Jump to content

Ønsker vurdering av verdi på båt


ordin

Recommended Posts

hei, ved å trykke på denne knappen som er blandt knappene over tekstfeltet når du skriver innlegg rte-image-button.png kan du få bildene til å synes direkte i innlegget ditt.

 

Veldig spennende å se slikt på båtplassen. Ellers vanskelig å si hva den er værdt, men tipper 500000. den ser jo nokså linjelekker ut. Men en kjøper ville kanskje sett på dette som et prosjekt selv om det er gjort mye med den.

 

Tillat meg å surre litt her ..Jeg ville kastet ut disse sofaene og laget benker i salongen, og hatt dør akterut til dekket. Synes også det burde vært samme "heavy - duty" vinduer som foran overalt, istedenfor disse panoramavinduene. Og taket kunne vært forlenget over akterdekket, kanskje bare et "kalersjetak". Og så skulle det vært tørreksos og skorstein... heh.

 

Tanken på et slikt prosjekt har slått meg, og jeg har en liten drøm om det. Et lekkert kutterskrog skulle passe fint. 44 fot er allikevel - etter min mening - litt lite for å få de peneste linjene med en "praktisk" stor dekksalong. Og da heldst uten forhøyet framdekk. Det er skroget som gjør skuta.

 

Når det er sagt synes jeg båten her ikke ser så værst ut.

 

dscf0005.jpg

dscf0007.jpg

dscf0008.jpg

dscf0009.jpg

dscf0018.jpg

dscf0029.jpg

dscf0030.jpg

dscf0031.jpg

dscf0055.jpg

dscf0075.jpg

dscf0076.jpg

dscf0099.jpg

dscf0100.jpg

dscf0101.jpg

dscf0103.jpg

dscf0104.jpg

dscf0105.jpg

i_kai_i_lofoten.jpg

styrbordsideisjoe.jpg

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar og håper på flere. Forsikring har ikke vært noe problem. Alt det elektriske er gjort av fagmann. Sveisearbeid er utført av sertifisert sveiser. Ellers er skrog arbeidet utført av eier som har jobbet mye med slike båter på 70 tallet. Skroget har vært inspisert av en fagmann/takstmann og han skrev en tilstandsrapport til forsikringselskapet. Fikk ikke plass til alle bildene her på bp. Så for å se flere bilder så anbefaler jeg dere å gå inn her:

http://album2.com/events.php?action=slides...25c24f8923ec465

Redigert av Nordlending (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor har du fått tilbud om forsikring? Lurer da jeg selv har en trebåt på 33 fot i ganske god stand. Men fikk beskjed om at den måtte takseres av veritas eller hva det var, før det var mulig å få kasko på den. Har da aldri hatt kasko i de 7-8 årene jeg har hatt den. Men kunne vært morsomt å vite, unngikk på hengendes håret en skikkelig kollisjon med nabobåten i bryggeanlegget for noen år siden, da gearkassen havarerte akkurat i det jeg skulle slå bakk når jeg skulle legge inntil, med god styrefart pga vind! :sweat: Sånn du aldri glemmer :rolleyes:

Redigert av luken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Løfter denne tråden igjen i håp om flere inspill. Nå som båtmarkedet stuper må jeg vel ta høyde for at dette skipet kan bli enda værre å bli kvitt. Men på en annen side så vil vel denne båten havne i en prisklasse som gjerne ikke berøres så mye av høy rente osv..

 

Det er ennå mye å gjøre før båten er salgbar og grunnet en nydelig sommeren har Windy'en min fått all oppmerksomhet den siste tiden. Nå når det begynner å høste seg ute så kommer nok arbeidslysten sigende på. Det som også gir meg litt mot er at en Windy + en Rolfsnes kansje = kurrert 3 til 5 fots syke.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde lagt den ut til høystbydende med prisantydning 200 000,-

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde lagt den ut til høystbydende med prisantydning 200 000,-

For høy prisantydning vil vel føre til at jeg skremmer vekk eventuelle kjøpere. Hvis det skulle vise seg at båten faktisk er verd 200 000,- så er det jo kjedelig å legge ut en antydning på f.eks 100 000,- Man må vel belage seg på at folk regner med å få prute litt i forhold til antydet pris og da er jeg jo fort lit ute å kjøre. Jeg låner heller vekk båten mot at den blir vedlikeholdt enn å "gi" den vekk.

