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0007.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0008.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0009.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0018.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0029.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0030.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0031.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0055.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0075.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0076.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0099.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0100.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0101.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0103.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0104.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/dscf0105.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/i_kai_i_lofoten.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19760/styrbordsideisjoe.jpg

Redigert av Nordlending (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, må legge til at båten ikke er bygget først og fremst for å være en fryd for øyet. Båten er vel egentli ei hytte på sjøen og mangler kun vaskemaskin for å kunne fungere som bolig. Men det er vurdert montert og det er plass ombord for det så sjangsen for at den blir montert er absolut tilstede.

Redigert av Nordlending (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...