Jump to content

Ønsker vurdering av verdi på båt


ordin

Recommended Posts

Har nå vært og hentet alt min far har av dokumentasjon på båten. Må si det er imponernde, han har samlet på absolutt alt. Kviteringer og manualer på alt utstyret som er montert er vel bevart.

 

Prisen på skroget levert i fra båtbygger var 45,600,-

Sleipner hydraulisk vribart propellanlegg 12,541,-

Hurth gear 4995,-

Pluss mye mye mer og prisene er i fra 83 og 84.

 

Motoren er en Mercedes OM615 på 55 eller 60 Hk som min far har totaloverhalt. Den er skrudd ned i fillebiter og montert sammen med nye slitedeler. Har ligger kviteringer for samtlige deler som er kjøpt og byttet og her er kviteringer for deler som har vært maskinert. Om jeg ikke tar feil så er vel dette samme maskin som stod i Mercedes 200D og dette er jo kjennte slitere. Skulle tro dette er en god maskin som nå er som ny. Overhalt av fagmann bør jo bety en del.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Har en sjark som jeg vurderer å selge. Trebåt. Da jeg kjøpte båten ble det sagt at det var en Hardanger-båt, men etter å ha sett bilder på finn.no etc av lignende båter kom jeg til at det kan være et rolfsnes-skrog? (om det da ikke går under betegnelsen hardanger-båt da...?)

 

Den er i allefall kravellbygd og er bygd i 1973.

 

Da jeg tok over denne båten fra farfaren til dama (etter hans død), og jeg nå vurderer å selge den lurer jeg på hva en slik båt kan være verdt.

 

Den er 7,9 meter lang og 2,8 meter brei. Selvlensende dekk i aliminium- bygd en gang på 90-tallet. Overbygg ble oppgradert samtidig tror jeg.

Maskina er en sabb 30 hk som ble satt inn i 2000 ny, og er vel dermed bare "barnet" så vidt jeg forstår :cool:

 

Hydraulisk styring med ny styreledning

Nye drivstofftanker (styrbord&babord) i rustfritt.

Spel (beregnet på snurrevad)

Kraftblokk (aktermontert)

GPS

Autopilot

Fargelodd

Bysse

Kartmaskin

el.start

 

 

Båten fremstår som meget pen og godt holdt. Blank og pen i skroget, og lys på farge.

 

Jeg har hatt båten i snart 2 år og har brukt den til teinefiske og litt linedrift, og kosefisking med pilk og troe. Båten har fungert utmerket.

 

Jeg selger i tilfelle båten med løst og fast utstyr. Liner, pilker etc etc samt drotter for snurrevad, men uten snurrevadnot.

 

 

Selges for bruken har dabbet av siste tiden fordi jeg har begynt med tung restaurering av en gammel bil.

 

 

 

Noen som har formening om hva den kan være verdt, GROVT anslått i allefall. Kan sikkert få lagt ut bilder også...

 

håper på svar :)

Redigert av dralle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet. Selv om det ser ut som om det blir en kort visitt siden du starter med å selge båten :lol:

 

Å antyde pris på båten er ikke lett. Her er det mange faktorer som spiller inn. Tilstand, beliggenhet, utstyr type osv

Den viktigste faktoren er vel hva en kjøper er villig til å betale. Hvor raskt du vil/må selge spiller også inn

Så du må rett og slett spørre deg selv hva du vil ha for båten for å være fornøyd med handelen.

En god handel er når både selger og kjøper er fornøyd med prisen vet du.

Hvordan vil du si din båt er i forhold til denne

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Ut fra utstyr, alder, motor etc. vil jeg tro at 120-150.000,- kan være fornuftig for denne. Kommer an på stand selvfølgelig, men den høres jo rimelig velutstyrt og oppdatert ut. Så da går jeg ut fra at resten er velholdt også. Men ta et søk på Finn.no og se hvor nivået på tilsvarende båter ligger, så burde du kunne få en grei føling for dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.Legg ut et bilde da er det lettere å bedømme en pris.Denne båten kan forøvrig ikke sammenlignes med den skorgenesen som var linket til.Rolvsnes er kravellbygget,skorgenes er klinket,kravellbyggede båter (slettbygde) er finere og bedre enn klinka.Index ruste prisen til ca 120 -150 tusen,tror ikke han er så langt fra sannheten der,jeg vil si enda litt mer,men er vanskelig å bedømme uten et bilde.Forøvrig er rolvsnes en av de fineste tresjarker,syntes jeg.Rolvsnes er bygget i Rogaland,så det er et stykke fra hardanger.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar! Virket som et hyggelig forum dette her :) :cheers:

 

Tok noen bilder i dag:

 

DSC_0664.jpg

 

DSC_0657.jpg

 

DSC_0656.jpg

 

DSC_0654.jpg

 

edit:

båt på land: Sjsettin2.jpg

 

 

Er det Rolfsnes-båt? Og den antydningen av pris som ble sagt lenger oppe her, forandrer den seg etter dere har sett bilder? Ser selvfølgelig ikke alt her, men må nok rydde og ordne litt før jeg tar "salgsannonsebilder" :diving:

 

 

 

mvh

Redigert av dralle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette må jo være en kjempebåt for de som driver med hobbyfiske. Så skikkelig bra ut i skroget. Våger meg ikke på noen prisantydning, men du kan jo sammenligne den med denne som ligger på finn.no og se hvordan du mener din er i forhold.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=3&tot=6

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott båt,med en skikkelig motor,Index antydet 160-180 tusen,er helt enig med han,det som er saken akkurat nå er at det er ekstremt vanskelig å selge sjarker på denne årstiden(sikkert også andre båter.Har selv en sjark tilsalgs,men salget går noe tregt,men jeg ville ha gjort et forsøk på finn.no,for denne såg flott ut.Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Det var virkelig en flott sjark, ja! Kunne faktisk tenkt meg denne, enda jeg sa aldri mere trebåt - sikle, sikle.

 

Jeg vil nødig være den som heller kaldt vann i en oppvarmet og velment diskusjon om prisen på sjarken, og jeg forstår godt at mange her er imponert. Sabben (2J) fra 2000 er uten tvil et "funn" - men vi snakker tross alt om en (bruks)-trebåt fra 1974!! La oss ikke gå helt i taket og med lutter superlativer forespeile en salgssum på (snart) et par hundretusen...

 

Markedet for 30-år gamle trebåter og en saktegående diesel (Sabb) er ikke sååå stor da. Javisst finnes det "liebhabere" (må innrømme at jeg er en av dem...) men når du kommer opp i de summene så er det mye annet snadder å velge mellom. Desverre er det vel slik med trebåter at salgssummen sjelden er representativ for båtens - og utstyrets verdi.....

 

Men pen var den.....hmmm :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Sjarken din er fin den, og eg kan bekrefte at dette er ein Rolfsnesbåt. Den er ein såkalla 26 foting, av kjennere omtala som den finasta av Rolfsnesbåtane. Kjenner Båtbyggeriet meget godt, då det fortsatt finnes, men ikkje i drift. Det var Johannes Østensen var mannen som startet båtbyggeriet i 1946. Han hadde då kjøpt teikningane på ei kravellbygd Grimstad snekke på ca 22 fot. Denne byrja han å byggje, dei første var ikkje særleg vellykka, då springet var for lite. Seinare vart modellprogrammet utvida, og dei kravellbygde Rolfsnesbåtane var levert i størrelsane 18-20-22-24-26-28 fot. Dei første var med rund baug og "overvannsror". Seinare ca 1957, vart ein ny Rolfsnesbåt født, men ny baug og ny hekk. ( Slik som den vi omtalar her). No var det levert følgande modellar 22-24-26-28-30 og 32 fot, itilleg kunne ein få levert båt med lengde i oddetall, som hadde eit midtspant ekstra. Rolfsnesbåtane vart somregel levert med Sabb eller Manrna Diesel. Siste båt levert 1989. Dåd hadde dei komme ut av tellinga, men ein stad mellom 8-900 båtar skal vera levert. Kun ei snekka vart levert klinka.

Link to post
Share on other sites

La oss ikke gå helt i taket og med lutter superlativer forespeile en salgssum på (snart) et par hundretusen...

 

 

Neida, men prisnivået på fiskebåter som denne ligger betydelig høyere enn tilsvarende fritidsbåter. Dessuten har den mye dyrt utstyr som trekker prisen opp. Men samtidig vil mange yrkesfiskere heller ha plastsjarker, så markedet for tre er litt mer begrenset. Men etter hva jeg har sett av annonser for slike båter i god stand, så ligger de på det prisnivået jeg antydet lenger oppe. Hvor lett det er å treffe riktig kjøper derimot, ja si det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er enig i at dette er en flott og fin båt, men det er hvertfall 25-30 år siden at denne type og størrelse ble anskaffet for bruk for yrkesfiskere.

Dette er en hobbybåt grei og kjenlig for lett fjordfiske på hobbybasis. :fishing:

Har den selvlensende dekk vil jeg tippe rundt 100.000 som en grei pris.

De færreste har i dag tid og mulighet for å vedlikeholde en slik farkost med mindre den befinner seg tørt og under tak!

Yrkessjarker idag er sjelden under 30-35 fot.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...