Når det gjelder denne båten så er jeg jo på ingen måte nødt til å selge den. Problemet er at den opptar plass i naustet som jeg kunne tenke meg å bruke til Windy'en. Båten er heller ikke av en type som interesserer meg noe særlig. Men for all del, det er en veldig flott båt. Jeg har dessverre ikke arvet dette "god tid på sjøen genet" i fra min far....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Oppdaterer litt i denn tråden, har gjort en del med båten den siste tiden og lurer på en ting. Løfter jeg verdien på båten med det jeg gjør? Har gått med en del timer til grunning og maling av overbygget og jeg lurer jo da selvfølgelig på om jeg har noe igjen for strevet. Hva tror dere?

 

Det ligger jo bilder av båten i denne tråden i fra før jeg begynte å shine opp. For meg ser det ut for at båten begynner å få et mer og mer tiltalende utseende. Ser rett og slett mer ferdig ut og det bør jo telle litt når båten en gang skal selges :smiley:

 

Hekken

minip1030523.jpg

 

Akterdekket

minip1030522.jpg

 

Delvis forfra, ser litt tønneaktig ut pga. at bildet er tatt med vidvinkel

minip1030520.jpg

 

Styrehustaket og så vidt litt av taket over ruffen

minip1030515.jpg

 

PS: Bruker ikke maskeringstape første strøket med maling og av den grunn er ting litt rufsete i kantene..

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Heisann alle sammen!

 

Jeg er ganske fersk i båt-verden, og har et spørsmål angående en Fjord 21 DC.

 

Jeg har fått tilbud på å kjøpe en båt som har sunket pga av uvær til 15.000. Ingen skader på båten som er en 1974 modell. Motoren som står i er en Volvo Penta AQAD30A, som må eventuelt overhales.

 

Det jeg lurte på er sånn ca verdi på noe sånn hvis man tar seg jobben å overhale motor og drev, og pusse opp båten innvendig/utvendig. Legger ny strøm og røsker ut alt gammelt av interiør isåfall. Maler/lakker over båten innvendig og utvendig i tillegg.

 

Er det verd å styre med? Jeg har sånn roughly regna meg fram til at å pusse opp båten kanskje kommer på rundt 60-80 tusen (høres dette reelt ut?), litt etter hva jeg velger å beholde og hva som må byttes ut.

 

Hva tror dere litt mer erfarne innpå her at det ville vært mulig å selge denne for etter full oppussing, eller lettere sagt verdien på den? Hva er verdien på en fullt overhalt AQAD30A?

 

Håper på hjelp og på forhånd takk :)

 

Mvh Andreas

Link to post
Share on other sites

Sjekk prisene på tilsvarende båt på eks. finn.no. Trekk fra noe (kanskje ca. 20%) da de aller ferreste båter/annonser går for hva de står til (alltid mulighet for å prute litt). Om du er nevenyttig, har litt kontakter, kan lete etter billige produkter, være litt kreativ og synes båtpuss er morsomt. Så har du helt klart et artig prosjekt forran deg. Men å kjøpe et "vrak" for å selge en "perle" tror jeg ikke er spesiellt lønsomt. Men om du skal ha båten selv, kjør på.

 

Jeg har en gyllen regel når det gjelder båt (som stemmer ca. for meg). Kjøpsverdien av båten + alle oppgraderingsdeler som gjør båten finere/bedre er hva du kan forvente å selge båten for. Arbeid du legger i båten, og slitedeler som regelmessig må byttes får du ikke noe igjen for. MAO, så blir det ikke "butikk" ut av dette.

 

Kjøte en Draco for 40.000,- Hadde ikke mer penger den gangen og det var max. Dette var mer eller mindre et vrak. I løpet av noen år fikk jeg oppgradert båten til en riktig så fin sak, og solgte den den for 100.000,- Antar at jeg brukte ca. 60.000 på deler og hundrevis av timer.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har innsett at det blir for mye å gape over for meg, to båter er litt i meste laget å holde på med. Har bestemt meg for å la noen andre overta prosjektet og har lagt båten ut for salg på finn. Kansje det er noen ildsjeler her inne på BP som vil gjøre denne båten ferdig og bruke denne båten for hva den er god for.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo prøve å legge den ut til det du mener er riktig pris +. Så kan jo prisen justeres til en ser at det er napp å få .--dvs hva markedet mener er riktig pris. Ikke spar på gode bilder. Dette kan i alle fall bli mye båt for pengene for den riktige personen.

Link to post
Share on other sites

Grei annonse med mye bra bilder. Men savner en oppsummering av hva som gjenstår av arbeid for at båten kan taes i bruk (er det kun thrustlageret?). Prisantydningen din burde vel også være realistisk men du signaliserer ganske sterkt at du er villig til å gå endel ned i pris ved å hevde at det er vanskelig å sette pis og ber om bud.

 

Lykke til med salgene! :seeya: Større Windy som står på ønskelisten?

Link to post
Share on other sites

Grei annonse med mye bra bilder. Men savner en oppsummering av hva som gjenstår av arbeid for at båten kan taes i bruk (er det kun thrustlageret?). Prisantydningen din burde vel også være realistisk men du signaliserer ganske sterkt at du er villig til å gå endel ned i pris ved å hevde at det er vanskelig å sette pis og ber om bud.

 

Lykke til med salgene! :seeya: Større Windy som står på ønskelisten?

Det er bare thrustlageret som mangler for at båten er sjødyktig, ellers "a womans touch" og det synes jeg framgår mer enn nok av bildene. Hele propellanlegget er nå ute og thrustlageret er demontert, venter på svar i fra E. Lund Maskin om de kan skaffe lageret. Båten leveres i kjørbar stand og det får alle interessenter beskjed om. Synes ikke det passer seg å få folk på visning og så er hele drivlinjen aktenfor gear demontert. Spiller med totalt åpne kort og forteller hva som er status. Er foresten masse hyggelige båtfolk som ringer meg om dagene, tydelig at Rolfsnes er noe som setter følelser i sving hos en del mennesker. For min egen del så hadde det vært kjekkt om f.eks noen her på BP overtok båten slik at man på en måte kunne følge den videre. Er jo litt spesiellt siden min far har lagt ned så mye arbeid i båten.

 

Vi får se hva det blir til, båtløs er i hvert fall ikke aktuellt. Ser ikke vekk i fra at jeg fortsetter med å være trofast mot Windy og verdens beste motorprodusent... :wink:

Link to post
Share on other sites

Heisann alle sammen,

 

første post fra meg her på forumet :)

 

Til saken; har fått tilslag på et bud på en hansvik 16,5 familie som jeg skal sjekke ut nå på søndag.

-Har inntrykk av at dette er plassen for å søke etter erfaringer med båttyper, så da spør jeg om det er noen som har erfaringer fra samme båttype?

Sammen med båten følger en Evinrude 25 HK som jeg har positive erfaringer med som liten kar.

 

Håper jeg fikk til å laste opp bilde :smiley:

-Det gjorde jeg ikke; så her er URL:

http://bat.autodb.no/autodb/frame_search.w...mp;_cmd=similar

 

 

Men jeg er dessverre litt grønn, og lurer derfor på om noen kan tipse meg om noe spesielt jeg skal se etter?

-Og hva er en vanlig pris for / hva ville man vært villig til å betale for en sånn båt?

-Er det forresten for lite med 25HK her?

 

 

legger til en poll her, ville dere kjøpt denne båten for 25000?

Redigert av erik_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I min oppvekst hadde vi en Hansvik 16,5 family i mange år. Den var utstyrt med en 40 hk mercury. Vi trivdes meget godt med båten, og husker utelukkende gode erfaringer. :yesnod: Den har sitteplass til mange, var god i sjøen gikk lett i vannet og den lille kjølen gjorde båten retningsstabil i alle fartsområder. Lurer på om båten vår gjorde ca 25 knop med 2 voksne. Lykke til! :cheers:

Link to post
Share on other sites

......ville dere kjøpt denne båten for 25000?

 

Jeg syns den er verdt dette uti fra bildene, båten er anerkjent som en god sjøbåt og praktisk i bruk...

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...